Μετρό Θεσσαλονίκης: Ισχυρές δεσμεύσεις για τη διάνοιξη της Πόντου και για τον τερματικό της Μίκρας (βίντεο)

Το θέμα εξετάστηκε σε σύσκεψη η οποία έγινε το πρωί στο δημαρχείο Καλαμαριάς

Τη δέσμευση ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αναλαμβάνει όλο το οικονομικό και κατασκευαστικό βάρος της διάνοιξης της οδού Πόντου, που συνδέεται με την λειτουργία της επέκτασης του μετρό προς Καλαμαριά, ανέλαβε ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος. Το θέμα εξετάστηκε σε σύσκεψη η οποία έγινε το πρωί στο δημαρχείο Καλαμαριάς με τη συμμετοχή της δημάρχου Χρύσας Αράπογλου, της γενικής γραμματέα Μεταφορών Δέσποινας Παληαρούτα, στελεχών της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., του δήμου κ.ά.

Σε δήλωσή του ο υφυπουργός κ. Ταχιάος ανέφερε ότι «εάν θέλουμε να λειτουργήσει το Μετρό με το τρόπο που προσδοκούμε ότι θα αλλάξει τη ζωή της Θεσσαλονίκης -και όταν λέω Θεσσαλονίκη δεν εννοώ αυστηρά το Δήμο Θεσσαλονίκης, αλλά και τους υπόλοιπους Δήμους που επηρεάζει- δεν μπορούμε να μείνουμε χωρίς την κατασκευή της οδού Πόντου. Είναι ένα έργο που θα το τρέξουμε όπως τρέξαμε και την κατασκευή της οδού Ψελλού, που ήδη άλλαξε σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό την λειτουργία της νοτιοανατολικής πύλης του δήμου Θεσσαλονίκης. Το μεγάλο ζήτημα είναι οι απαλλοτριώσεις για να ανοίξει η οδός Πόντου. Δεσμεύτηκα στη δήμαρχο ότι θα ενισχύσουμε τον δήμο, ώστε να καλύψει το σύνολο των απαιτούμενων υποχρεώσεων για την ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων, οι οποίες πρέπει να προχωρήσουν με πολύ γρήγορους ρυθμούς. Εδώ εκ των πραγμάτων εμπλέκεται ο δήμος, γιατί πρόκειται για ρυμοτομικές απαλλοτριώσεις που αποτελούν αποκλειστική αρμοδιότητά του, αλλά νομίζω ότι θα έχουμε μια άριστη συνεργασία και μια καθημερινή επαφή».

Η δήμαρχος Καλαμαριάς χαρακτήρισε «εξαιρετικά γόνιμη και παραγωγική συνάντηση. Νομίζω ότι είναι μια στιγμή που θα μπορούσα να την πω και ιστορική για τον δήμο Καλαμαριάς, γιατί τέθηκαν και δρομολογήθηκαν λύσεις για όλα τα ζητήματα που αφορούν και στη λειτουργία του μετρό, το οποίο το περιμένουμε στο τέλος αυτού του χρόνου, αλλά και στην κατασκευή της Πόντου, ενός έργου πάρα πολύ μεγάλου που απασχολεί εδώ και πάρα πολλά χρόνια την Καλαμαριά». Η κ. Αράπογλου σημείωσε ότι «μετά τη σημερινή συνάντηση όλα αυτά στους επόμενους μήνες θα έχουν λυθεί και θα μπορούμε να μιλάμε για μια Καλαμαριά διαφορετική, λειτουργική, στην οποία θα αλλάξουν οι χρήσεις γης, θα αλλάξουν οι αξίες γης. Και αν και εμείς συνεχίσουμε με τον τρόπο που ξεκινήσαμε να σχεδιάζουμε τους πολεοδομικούς ανασχεδιασμούς στους σταθμούς του μετρό, τότε μπορούμε να πούμε ότι αυτό το έργο θα αλλάξει την Καλαμαριά για πάντα».

Οι απαλλοτριώσεις

Κατά τη διάρκεια της σύσκεψης η δήμαρχος ενημέρωσε τον υφυπουργό ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία τα οποία έχει στη διάθεσή του ο δήμος, το κόστος των απαλλοτριώσεων για τη διάνοιξη της οδού Πόντου εκτιμάται περίπου στα 13 με 15 εκατ. ευρώ. Αυτά θα καταβληθούν από την Πολιτεία. Από αύριο, ο δήμος θα κινήσει όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες για την απαλλοτρίωση των οικοπέδων.

Στη σύσκεψη συμφωνήθηκε επίσης, το έργο της κατασκευής της διάνοιξης της οδού Πόντου να το αναλάβει η Ελληνικό Μετρό Α.Ε., όπως συνέβη και στην περίπτωση της οδού Ψελλού, στη Νέα Ελβετία. Προς το σκοπό αυτό η κ. Αράπογλου παρέδωσε προς τα στελέχη της Ελληνικό Μετρό Α.Ε. μελέτες οδοποιίας και υδραυλικές που αφορούν αυτό το έργο.

Δεδομένου ότι η οδός Πόντου καταλήγει στην περιφερειακή τάφρο, στα όρια με το δήμο Πυλαίας Χορτιάτη, στη σύσκεψη συζητήθηκε επί μακρόν και η αναγκαιότητα διασύνδεσης της οδού Πόντου με το δρόμο Θεσσαλονίκης – αεροδρομίου, μέσω της Γεωργικής Σχολής. Αυτό θα διευκολύνει και την πρόσβαση των αστικών λεωφορείων, αλλά και των ΙΧ προς τον τερματικό σταθμό του μετρό στη Μίκρα. Ο κ. Ταχιάος ήταν γνώστης του προβλήματος και ανέφερε ότι το θέμα θα εξεταστεί σε ειδική σύσκεψη η οποία θα γίνει την άλλη βδομάδα, με τη συμμετοχή της κ. Παληαρούτα, στελεχών του ΟΣΕΘ κ.ά.

Ο τερματικός της Μίκρας

Στη σύσκεψη συζητήθηκε, τέλος και το θέμα των έργων που απαιτούνται γύρω από τον τερματικό σταθμό του μετρό στη Μίκρα. Όπως ανέφερε ο κ. Ταχιάος «πρόκειται για ένα δύσκολο εγχείρημα, γιατί περιλαμβάνει και συνοδά έργα τα οποία δεν έχουν καν σχεδιαστεί». Αναφερόμενος δε, στις απαιτούμενες απαλλοτριώσεις στην περιοχή της Μίκρας, που αφορούν περίπου 32 στρέμματα, ο υφυπουργός σημείωσε πως «αυτό είναι ένα μεγάλο ζήτημα που θα εξεταστεί. Δεν είναι σίγουρο ότι μπορεί να διασφαλιστεί το σύνολο των απαιτούμενων κονδυλίων».

Το θέμα αυτό ανέλαβε να τρέξει η γενική γραμματέας Μεταφορών η οποία θα προεδρεύσει σύσκεψης την άλλη εβδομάδα. Όπως εξήγησε ο υφυπουργός το έργο θα προχωρήσει σε δύο στάδια, ένα μεταβατικό, το οποίο θα δίνει μια λύση για να λειτουργήσει το μετρό και εν συνεχεία μία οριστική λύση, με τη συνδρομή και άλλων δήμων της περιοχής και πιθανότατα και της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.

Loader