Red Spots στη Θεσσαλονίκη: Η τοπική πρωτοβουλία που καταπολεμά τη «φτώχεια της περιόδου» (βίντεο)

Ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός H3RS συγκεντρώνει προϊόντα περιόδου και τα προσφέρει σε άτομα που τα έχουν ανάγκη

Περισσότερα από 500 προϊόντα περιόδου, όπως σερβιέτες, ταμπόν και επαναχρησιμοποιούμενες σερβιέτες, κύπελλα περιόδου συγκεντρώθηκαν στη Θεσσαλονίκη και παραδόθηκαν σε άτομα που τα είχαν ανάγκη. Καθώς τα οικονομικά ζητήματα πλήττουν ολοένα και περισσότερους ανθρώπους, μια τοπική πρωτοβουλία προσπαθεί να προσφέρει άμεση λύση στο υψηλό κόστος των προϊόντων περιόδου και στη «φτώχεια της περιόδου» (period poverty).

«Το period poverty αποτελεί ένα κοινωνικοπολιτικό και οικονομικό ζήτημα που απασχολεί όλα τα άτομα. Ουσιαστικά είναι το ζήτημα του ότι δεν έχουμε αρκετά χρήματα να αγοράσουμε προϊόντα περιόδου γιατί φορολογούνται σαν προϊόντα πολυτελείας (24%), ενώ είναι αναγκαία και απαραίτητα σχεδόν κάθε μήνα. Αν δεν βρεις προσφορά σε κάποιο σούπερ μάρκετ οι σερβιέτες κοστίζουν γύρω στα 5€, ενώ αντιθέτως, σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες είναι πολύ φθηνότερα», εξηγεί στο emakedonia.gr η Κατερίνα Κατσίνα, συνιδρύτρια της οργάνωσης H3RS και event manager επισημαίνοντας ότι δεν υπάρχει ελληνικός όρος για το period poverty και άτυπα χρησιμοποιούμε τον όρο «φτώχεια της περιόδου».

Το Η3RS, ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός με έδρα την Θεσσαλονίκη, ασχολείται τα τελευταία 8 χρόνια με τα έμφυλα ζητήματα. Από τον Νοέμβριο του 2021 το H3RS ξεκίνησε μία καμπάνια ευαισθητοποίησης γύρω από τα ζητήματα περιόδου με τίτλο «It's Time To Act, Period». «Ξεκινήσαμε την καμπάνια άτυπα κάνοντας έρευνα για να δούμε τι συμβαίνει σε όλο τον κόσμο. Καταλάβαμε λοιπόν ότι στην χώρα μας δεν μιλάμε αρκετά για το κομμάτι της περιόδου, είναι ένα θέμα ταμπού, δεν λέμε ότι έχουμε περίοδο, κρύβουμε την σερβιέτα μας, μπορεί να πονάμε και θα λέμε ότι δεν έχουμε τίποτα», τονίζει η Κατερίνα Κατσίνα. Στόχος της καμπάνιας αποτέλεσε αρχικά η εκπαίδευση του κοινού, η κατανόηση των ζητημάτων που αφορούν στην περίοδο και η αντίληψη του προβλήματος γύρω από τα κοστοβόρα προϊόντα.

 

Από την ευαισθητοποίηση στην πράξη

«Καταλάβαμε ότι ο μόνος τρόπος για να συνεισφέρουμε στη «φτώχεια της περιόδου» πρακτικά είναι η συγκέντρωση προϊόντων περιόδου», τονίζει στο emakedonia.gr η Ευσταθία Χατζηθεοδώρου, συνιδρύτρια του H3RS και degital product designer. Έτσι, δημιουργήθηκαν τα «Red Spots» ή αλλιώς «Κόκκινα Σημεία», ορισμένα κουτιά στα οποία συγκεντρώνονται προϊόντα περιόδου και παραδίδονται σε άτομα που τα χρειάζονται. 

