Θεσσαλονίκη: Τα προβλήματα του μετρό, οι «κρυφές» διαδρομές, ο νέος ΟΑΣΘ και η νέα ΔΕΘ του 2031 και βλέπουμε... Γράφει ο Σαλονικιός

Δεν έχουν τελειωμό τα λειτουργικά προβλήματα στο μετρό Θεσσαλονίκης. Μετά το προχθεσινό, το οποίο ήταν περιορισμένης έκτασης, είχαμε χθες άλλα δύο. Το πρώτο διήρκεσε αυτή τη φορά περίπου τρεισήμισι ώρες και προκάλεσε μεγάλη ταλαιπωρία καθώς ήταν και ώρες αιχμής. Συγκεκριμένα ξεκίνησε στις 14:08 όταν παρουσιάστηκε πρόβλημα στην τροχιά 1, με αποτέλεσμα η διαδρομή από δυτικά προς ανατολικά να φτάνει έως τον σταθμό της 25ης Μαρτίου. Από τις 14:16 το υπόλοιπο της διαδρομής έως και τον σταθμό της Νέας Ελβετίας γινόταν με εναλλαγή τροχιάς, δηλαδή αλλαγή συρμού. Το πρόβλημα αποκαταστάθηκε τελικά στις 17:45. Το ίδιο πρόβλημα επαναλήφθηκε και το βράδυ.

Που οφειλόταν όλο αυτό; Η μόνιμη απάντηση που δίνεται κάθε φορά από τη εταιρεία ΤΗΕΜΑ η οποία έχει την ευθύνη λειτουργίας του μετρό είναι “οφείλεται σε τεχνικό πρόβλημα” και πέραν αυτής ουδέν. Όσες φορές και εάν επιχειρήσαμε να πάρουμε περισσότερες διευκρινίσεις δεν βγάλαμε άκρη. Οι αρμόδιοι είναι φαίνεται οπαδοί του Χείλωνα Λακεδαιμόνιου στον οποίο αποδίδεται η φράση “το λακωνίζειν εστί φιλοσοφείν”, μόνο που, στη συγκεκριμένη περίπτωση διακρίνουμε μεν λιτό λόγο, αλλά καθόλου περιεκτικό. Και εφόσον η ΤΗΕΜΑ ακολουθεί αυτή την τακτική ας αναλάβει η ίδια η Ελληνικό Μετρό να ενημερώσει πληρέστερα το επιβατικό κοινό διότι, με τα επαναλαμβανόμενα αυτά περιστατικά θα αρχίσει να κλονίζεται η εμπιστοσύνη του κόσμου προς το μετρό. Όχι ως προς την ασφάλεια στη μετακίνηση, αλλά ως προς τη συνέπεια.

Ανωνύμως

Θύμα αυτών των λειτουργικών προβλημάτων που παρουσιάζει το μετρό θα έπεφτε παρ' ολίγον και η γενική γραμματέας Μεταφορών η οποία βρισκόταν τη Δευτέρα στη Θεσσαλονίκη. Όπως πληροφορούμαι, μετά τη συνάντηση που είχε με την ηγεσία του ΟΑΣΘ και την επιθεώρηση των 15 καινούργιων λεωφορείων τα οποία βγήκαν από χθες στους δρόμους, η Δέσποινα Παληαρούτα δοκίμασε να ταξιδέψει με το μετρό και για καλή της τύχη, έκανε τη διαδρομή χωρίς να παρουσιαστεί πρόβλημα. Μαθαίνω, δε, ότι απέφυγε να ειδοποιήσει οποιονδήποτε στη ΤΗΕΜΑ, θέλησε να κινηθεί ανωνύμως ανάμεσα στο πλήθος προκειμένου να διαπιστώσει την κατάσταση που επικρατεί, στους σταθμούς, στα εκδοτήρια κ.ο.κ. Εάν το έκανε αυτό μια μέρα αργότερα, θα καταλάβαινε ότι δεν δουλεύουν όλα ρολόι.

