Εγνατία Οδός: Σε αδιέξοδο για την υπογραφή συλλογικής σύμβασης

Δεν έχει ξεκαθαριστεί η πηγή χρηματοδότησης των 330.000 που αντιστοιχεί στις παροχές που προβλέπει η σύμβαση

Μπορεί οι εργαζόμενοι στην Εγνατία Οδό να διεκδικούν την εφαρμογή της συλλογικής σύμβασης εργασίας, η οποία έχει εγκριθεί από την εταιρεία εδώ και ένα χρόνο, ωστόσο από την εξίσωση λείπει μία καίρια μεταβλητή: από πού θα πληρωθεί το ποσό των 330.000 που αντιστοιχεί στις παροχές που προβλέπει η σύμβαση. Όπως τονίζει στο emakedonia.gr ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Κωνσταντίνος Κουτσούκος, μπορεί να υπάρχει υπογεγραμμένη η ΣΣΕ από τον Φεβρουάριο του 2024 αλλά δεν είναι σε ισχύ, γιατί απαιτείται η υπογραφή του Υπουργείου Οικονομικών.

Ο κ. Κουτσούκος δέχτηκε τις επικρίσεις του συλλόγου εργαζομένων (ΣΕΤΕΟ), του οποίου υπήρξε ιδρυτικό μέλος. Η διοίκηση του ΣΕΤΕΟ υποστήριξε ότι «σε συνάντηση που είχαμε στις 21 Ιανουαρίου μας είπε ότι ο ουσιαστικός λόγος για τον οποίο δεν  εφαρμόζει τη ΣΣΕ είναι επειδή δεν τον ικανοποιούν οι δημόσιες ανακοινώσεις και οι θέσεις μας» και άφησαν να εννοηθεί ότι υπάρχει διάσταση απόψεων μεταξύ ΔΣ και διευθύνοντος συμβούλου.

«Εγώ είμαι εκτελεστικό όργανο μιας διοίκησης. Το ΔΣ είναι απολύτως συμπαγές και συνεργάσιμο, με ομόφωνες αποφάσεις εδώ και πέντε χρόνια. Δεν καταλαβαίνω την προσωπική εμπάθεια, εγώ ήμουν αυτός που εισηγήθηκα να εγκριθεί η ΣΣΕ. Το πρόβλημα με την ΣΣΕ δεν σχετίζεται με τη δική μου ικανοποίηση ή μη από τις ανακοινώσεις του ΣΕΤΕΟ - σε μια δημόσια κουβέντα ανέφερα ότι το έργο μας πρέπει να διαφημίζεται. Η πηγή χρηματοδότησης είναι το πρόβλημα».

O διευθύνων σύμβουλος της Εγνατία Οδός ΑΕ Κ. Κουτσούκος
O διευθύνων σύμβουλος της Εγνατία Οδός ΑΕ Κ. Κουτσούκος

Η τελευταία φορά που υπογράφηκε συλλογική σύμβαση ήταν πριν από 16 χρόνια. Η προηγούμενη συλλογική σύμβαση είχε υπογραφεί προ κρίσης και μνημονίων. Στο μεταξύ η εταιρεία εντάχθηκε στους φορείς της γενικής κυβέρνησης και το δημόσιο λογιστικό και εποπτεύεται από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους (παρότι δεν επιχορηγείται από τον κρατικό προυπολογισμό), ενώ μέρος των εσόδων της πηγαινουν κατευθείαν στον λογαριασμό για την αποπληρωμή του δημόσιου χρέους. Το σχέδιο της συλλογικής σύμβασης, που έχει υπογραφεί από την Εγνατία Οδό ΑΕ δεν προβλέπει αυξήσεις στους μισθούς αλλά παροχές στους εργαζόμενους (τροφεία παιδικών σταθμών, κατασκηνώσεις κ.α) ετήσιου προϋπολογισμού 330.000 ευρώ. «Δυστυχώς δεν μπορεί να προσδιοριστεί η πηγή χρηματοδότησης της συλλογικής σύμβασης» λέει ο κ. Κουτσούκος. Τα έσοδα της εταιρείας προέρχονται από τα διόδια που εισπράττονται κατά μήκος του αυτοκινητοδρόμου, όμως διατίθενται για συγκεκριμένους σκοπούς. Σύμφωνα με το ΦΕΚ B’ 2018/25.05.2020 τα τέλη διοδίων «χρησιμοποιούνται από αυτήν αποκλειστικώς για την αποπληρωμή των δαπανών κατασκευής, τη λειτουργία, τη συντήρηση, τη βελτίωση και την επέκταση του αυτοκινητοδρόμου Εγνατία Οδός, καθώς και των ως άνω καθέτων αυτού οδικών αξόνων, για την συντήρηση και λειτουργία των υφιστάμενων σταθμών διοδίων και για την κατασκευή, εξοπλισμό και λειτουργία νέων σταθμών διοδίων, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα με αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρίας και στις εντολές του φορέα εκμετάλλευσης της Εγνατίας Οδού».

Αφού τα διόδια δεν μπορούν να διατεθούν για την κάλυψη των παροχών της συλλογικής σύμβασης, η εταιρεία απευθύνθηκε στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους το οποίο δήλωσε αναρμόδιο (η Ενγατία Οδος δεν λαμβάνει κρατική επιχορήγηση).

«Από πλευράς ΔΣ της εταιρείας θα γίνει μια νέα προσπάθεια να εξευρεθεί πηγή χρηματοδότησης. Όπως ανέφερα και στη συζήτηση που είχαμε στην επιθεώρηση εργασίας είμαστε από την ίδια πλευρά με τους εργαζόμενους» τονίζει ο κ. Κουτσούκος.




Loader