Θεσσαλονίκη: Γρίφος για γερούς λύτες έγινε η κάθοδος στην Αθήνα - Πώς και πόσο κοστίζει

Αεροπλάνο, τρένο, ΚΤΕΛ ή αυτοκίνητο είναι πιο οικονομικό και πρακτικό ; - Αύξηση 6,4% των επιβατών στην αεροπορική σύνδεση

Χρήμα, χρόνο και ταλαιπωρία μετρούν οι Θεσσαλονικείς που θέλουν να ταξιδέψουν στην Αθήνα, με τους παράγοντες για την επιλογή του μέσου μεταφοράς να είναι πολλοί. Αεροπλάνο, τρένο, λεωφορείο των ΚΤΕΛ και ιδιωτικό όχημα, το κάθε μέσο έχει πλεονεκτήματα αλλά και μειονεκτήματα που συνυπολογίζει ο κάθε επιβάτης ώστε να αποφασίσει αυτό που τον συμφέρει.

Αντιδράσεις και σχόλια συγκεντρώθηκαν κάτω από την ανακοίνωση των ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης για κατάργηση της στάσης στο Πεδίον του Άρεως, πριν καταλήξει στον Κηφισό. Τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ είναι ένα μέσο που επιλέγουν πολλοί και εξοικονομούν χρήματα, καθώς είναι από τα φθηνότερα μέσα, αλλά και χρόνο για τις μετακινήσεις εντός πόλης, καθώς μέχρι πρότινος άφηνε τους πολίτες στο κέντρο της. Ο λόγος που θα σταματήσει να κάνει στάση στο Πεδίον του Άρεως, είναι η λύση της συνεργασίας με τα ΚΤΕΛ Αττικής. Ωστόσο, δεν θα καταλήγει κατευθείαν στον Πειραιά ή τον Κηφισό, θα κάνει στάση και στην πλατεία Καραϊσκάκη που βρίσκεται σε κοντινή απόσταση από την πλατεία Ομονοίας και είναι κοντά σε σταθμό του Μετρό.

Πάντα τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ αποτελούσαν φθηνή και εύκολη λύση για να μετακινηθεί κάποιος προς Αθήνα, αλλά οι ώρες του ταξιδιού δεν είναι λιγότερες από πέντε. Στο ίδιο επίπεδο προτίμησης ήταν κάποτε και το τρένο, αλλά μετά το δυστύχημα των Τεμπών ο κόσμος δεν εμπιστεύεται τον ελληνικό σιδηρόδρομο και η προτίμηση έχει μειωθεί κατακόρυφα.

Τα αεροπλάνα προσφέρουν πιο άνετη και γρήγορη μετακίνηση. Ως είθισται κοστίζουν περισσότερο τα εισιτήρια από των άλλων μέσων αλλά το χρησιμοποιούσαν όσοι ήθελαν να φτάσουν γρήγορα και άμεσα στην Αθήνα. Ωστόσο, αν συνυπολογίσει κάποιος ότι πρέπει να είναι τουλάχιστον μία ώρα πριν την πτήση στο αεροδρόμιο, τον χρόνο που χρειάζεται για να παραλάβεις τις αποσκευές αλλά και τον χρόνο από το Ελ. Βενιζέλος στο κέντρο της Αθήνας, ο συνολικός χρόνος του ταξιδιού με αεροπλάνο είναι τουλάχιστον 4 ώρες. Συγκεκριμένα, αν κάποιος πάρει το μετρό από το Ελ. Βενιζέλος και θέλει να κατέβει στο Σύνταγμα θα χρειαστεί 40-45 λεπτά και 9 ευρώ για το εισιτήριο. Αν πάλι κάνει την ίδια διαδρομή με αυτοκίνητο, μπορεί να χρειαστεί και περισσότερο χρόνο.

