Θεσσαλονίκη: Η μαθητική επιχείρηση Loop Lab δημιουργεί εργαλεία μάθησης για τη βιωσιμότητα και την κυκλική οικονομία

Η συμμετοχή των παιδιών στον Διαγωνισμό Foodathon με άλλα παιδιά από Ευρώπη και την Αφρική τους άφησε με έναν πολύ μεγάλο προβληματισμό

- Newsroom

Τα κατάλληλα εργαλεία που βελτιώνουν την εκπαίδευση για τη βιωσιμότητα και την κυκλική οικονομία προσφέρει η μαθητική επιχείρηση Loop Lab, με την οποία 22 μαθητές και μαθήτριες του Πειραματικού Λυκείου του Πανεπιστημίου Μακεδονίας συμμετέχουν στο πρόγραμμα «Εικονική Επιχείρηση 2025» του Junior Achievement Greece.

   Εργαστηριακά κιτ κυκλικής οικονομίας, κιτ - εκπαιδευτικά παιχνίδια, καινοτόμος προσομοιωτής κυκλικής οικονομίας είναι τα προϊόντα της Loop Lab, που όραμα έχει να βελτιώσει την εκπαίδευση για τη βιωσιμότητα και την κυκλική οικονομία, μέσω της εκπαίδευσης και του παιχνιδιού.

   Τα προϊόντα της Loop Lab στηρίζονται στη φιλοσοφία της ενυδρειοπονίας (aquaponics), μιας από τις 10 καινοτομίες που, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, θα μπορούσαν να αλλάξουν τη ζωή μας. Πρόκειται για τη συμβιωτική καλλιέργεια ψαριών και φυτών για την παραγωγή τροφίμων.

Τα απορρίμματα ψαριών μετατρέπονται σε νιτρικά άλατα, που γίνονται λίπασμα για τα φυτά, τα οποία με τη σειρά τους φιλτράρουν και καθαρίζουν το νερό για τα ψάρια. Το σύστημα εξοικονομεί φυσικούς πόρους, κυρίως νερό και έδαφος, δεν δημιουργεί απόβλητα και περιορίζει τη χρήση χημικών. Ακριβώς για αυτό τον λόγο επιλέχθηκε από τους μαθητές και μαθήτριες του Πειραματικού Λυκείου του Πανεπιστημίου Μακεδονίας ως το κατάλληλο case study για την κυκλική οικονομία.

   Συγκεκριμένα, δημιουργούν:

  •     εργαστηριακά κιτ κυκλικής οικονομίας που στηρίζονται στη φιλοσοφία των aquaponics, ιδανικά για όσους θέλουν να πειραματιστούν, να μάθουν και να εφαρμόσουν τις αρχές της κυκλικής οικονομίας σε πραγματικές συνθήκες. Προορίζονται κυρίως για εκπαιδευτικούς σκοπούς, αλλά μπορούν να χρησιμοποιηθούν και από «αγρότες των πόλεων» και χομπίστες. 
  •     κιτ - εκπαιδευτικά παιχνίδια για μικρούς και μεγάλους που θέλουν να εξερευνήσουν την κυκλική οικονομία σε μικρότερη κλίμακα. Προσφέρουν διασκεδαστική και εκπαιδευτική εμπειρία με δραστηριότητες STEM, ενισχύοντας τη δημιουργικότητα και την περιβαλλοντική ευαισθησία.

   Ανέπτυξαν επίσης καινοτόμο προσομοιωτή, ο οποίος επιτρέπει στους χρήστες του να συνθέτουν εικονικά συστήματα aquaponics, να πειραματίζονται, να δοκιμάζουν διαφορετικά σενάρια διαχείρισης και να υπερβαίνουν τις δυνατότητες των εργαστηριακών μας κιτ.

