Μία ταραχώδης περίοδος με φουρτούνες και… έντονους κυματισμούς που ξεκίνησε στις 10 Ιανουαρίου, όταν οι Ντρέιφους κατέθεσαν πρόταση για το 21% του ΟΛΘ (αντί 57 εκατ.), κλείνει αυτή την εβδομάδα για το λιμάνι και τον ΟΛΘ που κοιτούν πλέον την επόμενη μέρα, προσπαθώντας να «διαβάσουν» και να ερμηνεύσουν τα νέα δεδομένα.
«Αποτυχία των Ντρέιφους»
Για την «άσφαιρη» όπως αποδείχτηκε δημόσια πρόταση των Γαλλοελβετών κροίσων που πήγαιναν για το 21% της εταιρείας και συγκέντρωσαν το 2,58%, πηγές του ΟΛΘ έκαναν λόγο στο emakedonia.gr για «αποτυχία» της προσπάθειας των Ντρέιφους να εξασφαλίσουν ισχυρό ποσοστό στον ΟΛΘ, διαβεβαιώνοντας παράλληλα με κατηγορηματικό τρόπο πως «ο Ιβάν Σαββίδης δεν έχει καμία πρόθεση να εγκαταλείψει το λιμάνι, αντιθέτως θα προστατεύσει και θα ενισχύσει την επένδυσή του».
«Ομαλές οι σχέσεις με την κυβέρνηση»
Ταυτόχρονα, βάζοντας στην εξίσωση και τον γεωπολιτικό παράγοντα και την έντονη φημολογία που κατά καιρούς αναπτύσσεται για δυσαρέσκεια των ΗΠΑ με την εμπλοκή Σαββίδη στο κρίσιμης γεωστρατηγικής αξίας λιμάνι της Θεσσαλονίκης, διαμηνύουν πως δεν «αισθανόμαστε κάποια πίεση, οι σχέσεις μας με την κυβέρνηση κυλούν ομαλά, εφόσον τελειώσει και ο πόλεμος στην Ουκρανία η κατάσταση θα βελτιωθεί περαιτέρω».
«Ξεκινάμε άμεσα τον έκτο προβλήτα, δεν αποκλείουμε δανεισμό»
Με «καθαρό» ταμείο πέριξ των 100 εκατ. ευρώ και μηδενικό δανεισμό, όπως σημειώνουν οι ίδιες πηγές, ο ΟΛΘ προχωρά δυναμικά στην επένδυση (θα ξεπεράσει τα 180 εκατ. ευρώ) για την επέκταση του έκτου προβλήτα, αφού άνοιξε ο δρόμος με το Προεδρικό Διάταγμα που δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο ΦΕΚ. Οι ίδιοι κύκλοι επισημαίνουν πως «πρόθεση του ΟΛΘ είναι να ξεκινήσουν οι εργασίες άμεσα μέσα σε 3-4 μήνες» αφού πλέον το μόνο που απομένει είναι μία τυπική άδεια. Το έργο εκτιμάται πως θα ολοκληρωθεί έως το 2028. Προσωρινός ανάδοχος του έργου έχει αναδειχτεί η κοινοπραξία ΜΕΤΚΑ-ΤΕΚΑΛ.
Aναφορικά με τις πηγές χρηματοδότησης του μεγαπελήβολου εγχειρήματος της επέκτασης του προβλήτα, πηγές της εταιρείας εκτιμούν πως τα ίδια κεφάλαια του ΟΛΘ αρκούν για να τρέξει το έργο, χωρίς ωστόσο να αποκλείουν και προσφυγή σε τραπεζικό δανεισμό καθώς «οι τράπεζες με τέτοια οικονομικά μεγέθη θα είναι πρόθυμες να μας δανείσουν».
Οι ίδιες πηγές σημειώνουν πως «με το master plan που έχουμε καταθέσει ήδη προχωρά η αναβάθμιση του τελωνείου και το logistic center ενώ έχουμε ήδη επενδύσει 71 εκατ. ευρώ από το 2018 που περιήλθε στην κατοχή μας το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, πρέπει και το κράτος να φανεί συνεπές στην τήρηση των υποχρεώσεών του ολοκληρώνοντας τις οδικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις του λιμανιού».
Μετοχική βαβέλ - «Αυτοδύναμος» με 52% ο Ιβάν Σαββίδης
Μετά τη λήξη της περιόδου αποδοχής της δημόσιας πρότασης των Ντρέιφους, αξίζει να σταθούμε στη δαιδαλώδη μετοχική σύνθεση του λιμανιού.
