26
μέτρα πάνω από την επιφάνεια
των δύο ωκεανών υψώνεται από
ανελκυστήρα το διερχόμενο
τη διώρυγα του Παναμά πλοίο
200.000
δολάρια είναι το μεγαλύτερο
ποσό που πλήρωσε ως τώρα ως διόδια,
διερχόμενο τη διώρυγα του Παναμά πλοίο
Πρώτοι ανέλαβαν οι Γάλλοι το 1881 να κατασκευάσουν τη διώρυγα του Παναμά, ώστε να γλιτώνουν τα πλοία τον περίπλου της Νότιας Αμερικής, προκειμένου να βρεθούν από τον Ειρηνικό ωκεανό στον Ατλαντικό και τανάπαλιν. Πρόκειται για περίπου 5.000 χιλιόμετρα, και τρεις εβδομάδες ταξιδιού, οπότε χαλάλι τα τσουχτερά διόδια που πληρώνουν σήμερα για τη διέλευση. Ένα σύστημα υδροφράκτη ανεβάζει το πλοίο 26 μέτρα, κάπως σαν υδάτινος ανελκυστήρας, και μετά το κατεβάζει. Η απόπειρα διάνοιξης της διώρυγας ξεκίνησε από τον Λεσέψ, τον μηχανικό που είχε αναλάβει το Σουέζ. Ο λόγος για τον οποίον απέτυχε στην προσπάθειά του συνίστατο στο ότι ο μεγαλοφυής Γάλλος ήθελε να πραγματοποιήσει τη διάνοιξη διατηρώντας τους δύο ωκεανούς στο ίδιο επίπεδο. Όταν κάποιοι τού επεσήμαναν τη δυσκολία του εγχειρήματος, αυτός απάντησε: «Έχω κάνει ήδη μία τρέλα στη ζωή μου. Γιατί να μην το ξανακάνω;».
Το πελώριο έργο το αναχαίτισαν οι καταρρακτώδεις βροχές, ο κίτρινος πυρετός από τα έλη της περιοχής και οι 25.000 νεκροί εργάτες. Πολύ γρήγορα τα εκατομμύρια χρυσά φράγκα, τα οποία είχαν ποντάρει οι Γάλλοι στην κατασκευή της, υπό τη μορφή μετοχών, δεν αρκούσαν πλέον. Η χάραξη της διώρυγας περνούσε μέσα από θανατηφόρα έλη, οι κατολισθήσεις γέμιζαν τα σκαμμένα χαντάκια. Μεταξύ των χιλιάδων Γάλλων εργατών, ήταν και ο ζωγράφος Πολ Γκογκέν. Είναι ενδεικτικά αυτά που έγραψε στη γυναίκα του: «Είμαι υποχρεωμένος να σκάβω από τις 5.30 το πρωί ως τις 8 το βράδυ, κάτω από τη γη, με κατακλυσμιαίες βροχές των τροπικών. Και τη νύχτα με τρώνε τα κουνούπια».
Το 1902, μετά τη χρεοκοπία που οδήγησε τον Λεσέψ σε ένα δικαστήριο του Παρισιού, η κυβέρνηση των Ηνωμένων Πολιτειών αγόρασε τα πάντα και αποφάσισε να συνεχίσει τις εργασίες. Η μεγαλοφυής ιδέα των Αμερικανών τεχνικών «γέννησε» τη διώρυγα έτσι όπως είναι σήμερα και απέφυγε ανασκαφές 25-30 ετών. Σήμερα ένα πλοίο το οποίο εισέρχεται στον Ειρηνικό υψώνεται 16 μέτρα πάνω από τη θάλασσα, στον υδροφράκτη Μιραφλόρες. Σε άλλον υδροφράκτη, τον Πέντρο Μιγκέλ, το πλοίο ανεβαίνει άλλα 10 μέτρα και όταν πλέει στη μεγάλη τεχνητή λίμνη Γκατζούλη, βρίσκεται 26 μέτρα πάνω από τη θάλασσα. Όταν τελειώνει η λίμνη, αρχίζει η κατάβαση και οι άλλοι δύο «ανελκυστήρες» κατεβάζουν το πλοίο στα νερά της Καραϊβικής.
Αυτό το θαυμάσιο έργο μηχανικής είχε στοιχίσει εκπληκτικά ποσά για την εποχή του. Στις διεκδικήσεις του κράτους του Παναμά, στα χρόνια του ’60, σε μία από τις αναθεωρήσεις της συνθήκης, ο πρόεδρος Τζόνστον είχε δηλώσει ότι οι ΗΠΑ δεν πρόκειται να δώσουν ούτε δολάριο παραπάνω, γιατί συμφώνως προς τους υπολογισμούς το κόστος κατασκευής της διώρυγας δεν είχε αποσβεσθεί ακόμη. Την ίδια στιγμή, οι Παναμέζοι υποστήριζαν ότι στα χρόνια που μεσολάβησαν είχαν εισπράξει μόλις το ένα δέκατο από τα έσοδα των διελεύσεων. Δεν είχε σβήσει καν η ανάμνηση της διάκρισης ανάμεσα στους εργαζόμενους της κατασκευής, οι οποίοι ήταν διαχωρισμένος σε «χρυσή» και «αργυρή» κατηγορία. Στην πρώτη ήταν οι Αμερικανοί, στη δεύτερη όλοι οι υπόλοιποι. Έτσι δημιουργήθηκαν δύο μονίμως συγκρουόμενοι κόσμοι.
26
μέτρα πάνω από την επιφάνεια
των δύο ωκεανών υψώνεται από
ανελκυστήρα το διερχόμενο
τη διώρυγα του Παναμά πλοίο
200.000
δολάρια είναι το μεγαλύτερο
ποσό που πλήρωσε ως τώρα ως διόδια,
διερχόμενο τη διώρυγα του Παναμά πλοίο