Τα Red Spots είναι διαθέσιμα σε συνεργαζόμενα καταστήματα και οργανισμούς στη Θεσσαλονίκη. «Ο κόσμος μπορεί να πάει να αφήσει προϊόντα περιόδου, επαναχρησιμοποιούμενη σερβιέτα, απλή σερβιέτα, ταμπόν, κύπελλο περιόδου και εμείς μετά τα δίνουμε στις δομές που μπορούν να τα υποστηρίξουν», σημειώνει η Ευσταθία Χατζηθεοδώρου.

«Στο πρώτο πιλοτικό Red Spot συγκεντρώσαμε γύρω στα 160 προϊόντα περιόδου και πραγματικά μείναμε έκπληκτες γιατί είχαμε πάει με δύο μικρά κουτιά. Εκείνα τα προϊόντα πήγαν στα πληγέντα άτομα της Θεσσαλίας, στο οργανισμό Α21 που ασχολείται με την κατάργηση της εμπορίας ανθρώπων και στο IRC που επικεντρώνεται στην παροχή βοήθειας σε  πρόσφυγες/προσφύγισσες. Συνολικά έχουμε συγκεντρώσει πάνω από 500 προϊόντα περιόδου και από την αρχή μέχρι και σήμερα έχουμε την βοήθεια της Embryolab, που μας στηρίζει με γιατρούς και εξειδικευμένο προσωπικό στα θέματα περιόδου», επισημαίνει η Ευσταθία Χατζηθεοδώρου.

Επιδίωξη των ιδρυτριών του οργανισμού H3RS μέσα στο επόμενο διάστημα είναι η σύσταση δέκα Red Spots, εκ των οποίων τα πέντε θα βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη. Το επόμενο χρονικό διάστημα αναμένεται να στηθούν Red Spots στα Γιάννενα, στη Λάρισα, στα Τρίκαλα και άλλες δύο πόλεις. «Το ένα από τα Red Spots το κρατάμε ως Pop Up για να το παίρνουμε μαζί μας σε διάφορα events που πηγαίνουμε».

redspots-thessaloniki-18.jpg?v=0

Tα Red Spots στη Θεσσαλονίκη

Την παρούσα περίοδο στη Θεσσαλονίκη υπάρχουν τέσσερα διαθέσιμα Red Spots σε οργανισμούς και επιχειρήσεις. «Οι καταστηματάρχες της Θεσσαλονίκης αντιλαμβάνονται την ανάγκη που υπάρχει και είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένοι», αναφέρουν οι ιδρύτριες. Κατόπιν συνεννόησης με τον Δήμο Θεσσαλονίκης και την Διεύθυνση Κοινωνικής Πολιτικής τα προϊόντα περιόδου που θα συγκεντρωθούν το πρώτο διάστημα στην πόλη θα δοθούν σε δομές αστέγων και κακοποιημένων γυναικών του Δήμου

Για τον κόσμο που ενδιαφέρεται να συνεισφέρει στο εγχείρημα και να αφήσει προϊόντα περιόδου τα Red Spots βρίσκονται στο κέντρο νέων της Αctionaid (Πλατεία Ναυαρίνου 7), στο καφέ Ataraxia (Κατσιμίδη 14), στο κέντρο νέων της Odyssea (Βίκτωρος Ουγκώ 9Α) και στον οργανισμό Move It (Πατρών 7, Ανάληψη). 

Επισημαίνεται ότι η ομάδα του H3RS κυκλοφορεί στον αέρα την εκπομπή The K.E.Y Podcast στην οποία οι συζητήσεις επικεντρώνονται γύρω από θέματα φύλου, προσωπικής ενδυνάμωσης και ισότητας. Σημαντική είναι και η δράση του οργανισμού στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπου το περιεχόμενο στοχεύει στην ανάδειξη θεμάτων που αφορούν όλη την κοινωνία όπως ο επαναπροσδιορισμός των στερεοτύπων, η ενδυνάμωση, η αποδοχή κάθε μορφής διαφορετικότητας. Βασικός στόχος και σκοπό του H3RS αποτελεί η καθιέρωση ενός ανοιχτού και ασφαλούς χώρου όπου όλα τα άτομα θα νιώθουν όμορφα και άνετα να εκφράζουν την άποψη τους και να μοιράζονται τις ιστορίες τους.

Loader