Η γαλλοκινεζική κοινοπραξία (στην οποία συμμετέχει και τουρκική εταιρεία) CMA CGM (με ηγετική θέση στην παγκόσμια αγορά της ναυτιλίας), κατέχει το 33,3% της εταιρείας South Europe GateWay Thessaloniki, το 67% της οποίας ανήκει στην Belterra του Ιβάν Σαββίδη. Η Belterra μόνη της έχει το 5,91% του ΟΛΘ. Η South Europe GateWay Thessaloniki είναι το «αφεντικό» του λιμανιού καθώς ελέγχει για λογαριασμό και των δύο πλευρών το 67% του ΟΛΘ.
Για να ξεμπλέξουμε το… μετοχικό κουβάρι, ο Ιβάν Σαββίδης ελέγχει μόνος του περίπου το 52% του λιμανιού και η CMA CGM ποσοστό κοντά στο 20% του ΟΛΘ. Εμμέσως, ο Ιβάν Σαββίδης ελέγχει σχεδόν το 73% του λιμανιού.
Σύνφωνα με πληροφορίες του emakedonia.gr, οι σχέσεις των δύο πλευρών (Σαββίδη και κοινοπραξίας) φαίνεται πως έχουν ομαλοποιηθεί το τελευταίο διάστημα, μετά από μία περίοδο που δεν κινούνταν… στο ίδιο μήκος κύματος.
Λίγο πάνω από 7% είναι το ποσοστό που ελέγχει το κράτος (μέσω του Υπερταμείου) και ποσοστό πέριξ του 19% του ΟΛΘ είναι σε ελεύθερη διασπορά (μεμονωμένοι μικρομέτοχοι), όπως επιτάσσει ο κανονισμός του Χρηματιστηρίου.
«Θα εξετάσουμε τι επιλογές έχουμε νομικά για το λιμάνι του Βόλου, αιφνιδιαστήκαμε»
Στο μεταξύ, μία μέρα πριν λήξει η δημόσια πρόταση των Ντρέιφους, το Υπερταμείο (δηλαδή η κυβέρνηση) έριξε τη «βόμβα» ακυρώνοντας για «λόγους δημοσίου συμφέροντος» το διαγωνισμό για την αξιοποίηση του λιμανιού του Βόλου. Ο ΟΛΘ είχε επικρατήσει στη διαγωνιστική διαδικασία (το 2023), προσφέροντας 51 εκατ. ευρώ για το 67% του ΟΛΒ, τίμημα που είχε χαρακτηριστεί τότε «πολύ υψηλό» από γνώστες της αγοράς.
Την Παρασκευή 21 Φεβρουαρίου σε επίσημη ανακοίνωσή του ο ΟΛΘ ανέφερε πως θα ζητήσει ενημέρωση από το Υπερταμείο για τους λόγους που ακυρώθηκε ο διαγωνισμός. «Είχαμε προσφέρει τότε το συγκεκριμένο τίμημα για να μην επικρατήσει άλλος, σε κάθε περίπτωση θα εξετάσουμε και τις νομικές επιλογές για το λιμάνι του Βόλου, εκτιμάμε πως νέος διαγωνισμός θα προκηρυχτεί σε 2 χρόνια, η εξέλιξη αυτή μας αιφνιδίασε» αναφέρουν πηγές του ΟΛΘ.
Στο λιμάνι του Βόλου απαιτείται να τρέξει μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα μετά τις καταστροφές από Ντάνιελ και Elias, κάτι βέβαια γνωστό εδώ και καιρό, με το timing της κυβερνητικής απόφασης να γεννά απορίες κι ενώ εκκρεμούσε δικαστική προσφυγή από τον δεύτερο επιλαχόντα του διαγωνισμού, την Goldair. Τον Ιούλιο του 2024 το ΤΑΙΠΕΔ είχε δώσει το πράσινο φως σε έργα 9,9 εκατ. ευρώ για την αποκατάσταση των ζημιών.
«Λόγοι δημοσίου συμφέροντος επιτάσσουν την αναπροσαρμογή της στρατηγικής αξιοποίησης του λιμένα, ώστε να διασφαλιστεί η βέλτιστη ανάπτυξή του προς όφελος της εθνικής οικονομίας και της τοπικής κοινωνίας. Οι υποδομές του Λιμένα Βόλου ενισχύονται με σημαντικά έργα αποκατάστασης και αναβάθμισης ύψους 9 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων μετά και την κακοκαιρία “Daniel”, γεγονός που μεταβάλλει την οικονομική και λειτουργική αξία του λιμένα», ανέφερε η επίσημη ανακοίνωση του Υπερταμείου.
