Νάντια Γιαννακοπούλου στη «ΜτΚ»: Να λάμψει η αλήθεια για τα Τέμπη
Άρθρο-παρέμβαση της βουλευτού ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής
Ο υφυπουργός Υποδομών μιλά για τα Τέμπη, κάνει τον απολογισμό του διμήνου του Μετρό και διαβεβαιώνει ότι το FlyOver θα τελειώσει τον Μάιο του 2027 και ότι μέχρι τις 15 Μαΐου θα έχουν τελειώσει τα βασικά έργα στη γέφυρα του Αξιού
«Η κυβέρνηση δεν έχει αποστεί ούτε κεραία από την υποχρέωσή της για διαλεύκανση της υπόθεσης και κάθαρση στην τραγωδία», τονίζει για την υπόθεση των Τεμπών ο Νίκος Ταχιάος.
Ο υφυπουργός Υποδομών σε μία εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη στη «ΜτΚ» τονίζει ότι έχει σημασία να περιμένουμε την κρίση της Δικαιοσύνης. «Σε οποιαδήποτε ευνομούμενη πολιτεία την κάθαρση τη δίνει η Δικαιοσύνη. Ούτε το κοινό περί δικαίου αίσθημα, ούτε οι πολιτικές αντεγκλήσεις», επισημαίνει.
Για τον απολογισμό του Μετρό της Θεσσαλονίκης απαντά ότι «μόνο στο 0,5% του χρόνου στον οποίο το Μετρό ήταν σε λειτουργία, παρουσιάστηκαν κάποια προβλήματα», ενώ για τα εισιτήρια τονίζει ότι «ήταν απολύτως αδύνατον αυτά να δοκιμαστούν υπό πραγματικές συνθήκες πριν από τη λειτουργία του Μετρό».
Για την επέκταση στην Καλαμαριά επαναλαμβάνει ότι θα λειτουργήσει στα τέλη Νοεμβρίου και ότι «υπάρχει πολύ μεγάλη προσήλωση σε αυτόν τον στόχο». Όσο για τις διακοπές λειτουργίας της βασικής γραμμής που θα προκληθούν τονίζει ότι «θα προγραμματιστούν, καθώς πλησιάζουμε προς τη λειτουργία της γραμμής». Τονίζει δε ότι η επέκταση του Μετρό προς τα δυτικά δεν έχει παραπεμφθεί στις καλένδες, αλλά ότι «η κυβέρνηση είναι σε αναζήτηση πόρων, ώστε να μπορέσουμε να τρέξουμε κυρίως την επέκταση προς τα βορειοδυτικά και στην συνέχεια και την επέκταση προς το Αεροδρόμιο».
Για το FlyOver απαντά ότι «δεν μας έχει ζητηθεί καμία παράταση» και ότι ο στόχος είναι η 16η Μαΐου του 2027. Για τη γέφυρα στον Αξιό, που δημιουργεί συνεχή μποτιλιαρίσματα στα Μάλγαρα, ανακοινώνει ότι ο στόχος είναι μέχρι τις 15 Μαρτίου να έχουν τελειώσει τα έργα εκείνα τα οποία θα επιτρέψουν να δοθεί σε κυκλοφορία η γέφυρα, ενώ για την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού ΑΕ τονίζει ότι «πολύ σύντομα θα έχουμε μία λύση. Σε κάθε περίπτωση, η ολοκλήρωση της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού αποτελεί ένα από τα πολύ σημαντικά στοιχήματα της σημερινής κυβέρνησης».
Κύριε Ταχιάο, την περασμένη Κυριακή οι συγκεντρώσεις για τα Τέμπη ήταν μεγάλες, όπως και ο απόηχος των συλλαλητηρίων. Τι μήνυμα έστειλαν;
Οι συγκεντρώσεις ήταν πραγματικά μεγάλες και για μένα αυτό δείχνει δύο πράγματα. Πρώτον, ότι το τραύμα των Τεμπών δεν έχει σβήσει και ούτε πρόκειται εύκολα να σβήσει και δεύτερον, ότι υπάρχει η απαίτηση του κόσμου για την απόδοση δικαιοσύνης. Kαι οι δύο αυτές εκδηλώσεις συναισθήματος και ταυτόχρονα λογικής είναι απολύτως υγιείς και πιστεύω ότι κανένας δεν μπορεί να τις αγνοήσει. Και σας διαβεβαιώνω ότι μέχρι και σήμερα, παρά το γεγονός ότι οι πολιτικοί αντίπαλοι της κυβέρνησης επιχειρούν να οδηγήσουν τον κόσμο στο αντίθετο συμπέρασμα, η ίδια δεν έχει αποστεί ούτε κεραία από την υποχρέωσή της για διαλεύκανση της υπόθεσης και κάθαρση στην τραγωδία.
