Κωστής Χατζηδάκης: Υποχρέωσή μας η μάχη με το βαθύ κράτος
Στόχος να υπάρξουν γρήγορα αποτελέσματα στον ΟΣΕ- Συντονισμένες παρεμβάσεις για επενδύσεις, εξαγωγές, ανταγωνισμό, ανταγωνιστικότητα
Είναι η πρώτη φορά που ο Κυριάκος Μητσοτάκης αξιοποιεί έξι Θεσσαλονικείς στην κυβέρνηση
Ως ένα πρώτο γενικό συμπέρασμα, διαβάζοντας τη σύνθεση του νέου κυβερνητικού σχήματος, είναι ότι ο πρωθυπουργός φαίνεται να έλαβε το μήνυμα από τις πλατείες της 26ης Ιανουαρίου και της 28ης Φεβρουαρίου. Υποδηλώνεται αυτό από τις αλλαγές στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αλλά και από την αναβάθμιση του Κωστή Χατζηδάκη σε ρόλο αντιπροέδρου της κυβέρνησης. Έτσι, είναι σαν να αποδέχεται ο Κυριάκος Μητσοτάκης ότι η αποδοτικότητα του υπουργείου που συνδέεται με το δυστύχημα των Τεμπών ήταν τουλάχιστον προβληματική, αλλά και ότι και η καρδιά του λεγόμενου επιτελικού κράτους παρουσίαζε σοβαρές αρρυθμίες. Βεβαίως, μένει τώρα να φανεί, εάν οι αλλαγές αυτές στα πρόσωπα θα σταθούν ικανές, ώστε να δοθεί η ώθηση που επιθυμεί ο πρωθυπουργός.
Στη μικρότερη εικόνα, αυτήν της Θεσσαλονίκης, είναι η πρώτη φορά που ο κ. Μητσοτάκης αξιοποιεί έξι Θεσσαλονικείς σε κυβερνητικό σχήμα. Πρόκειται για τους Κώστα Γκιουλέκα, Δημήτρη Βαρτζόπουλο, Νίκο Ταχιάο και Έλενα Ράπτη που παρέμειναν και τους Άννα Ευθυμίου και Νίκο Παπαϊωάννου που αναλαμβάνουν, για πρώτη φορά, κυβερνητική θέση. Η επίδοση αυτή παραπέμπει, μερικώς, στις κυβερνήσεις του Κώστα Σημίτη, κάποια από τις οποίες είχε φτάσει να έχει έως και επτά Θεσσαλονικείς, μόνο που τότε, αρκετοί εξ αυτών ήταν υπουργοί και όχι μόνον υφυπουργοί.
Πέρα από τα αριθμητικά δεδομένα, οι αλλαγές στο κυβερνητικό σχήμα αφορούν τη Θεσσαλονίκη στην οποία υπάρχουν πολλές και σοβαρές εκκρεμότητες, τις οποίες δεν κατάφεραν ή δεν θέλησαν να λύσουν οι προηγούμενες κυβερνήσεις του κ. Μητσοτάκη.
Οι σημαντικότερες αφορούν τον τομέα των Μεταφορών τον οποίο αναλαμβάνει ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης ως αναπληρωτής υπουργός, δηλαδή με αναφορά απευθείας στο Μέγαρο Μαξίμου. Την ευθύνη του συγκεκριμένου χαρτοφυλακίου είχαν στις δύο προηγούμενες κυβερνήσεις, ως υφυπουργοί, ο Βασίλης Οικονόμου και η Χριστίνα Αλεξοπούλου, οι οποίοι απέτυχαν παταγωδώς. Την εντύπωση αυτή μετέφεραν και όσοι κρατικοί αξιωματούχοι χρειάστηκε να συνεργαστούν μαζί τους, οι οποίοι διαπίστωναν ότι οι συγκεκριμένοι υφυπουργοί δεν γνώριζαν ούτε τα βασικά του χαρτοφυλακίου τους.
ΟΑΣΘ-Μετρό
Οι εκκρεμότητες που υπάρχουν στον συγκεκριμένο τομέα των Μεταφορών αφορούν το σύνολο των δημοσίων συγκοινωνιών. Στον ΟΑΣΘ υπάρχουν μία σειρά από εκκρεμότητες οι οποίες χρονίζουν. Καταρχάς, στο συρτάρι του υπουργείου βρίσκεται εδώ και σχεδόν έναν χρόνο το σχέδιο νόμου για τον νέο ΟΑΣΘ το οποίο είχε ετοιμάσει ο τέως υπουργός, Χρήστος Σταϊκούρας, και το είχε παρουσιάσει μάλιστα και στο Υπουργικό Συμβούλιο. Από τον Αύγουστο του 2017 ο Οργανισμός βρίσκεται σε καθεστώς εκκαθάρισης εν λειτουργία, το οποίο έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί στο τέλος του 2019. Όμως παρατείνεται έως και σήμερα κι αυτό δημιουργεί σοβαρά λειτουργικά προβλήματα. Επιπλέον, κρατά σε πολυετή ομηρία τους πρώην μετόχους του ΟΑΣΘ, οι οποίοι περιμένουν να μάθουν εάν το κράτος θα τους καταβάλει κάποια αποζημίωση έναντι των μετοχών τους που περιήλθαν στο δημόσιο. Το σχέδιο νόμου του κ. Σταϊκούρα, το οποίο η νέα ηγεσία του υπουργείου καλείται να το φέρει προς ψήφιση στη Βουλή, προβλέπει έναν μικρότερο ΟΑΣΘ, ο οποίος θα έχει στην αρμοδιότητά του μόνο τις λεωφορειακές γραμμές εντός του πολεοδομικού συγκροτήματος και θα διαθέτει περίπου τριακόσια λεωφορεία.
