
Να δω μια φορά στην μακριά δημοσιογραφική μου διαδρομή μια ανακοίνωση του εμπορικού συλλόγου που να εκφράζει ικανοποίηση από την κίνηση στα μαγαζιά και τους τζίρους, και ας τελειώσει έτσι η καριέρα μου.
Τι κι αν βλέπουμε τα μαγαζιά του κέντρου γεμάτα, τι κι αν βλέπουμε κόσμο να κυκλοφορεί με γεμάτες σακούλες καταστημάτων, τι κι αν μαθαίνουμε…ιδιαιτέρως από εμπόρους ότι οι τζίροι εκτινάχτηκαν!
Παρόλα αυτά, η συλλογική γκρίνια των εμπόρων παραμένει. Και η τρελή πλάκα είναι πως πάντα υποστηρίζουν ότι πέρυσι ήταν καλύτερα, ότι φέτος υπάρχει μείωση κίνησης και αύξηση εξόδων και πως χρειάζονται μέτρα προστασίας, βοήθειας, περιορισμού των… ασφυκτικών ελέγχων και φορολογική ελάφρυνση. (Εννοείται ότι και πέρυσι τα ίδια έλεγαν για πρόπερσι και πρόπερσι για τον προηγούμενο χρόνο και πάει λέγοντας)
Τα μάθαμε πλέον. Οι εμπορικοί σύλλογοι θεωρούν ότι για να βοηθήσουν το εμπόριο και τους εμπόρους, οφείλουν πάντα να διαμαρτύρονται, να γκρινιάζουν, να παριστάνουν τον αδικημένο κλάδο της εκάστοτε εποχής.
Τέλος πάντων. Το συνηθίσαμε αυτό και ως βασική του συνέπεια είναι να μην αντιμετωπίζει κανείς ως ειλικρινή τα επιχειρήματα, τα παράπονα και τα αιτήματά τους.
Επί της ουσίας τώρα, το εμπόριο στην Θεσσαλονίκη ανθεί – θα έλεγα εκτινάχτηκε- στο κέντρο (Τσιμισκή και παράλληλες αυτής), στους κάθετους άξονες που περνούν από τις στάσεις του Μετρό, και περιφερειακά στις περιοχές γύρω από τις εκεί στάσεις του Μετρό.
Το ιστορικό κέντρο, δεν είναι εύκολα προσβάσιμο και ως εκ τούτου ελκυστικό μόνο λόγω του κόσμου που κατεβαίνει γρήγορα και φτηνά από την ανατολική πλευρά της πόλης με το μετρό, αλλά εξαιτίας της ελάφρυνσης του κυκλοφοριακού φόρτου που έχει επέλθει από αυτό, κι επικουρικά από την βελτίωση του ΟΑΣΘ και την καλύτερη οργάνωση του δήμου Θεσσαλονίκης (νυχτερινή αποκομιδή απορριμμάτων, έλεγχοι φορτοεκφορτώσεων, αστυνόμευση παράνομου πάρκινγκ (πλέον βρίσκει κάποιος εύκολα να αφήσει το ΙΧ του σε χώρο ελεγχόμενης στάθμευσης ή σε ιδιωτικό πάρκινγκ).
Δεν γνωρίζω στοιχεία, αλλά υποθέτω ότι θα έχει μειωθεί η κίνηση στις περιφερειακές αγορές της ανατολικής πλευράς της πόλης που δεν βρίσκονται πλησίον στάσεων του μετρό, όπως και του Mediterranean Cosmos, καθώς και των λοιπών περιφερειακών αγορών.
Και να φανταστεί κανείς ότι τα νέα δεδομένα δεν έχουν «χωνευτεί» ακόμη και πως η κατάσταση με το εμπόριο στο κέντρο της πόλης θα βαίνει αυξανόμενη καθώς αλλάζουν τα καταστήματα με την έλευση νέων οίκων, με την ενοικίαση των κλειστών μαγαζιών στην περιοχή της Εγνατία.
Κατά την ταπεινή μου γνώμη, προβλέπω σε δύο –τρία χρόνια, με την επέκταση του μετρό στην Καλαμαριά, την παράδοση του FlyOver, την βελτίωση του ΟΑΣΘ και την καλύτερη αστυνόμευση της κυκλοφορίας (περισσότεροι δημοτικοί αστυνομικοί και σταθερή παρουσία της Τροχαίας στους κεντρικούς άξονες), το κέντρο της Θεσσαλονίκης θα μετατραπεί σε εμπορικό κέντρο μιας σύγχρονης ευρωπαϊκής μεγαλούπολης.
Αμήν και πότε, γιατί δεν σας κρύβω ότι δυσανασχετώ βλέποντας την Τσιμισκή να έχει κατακλυστεί στην καλύτερη περίπτωση από μαγαζιά που προωθούν το fast fashion και κάθε φτηνή φίρμα γενικού εμπορίου, ενώ απουσιάζουν τα καταστήματα γνωστών οίκων και ηχηρών brands.
* Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 23.03.2025