Πάμε στην ουσία της υπόθεσης: δύο χρόνια μετά το τραγικό δυστύχημα τι άλλαξε στον ελληνικό σιδηρόδρομο; Και πότε προβλέπεται ότι θα λειτουργήσει η τηλεδιοίκηση σε όλο το δίκτυο;
Μπορώ να μιλήσω κυρίως για τις υποδομές: Ήδη από τα τέλη Αυγούστου του 2023 είχε παραδοθεί η τηλεδιοίκηση σε όλο το τμήμα της γραμμής. Όμως η μεσολάβηση του φυσικού φαινομένου «Daniel» ήταν καταστροφική. Οι γραμμές στο τμήμα μεταξύ Λάρισας και Λαμίας είχαν αποξηλωθεί και καταστράφηκαν όλα τα συστήματα της σηματοδότησης. Και αυτό, βέβαια, από μόνο του μας έφερε σε μία κατάσταση η οποία ήταν πάρα πολύ δυσχερής.
Αυτό που σε πρώτη φάση πετύχαμε είναι να λειτουργήσει μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα η γραμμή καθόδου από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα με ηλεκτροκίνηση, ώστε να μπορέσει να αποκατασταθεί αρχικά η κυκλοφορία των εμπορευματικών συρμών και έπειτα των επιβατικών. Την εβδομάδα αυτή στείλαμε στο Ελεγκτικό Συνέδριο τις αποφάσεις κατακύρωσης των διαγωνισμών για την ανάθεση των συμβάσεων για την αποκατάσταση του σιδηροδρομικού και οδικού δικτύου της Θεσσαλίας που επλήγη από τη φυσική καταστροφή, και ο χρόνος τον οποίο περιμένουμε ότι πρέπει να έχουν αποκατασταθεί τόσο οι υποδομές όσο και τα συνοδά συστήματα του σιδηροδρόμου είναι το τέλος του Ιουνίου του 2026.
Ταυτόχρονα έχουν υπάρξει δύο πραγματογνωμοσύνες, του Βασίλη Κοκοτσάκη και του Αχιλλέα Μιχόπουλου. Πώς τις σχολιάζατε;
Δεν μπορώ να σχολιάσω δύο πραγματογνωμοσύνες τις οποίες δεν τις έχω δει και δεν είναι καν δουλειά μου να σχολιάσω. Αυτό που έχει σημασία είναι να περιμένουμε την κρίση της Δικαιοσύνης. Άλλωστε, σε οποιαδήποτε ευνομούμενη πολιτεία την κάθαρση τη δίνει η Δικαιοσύνη. Ούτε το κοινό περί δικαίου αίσθημα ούτε οι πολιτικές αντεγκλήσεις.
Το τραύμα των Τεμπών είναι πολύ βαθύ και μας έχει αγγίξει όλους, όχι μόνο γιατί είμαστε γονείς και κάνουμε προβολές του γεγονότος στα δικά μας παιδιά, αλλά και γιατί πονάμε και για τα παιδιά των άλλων. Πονάμε ακόμα και για τους γονείς και τους μεγάλους ανθρώπους οι οποίοι χάθηκαν σε αυτό το τραγικό δυστύχημα. Και όποιος πιστεύει ότι υπάρχουν ανάλγητοι ή όποιος πιστώνει την ευαισθησία σε μία πολιτική παράταξη και την αναλγησία στην αντίπαλη, κάνει λάθος. Και από τη μία και από την άλλη πλευρά. Πρόκειται για βαθιά τραύματα και θέλει πάρα πολύ μεγάλη σύνεση στη διαχείρισή τους. Εκείνος, ο οποίος αυτήν τη στιγμή, είναι κοντά στον σχηματισμό μίας εικόνας για το τι έχει συμβεί στα Τέμπη και για τις ευθύνες οι οποίες πρέπει να αποδοθούν, είναι ο εφέτης ανακριτής, ο οποίος εξετάζει την υπόθεση.