Οι άλλες δύο εκκρεμότητες συνδέονται με τον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ), την ηγεσία του οποίου διορίζει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Η πρώτη αφορά την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την παραχώρηση των λεωφορειακών γραμμών εκτός πολεοδομικού συγκροτήματος, ο οποίος έχει καθυστερήσει. Η δεύτερη, έχει να κάνει με το μπάχαλο που επικρατεί τους τελευταίους μήνες με τα εισιτήρια στα αστικά λεωφορεία και το Μετρό. Ο ΟΣΕΘ, όχι με δική του αποκλειστικά ευθύνη, δεν κατάφερε να ολοκληρώσει το σχεδιασμό του ενιαίου ηλεκτρονικού εισιτηρίου, με αποτέλεσμα, τον περασμένο Οκτώβριο και ενόψει της λειτουργίας του Μετρό, το υπουργείο να καταφύγει στην σολομώντεια λύση των δύο διαφορετικών εισιτηρίων για λεωφορεία και Μετρό, με μειωμένη τιμή 0,60 ευρώ. Το καθεστώς αυτό είχαν πει, τότε, ότι θα ισχύσει για έξι μήνες, δηλαδή έως και τον προσεχή Μάιο, αλλά όλα δείχνουν ότι θα παραταθεί.
Στο ίδιο υπουργείο υπάγεται και το Μετρό. Το ένα θέμα, πέρα από τα εισιτήρια, είναι η εύρυθμη λειτουργία του, η οποία διαταράσσεται από τα συχνά προβλήματα που παρουσιάζονται. Το δεύτερο ζήτημα αφορά τις επεκτάσεις, στο οποίο εμπλέκεται, βεβαίως, και το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, καθώς, όπως είχε δηλώσει ο κ. Σταϊκούρας, λεφτά για επεκτάσεις, πέραν της Καλαμαριάς, δεν υπάρχουν.
Τέλος, το ίδιο υπουργείο, και συγκεκριμένα ο τομέας των Υποδομών, εποπτεύει το έργο κατασκευής του FlyOver, το οποίο εξελίσσεται προς το παρόν με ικανοποιητικό ρυθμό.
Ανάπλαση ΔΕΘ
Από τις πλέον επείγουσες εκκρεμότητες της Θεσσαλονίκης είναι το περίφημο σχέδιο ανάπλασης της ΔΕΘ (αναλυτικό ρεπορτάζ στις σελίδες 24-25). Οι εξελίξεις των τελευταίων ημερών, με την αύξηση του προϋπολογισμού στα 370 εκατ. ευρώ από τον εκπρόσωπο του Υπερταμείου, Παναγιώτη Σταμπουλίδη, και η εν συνεχεία «διόρθωση» στα 300 εκατ. από τον πρόεδρο της ΔΕΘ-Helexpo, Τάσο Τζήκα, προκάλεσαν σύγχυση και αβεβαιότητα ως προς τη σοβαρότητα του εγχειρήματος. Ο νέος υπουργός, Κυριάκος Πιερρακάκης, καλείται να αποσαφηνίσει εάν η κυβέρνηση θα επιμείνει σε αυτόν τον σχεδιασμό ο οποίος τρέχει ήδη εδώ και δώδεκα χρόνια, χωρίς αποτέλεσμα.
Άλλες εκκρεμότητες
- Η προώθηση των διαδικασιών για το νέο αντικαρκινικό νοσοκομείο στο πρώην στρατόπεδο Καρατάσιου, οι οποίες δεν προχώρησαν με ευθύνη των υπουργείων Υγείας και Εθνικής Άμυνας.
- Η ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας για την κατασκευή εμπορευματικού κέντρου logistics στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου, αρμοδιότητας του Υπερταμείου.
- Το σχέδιο νόμου το οποίο έχει ετοιμάσει ο τέως υπουργός, Θεόδωρος Σκυλακάκης, για την υποχρεωτική υπαγωγή των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης του Νομού Θεσσαλονίκης στην ΕΥΑΘ. Αρκετοί δήμαρχοι διαφωνούν με τις υποχρεωτικές συνενώσεις και ζητούν αυτές να γίνουν εθελοντικά.
*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 16.03.2025
Στόχος να υπάρξουν γρήγορα αποτελέσματα στον ΟΣΕ- Συντονισμένες παρεμβάσεις για επενδύσεις, εξαγωγές, ανταγωνισμό, ανταγωνιστικότητα
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Στοματικής Υγείας
Η Χριστίνα Λευκάρου, στέλεχος οικονομικής διαχείρισης έργων του Ταμείου ξεδίπλωσε τους κύριους άξονες των πράσινων δράσεων
Προχωρά η διαδικασία για την πλήρη τακτοποίησή τους