   «Τα εκπαιδευτικά κιτ και ο προσομοιωτής είναι χρήσιμα εκπαιδευτικά εργαλεία σε σχολεία της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ινστιτούτα επαγγελματικής κατάρτισης, πανεπιστήμια και ερευνητικά ιδρύματα. Υποστηρίζουν ευρεία γκάμα μαθημάτων που σχετίζονται με τις φυσικές επιστήμες, τη βιωσιμότητα και τις τεχνολογίες περιβάλλοντος και δίνουν τη δυνατότητα σε μαθητές, φοιτητές και καταρτιζόμενους να συμμετέχουν σε διαδραστικά εργαστήρια και να αναπτύξουν πράσινες δεξιότητες μέσα από hands-on εμπειρίες» αναφέρουν οι δημιουργοί των προϊόντων της Loop Lab.

loop-lab1.jpg?v=0

   Για τη στήριξη και την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών είναι διαθέσιμα στην ιστοσελίδα που έχει δημιουργηθεί, σχέδια μαθημάτων, τα οποία υλοποιούνται με το εργαστηριακά κιτ. Επίσης, στην ιστοσελίδα συγκροτείται Κοινότητα Μάθησης, που θα λειτουργεί ως ένας διαδραστικός χώρος ανταλλαγής και διάχυσης εμπειριών και καλών πρακτικών μεταξύ σχολείων, ως ένας κόμβος συνεργασίας και δημιουργικότητας για την εκπαίδευση στην κυκλική οικονομία.

   Πώς «γεννήθηκε» η ιδέα

   Η συμμετοχή των παιδιών στον Διεθνή Διαγωνισμό Foodathon με άλλα παιδιά από την Ευρώπη και την Αφρική τα έφερε αντιμέτωπα με τις μεγάλες προκλήσεις του αγροδιατροφικού τομέα και τους άφησε με έναν πολύ μεγάλο προβληματισμό. Αφού όλα τα οικοσυστήματα του πλανήτη βρίσκονται σε κρίση, αφού η κυκλική οικονομία και η βιώσιμη ανάπτυξη είναι καθοριστικές για το μέλλον της ανθρωπότητας, τότε γιατί η εκπαίδευση αδυνατεί να παρακολουθήσει τις εξελίξεις;

Γιατί δεν μαθαίνουμε για την αειφορία, τη βιωσιμότητα και την κυκλική οικονομία, ιδιαίτερα στον πρωτογενή τομέα, του οποίου η συμβολή για το μέλλον της ανθρωπότητας είναι αδιαμφισβήτητη; Αντιμέτωποι λοιπόν με τις μεγάλες προκλήσεις των 17 στόχων βιώσιμης ανάπτυξης, οι μαθητές και μαθήτριες του Πειραματικού Λυκείου του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, που δεν είναι ακόμα 17 χρονών, αποφάσισα να δράσουν δημιουργώντας τη Loop Lab, με το σλόγκαν: We put Innovation in Green Education!

   Γνώσεις, εμπειρίες και μια ματιά στο μέλλον

   Η πρώτη παρουσίαση της επιχείρησης στην 5η Ημερίδα - Ανοιχτές Διαλέξεις «Περιβάλλον, Κοινωνία & Εκπαίδευση» του Διατμηματικού Μεταπτυχιακού Εκπαίδευση για την Αειφορία και το Περιβάλλον στις 15-2-2025 απέσπασε πολύ θετικά σχόλια και δυο σημαντικές προτάσεις συνεργασίας. Ο καθηγητής κ. Σκούλλος, συντονιστής του Δικτύου «Μεσογειακή Εκπαιδευτική Πρωτοβουλία για το Περιβάλλον και την Αειφορία» (MEdIES) πρότεινε να εντάξει τη Loop Lab στο συγκεκριμένο Πρόγραμμα, ενώ και η Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Φύσης θα συμπεριλάβει τη Loop Lab στην ιστοσελίδα της.

   «Μέσα σε αυτούς τους λίγους μήνες ζήσαμε μοναδικές στιγμές. Από την έρευνα και τον σχεδιασμό των προϊόντων μας μέχρι τη διαχείριση μιας επιχείρησης και την επικοινωνία με την κοινότητα, μάθαμε στην πράξη πώς λειτουργεί η κυκλική οικονομία και πόσο σημαντική είναι η βιώσιμη ανάπτυξη.