Το Μετρό της Θεσσαλονίκης συμπλήρωσε ήδη δύο μήνες λειτουργίας. Ποιος είναι ο απολογισμός σας;
Είναι νωρίς για να κάνουμε ασφαλείς εκτιμήσεις για την επίδραση του Μετρό στην πόλη. Σίγουρα υπάρχει μία βελτίωση στην κυκλοφορία, στην πραγματικότητα, όμως, χρειαζόμαστε στοιχεία πέντε έως έξι μηνών για να βγάλουμε ένα πρώτο συμπέρασμα.
Μπορούμε όμως να λάβουμε υπ’ όψιν μας, σε πείσμα όσων επιχειρούν να εμφανίσουν το Μέτρο ως προβληματικό, ότι η διαθεσιμότητά του στον συνολικό χρόνο λειτουργίας του μέχρι σήμερα ήταν 99,5%. Αυτό σημαίνει ότι μόνο στο 0,5% του χρόνου στον οποίο το Μετρό ήταν σε λειτουργία, παρουσιάστηκαν κάποια προβλήματα. Σε Μετρό που πρωτοξεκινά, αυτό είναι ένα εντυπωσιακό νούμερο. Το υπογραμμίζω για να νιώθουν οι Θεσσαλονικείς σε κάθε περίπτωση υπερήφανοι για το Μετρό τους, και επίσης -και αυτό είναι ακόμα σημαντικότερο- επειδή αυτό το ποσοστό πιστοποιεί ότι το Μετρό είναι απολύτως, απολύτως, απολύτως ασφαλές.
Την ίδια στιγμή η νέα κανονικότητα είχε και προβλήματα αλλά και «παιδικές ασθένειες» που δεν αφορούν το τροχαίο υλικό, όπως η λειτουργία πέριξ του έργου. Πότε θα γιατρευτούν;
Μολονότι εξαιρείτε το τροχαίο υλικό, μιλάμε για bugs (στα αγγλικά), τα οποία είναι αναμενόμενα στη λειτουργία ενός αυτόματου Μετρό και πάντως δεν επηρεάζουν την ασφάλεια.
Σε ό,τι αφορά τα συστήματα των εισιτηρίων, για τα οποία επίσης έχει γίνει μεγάλη συζήτηση, ήταν απολύτως αδύνατον αυτά να δοκιμαστούν υπό πραγματικές συνθήκες πριν από τη λειτουργία του Μετρό. Και όντως, ένα μέρος επιβατών έχει υποστεί μία ταλαιπωρία λόγω αυτών. Εδώ γίνεται μία συνδυαστική προσπάθεια τόσο της «Ελληνικό Μετρό ΑΕ», η οποία στο πλαίσιο της σύμβασης κατασκευής, παρακολουθεί την εγκατάσταση των μηχανημάτων έκδοσης και των πυλών, όσο και του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ), ο οποίος είναι υπεύθυνος για την είσπραξη των εισιτηρίων και άρα πρέπει να φροντίσει για πολλά πράγματα, όπως η προμήθεια του χαρτιού, η προμήθεια των καρτών, η λειτουργία των POS κ.λπ. Όταν -και νομίζω ότι αυτό θα είναι πολύ σύντομα, δηλαδή είναι ζήτημα κάποιων εβδομάδων- επέλθει και η επίλυση των εκκρεμοτήτων που απομένουν, η κατάσταση θα είναι άριστη, αφού θα έχει εκλείψει και η υπερβολική καταπόνηση των μηχανημάτων, λόγω της υποχρεωτικής χρήσης κερμάτων.
Στο Μετρό της Αθήνας οι επιβάτες εκδίδουν εισιτήρια με το κινητό τους. Πότε στη Θεσσαλονίκη θα μπορέσουμε να κόψουμε εισιτήριο, χρησιμοποιώντας κάρτα στο Μετρό αλλά και τα λεωφορεία;
Για να μπορέσουν οι επιβάτες του Μετρό της Αθήνας να εκδίδουν εισιτήρια με το κινητό τους, χρειάστηκε πολύς χρόνος. Αυτό ως εγχείρημα είναι πολύ περίπλοκο. Είναι μία άσκηση που θα τρέξει στο προσεχές διάστημα, αλλά σας προετοιμάζω ότι δεν είναι κάτι που μπορεί να τελειώσει αμέσως.
