Κατ' αρχάς η είδηση: Την ερχόμενη Τετάρτη, 15 Ιανουαρίου, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και ο ΟΑΣΑ, θα παρουσιάσουν το νέο σύστημα ανέπαφων πληρωμών «tap2ride» με χρήση τραπεζικής κάρτας για επιβίβαση σε όλα τα δημόσια μέσα μαζικής μεταφοράς στην Αθήνα. Έτσι, οι επιβάτες, εκτός από ATH.ENA Ticket ή ATH.ENA Card, θα μπορούν να χρησιμοποιούν και τη χρεωστική – πιστωτική – προπληρωμένη τους κάρτα ή το «έξυπνο» κινητό τους τηλέφωνο για να επιβιβάζονται στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Αυτά συμβαίνουν σε απόσταση πεντακοσίων χιλιομέτρων από τη Θεσσαλονίκη.
Στο μεταξύ, εδώ:
- Για να βγάλεις εισιτήριο ή κάρτα απεριορίστων διαδρομών για το μετρό θα πρέπει (ακόμη) να στηθείς σε ουρές και να φροντίσεις να έχεις μαζί σου και τα απαραίτητα κέρματα ή χαρτονομίσματα.
- Αρκετά από τα εκδοτικά μηχανήματα στους σταθμούς του μετρό δεν λειτουργούν. Άρα δεν αρκεί να έχεις μαζί σου κέρματα, θα πρέπει να σταθείς και τυχερός και να πέσεις σε μηχάνημα εν λειτουργία.
- Στα αστικά λεωφορεία, ΟΑΣΘ και ΚΤΕΛ, δεν έχεις δυνατότητα να εκδόσεις εισιτήριο εντός του οχήματος καθώς τα καινούργια μηχανήματα τα οποία έχουν τοποθετηθεί δεν έχουν τεθεί ακόμη σε λειτουργία επειδή δέχονται μόνον τραπεζική κάρτα. Την κατάσταση στις οδικές αστικές συγκοινωνίες σώζει το γεγονός ότι ακόμη ισχύουν τα παλιά χάρτινα εισιτήρια και οι παλιές κάρτες.
Και βεβαίως:
- Το ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο που θα δίνει τη δυνατότητα στον επιβάτη να το χρησιμοποιεί και στα δύο μέσα μετακίνησης (μετρό και λεωφορείο) παραμένει άγνωστο εάν και πότε θα φτάσει και στη Θεσσαλονίκη. Προς το παρόν έχει παραπεμφθεί στις ελληνικές καλένδες.
- Οι αρμόδιοι ακόμη δεν έχουν καταφέρει το ελάχιστο, δηλαδή να ενεργοποιήσουν έστω τη δυνατότητα πληρωμής αυτών των προϊόντων με τη χρήση πιστωτικής, χρεωστικής, προπληρωμένης κάρτας.
Και όλα αυτά, ενώ είχαν μπροστά τους δεκαοχτώ και πλέον χρόνια για να προετοιμαστούν. Δηλαδή, είχαν όλο το χρόνο μπροστά σου ώστε και για να έχουν έτοιμο το ενιαίο εισιτήριο, αλλά και για να έχουν ολοκληρώσει όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες με τράπεζες και λοιπούς αρμόδιους φορείς προκειμένου να μπορεί να γίνεται χρήση των τραπεζικών καρτών. Οι ευθύνες είναι προφανείς και έχουν ονοματεπώνυμο.
Όμως, πέρα από τα ανωτέρω γεννάται το αυτονόητο ερώτημα: εφόσον ο ΟΑΣΑ στην Αθήνα προπορεύεται σε αυτά, για ποιο λόγο ο αντίστοιχος φορέας στη Θεσσαλονίκη, ο ΟΣΕΘ, δεν χρησιμοποίησε τα έτοιμα αυτά προϊόντα ώστε να τελειώνουμε μια ώρα αρχύτερα και να έχουμε κι εμείς εδώ στη Θεσσαλονίκη, εγκαίρως στα χέρια μας και το ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο και τη δυνατότητα να πραγματοποιούμε ανέπαφες πληρωμές;
Η ευθύνη, εν προκειμένω, δεν βαραίνει τον ΟΣΕΘ. Βαραίνει εκείνους οι οποίοι έστησαν (χωρίς εισαγωγικά η λέξη) δύο διαγωνισμούς κάμποσων εκατομμυρίων ευρώ, για δύο διαφορετικά συστήματα συλλογής κομίστρου, άλλο για το μετρό, άλλο για τα αστικά λεωφορεία, τα οποία δεν φρόντισαν, τουλάχιστον να επικοινωνούν μεταξύ τους, να υπάρχει δηλαδή η περίφημη διαλειτουργικότητα. Επέλεξαν αυτήν την, σκανδαλωδώς δαπανηρή, δαιδαλώδη και αδιέξοδη διαδικασία, αντί να κάνουν το αυτονόητο, να χρησιμοποιήσουν δηλαδή ένα έτοιμο σύστημα, το οποίο λειτουργεί ήδη στην Αθήνα και να περιοριστούν απλώς στις αναγκαίες προσαρμογές.
Ποιο είναι το αποτέλεσμα; Το ελληνικό δημόσιο πληρώνει δυο και τρεις φορές για το ίδιο προϊόν, αλλά στο μεταξύ η Θεσσαλονίκη ακόμη το περιμένει.
Όμως, ο παραλογισμός δεν σταματά εδώ.
Το ελληνικό δημόσιο θα κληθεί να πληρώσει και άλλα εκατομμύρια για το σχεδιασμό του εισιτηρίου που θα αφορά τη γραμμή επέκτασης του μετρό προς την Καλαμαριά! Ναι, σωστά διαβάσατε. Αλλά και γιατί όχι; Άλλωστε, λεφτά, για δουλίτσες, πάντα υπάρχουν.