Εκκαθάριση

Μένω στις υποδομές και στις μεταφορές για να σας πω ότι, όπως πληροφορούμαι, η εντύπωση που υπήρχε το τελευταίο διάστημα περί αντικατάστασης του Χρήστου Σταϊκούρα από το εν λόγω υπουργείο, μάλλον δεν ισχύει. Ή, ακριβέστερα, έχει αλλάξει. Ίσως έπαιξε ρόλο σε αυτό η συνάντηση που είχε προ ημερών ο υπουργός με τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Κατά μία πηγή, μάλιστα, οι συναντήσεις ήταν δύο. Ο Σταϊκούρας παρουσίασε στον πρωθυπουργό το έργο που έχει γίνει επί ημερών του στο υπουργείο, κυρίως στον τομέα των Μεταφορών καθώς σε αυτόν εστιαζόταν η όποια δυσαρέσκεια εκ μέρους του Μεγάρου Μαξίμου, διότι κάποιοι εγκαλούσαν τον υπουργό ότι ασχολείται μόνο με τις υποδομές. Επιπλέον, τυχόν αντικατάσταση του Σταϊκούρα θα ισοδυναμούσε με ομολογία ότι μετά το δυστύχημα των Τεμπών δεν έγιναν πολλά πράγματα για την ανάταξη του σιδηροδρόμου. Δεν ξέρω εάν όλα αυτά θα επιβεβαιωθούν όταν θα έρθει η ώρα του ανασχηματισμού. Σας μεταφέρω απλώς το κλίμα των τελευταίων ημερών.

Εφόσον, πάντως, παραμείνει ο Σταϊκούρας στο υπουργείο πληροφορούμαι ότι θα τρέξει και δύο θέματα τα οποία αφορούν τον ΟΑΣΘ και καθυστερούν εδώ και χρόνια. Το πρώτο είναι η περίφημη εκκαθάριση του Οργανισμού ο οποίος, θυμίζω, λειτουργεί υπό καθεστώς εκκαθάρισης από τον Αύγουστο του 2017 και το οποίο έπρεπε να έχει λήξει τον Δεκέμβριο του 2019. Η έκθεση αποτίμησης των περιουσιακών στοιχείων του ιδιωτικού ΟΑΣΘ βρίσκεται εδώ και τέσσερα χρόνια στα συρτάρια του υπουργείου, χωρίς όμως, ούτε ο Κ. (Αχ) Καραμανλής ούτε ο Σταϊκούρας να έχουν φροντίσει ώστε να ολοκληρωθεί.

Το δεύτερο θέμα αφορά την ίδρυση του νέου ΟΑΣΘ. Ο σκελετός του νομοσχεδίου είχε παρουσιαστεί από τον Σταϊκούρα στο υπουργικό συμβούλιο πριν από σχεδόν έναν χρόνο, τον Μάρτιο του '24, με σκοπό να ψηφιστεί μέσα στο καλοκαίρι και να εφαρμοστεί από τις αρχές του 2025.
Θυμίζω ότι, με βάση όσα είχαν παρουσιαστεί πέρυσι, ο νέος ΟΑΣΘ (ή όπως αλλιώς θα λέγεται), θα είναι θυγατρική του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ), θα είναι μικρότερος σε σχέση με τον σημερινό, θα διαθέτει γύρω στα 300 λεωφορεία, όσα δηλαδή πάνω κάτω βγάζει και σήμερα στους δρόμους και θα περιοριστεί αποκλειστικά και μόνο εντός πολεοδομικού συγκροτήματος.

Το αμαξοστάσιο

Και κλείνω τα του ΟΑΣΘ με τη σύσκεψη η οποία έγινε την περασμένη Παρασκευή στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και αφορούσε το νέο, λεγόμενο και “πράσινο” αμαξοστάσιο του Οργανισμού. Ως γνωστόν ο χώρος που επιλέχθηκε για να κατασκευαστεί είναι το ακίνητο της Διεύθυνσης Συγκοινωνιών της ΠΚΜ το οποίο βρίσκεται λίγο πριν από τη Νέα Ραιδεστό και είχε παραχωρηθεί στην Περιφέρεια από το πάλαι ποτέ υπουργείο Γεωργίας για να λειτουργήσουν εκεί διάφορα (ΚΤΕΟ, κέντρο εκπαίδευσης οδηγών βαρέων οχημάτων κ.ο.κ.), αλλά δεν έγινε σχεδόν τίποτε απ' αυτά, κατά την αγαπημένη συνήθεια και πάγια πρακτική του “νομάρχη της καρδιάς μας”. Στη σύσκεψη, στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι του ΟΑΣΘ (Ταγγίρης, Χατζηγεωργίου) και της Περιφέρειας (Μπίλλιας, Δωρής κ.ά.) εξετάστηκε και επιβεβαιώθηκε η καταλληλότητα της έκτασης ώστε να γίνει εκεί το σύγχρονο αμαξοστάσιο, σε αντικατάσταση αυτού στο Φοίνικα.