Η κλασσική λύση του ιδιωτικού οχήματος, για πολλά άτομα είναι απαγορευτική στην περίπτωση που ταξιδεύουν μόνοι τους. Αρχικά για τα διόδια στην εθνική οδό Θεσσαλονίκης - Αθήνας πρέπει να πληρώσει περίπου 35 ευρώ στην κάθοδο και το ίδιο ποσό στην άνοδο. Όσο για τα καύσιμα του αυτοκινήτου, χρειάζεται σίγουρα ένα γέμισμα του ρεζερβουάρ για την κάθοδο και ένα για την άνοδο. Αναλόγως το αυτοκίνητο και τα λίτρα που χρειάζεται για να γεμίσει, η βενζίνη θα κοστίσει από 60 έως 90-100 ευρώ. Δηλαδή, το πήγαινε-έλα με αυτοκίνητο μπορεί να κοστίσει από 190 εύρω έως 250 ευρώ. Αν όμως στο αυτοκίνητο ταξιδεύουν περισσότεροι από δυο και μοιράζονται τα έξοδα, σίγουρα το ιδιωτικό όχημα είναι μία φθηνή επιλογή.

Το λεωφορείο το φθηνότερο

Με βάσει τις τιμές εισιτηρίων σε όλα τα μέσα, τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ έχουν το φθηνότερο για την Αθήνα. Συγκεκριμένα, κοστίζει 45 ευρώ και 75 ευρώ μετ’ επιστροφής, ενώ για φοιτητές είναι 26 ευρώ και 46 μετ’ επιστροφής.

«Είναι το πιο φθηνό μέσο για να κατέβει κάποιος στην Αθήνα» λέει στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος των ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης Στέφανος Τσόλης. Σύμφωνα με τον ίδιο, μετά το δυστύχημα των Τεμπών η προτίμηση των επιβατών στα λεωφορεία τριπλιασιάστηκε. «Πάντα ο κόσμος εμπιστεύεται τα λεωφορεία. Μετά το δυστύχημα με τα τρένα στα Τέμπη όμως είδαμε ότι η προτίμησή αυξήθηκε. Μπορώ να πω ότι τριπλασιάστηκε» σημειώνει.

Όσο για τις αλλαγές στις στάσεις στο κέντρο της Αθήνας, ο κ. Τσόλης, αναφέρει πως «και η πλατεία Καραϊσκάκη είναι σε κεντρικό σημείο και πολύ κοντά έχει σταθμό του μετρό για να πάει όπου θέλει ο καθένας. Δεν θα σταματάει απευθείας στον Κηφισό και στον Πειραιά».

Αύξηση 6,4% των επιβατών στην αεροπορική σύνδεση

Το αεροπλάνο αποτελεί την γρήγορη αλλά και πιο πολυτελή επιλογή για ταξίδι στην Αθήνα. Η διάρκεια της πτήσης είναι 45 με 50 λεπτά και όσες καθυστερήσεις να υπάρχουν πριν και μετά το ταξίδι, σίγουρα είναι λιγότερες οι ώρες από το ταξίδι με αυτοκίνητο, λεωφορείο ή τρένο που διαρκεί από 4 έως 6 ώρες.

Τα αεροπορικά εισιτήρια για πτήσεις από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα κυμαίνονται ανάλογα με την αεροπορική εταιρεία, την περίοδο ταξιδιού και την προθυμία για έγκαιρη κράτηση. Με βάσει όλα τα προαναφερόμενα, οι τιμές ενός εισιτηρίου μπορεί να ξεκινούν από μόλις 36 ευρώ έως και 180 ευρώ.

Μετά το δυστύχημα των Τεμπών, πάντως, το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη και Θεσσαλονίκη-Αθήνα παρουσίασε άνοδο σε προτίμηση. Συγκεκριμένα, στη συγκεκριμένη αεροπορική σύνδεση αυξήθηκαν κατά 6,4% οι επιβάτες το 2024 σε σύγκριση με το 2023, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της Fraport Greece που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Μακεδονία».

