Θεσσαλονίκη: Πόση είναι η πραγματική επιβατική κίνηση στο μετρό, το δημοψήφισμα για τη ΔΕΘ και το παράρτημα του ΑΠΘ στην Κύπρο. Γράφει ο Σαλονικιός

Εκείνο που προκαλεί εντύπωση είναι η πλήρης σύγχυση που έχει δημιουργηθεί σχετικά με τον πραγματικό αριθμό των επιβατών

Δυόμισι μήνες λειτουργίας συμπληρώνει το μετρό Θεσσαλονίκης. Στο διάστημα αυτό κάποιες από τις, κατά την Ελληνικό Μετρό ΑΕ, παιδικές ασθένειες θεραπεύτηκαν, ή, εν πάση περιπτώσει, αντιμετωπίζονται με ικανοποιητική επάρκεια, κάποιες άλλες επιμένουν. Για παράδειγμα, τα περιστατικά με ακινητοποιήσεις συρμών έχουν αραιώσει (χτύπα ξύλο), το ίδιο συμβαίνει και με βλάβες στον εξοπλισμό των σταθμών, όπως για παράδειγμα οι κυλιόμενες σκάλες, τα εκδοτικά μηχανήματα κ.ο.κ.

Αντιθέτως, το πρόβλημα με τα εισιτήρια παραμένει, αν και σε μικρότερη ένταση και αυτό. Εκτός εάν οι διαβεβαιώσεις του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης ότι υπάρχει επάρκεια από το ειδικό χαρτί για την διάθεση εισιτηρίων αποδειχθούν άνευ αντικειμένου. Αλλά και σ' αυτό το πρόβλημα υπάρχει λύση, όπως αυτή που εφαρμόστηκε τις πρώτες μέρες λειτουργίας του μετρό: δωρεάν μετακινήσεις! Σοσιαλισμός στην πράξη.

Εκείνο, πάντως, που προκαλεί εντύπωση είναι η πλήρης σύγχυση που έχει δημιουργηθεί σχετικά με τον πραγματικό αριθμό των επιβατών που έχουν μετακινηθεί με το μετρό το πρώτο δίμηνο λειτουργίας του, δηλαδή τον Δεκέμβριο του 2024 και τον Ιανουάριο του 2025.
Η σύγχυση οφείλεται βεβαίως στα στοιχεία τα οποία δίνουν, πότε το υπουργείο, πότε η Ελληνικό Μετρό ΑΕ. Θυμίζω ότι μόλις έκλεισε ο πρώτος μήνας λειτουργίας, δηλαδή στις 30 Δεκεμβρίου 2024 η Ελληνικό Μετρό ΑΕ είχε ενημερώσει ότι στο διάστημα εκείνο είχαν χρησιμοποιήσει το μετρό 1 εκατομμύριο επιβάτες, δηλαδή περίπου 34.000 ημερησίως.

Λίγες εβδομάδες αργότερα, στις 18 Ιανουαρίου, ο υπουργός Χρήστος Χρήστος Σταϊκούρας είχε αναφέρει σε ανάρτησή του ότι τον πρώτο μήνα πέρασαν τις πύλες του μετρό συνολικά 1.329.089 άτομα, δηλαδή περίπου 43.000 ημερησίως. Πριν από μερικές ημέρες ο ίδιος υπουργός, στο πλαίσιο της εκδήλωσης κοπής πίτας στον ΟΑΣΘ ανέφερε ότι μέσα σε δύο μήνες λειτουργίας του μετρό, εκδόθηκαν πάνω από 2,2 εκατ. εισιτήρια, έγιναν περισσότερες από 4,9 εκατ. μετακινήσεις, μαζί με τις ελεύθερες διελεύσεις, και εκδόθηκαν περίπου 80.000 προσωποποιημένες κάρτες.

Τώρα, πως φτάσαμε από το 1 εκατ. του Δεκεμβρίου στα, κοντά 5 εκατ. το πρώτο δίμηνο, αυτό μόνο ο Σταϊκούρας μπορεί να μας το εξηγήσει. Όπως επίσης θα μπορούσε να μας πει πως ακριβώς υπολογίζουν και τις ελεύθερες διελεύσεις. Έχουν κάποιους μετρητές ή τους βάζουν κατ' εκτίμηση, όπως η αναγωγή επί των εγκύρων που κάνουν οι εταιρείες δημοσκοπήσεων για τους αναποφάσιστους;

Όπως και να 'χει, όμως, ακόμη και με τα τελευταία στοιχεία τα οποία ανέφερε ο υπουργός, η μέση ημερήσια επιβατική κίνηση είναι περίπου 81.500 επιβάτες, δηλαδή απέχει παρασάγγας από τις δυνητικές δυνατότητες του μετρό.
Θυμίζω ότι, σύμφωνα με τις προδιαγραφές η ημερήσια επιβατική κίνηση στη βασική γραμμή μπορεί να ανέλθει έως 254.000 επιβάτες και άλλοι 87.000 επιβάτες θα προστεθούν μετά τη λειτουργία της επέκτασης προς Καλαμαριά.

