Λύνει κάβους με το παρελθόν, δένει άγκυρα με το μέλλον το λιμάνι της Θεσσαλονίκης που εν μέσω του σκληρού επιχειρηματικού μπρα ντε φερ Σαββίδη – Ντρέιφους μετά την πρόταση των Γαλλοελβετών κροίσων για την απόκτηση του 21% του ΟΛΘ, χαράσσει νέα ρότα ανάπτυξης με τον έκτο προβλήτα να ξεκινά… το μακροβούτι του.
Υπό αυτό το πρίσμα, νέα πνοή στο λιμάνι θα δώσει η πολυπόθητη εκκίνηση του έργου της επέκτασης του έκτου προβλήτα (το έργο θα τρέξει η κοινοπραξία ΜΕΤΚΑ -ΤΕΚΑΛ), μία επένδυση που λόγω και της ανόδου του κατασκευαστικού κόστους θα κυμανθεί πάνω από τα 150 εκατ. ευρώ (ανεπίσημες εκτιμήσεις μιλούν για 170 - 200 εκατ. ευρώ), όταν προ πανδημίας το κόστος προσέγγιζε τα 130 εκατ. ευρώ.
Το Προεδρικό Διάταγμα που ανοίγει τον δρόμο και επιτρέπει στο μεγαλόπνοο εγχείρημα να τρέξει δημοσιεύτηκε χθες στο ΦΕΚ (Φύλλο Εφημερίδας Κυβερνήσεως), έπειτα από 20 χρόνια φαγούρας και στασιμότητας. Είναι ενδεικτικό πως το έργο άρχισε να σχεδιάζεται το… 1995 κοντράροντας στα ίσια το Mετρό σε καθυστερήσεις.
Η επέκταση του έκτου προβλήτα θα αλλάξει επίπεδο στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, προσφέροντάς του τη δυνατότητα να προσελκύσει μεγαλύτερα πλοία, αποφέροντας παράλληλα ευρύτερα οφέλη στην τοπική οικονομία.
Θα μπορεί να προσελκύει πλοία - γίγαντες
Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αποτελεί ήδη το πρώτο διαμετακομιστικό λιμάνι της Ελλάδας σε συμβατικό φορτίο και ένα από τα κυριότερα λιμάνια στην Ανατολική Μεσόγειο με τον καθοριστικό ρόλο που διαδραματίζει στην διακίνηση εμπορευμάτων να ενισχύεται περαιτέρω.
Από την στιγμή που θα ξεκινήσουν οι εργασίες η ολοκλήρωση του έργου υπολογίζεται σε 36 μήνες, συνεπώς… πιάνουμε αισίως 2028, εφόσον μπουν μπουλντόζες εντός του τρέχοντος έτους.
Η επέκταση του έκτου προβλήτα θα προσφέρει την δυνατότητα στο λιμάνι να τραβήξει πλοία - γίγαντες. Πρόκειται για ένα έργο που θα επιτρέψει στον λιμένα να αναβαθμιστεί πολλαπλώς, τριπλασιάζοντας τη χωρητικότητα σε κοντέινερ και παρέχοντας την ευχέρεια σε πλοία κύριων γραμμών χωρητικότητας έως 24.000 TEUs (εμπορευματοκιβώτια) να «πιάσουν» Θεσσαλονίκη.
Μέχρι σήμερα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης μπορούν να αγκυροβολήσουν μόνο πλοία των λεγόμενων τροφοδοτικών γραμμών, με βύθισμα μέχρι 12 μέτρα, λόγω μικρού βάθους του λιμανιού στο δυτικό τμήμα της 6ης προβλήτας (κρηπίδωμα 26) όπου λειτουργεί ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ).
