- Newsroom
Ο πρόεδρος του Σιδηροδρομικού Τομέα, Χρήστος Παπαδημητρίου, προχώρησε σε διευκρινίσεις σχετικά με την έρευνα για τη σύμβαση 717, μέσω ανακοίνωσης του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ).
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η σύμβαση 717 δεν αποτέλεσε αντικείμενο εξέτασης από την επιτροπή, ενώ οι σχετικές αναφορές που έγιναν εκφράζουν προσωπικές απόψεις και παρερμηνεύθηκαν.
Η επίσημη τοποθέτηση του κ. Παπαδημητρίου
«Λόγω της συναισθηματικής φόρτισης που υπήρξε κατά την παρουσίαση του πορίσματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ και των αλλεπάλληλων ερωτήσεων που ακολούθησαν, κρίνω απαραίτητο να διευκρινίσω τα εξής:
- Η πορεία και η μη έγκαιρη ολοκλήρωση της σύμβασης 717, όπως αναφέρεται ρητά στο πόρισμα της Επιτροπής, δεν αποτέλεσε αντικείμενο διερεύνησης.
- Οι επίσημες θέσεις του ΕΟΔΑΣΑΑΜ αποτυπώνονται αποκλειστικά στο πόρισμα της Επιτροπής.
- Προσωπικές απόψεις που εκφράστηκαν κατά την παρουσίαση παρερμηνεύτηκαν και δεν θα πρέπει να εκληφθούν ως θέσεις του ΕΟΔΑΣΑΑΜ.
- Η επίσημη θέση του Οργανισμού είναι αυτή που αναφέρεται στο πόρισμα της Επιτροπής Διερεύνησης.
- Οι ενέργειες που πραγματοποιήθηκαν ή δεν πραγματοποιήθηκαν στον τόπο του δυστυχήματος περιγράφονται με ακρίβεια στο πόρισμα. Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ εμμένει στην ακριβή διατύπωση της έρευνάς του και προχωρά το συντομότερο δυνατό στην πλήρη και ακριβή μετάφραση του πορίσματος, ώστε να αποφεύγονται παρανοήσεις και λανθασμένες γενικεύσεις.»
Οι δηλώσεις Παπαδημητρίου για τη σύμβαση 717 και οι αντιδράσεις
Κατά την παρουσίαση του πορίσματος για το δυστύχημα στα Τέμπη, ο κ. Παπαδημητρίου αναφέρθηκε στη σύμβαση 717, λέγοντας ότι η επιτροπή ασχολήθηκε με αυτήν, χωρίς όμως να την έχει ως βασικό αντικείμενο της έρευνάς της.
Συγκεκριμένα, είχε δηλώσει:
«Εξετάσαμε τη σύμβαση 717, η οποία έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί από το 2016. Αν είχε ολοκληρωθεί, τα συστήματα ασφαλείας θα είχαν τοποθετηθεί στον ελληνικό σιδηρόδρομο και, πιθανότατα, το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί. Ωστόσο, η σύμβαση αυτή δεν ήταν το βασικό αντικείμενο της διερεύνησής μας.»
Σε άλλη δήλωσή του, είχε εκφράσει την προσωπική του άποψη, σημειώνοντας:
«Δεν είναι αντικείμενο της έρευνάς μας η σύμβαση 717. Ωστόσο, προσωπικά θεωρώ ότι όσοι ευθύνονται για την καθυστέρησή της - και δεν μιλώ για τους κατηγορούμενους ή τα απλά στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, αλλά για την ανώτερη ηγεσία - έχουν συμβάλει καθοριστικά στο να χαθούν ανθρώπινες ζωές.»
Ωστόσο, μία ημέρα μετά, μιλώντας στο Mega, ο κ. Παπαδημητρίου ανασκεύασε, δηλώνοντας ότι δεν μπορεί να ειπωθεί με βεβαιότητα πως αν είχε ολοκληρωθεί η σύμβαση 717, το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί.
Οι αναφορές του πορίσματος στη σύμβαση 717
Στο 178σέλιδο πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, η σύμβαση 717 αναφέρεται σε τέσσερα σημεία:
2.3. Πεδίο εφαρμογής και όρια
Εξετάστηκαν και άλλα στοιχεία που σίγουρα επηρέασαν το πλαίσιο στο οποίο θα μπορούσε να λάβει χώρα αυτό το ατύχημα (π.χ. η εξέλιξη της σύμβασης 717, η χρηματοδότηση των επενδυτικών σχεδίων, οι εθνικοί και ενωσιακοί μηχανισμοί ελέγχου των επενδυτικών σχεδίων,…), αλλά μετά από αρχική αξιολόγηση αποφασίστηκε να μην αναλυθούν περαιτέρω στην παρούσα έρευνα, διότι είναι λιγότερο σημαντικά για την άμεση βελτίωση του σιδηροδρομικού συστήματος αυτού καθεαυτού, βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα.
3.8. Άλλες σχετικές πληροφορίες
3.8.1. Σχετικές με το τοπικό επιχειρησιακό πλαίσιο
91 Η σηματοδότηση στην έξοδο του σταθμού Λάρισας προς Θεσσαλονίκη δεν ήταν λειτουργική, επειδή οι εργασίες ανανέωσης (που καλύπτονται από τη σύμβαση 717) πραγματοποιήθηκαν μόνο εν μέρει. Ως αποτέλεσμα, το σήμα LAR11 για την έξοδο του σταθμού Λάρισας προς βορρά έδειχνε συνεχώς στάση. Κατά συνέπεια, οι σταθμάρχες που εργάζονταν στη Λάρισα έπρεπε να δώσουν προσωπικά την εντολή στον μηχανοδηγό του τρένου (γραπτό έντυπο 1001 ή τηλεγράφημα 3 μέσω VHF-Radio) να περάσει την κόκκινη σηματοδότηση για να συνεχίσει προς τον επόμενο επανδρωμένο σταθμό Νέοι Πόροι.
4.2.11. Διαχείριση τεχνικών εγκαταστάσεων (περιουσιακών στοιχείων)
336 Ενώ ολοκληρώνεται σταδιακά, ο ΟΣΕ θέτει σε λειτουργία τμήματα μεγαλύτερου έργου ανανέωσης. Ωστόσο, για τις συμβάσεις που συνάπτονται για μεγάλα έργα ανανέωσης (όπως η σύμβαση 717), δεν υπάρχει πρόβλεψη για (προληπτική) συντήρηση, διότι συμβατικά η κυριότητα από τον ΟΣΕ μπορεί να αρχίσει μόνο όταν ολοκληρωθεί το σύνολο του έργου. Σε περίπτωση βλάβης για τέτοιου είδους υποδομές, πρέπει να ακολουθηθεί μια τυπική και δυσκίνητη διαδικασία, όπως ορίζει ο ελληνικός νόμος που διέπει τα δημόσια έργα, με αποτέλεσμα να υπάρχουν σοβαρές καθυστερήσεις για την επισκευή (ο νόμος 3669/08 άρθρο 58, που ίσχυε την εποχή της σύμβασης 717, έχει πλέον αντικατασταθεί από τον νόμο 4412/2016 άρθρο 157).