Θεσσαλονίκη: Χαμηλές πτήσεις στην αγορά - Οι μουδιασμένοι καταναλωτές και οι ελπίδες του Φεβρουαρίου

Οι χειμερινές εκπτώσεις δεν γεμίζουν τα ταμεία, για την ώρα - Συγκρατημένη αισιοδοξία για τη συνέχεια

Ασυγκίνητοι, τουλάχιστον για την ώρα, μένουν από τις γενναίες εκπτώσεις (ξεπερνούν σε πολλές περιπτώσεις το 50%) οι Θεσσαλονικείς, με την αγορά να μην ακολουθεί στους ίδιους θετικούς ρυθμούς που έπιασε την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων.

Στο πλαίσιο αυτό, κατώτερη των προσδοκιών αποδείχθηκε η κινητικότητα στα εμπορικά καταστήματα τον Ιανουάριο, διαψεύδοντας τις ελπίδες του λιανεμπορικού κόσμου για ένα δυνατό δίμηνο από πλευράς κίνησης και πωλήσεων, με αφορμή την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων.

Μετά από έναν μέτριο, αν όχι κακό, Ιανουάριο οι μικρομεσαίοι ευελπιστούν σε έναν καλύτερο Φεβρουάριο για να ζεστάνουν οι χειμερινές εκπτώσεις τα ταμεία τους

Mε δεδομένο πως η αγορά της πόλης ζεστάθηκε για τα καλά την εορταστική περίοδο (βέβαια την μερίδα του λέοντος απέσπασαν οι αλυσίδες με τις ΜμΕ να ακολουθούν), οι ελπίδες των επαγγελματιών για ανάλογη συνέχεια είχαν αναπτερωθεί ανάλογη συνέχεια ούτως ώστε να πάρουν ανάσες για να βγάλουν τον δύσκολο χειμώνα.

Ακόμη και τις δύο Κυριακές του Ιανουαρίου που τα εμπορικά καταστήματα ήταν ανοιχτά, τα ταμεία των εμπορικών καταστημάτων δεν… γέμισαν με τους πολίτες να προτιμούν καφέ παρά ψώνια.

Οι «μαγκωμένοι» καταναλωτές και τα ψήγματα αισιοδοξίας

Aν και οι προσδοκίες στην αρχή των εκπτώσεων ήταν ανεβασμένες με τον εμπορικό κόσμο της πόλης να στοχεύει σε τζίρο πέριξ των 500 εκατ. (πανελλαδικά αναμένεται να κινηθεί περίπου στα 4-6 δισ. ευρώ), για την ώρα η αγορά κινείται σχετικά μουδιασμένα, αν και τις τελευταίες μέρες οι επαγγελματίες βλέπουν ομαλοποίηση της κατάστασης με τις προβλέψεις να είναι συγκρατημένα αισιόδοξες μέχρι την τελευταία μέρα του μήνα που εκπνέουν οι εκπτώσεις.

«Μέχρι περίπου τις 25 Ιανουαρίου η αγορά δεν κατέγραφε αξιοσημείωτη κίνηση, δεν πήγαιναν οι εκπτώσεις όπως περιμέναμε με τους πολίτες να κοιτούν αλλά να μην αγοράζουν. Και οι γιορτές και η Black Friday που είχαν μεσολαβήσει έπαιξαν το ρόλο τους όπως και η ακρίβεια. Από τις 25 Ιανουαρίου διαπιστώνουμε μία ομαλοποίηση με τους καταναλωτές πιο πρόθυμους για αγορές, υπάρχει μία συγκρατημένη αισιοδοξία για τη συνέχεια», επισημαίνει στο emakedonia.gr ο γραμματέας του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Παναγιώτης Μενεξόπουλος.

Βραχνάς για την αγορά τα λειτουργικά κόστη

Τα λειτουργικά κόστη για τα εμπορικά καταστήματα σημειώνουν διαρκώς άλματα ενώ την ίδια ώρα οι καταναλωτές συρρικνώνουν τις αγορές τους περιοριζόμενοι στα απολύτως απαραίτητα, με επίκεντρο τα είδη τροφίμων, βάζοντας τα είδη ένδυσης και υπόδησης σε δεύτερη μοίρα.

Για να… προσελκύσουν τους πολίτες στα ταμεία και όχι απλώς στις βιτρίνες και να «ανταγωνιστούν» τα πολυκαταστήματα, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ειδικά όσες βρίσκονται στους κεντρικούς δρόμους της πόλης) εξαντλούν περιθώρια και αντοχές, «ποντάροντας» πως γερές εκπτώσεις άνω του 50% και δυνατές προσφορές (πρακτική που ακολουθούν όλο τον χρόνο και όχι μόνο στην επίσημη περίοδο των εκπτώσεων) θα τραβήξουν πελατεία.

Το παλεύει το λιανεμπόριο – Βουτιά στον τζίρο για ένδυση, υπόδηση

Οι τρομακτικές πιέσεις που υφίσταται το λιανεμπόριο αποτυπώνονται και στα πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον τζίρο του Νοεμβρίου (που περιλάμβανε και την Black Friday).

Υπό αυτό το πρίσμα, αύξηση 1,1% σημείωσε ο όγκος των πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο της χώρας τον περασμένο Νοέμβριο, αν και ο τζίρος στην πλειονότητα των επιμέρους καταστημάτων κινήθηκε καθοδικά.

Ειδικότερα, οι πωλήσεις μειώθηκαν σε: Έπιπλα- Ηλεκτρικά είδη-Οικιακό εξοπλισμό (8%), Ένδυση- Υπόδηση (4,1%), Πολυκαταστήματα (3,3%), Καύσιμα και λιπαντικά αυτοκινήτων (2,7%) και Βιβλία- Χαρτικά- Λοιπά είδη (1,3%).

Στον αντίποδα, αύξηση του τζίρου καταγράφηκε σε: Φαρμακευτικά- Καλλυντικά (11,1%), μεγάλα καταστήματα τροφίμων (6,6%) και Τρόφιμα- Ποτά- Καπνό (0,9%)

Η σκυτάλη της ακρίβειας στις υπηρεσίες

Πάντως οι πληθωριστικές πιέσεις στα πορτοφόλια εντείνονται, με τους πολίτες να εμφανίζονται διστακτικοί για μη απαραίτητες αγορές. Είναι ενδεικτικό πως στο 3,1% διαμορφώθηκε ο εναρμονισμένος πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Ιανουάριο, αυξημένος σε σχέση με το 2,9% του Δεκεμβρίου, σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η Eurostat.

Η χώρα μας εμφανίζει τον χαμηλότερο πληθωρισμό τροφίμων ανάμεσα στις χώρες της Ευρωζώνης που υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία με τον δείκτη «τροφίμων συμπεριλαμβανομένου αλκοόλ και καπνού» να παραμένει ουσιαστικά σταθερός με άνοδο 0,1% σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2023, όταν ο μέσος όρος της Ευρωζώνης βρίσκεται στο 2,3%.

Από την άλλη, η Ελλάδα εμφανίζει τον τρίτο υψηλότερο πληθωρισμό υπηρεσιών στην Ευρωζώνη με τον σχετικό δείκτη να αυξάνεται κατά 5,5%, πίσω μόνο από την Κροατία (8,2%) και τη Σλοβακία (7,8%), έναντι 3,9% που είναι ο μέσος όρος της Ευρωζώνης.

Loader