Γεωστρατηγική αναβάθμιση
Με την επέκταση του έκτου προβλήτα το ελάχιστο βάθος από τη μέση στάθμη της θάλασσας θα αυξηθεί στα 17,6 μέτρα, δημιουργώντας έτσι τις προϋποθέσεις για την εξυπηρέτηση πλοίων μεγαλύτερου μεγέθους και την προσέλκυση κύριων γραμμών, που θα «πιάνουν» απευθείας στο λιμάνι της Θεσσαλονίκη και από εδώ θα τροφοδοτούν τις χώρες της Βαλκανικής και αργότερα ενδεχομένως και της κεντρικής Ευρώπης. Μία αναβάθμιση που καθιστά το λιμάνι παίκτη – βαρόμετρο στην ευρωπαϊκή και όχι μόνο σκακιέρα.
Έσοδα 280 εκατ.
Eκτιμάται πως δέκα χρόνια αφότου ολοκληρωθεί η επέκταση του έκτου προβλήτα ο μέσος όρος των εσόδων σε όλο το φάσμα της εφοδιαστικής αλυσίδας πέριξ του λιμανιού θα φτάνει τα 280 εκατ. ευρώ ετησίως ενώ θα παράγεται προστιθέμενη αξία άνω των 180 εκατ. ευρώ ετησίως, συνεισφέροντας στη δημιουργία πάνω από 4.300 θέσεων εργασίας που σχετίζονται άμεσα και έμμεσα με το λιμάνι και το εξαγωγικό εμπόριο.
Tι αφορά το έργο της επέκτασης του έκτου προβλήτα
Όπως αναφέρεται στο ΦΕΚ, για την εξυπηρέτηση της επιβατικής, εμπορικής, ναυτιλιακής, τουριστικής και βιομηχανικής κίνησης, καθώς και της εν γένει λειτουργικότητας και ασφάλειας του λιμένα Θεσσαλονίκης, εγκρίνεται πρόγραμμα λιμενικών έργων, κτιριακών έργων, έργων υποδομής και έργων πολιτιστικού χαρακτήρα κατά ζώνες, καθώς και η κυκλοφοριακή οργάνωση του λιμένα, ως ακολούθως:
Ζώνη A - Επιβατικός Λιμένας:
Στον Επιβατικό Λιμένα και στον συνεχόμενο προς αυτόν θαλάσσιο χώρο και πυθμένα επιτρέπεται η υλοποίηση των ακόλουθων έργων:
α. Αποκατάσταση και αξιοποίηση του Κτιρίου Παλαιού
Τελωνειακού Σταθμού (νυν Επιβατικού Σταθμού): Aφορά
κτιριακό έργο αποκατάστασης του υφιστάμενου Κτιρίου
β. Κατασκευή επιβατικού σταθμού κρουαζιέρας και ακτοπλοΐας και λοιπών χρήσεων: αφορά σύνολο κτιριακών έργων που συνεργάζονται χωρικά με τις γειτονικές περιοχές προς δόμηση και συμπεριλαμβάνουν τη δημιουργία ενός κτιρίου τοπόσημου εμβληματικού χαρακτήρα, τo οποίο δύναται να αξιοποιήσει έως και τα 2/5 της συνολικής
δόμησης που αντιστοιχεί στην περιοχή προς δόμηση Α2.2.
γ. Αναστήλωση, αποκατάσταση και αξιοποίηση των διατηρητέων κτισμάτων του συγκροτήματος των Στάβλων:
αφορά κτιριακό έργο αναστήλωσης και αποκατάστασης του υφιστάμενου συγκροτήματος των Στάβλων που βρίσκεται στην περιοχή προς δόμηση Α.2.3, με στόχο την ανάδειξη της ιστορικότητάς του και την αξιοποίησή του.
Το συγκρότημα των Στάβλων προορίζεται για φιλοξενία λειτουργιών πολιτιστικού χαρακτήρα, όπως πνευματικών, καλλιτεχνικών και κοινωνικών δραστηριοτήτων, κέντρων έρευνας και καινοτομίας, πρότυπων γραφειακών χώρων και θερμοκοιτίδων επιχειρήσεων.