Στην Πάφο

Άνοιξε ξανά η συζήτηση περί της ίδρυσης στην Ελλάδα παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων με αφορμή το ενδιαφέρον για ένα τέτοιο εγχείρημα που πρόκειται να επισημοποιήσει σήμερα το Universite Sorbonne Paris Nord, αντιπροσωπεία του οποίου βρίσκεται στην Ελλάδα. Η σχέση του εν λόγω ιδρύματος με το φημισμένο γαλλικό πανεπιστήμιο είναι προς συζήτηση καθώς το όνομα “Sorbonne” συναντάται σε περίπου 15 πανεπιστήμια της Γαλλίας, χωρίς αυτό να σημαίνει απαραίτητα ότι όλα έχουν άμεση σχέση με το κορυφαίο γαλλικό ΑΕΙ. Μένει λοιπόν να δούμε την ακριβή ταυτότητα του Universite Sorbonne Paris Nord, καθώς και τα σχέδιά του.

Πάντως, εκτός από εισαγωγές, θα έχουμε και εξαγωγές. Θυμίζω ότι ήδη το πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ) έχει προχωρήσει τις διερευνητικές διαδικασίες για την ίδρυση παραρτήματος στην Κύπρο. Πληροφορούμαι ότι ανάλογη σκέψη κάνει και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα, μάλιστα, με πληροφορίες το θέμα συζητήθηκε στη διάρκεια της χθεσινοβραδινής συνεδρίασης του Συμβουλίου Διοίκησης του Ιδρύματος. Συγκεκριμένα, το ΑΠΘ θα εξετάσει την περίπτωση ίδρυσης παραρτήματος στην Πάφο.

Η ιδέα δουλεύεται εδώ και περίπου δύο χρόνια σε συζητήσεις που είχε ο δήμαρχος Πάφου Φαίδωνας Φαίδωνος με τον τότε αντιπρύτανη, νυν μέλος του Συμβουλίου Διοίκησης Στράτο Στυλιανίδη ο οποίος κατάγεται από την Πάφο. Το θέμα φαίνεται να έχει προχωρήσει κάπως, και τις προηγούμενες ημέρες ο δήμαρχος έστειλε σχετική επιστολή προς τον πρύτανη Χαράλαμπο Φείδα, λέγοντας ότι επιθυμεί την ίδρυση παραρτήματος του ΑΠΘ στην πόλη του, προσφέροντας μάλιστα και κτίρια γι' αυτό το σκοπό. Το θέμα θα συζητηθεί πλέον στη Σύγκλητο του πανεπιστημίου με σκοπό να δημιουργηθεί μια ομάδα από καθηγητές η οποία θα αναλάβει να εξετάσει όλες τις πτυχές αυτού του εγχειρήματος. Μακάρι να ευοδωθεί.

Ποιο θα είναι το ερώτημα;

Ανάμεσα στις πολλές συναντήσεις που είχε χθες στη Θεσσαλονίκη ο πρόεδρος του Κινήματος Δημοκρατίας Στέφανος Κασσελάκης είδε και μια αντιπροσωπεία της Κίνησης Πολιτών για το Μητροπολιτικό Πάρκο στη ΔΕΘ. Οι εκπρόσωποι της Κίνησης (Μαγκριώτης, Ζαρωτιάδης, Λιτσαρδάκης) εξήγησαν στον Κασσελάκη και στους παριστάμενους βουλευτές του κόμματος (Μάλαμα, Χουρδάκη) τη διαφωνία τους για το προωθούμενο σχέδιο ανάπλασης της ΔΕΘ το οποίο, εκτός από εκθεσιακό κέντρο προβλέπει και χρήσεις real estate. Ο Κασσελάκης αιφνιδίασε κάπως τους συνομιλητές του καθώς φάνηκε υπέρ της διεξαγωγής δημοψηφίσματος για το συγκεκριμένο ζήτημα και ρώτησε ποιες ενέργειες πρέπει να γίνουν προς την κατεύθυνση αυτή.

Δεν ξέρω ποιος το πρότεινε αυτό στον Κασσελάκη, αλλά η ιδέα μου φαίνεται τουλάχιστον άστοχη, για να το πω κομψά. Αφήνω κατά μέρος τις τυπικές προϋποθέσεις που προβλέπει ο νόμος για τη διενέργεια δημοψηφίσματος για το οποίο απαιτούνται περί τις 25.000 υπογραφές, έγκριση από το δημοτικό συμβούλιο, αλλά και συμμετοχή σε αυτό τουλάχιστον του 40% των εγγεγραμμένων ψηφοφόρων προκειμένου να θεωρηθεί έγκυρο· και πάω στα υπόλοιπα.

Ποιο, αλήθεια, θα είναι το ερώτημα; Διότι, άλλοι τάσσονται υπέρ του σχεδίου ανάπλασης, άλλοι θέλουν μόνο πάρκο, άλλοι να πάει η ΔΕΘ δυτικά στη Σίνδο, άλλοι ανατολικά προς το αεροδρόμιο, άλλοι να γίνει στο σημερινό οικόπεδο μόνο εκθεσιακό και συνεδριακό κέντρο κ.ο.κ. Συνεπώς, ποιο θα είναι το διαζευκτικό ερώτημα του δημοψηφίσματος; Κι επίσης, ποιοι ακριβώς θα ψηφίσουν στο δημοψήφισμα; Μόνον όσοι είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους του δήμου Θεσσαλονίκης ή και οι υπόλοιποι των δυτικών και ανατολικών δήμων; Τα δημοψηφίσματα θέλουν σοβαρότητα, διαφορετικά εξελίσσονται σε παρωδία και ευτελίζονται. Ας ρωτήσουν και τον πρώην σύντροφό τους, τον Αλέξη.

Loader