Πάμε για το 2027

Το Υπερταμείο και η ΔΕΘ-HELEXPO ανακοίνωσαν και επισήμως χθες, αυτό που έχουμε γράψει εδώ και αρκετό καιρό, ότι δηλαδή ολοκληρώθηκε η διαδικασία για την ανάδειξη τεχνικού, νομικού και χρηματοοικονομικού συμβούλου για το έργο της ανάπλασης της ΔΕΘ. Ανάδοχος αναδείχθηκε η σύμπραξη εταιρειών «HILL - ΣΑΜΑΡΑΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ Α.Ε. ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ - TrB A.E. – ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΛΑΧΟΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ – Lamda S.A.» η οποία θα αναλάβει την ωρίμανση και την προετοιμασία των τευχών του διαγωνισμού. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που ανακοινώθηκε, εντός του Α΄εξαμήνου του 2025 αναμένεται να έχει δημοσιευθεί το τεύχος του διαγωνισμού. Έως το Α’ εξάμηνο του 2026 προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός και να έχει προχωρήσει η διαδικασία ανάδειξης προσωρινού αναδόχου. Το Β’ εξάμηνο 2026 αναμένεται να έχει υπογραφεί η σύμβαση με τον ανάδοχο ώστε να ξεκινήσει στη συνέχεια η εκπόνηση των μελετών που απαιτούνται για την αδειοδότηση και την εκκίνηση του κατασκευαστικού έργου.

Με βάση την ανωτέρω χρονοσειρά μπουλντόζες στη ΔΕΘ θα δούμε από το 2027, εάν και εφόσον δεν στραβώσει κάτι στο μεταξύ. Τι μπορεί να είναι αυτό; Το πρώτο είναι η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας η οποία αναμένεται τους προσεχείς μήνες επί της προσφυγής που κατατέθηκε κατά του σχεδίου ανάπλασης και η οποία συζητήθηκε προ ημερών στο ανώτατο δικαστήριο. Το δεύτερο είναι το χρηματοδοτικό μοντέλο. Πέρυσι η αρμόδια κυβερνητική επιτροπή ενέκρινε την ένταξη του σχεδίου ανάπλασης της ΔΕΘ, στο αναπτυξιακό πρόγραμμα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας με εξασφάλιση πόρων έως €120.000.000 τα οποία θα διατεθούν από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (περίπου 90) και από το Περιφερειακό Πρόγραμμα ΕΣΠΑ της Κεντρικής Μακεδονίας (τα υπόλοιπα 30). Μένουν όμως άλλα τουλάχιστον 180. Θα τα βάλει όλα αυτά ο ιδιώτης με αντάλλαγμα το ξενοδοχείο, το επιχειρηματικό κέντρο και το υπόγειο πάρκινγκ; Μάλλον όχι. Άλλωστε, σύμφωνα με το σχεδιασμό, χρήματα, κοντά 60 εκατ. θα κληθεί να βάλει και η ίδια η ΔΕΘ-HELEXPO η οποία θα τα δανειστεί, με εγγύηση του ελληνικού δημοσίου.

Εν ολίγοις, το ελληνικό δημόσιο θα βάλει, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, περί τα 180 εκατ. Όσα δηλαδή χρειάζονται για την κατασκευή του νέου εκθεσιακού κέντρου και του πάρκου. Τα υπόλοιπα 120 θα τα βάλει ο ιδιώτης για να πάρει τα αχρείαστα, γνωστά ανταλλάγματα. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα το έργο της ανάπλασης προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί έως το 2031, δηλαδή σε περίπου επτά χρόνια. Θα υλοποιείται, δε, και θα παραδίδεται τμηματικά, ώστε να μην διακοπεί η λειτουργία του Διεθνούς εκθεσιακού και συνεδριακού κέντρου.

Loader