2. Ζώνη Β - Εμπορικός λιμένας:
Στον εμπορικό λιμένα και στον συνεχόμενο προς αυτόν θαλάσσιο χώρο και πυθμένα επιτρέπεται η υλοποίηση των ακόλουθων έργων:
α. Επέκταση του Προβλήτα 6: αφορά λιμενικό έργο που περιλαμβάνει επέκταση του δυτικού τμήματος κατά περίπου 990 μ. νοτίως και επέκταση του ανατολικού τμήματος κατά περίπου 800 μ. νοτίως.
Το έργο της επέκτασης του ανωτέρω προβλήτα περιλαμβάνει επίσης επέκταση του χερσαίου χώρου με επίχωση σε όλο το πλάτος του, κατά μήκος και όπισθεν του νέου κρηπιδώματος.
Στα έργα του Προβλήτα 6 περιλαμβάνονται η βυθο κόρηση-εκβάθυνση του διαύλου προσέγγισης και της περιοχής ελιγμού των πλοίων, οι απαραίτητες υποδομές και ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις και ο εξοπλισμός για την εξυπηρέτηση της διαδικασίας φορτοεκφόρτωσης πλοίων, καθώς και η επέκταση των υποδομών του σιδηροδρομικού σταθμού.
Και logistic center
β. Κατασκευή νέου κέντρου εφοδιαστικής (Logistic Center) που περιλαμβάνει την κατασκευή ενός νέου κτι ρίου στη βάση του Προβλήτα 6, μέγιστης επιφάνειας 60.000 τ.μ., και διαμόρφωση χώρων στάθμευσης για την εξυπηρέτηση του εν λόγω κτιρίου.
γ. Κατασκευή νέων σιλό και δεξαμενών για την αποθήκευση δημητριακών, υγρών φορτίων και πετρελαιοειδών.
3. Στις Ζώνες Α και Β επιτρέπονται:
α. Η κατασκευή νέων κτιριακών εγκαταστάσεων για την εξυπηρέτηση των διοικητικών και λειτουργικών αναγκών του Επιβατικού και Εμπορικού Λιμένα.
β. Η πραγματοποίηση έργων υποδομής στη χερσαία και θαλάσσια ζώνη του λιμένα στο πλαίσιο της βέλτιστης εξυπηρέτησης της επιβατικής κίνησης, καθώς και των διαφορετικών κατηγοριών και τύπων φορτίων και των αντίστοιχων τύπων πλοίων.
Ειδικότερα, επιτρέπεται η εκτέλεση λιμενικών έργων και έργων στη χερσαία ζώνη του λιμένα, μεταξύ των οποίων και έργων βυθοκόρησης για την εξασφάλιση του αναγκαίου βάθους για την ασφαλή προσέγγιση και παραβολή των πλοίων, όπως αύξηση του βάθους των υφιστάμενων κρηπιδωμάτων, βυθοκόρηση-εκβάθυνση του διαύλου προσέγγισης και της περιοχής ελιγμού των πλοίων σε βάθος κατάλληλο για την εξυπηρέτηση αυτών και εργασίες εκσκαφής του πυθμένα της θάλασσας και βυθοκορήσεων προς τον σκοπό του καθαρισμού αποκατάστασης λειτουργικών βαθών σε όλον τον λιμένα.
γ. Έργα βελτίωσης, επισκευής, συντήρησης, αναβάθμισης και ανακατασκευής των υφιστάμενων υποδομών του λιμένα, όπως ιδίως αυτά που αφορούν τη βελτίωση των πάσης φύσεως λιμενικών και κτιριακών υποδομών, ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων φωτισμού, συστημάτων ασφάλειας και πυρασφάλειας, ρευματοδότησης ή και αεριέλευσης πλοίων, ρευματοδότησης και τροφοδοσίας καυσίμων του εξοπλισμού και των οχημάτων του λιμένα και την κατασκευή σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς και έργα που αφορούν την κατασκευή υποδομών σε υφιστάμενους χερσαίους χώρους για την εγκατάσταση του απαραίτητου εξοπλισμού αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού της επιχειρησιακής λειτουργίας του λιμένα.