- Newsroom
Στην ύπαρξη περισσότερων χώρων στάθμευσης στα δυτικά από ό,τι στα ανατολικά της πόλης της Θεσσαλονίκης, αποδίδει ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Πάρις Μπίλλιας, το μεγαλύτερο ποσοστό μείωσης στον ημερήσιο αριθμό οχημάτων που εισέρχεται στην πόλη από τα δυτικά σε σχέση με τα ανατολικά, που έχει καταγραφεί στα στοιχεία της έρευνας του ΕΚΕΤΑ/ΙΜΕΤ, μετά την έναρξη λειτουργίας του Μετρό στην πόλη.
«Μάλλον οι χρήστες των οχημάτων που εισέρχονται στην πόλη από τα δυτικά χρησιμοποιούν περισσότερο το μετρό γιατί υπάρχουν στην περιοχή εκείνη περισσότεροι χώροι στάθμευσης ώστε να αφήσουν τα αυτοκίνητά τους» σημειώνει ο κ. Μπίλιας, εξηγώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ τη διαφορά μεταξύ της μείωσης των οχημάτων που εισέρχονται από δυτικά (κατά 14% σε σχέση με το χρονικό διάστημα πριν από τη λειτουργία του μετρό) και εκείνης των οχημάτων που εισέρχονται από ανατολικά (κατά 6%).
Για την ανατολική πλευρά της Θεσσαλονίκης, ο κ. Μπίλλιας σχολιάζει: «Στα ανατολικά δεν ολοκληρώθηκε ακόμη η παρέμβαση στην οδό Ψελλού στη Νέα Ελβετία, όπου αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία χώρος στάθμευσης τετρακοσίων αυτοκινήτων. Αυτό ακόμη δεν είναι έτοιμο, οπότε οι οδηγοί δεν έχουν τη δυνατότητα να παρκάρουν εκεί και να πάρουν το μετρό. Πιστεύω ότι αν ξεκινήσει η λειτουργία του χώρου στάθμευσης θα μειωθεί περισσότερο ο αριθμός των αυτοκινήτων που εισέρχονται από την Μουδανίων στην πόλη».
![paris-mpillias.jpg?v=0 paris-mpillias.jpg?v=0](https://emakedonia.cachefly.net/image/original/4/paris-mpillias.jpg?v=0)
Σε κάθε περίπτωση, ο αντιπεριφερειάρχης επισημαίνει ότι μεσοσταθμικά μειώθηκε κατά 10% η κίνηση στις οδούς 3ης Σεπτεμβρίου, Αγίου Δημητρίου, Λαγκαδά, 26ης Οκτωβρίου και Λεωφόρο Νίκης, ενώ η μέγιστη μείωση καταγράφεται από τις 8 ως τις 9 το πρωί και διαμορφώνεται σε ποσοστό 28% από τα δυτικά και 15% από τα ανατολικά.
Πώς βοηθάει η τεχνητή νοημοσύνη τη μείωση της κυκλοφορίας και των αέριων ρύπων
Στο μεταξύ, πριν ακόμη από την έναρξη λειτουργίας του μετρό είχε διαπιστωθεί από την άνοιξη του 2023 μείωση του χρόνου αναμονής στα φανάρια αλλά και της κίνησης στην πόλη κατά 10 με 15% καθώς και μείωση των αέριων ρύπων. Το γεγονός αυτό αποδόθηκε στην τοποθέτηση αισθητήρων σε δύο βασικούς οδικούς άξονες της Θεσσαλονίκης, τη μέτρηση της κυκλοφορίας σε αυτούς σε πραγματικό χρόνο με συστήματα τεχνητής νοημοσύνης και ευφυούς διαχείρισης της κυκλοφορίας και τη δημιουργία και λειτουργία λογισμικού που ανάλογα με τη σύνθεση της κίνησης των οχημάτων πριμοδοτεί τον πράσινο ή τον κόκκινο σηματοδότη.