Αναλυτικά, το 2024 οι αφίξεις στη Θεσσαλονίκη (ATH-SKG) παρουσίασαν αύξηση 7,4% και οι αναχωρήσεις από Θεσσαλονίκη (SKG-ATH) παρουσίασαν αύξηση 5,4%. Συνολικά για το 2024 χρησιμοποιήσαν αεροπλάνο από τη Θεσσαλονίκη για Αθήνα και από τη Αθήνα για Θεσσαλονίκη 1.578.817 άτομα.

Ήδη, το πρώτο τρίμηνο του 2025 παρουσιάζεται νέα αύξηση 4,7% στους επιβάτες τόσο στις αφίξεις όσο και στις αναχωρήσεις για το συγκεκριμένο δρομολόγιο. Συγκεκριμένα, το πρώτο τρίμηνο του νέου έτους οι αφίξεις (ATH-SKG) αυξήθηκαν κατά 4,4% σε σχέση με το 2024 και οι αναχωρήσεις (SKG-ATH) αυξήθηκαν κατά 4,9%. Από τον Ιανουάριο μέχρι και τον Μάρτιο του 2025, χρησιμοποιήσαν την αεροπορική σύνδεση 399.603 άτομα.

<i>Οι επιβάτες που αναχώρησαν και προσγειώθηκαν στο αεροδρόμιο "Μακεδονία" για την γραμμή ATH – SKG και SKG – ATH</i>
Οι επιβάτες που αναχώρησαν και προσγειώθηκαν στο αεροδρόμιο "Μακεδονία" για την γραμμή ATH – SKG και SKG – ATH

Τις γιορτές… παίρνουν τρένα

Οικονομικό θεωρείται και το τρένο, με τα απλά εισιτήρια να κοστίζουν από 43 ευρώ για τη διαδρομή Θεσσαλονίκη-Αθήνα. Κάποτε το ταξίδι με τρένο, θεωρούταν το πιο άνετο αλλά και το πιο ασφαλές, παρά τις ώρες που διαρκούσε. Όλα αυτά βέβαια άλλαξαν μετά την τραγωδία των Τεμπών, με το επιβατικό κοινό να είναι επιφυλακτικό και να προσπαθεί με κάθε ευκαιρία να αποφύγει ταξίδι με τρένο.

Η πτώση στην επιβατική κίνηση φάνηκε και στον κόκκινο ισολογισμό της Hellenic Train για το 2023, όπου τα συνολικά έσοδα της ήλθαν στα 97,023 εκατ. ευρώ από 153,897 εκατ. ευρώ που ήταν το 2022, σημειώνοντας μια πτώση της τάξεως 60%. Συγκεκριμένα, ο τζίρος από την πώληση εισιτηρίων ήταν στα 46,66 εκατ. ευρώ από 82,1 εκατ. ευρώ του 2022. Μέχρι στιγμής, δεν έχει δημοσιευθεί ο ισολογισμός της εταιρείας για το 2024.

Πάντως, σε περιορισμένα στοιχεία που δημοσιεύθηκαν από την εταιρεία, τις περιόδους εορτών που η ανάγκη για μεταφορά είναι στο κόκκινο, υπάρχει αύξηση στα εισιτήρια των τρένων. Ενδεικτικά, η επιβατική κίνηση στα τρένα της γραμμής Αθήνα-Θεσσαλονίκη κατά την εορταστική περίοδο από 19 Δεκεμβρίου 2024 έως 7 Ιανουαρίου 2025, ήταν αυξημένη κατά 36,5% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Δηλαδή, για τις γιορτές ταξίδεψαν 60.000 περισσότεροι επιβάτες με τρένο στη διαδρομή Αθήνα Θεσσαλονίκη, με τον μέσο όρο εισιτηρίων ανά δρομολόγιο να ήταν στους 377 επιβάτες. Γεγονός που δείχνει ότι στις μεγάλες εξόδους, υπάρχουν πολλοί που είτε αναγκαστικά είτε από προτίμηση παίρνουν τρένο.

Loader