Η διδακτική συνέντευξη, η λακωνική ανάρτηση του πρωθυπουργού, ο ανασχηματισμός και η Θεσσαλονίκη. Γράφει ο Μποξέρ

klei-1.jpg?v=0

Σύντομη και περιεκτική η χτεσινή ανάρτηση του πρωθυπουργού. Αποτελούνταν μόνο από 522 λέξεις. Με μοναδικό θέμα τα συλλαλητήρια για τα Τέμπη και το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ. Καμία σχέση με τα σεντόνια του παρελθόντος και ίσως ένα μήνυμα ότι κάτι αλλάζει στη σκέψη και στην πρακτική του.

Τι είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης; Ότι τα μεγάλα συλλαλητήρια απέδειξαν τη δύναμη της δημοκρατίας, αλλά και τη μεγάλη κοινωνική ευαισθησία του κόσμου, και ότι είχαν αίτημα την αλήθεια και τη δικαιοσύνη, αλλά και ένα κράτος που λειτουργεί.

Για το πόρισμα σχολίασε ότι από τις γραμμές του φάνηκε πως η τραγωδία δεν ήταν μόνο αποτέλεσμα ανθρώπινων λαθών, αλλά και των παθογενειών που υπάρχουν στο βαθύ κράτος εδώ και χρόνια.

Για τα τρένα έκανε αυτοκριτική, ενώ έδειξε την πρόκληση για το μέλλον. «Οι υποδομές μας οφείλουν να γίνουν σύγχρονες και ασφαλείς. Γιατί όσα έγιναν τα τελευταία χρόνια δεν είναι αρκετά», σχολίασε.

Αυτό είναι και το πιο ενδιαφέρον σημείο της ανάρτησης και που τις τελευταίες ημέρες επαναλαμβάνεται στα δημόσια σχόλια του Κυριάκου Μητσοτάκη. Η αναφορά του, δηλαδή στο κράτος. Εκεί όπως όλα δείχνουν θα επικεντρώσει την προσοχή του για τα επόμενα δύο χρόνια.

«Πρόκειται για μια αναμέτρηση που δίνω εδώ και 21 χρόνια στην πολιτική μου διαδρομή. Ξέρω ότι δεν θα κερδίσω κάθε μάχη. Όμως, είμαι αποφασισμένος να κερδίσουμε τον πόλεμο. To νέο σύμβολο αυτής της μάχης πρέπει να γίνουν οι Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι. Με σωστές υποδομές, νέους συρμούς, αυστηρούς κανόνες ασφαλείας που θα τηρούνται ευλαβικά. Θα χρειαστεί κάποιος χρόνος μέχρι το κυβερνητικό σχέδιο που ήδη ξεκίνησε να ολοκληρωθεί. Σίγουρα, όμως, ο πρώτος σταθμός του θα είναι μία άρτια και ασφαλής γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη έως το 2027. Και αυτό αποτελεί προσωπική δέσμευση», κατέληξε εμφατικά.

Εδώ έχει μεγάλο ενδιαφέρον και όσα είπε στη χτεσινή ιδιαίτερα περιεκτική αλλά και διδακτική συνέντευξη στην κυριακάτικη «Καθημερινή» ο επικεφαλής του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Σιδηροδρομικών και Αεροπορικών Ατυχημάτων. Τα λόγια του αποτελούν τις καλύτερες απαντήσεις στα γιατί της τραγωδίας των Τεμπών.

Τι είπε ο Χρήστος Παπαδημητρίου; Στο ερώτημα τι συνέβη το βράδυ του ατυχήματος απάντησε ως εξής: Γιατί στην Ελλάδα έχουμε έναν σιδηρόδρομο παρατημένο και γιατί υπήρχε «η πολιτική απόφαση να μην επενδυθούν τα χρήματα που πρέπει στον σιδηρόδρομο. Μέχρι το 2012 ο ΟΣΕ είχε πλεονάζον προσωπικό και έρχεται τα μνημόνια και από πλεονάζον προσωπικό ο ΟΣΕ φτάνει να έχει το 30% του προσωπικού που πρέπει». Ένα προσωπικό «χωρίς επιτήρηση, χωρίς αξιολόγηση, χωρίς τιμωρία, χωρίς επιβράβευση». Για την κατάσταση στο δίκτυο στις 28 Φεβρουαρίου του 2023 μιλά για «ένα απαρχαιωμένο υλικό για το οποίο ο ΟΣΕ έχει την πολυτέλεια να επισκευάζει και να εκσυγχρονίζει μόνο όταν κάτι παθαίνει βλάβη. Είναι σα να έχεις ένα αυτοκίνητο και να μην έχει λεφτά να το πηγαίνεις για σέρβις κάθε χρόνο», τονίζει. Μιλά για την απειρία του σταθμάρχη και για το ότι δεν τηρήθηκε ο Γενικός Κανονισμός Κυκλοφορίας, ενώ απαντά στο ερώτημα για τον τρόπο που έχει επιλεγεί ο καθένας υπάλληλος του ΟΣΕ λέγοντας ότι «δεν υπάρχει ένα σύστημα το οποίο θα είναι αδιάβλητο».