Πάντως, για «οπισθοδρόμηση που βλάπτει σοβαρά τα καλώς εννοούμενα συμφέροντα της πόλης και των πολιτών» έκανε λόγο ο δήμος Βόλου με επίσημη ανακοίνωσή του ενώ και ο Αχιλλέας Μπέος προχώρησε σε ιδιαίτερα αιχμηρές δηλώσεις.
Το κράτος τον πρώτο λόγο σε κρίσιμες υποδομές
Σε κάθε περίπτωση, τα έργα για την αποκατάσταση των ζημιών θα μπορούσαν να τρέξουν σε συνεννόηση με τον ΟΛΘ οπότε «οι λόγοι δημοσίου συμφέροντος» που «τελείωσαν» τον διαγωνισμό μάλλον έχουν να κάνουν με το ευρύτερο γεωπολιτικό τοπίο που σχηματίζεται, ενδεχομένως και έπειτα από… ευγενικές παραινέσεις από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού.
Ακολουθώντας και στο Βόλο «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» (στην οποία επίσης είχε ακυρωθεί ο διαγωνισμός για το λιμάνι, χωρίς όμως να προλάβει να προκύψει ανάδοχος), η κυβέρνηση, με το βλέμμα και στον Τραμπ, επιχειρεί να διασφαλίσει τον κρατικό έλεγχο σε νευραλγικές υποδομές, μέχρι τουλάχιστον να ξεκαθαρίσει η μεγάλη γεωπολιτική εικόνα.
Και… Ινδία στον ορίζοντα;
Την ίδια στιγμή, η ματαίωση του διαγωνισμού για το λιμάνι του Βόλου και η πρόσφατη επίσκεψη του υπουργού Εξωτερικών Γιώργου Γεραπετρίτη στην Ινδία φούντωσαν τα σενάρια για αναθέρμανση του ινδικού ενδιαφέροντος για τα ελληνικά λιμάνια, με Βόλο και Καβάλα σε περίοπτη θέση.
Ο Ινδός δισεκατομμυριούχος Γκαουτάμ Αντάνι η εταιρεία του οποίου διαχειρίζεται πολλές λιμενικές υποδομές βρέθηκε στο επίκεντρο των σεναρίων.
Αξίζει να σημειωθεί πως ο εμπορικός «διάδρομος» Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης (India-Middle East-Europe-Corridor, ΙΜΕD) στοχεύει να αποτελέσει τη φυσική πύλη εισόδου της Ινδίας προς την Ευρώπη, με την Ελλάδα να δηλώνει «παρούσα» εφόσον το σχέδιο λάβει σάρκα και οστά.
Τι θέλουν τελικά οι Ντρέιφους;
Το μεγάλο ερωτηματικό πάντως έχει να κάνει με τους πραγματικούς λόγους που ήρθαν στη… ζωή μας οι Γαλλοελβετοί κροίσοι Ντρέιφους. Με δεδομένη το τεράστιο επιχειρηματικό τους εκτόπισμα, είναι δύσκολο να πιστέψει κάποιος πως πίστεψαν ότι τόσο εύκολα θα εισέλθουν στον ΟΛΘ, προσφέροντας ένα τίμημα πέριξ των 27 ευρώ ανά μετοχή και η αγορά απλά θα ανταποκριθεί. Ας μην ξεχνάμε πως μιλάμε για έναν όμιλο με τζίρους 60 δισ. ετησίως…
Ποιο λοιπόν είναι το σχέδιο; Είναι τα πράγματα όσο απλά… ενδεχομένως φαίνονται; Ήρθαν, είδαν και θα απέλθουν έχοντας ένα ισχνό 2,58% στον ΟΛΘ; Δύσκολα αυτό γίνεται πιστευτό.
Πηγές που πρόσκεινται στην οικογένεια, ανέφεραν στο emakedonia.gr «πως σίγουρα δεν θα ζητηθεί παράταση της δημόσιας προσφοράς ούτε θα προσφερθεί υψηλότερο τίμημα».
Αφού αποκλείονται αυτά τα ενδεχόμενα, δύο δρόμοι διανοίγονται. Eίτε οι Ντρέιφους θα επιχειρήσουν να χτυπήσουν την πόρτα της CMA CGM για να αγοράσουν απευθείας μετοχές είτε θα τηρήσουν στάση αναμονής για ένα διάστημα, επανεξετάζοντας τη στρατηγική τους.