Η κυβερνητική δέσμευση, διατυπωμένη τόσο από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα, όσο και από τον υφυπουργό Υποδομών Νίκο Ταχιάο είναι ότι η επέκταση του Μετρό προς Καλαμαριά θα δοθεί σε λειτουργία στις 30 Νοεμβρίου, έναν ακριβώς χρόνο μετά τη λειτουργία της κεντρικής γραμμής. Ωστόσο, για να υλοποιηθεί αυτή η δέσμευση θα πρέπει προηγουμένως να λυθούν αρκετές ακόμη εκκρεμότητες, αλλά και να ξεπεραστούν μια σειρά από εμπόδια.
Οι εκκρεμότητες αφορούν αυτό καθ’ αυτό το έργο, δηλαδή την ολοκλήρωση των εργασιών στη μήκους πέντε χιλιομέτρων γραμμή της επέκτασης, στους πέντε σταθμούς (Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη, Μίκρα), την προμήθεια των συρμών και του λοιπού εξοπλισμού, την πραγματοποίηση των δοκιμαστικών δρομολογίων και των διαφόρων τεστ στα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα. Τα εμπόδια, τα οποία είναι αρκετά υψηλά, έχουν να κάνουν με την ολοκλήρωση της διάνοιξης της οδού Πόντου, επί της οποίας βρίσκονται οι περισσότεροι από τους πέντε σταθμούς, καθώς και η διευθέτηση του περιβάλλοντα χώρου στον τερματικό σταθμό της Μίκρας.
Οι 15 συρμοί
Η σοβαρότερη από τις εκκρεμότητες που υπάρχουν για την ολοκλήρωση του έργου της επέκτασης αφορά την προμήθεια των 15 νέων συρμών. Με βάση τον αρχικό προγραμματισμό αυτοί επρόκειτο να έρθουν στη Θεσσαλονίκη σταδιακά, αρχής γενομένης από τον περασμένο Σεπτέμβριο. Ωστόσο, κανείς ακόμη δεν έχει φτάσει στην πόλη από την Ιταλία. Σύμφωνα με πληροφορίες οι πρώτοι από τους 15 συρμούς θα έρθουν στη Θεσσαλονίκη μέσα στους επόμενους μήνες. Υπενθυμίζεται ότι με την προμήθεια αυτών των 15 συρμών, ο συνολικός αριθμός τους, μαζί με τους 18 που έχει ήδη η βασική γραμμή, θα ανέλθει στους 33. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό όταν θα κουμπώσει στο δίκτυο του μετρό και η Καλαμαριά, δύο στα τρία δρομολόγια θα τερματίζει στη Μίκρα και το τρίτο στη Νέα Ελβετία.
Όπως αναφέρει στη «ΜτΚ» ο Νίκος Δένης, στέλεχος της Ελληνικό Μετρό ΑΕ και υποδιευθυντής του Μετρό Θεσσαλονίκης, «οι 15 νέοι συρμοί που θα έρθουν από την Ιταλία θα είναι πλήρως έτοιμοι και τεσταρισμένοι ώστε να μπουν κατευθείαν για τα δοκιμαστικά δρομολόγια, σε αντίθεση με ό,τι είχε συμβεί με τους 18 συρμούς της βασικής γραμμής για τους οποίους χρειάστηκε να περάσουν περίπου έξι μήνες ώστε να είναι έτοιμοι, δουλειά η οποία έγινε εδώ, στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας». Ο ίδιος, σημειώνει ότι, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα, με το σύνολο των 33 συρμών σε κυκλοφορία η συχνότητα των δρομολογίων θα είναι ανά ενάμιση λεπτό. «Ωστόσο, τη σημερινή συχνότητα, των τριών, τεσσάρων λεπτών, μπορούμε να την πετύχουμε ακόμη και μόνο με έξι επιπλέον συρμούς, από τους 18 που έχουμε ήδη».
Άλλες εκκρεμότητες
Πέρα από την αναμονή των 15 νέων συρμών, υπάρχουν και άλλες εκκρεμότητες οι οποίες αφορούν κυρίως τους πέντε σταθμούς. Συγκεκριμένα, δεν έχουν τοποθετηθεί ακόμη τα ασανσέρ σε κανέναν σταθμό, σε αντίθεση με τις σκάλες οι οποίες έχουν μπει. Λείπουν, επίσης οι πίνακες ελέγχου όλων των συστημάτων οι οποίοι δεν έχουν έρθει ακόμη. Αντιθέτως, υπάρχει ο εξοπλισμός που αφορά τη σηματοδότηση ο οποίος όμως, δεν έχει τοποθετηθεί. Λείπουν, επίσης, τα εκδοτήρια, ενώ αυτές τις μέρες ξεκίνησε να τοποθετείται η καλωδίωση κατά μήκος της γραμμής και στους σταθμούς και για τον λόγο αυτό παραμένει σε εκκρεμότητα και η τοποθέτηση των ψευδοροφών στους σταθμούς.
Σύμφωνα με τον κ. Δένη, μέσα στους επόμενους δύο με τρεις μήνες, η Ελληνικό Μετρό ΑΕ θα είναι σε θέση να απελευθερώσει ορισμένα από τα εργοτάξια, όπως για παράδειγμα αυτό στο σταθμό Καλαμαριά, στη συμβολή των οδών Πόντου και Μεταμορφώσεως, απομακρύνοντας τις λαμαρίνες.
Διακοπή λειτουργίας
Σύμφωνα με τον κ. Ταχιάο για την παράδοση σε λειτουργία της γραμμής επέκτασης προς Καλαμαριά θα χρειαστεί να σταματήσει η κυκλοφορία του μετρό στη βασική γραμμή. Όπως σημείωσε, οι διακοπές που θα αφορούν στη βασική γραμμή, κρίνονται αναγκαίες προκειμένου να γίνουν οι απαραίτητες δοκιμές για τη λειτουργία της διαδρομής της επέκτασης προς την Καλαμαριά και για να τεσταριστούν τα λειτουργικά συστήματα. Σχετικά με το πότε θα συμβεί αυτό ο υφυπουργός επισήμανε πως «οι διακοπές θα γίνουν όταν η επιβατική κίνηση δεν θα είναι μεγάλη, όπως για παράδειγμα την περίοδο του καλοκαιριού, αλλά θα χρειαστεί να διακοπεί εκ νέου η λειτουργία του μετρό και προς την τελική ευθεία παράδοσης της επέκτασης, προς τα τέλη Νοεμβρίου». Ο κ. Ταχιάος δεν έδωσε συγκεκριμένα στοιχεία για το χρονικό διάστημα, αν θα είναι κάποιων ωρών ή λίγων ημερών, που θα χρειαστεί να διακοπεί η λειτουργία του Μετρό. Ούτε προσδιόρισε εάν η διακοπή θα γίνεται κατά διαστήματα ή θα είναι συνεχής. Σημειώνεται, πάντως, ότι κάτι αντίστοιχο έχει γίνει και στο μετρό της Κοπεγχάγης, το οποίο λειτουργεί κι αυτό αυτόματα, όπως και το μετρό Θεσσαλονίκης.
*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 02.02.205