Ενδιαφέρον έχει και αυτό που λέει για τη διαχείριση της νύκτας του δυστυχήματος. «Σίγουρα υπήρχε απειρία και σίγουρα δεν τους είχε ξανασυμβεί κάτι τέτοιο. Από τους πυροσβέστες, τους αστυνομικούς, ακόμη και τους δικαστικούς λειτουργούς. Έχουν άγνοια από σιδηροδρομικά δυστυχήματα. Η προσωπική μου άποψη είναι ότι λόγω της άγνοιας έγιναν όλα λάθος», σημειώνει, εννοώντας και το μπάζωμα. Για το εύφλεκτο υλικό πιστεύει ότι ως πιθανότερο σενάριο θεωρήθηκε «η ύπαρξη περίπου 2,5 περίπου τόνων ενός άγνωστου υλικού το οποίο δεν είναι υλικό που συγκαταλέγεται σε αυτά που έχουν δηλωθεί». Προσθέτει δε ότι ένα μέλος της Επιτροπής που ήταν ένας που είχε γράψει τον Κανονισμό είχε πει ότι όταν τον έγραψαν είχε εισηγηθεί όριο ταχύτητας 80 χιλιομέτρων όταν δεν υπάρχει φωτοσήμανση! Όμως η πρόταση είχε απορριφθεί από τον ΟΣΕ γιατί η διοίκησή του είπε ότι «αν έτσι γίνει θα κλείσουν τα τρένα». Όσο για την κατακλείδα και τι του άφησε όλη υπόθεση απαντά: «Μου άφησε ένα παράπονο και μια πίκρα, γιατί συνειδητοποίησα ότι ορισμένα πράγματα στην Ελλάδα ακόμη και το 2025 αφήνονται στην τύχη τους και δεν είναι στην κατάσταση που θα έπρεπε. Και ότι το ζήτημα της ασφάλειας, που είναι μείζον, δεν ήταν η πρώτη και σοβαρότερη έγνοια όλων όσοι δούλευαν στον σιδηρόδρομο».

Τι άλλο να πει ο άνθρωπος…

Τι θα κάνει ο πρωθυπουργός τώρα. Καταρχήν θα δώσει τη μάχη της Βουλής που ξεκινά την Τρίτη με τη συζήτηση για την Προανακριτική και θα λήξει την Παρασκευή με την πρόταση δυσπιστίας που θα κάνει το ΠΑΣΟΚ. Σε αυτήν αναμένεται να πάρουμε μια γεύση της πολιτικής αντιπαράθεσης της κυβέρνησης με το ΠΑΣΟΚ και τα άλλα κόμματα της αντιπολίτευσης, αλλά να πάρουμε μια γεύση για το τι σημαίνει η δέσμευση του Κυριάκου Μητσοτάκη για το νέο κράτος. Και είναι βέβαιο ότι θα παρουσιάσει αρκετές ενδιαφέρουσες θέσεις.

Τι θα αλλάξει άμεσα στην κυβέρνηση και στη Θεσσαλονίκη; Οι συχνές αναφορές του Κυριάκου Μητσοτάκη στο σιδηρόδρομο και η σχετική δέσμευση προϊδεάζουν για αλλαγές στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, αλλά και στον ΟΣΕ, ενώ αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο για μεγάλες αλλαγές προσώπων στην κυβέρνηση. Αλλαγές που μπορεί να γίνουν κοσμογονικές, αν περιλαμβάνουν και την μετακίνηση του Γιώργου Γεραπετρίτη στο Μέγαρο Μαξίμου και άρα αλλαγή και στο υπουργείο Εξωτερικών. Ο ανασχηματισμός είναι πλέον εκ των ων ουκ άνευ και αναμένεται να γίνει αμέσως μετά την ολοκλήρωση της σχετικής ψηφοφορίας στη Βουλή.

Όσο για τη Θεσσαλονίκη ας μην έχουμε τεράστιες προσδοκίες. Πρώτον, γιατί η πόλη είναι ήδη παρούσα στην κυβέρνηση με 4 υφυπουργούς και δεύτερον γιατί ο επερχόμενος ανασχηματισμός δε θα γίνει για να αντιμετωπιστεί η Θεσσαλονίκη, αλλά θα είναι ανασχηματισμός του πολιτικού restart. Συνεπώς οι όποιες αλλαγές προσώπων δεν θα αποτελούν μέρος ενός γενικότερου σχεδίου για την ενίσχυση της πόλης ή τις περιφέρειας αλλά χειρουργικές κινήσεις για να τηρηθούν οι γεωγραφικές ισορροπίες. Το ζητούμενο σήμερα για τον Κυριάκο Μητσοτάκη είναι το πολιτικό στίγμα και όχι οι αυξομειώσεις των βουλευτών που συμμετέχουν στην κυβέρνηση είτε από την επαρχία είτε από τη Θεσσαλονίκη. Γι’ αυτό ας κρατάμε μικρό καλάθι.

*Ένας Αθηναίος που ζει στη Θεσσαλονίκη

Loader