Ανακαλύψαμε ταλέντα που δεν γνωρίζαμε, αντιμετωπίσαμε τις αδυναμίες μας, δουλέψαμε ομαδικά, αποκτήσαμε αυτοπεποίθηση για να καινοτομούμε και να αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες. Στοχεύουμε, ως μαθητική επιχείρηση, να εμπνεύσουμε τη σχολική κοινότητα και την τοπική κοινωνία ώστε να υιοθετήσουν πιο βιώσιμες πρακτικές και να αναδείξουμε τη σημασία της κυκλικής οικονομίας.

Με τα προϊόντα μας, δίνουμε τη δύναμη της κυκλικής οικονομίας και της βιώσιμης παραγωγής στα χέρια των παιδιών, των εκπαιδευτικών, στα χέρια όλων. Δεν μιλάμε απλώς για καινοτομία. Μιλάμε για μια αλλαγή νοοτροπίας. Για έναν κόσμο όπου τίποτα δεν πάει χαμένο, όπου το νερό και τα θρεπτικά συστατικά επαναχρησιμοποιούνται, όπου η μάθηση γίνεται εμπειρία και το μέλλον γίνεται βιώσιμο» τονίζουν οι μαθητές και μαθήτριες της Loop Lab.

   Η ομάδα της Loop Lab

   Με υπεύθυνους καθηγητές τους Άννα Ματσιώρη, Νικόλαος Τερψιάδης, Κυριακή Βασιλού, την ομάδα των μαθητών και μαθητριών απαρτίζουν οι: Άντα Κατσάνου- Γενική Διευθύντρια, Άγγελος Τριανταφύλλου- Διευθυντής Οικονομικών, Φανή Πειστικού -Τμήμα Οικονομικών, Βίκτωρας Κωνσταντίνου-Τμήμα Οικονομικών, Ίριδα Τσιρογιάννη -Τμήμα Οικονομικών, Βασίλης Παπαβασιλείου - Διευθυντής Παραγωγής, Πέτρος Παλάσκας - Τμήμα Παραγωγής, Μυρτώ Γουνοπούλου- Τμήμα Παραγωγής, Μαρίνα Γιομελάκη - Τμήμα Παραγωγής, Χρυσή Σαραφείδου - Διευθύντρια Πωλήσεων, Λιζέτα Χαριστέ- Τμήμα Πωλήσεων, Αγγελική Κωστοπούλου - Τμήμα Πωλήσεων, Σοφία Άτσου- Τμήμα Πωλήσεων, Σοφία Σαραφείδου - Διευθύντρια Marketing, Σόνια Παπαβασιλείου - Τμήμα Marketing, Ευφροσύνη Παραμυθιώτη- Τμήμα Marketing, Ατλαζίνα Ζωή Χατζηαράπη - Τμήμα Marketing, Απόστολος Μπούρας -Διευθυντής Πληροφορικής, Χαραλάμπης Πασχαλίδης - Τμήμα Πληροφορικής, Φώτης Παπαδόπουλος - Τμήμα Πληροφορικής, Βασίλης Σπάσος - Τμήμα Πληροφορικής, Μαριάννα Τσολακίδου - Τμήμα Πληροφορικής.

peiramatiko-gel-panmak.jpg?v=0

   Inspirational Mentor της ομάδας είναι ο Πάρης Κυριακόπουλος - Διευθύνων Σύμβουλος Μοτοδυναμικής, ενώ σύμβουλοι - εθελοντές οι: Ιωάννης Παπαδόπουλος - Γενικός Διευθυντής IKEA Θεσ/νίκης, Γεώργιος Βαρελάς - Business Navigator IKEA Θεσ/νίκης.

   Το φιλόδοξο εγχείρημα της ομάδας έχει την επιστημονική καθοδήγηση του καθηγητή του Τμήματος Αλιείας και Υδατοκαλλιεργειών του Πανεπιστημίου Πατρών, Νικόλαου Βλάχου, του υποψήφιου διδάκτορα Ιωάννη Μητσόπουλου, της καθηγήτριας του Τμήματος Κτηνιατρικής του ΑΠΘ, Έλενας Μεντέ και του καθηγητή του Τμήματος Εφαρμοσμένης Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Νικόλαου Σαμαρά.

Loader