«Το ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης της κυκλοφορίας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας λειτουργεί ήδη από το 2023 με νέα τεχνολογικά μέσα και συστήματα ευφυών μεταφορών, τροποποιώντας τη σηματοδότηση σε επιλεγμένους κόμβους, ανάλογα με τη σύνθεση της κυκλοφορίας σε πραγματικό χρόνο» αναφέρει ο κ. Μπίλλιας.
Όπως λέει χαρακτηριστικά: «στο παρελθόν τα προγράμματα σηματοδότησης λειτουργούσαν με διάφορες κυκλοφοριακές μετρήσεις που είχαν γίνει ως τότε. Ωστόσο, τις ώρες που οι μετρήσεις αυτές δεν ανταποκρίνονταν στις πραγματικές συνθήκες κυκλοφορίας ή εκδηλωνόταν κάποιο γεγονός, τα φανάρια συνέχιζαν να λειτουργούν σαν να μην είχε συμβεί κάτι. Όταν όμως καταγράφεται η κυκλοφορία και τα λογισμικά παρεμβαίνουν στη συμφόρηση οχημάτων σε έναν δρόμο ή στους παρακείμενους δρόμους, μπορεί κανείς να διαχειριστεί την κυκλοφορία με καλύτερο τρόπο».
Διευκρινίζει, παράλληλα, ότι η διαδικασία αυτή αφορούσε τον άξονα της λεωφόρου Κωνσταντίνου Καραμανλή, από τη Βούλγαρη και την Εγνατία Οδό μέχρι τον κόμβο στην πλατεία Δημοκρατίας και εκείνον της Εθνικής Αντιστάσεως από το ύψος του στρατοπέδου Νταλίπη, διαμέσου της Βασιλίσσης Όλγας, της Τσιμισκή και της Πoλυτεχνείου, ως τον κόμβο των δικαστηρίων.
Ετοιμάζεται πρόταση για χρηματοδότηση της επέκτασης του προγράμματος
Ο κ. Μπίλλιας γνωστοποιεί ότι προετοιμάζεται και θα υποβληθεί προσεχώς στη διαχειριστική αρχή του ΕΣΠΑ Κεντρικής Μακεδονίας πρόταση για επέκταση του προγράμματος φωτεινής σηματοδότησης και έξυπνης λειτουργίας των φαναριών σε όλους τους βασικούς οδικούς άξονες του πολεοδομικού συγκροτήματος.
Σχολιάζει, άλλωστε, ότι το ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης της κυκλοφορίας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας λειτουργεί εδώ και πάνω από δέκα χρόνια, ενώ τα τελευταία τρία έγινε η ενοποίηση των τριών συστημάτων φαναριών που νωρίτερα λειτουργούσαν ανεξάρτητα μεταξύ τους γιατί ήταν διαφορετικοί οι τεχνολογικοί πάροχοι και δεν συνεργάζονταν μεταξύ τους. «Εμείς, μέσα από το ευφυές σύστημα δημιουργήσαμε μια πλατφόρμα που παρέχει τη δυνατότητα της διαλειτουργικότητας στα τρία συστήματα» συμπληρώνει.
Με αφορμή τις εργασίες κατασκευής του υπερυψωμένου αυτοκινητόδρομου ταχείας κυκλοφορίας (flyover) ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, χαρακτηρίζει θετικές τις παρεμβάσεις της τροχαίας που απελευθέρωσαν τις βασικές οδικές αρτηρίες από τις παράνομες σταθμεύσεις αυτοκινήτων, τη διαχείριση της κυκλοφορίας από τους τροχονόμους, τις παρεμβάσεις του συντονιστικού οργάνου και την αποκομιδή των σκουπιδιών τις βραδινές ώρες. Σχολιάζει, τέλος, ότι οι εργασίες για τον flyover προχωρούν γρήγορα με χρονικό ορίζοντα την άνοιξη του 2027 και τονίζει ότι αξίζει ο κόπος για ένα έργο που θα βοηθήσει την πόλη με καθοριστικό τρόπο τις επόμενες δεκαετίες.