Το σύστημα κομίστρου της Αθήνας έχει περάσει από πολλές διαδοχικές φάσεις. Στη Θεσσαλονίκη η εγκατάσταση των πυλών από την πρώτη μέρα δεν έδινε τη δυνατότητα για μία μεταβατική λειτουργία και αυτό ήταν πραγματικά ένα πάρα πολύ δύσκολο εγχείρημα.
Ανακοινώσατε ήδη ότι τον Νοέμβριο του 2025 θα λειτουργεί η επέκταση προς Καλαμαριά. Κάτι που σημαίνει ότι θα έχει διανοιχτεί η οδός Πόντου και θα λειτουργεί ο τερματικός σταθμός Μίκρας. Θα προλάβετε;
Η επέκταση προς την Καλαμαριά θα λειτουργήσει στα τέλη Νοεμβρίου 2025. Υπάρχει πολύ μεγάλη προσήλωση σε αυτόν τον στόχο.
Η οδός Πόντου είναι πάρα πολύ σημαντική και για την Καλαμαριά αλλά και για το Μετρό, γιατί θα βελτιώσει την μητροπολιτική λειτουργία του. Πρέπει όμως να γίνει σαφές ότι οι ρυμοτομικές απαλλοτριώσεις είναι ευθύνη και αποκλειστική αρμοδιότητα των οικείων δήμων. Είχα μία άριστη συνεργασία με την κυρία Χρύσα Αράπογλου. Δεσμεύτηκα ότι θα τρέξουμε μαζί το θέμα της οδού Πόντου και νομίζω ότι και η ίδια συμφωνεί απολύτως στη σημασία του συγκεκριμένου θέματος. Εκκρεμούν όμως αρκετά θέματα απαλλοτριώσεων τα οποία πρέπει να λυθούν και δεν μπορώ να δεσμευτώ για τον χρόνο.
Όσο για τον τερματικό σταθμό της «Μίκρας» είναι ένα πολύ ξεχωριστό εγχείρημα, εξίσου δύσκολο. Είναι ένα ζήτημα για το οποίο δεν μπορώ να δεσμευτώ, αλλά το βλέπουμε μαζί με την κυρία Αράπογλου.
Είπατε ότι θα υπάρξουν και διακοπές στη λειτουργία της βασικής γραμμής, για να «κουμπώσει» η εκκίνηση με την Καλαμαριά. Τι είδους θα είναι και πότε να τις περιμένουμε;
Δεν μπορώ να δώσω χρονοδιαγράμματα για τις διακοπές. Θα προγραμματιστούν, καθώς πλησιάζουμε προς τη λειτουργία της γραμμής της Καλαμαριάς. Το σχετικό αίτημα θα μας το θέσει ο ανάδοχος, αλλά μας έχει ήδη προϊδεάσει γι’ αυτό, όπως το ίδιο έκανε και η εταιρεία λειτουργίας. Θα υπάρξει, όμως, έγκαιρη προειδοποίηση του κόσμου και σίγουρα εναλλακτικές λύσεις μετακίνησης, ώστε, όσοι βάζουν το Μετρό στην καθημερινότητά τους, να μην τις στερηθούν.
Οι υπόλοιπες επεκτάσεις προς τα δυτικά και το αεροδρόμιο παραπέμπονται στις ελληνικές καλένδες, επειδή δεν υπάρχουν λεφτά;
Όχι. Είμαστε σε αναζήτηση πόρων, ώστε να μπορέσουμε να τρέξουμε κυρίως την επέκταση προς τα βορειοδυτικά και στη συνέχεια και την επέκταση προς το αεροδρόμιο. Όπως έχει γίνει και στην Αθήνα, που είναι η μοναδική πόλη της χώρας που είχε Μετρό πριν από τη Θεσσαλονίκη, οι επεκτάσεις γίνονται αρθρωτά. Εκείνο που πρέπει να ξέρουν οι Θεσσαλονικείς είναι ότι σε ό,τι αφορά την παρούσα κυβέρνηση, η εστίαση στη βελτίωση της καθημερινότητας των Θεσσαλονικέων είναι συνεχής. Και επαναλαμβάνω, προτεραιότητα σε αυτό αποτελεί η Βορειοδυτική Θεσσαλονίκη, μία περιοχή με ένα πολύ δυναμικό πληθυσμό που αυξάνεται διαρκώς.
Προχωρά σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα η κατασκευή του FlyOver; Υπάρχει περίπτωση να λάβει το έργο περαιτέρω εξάμηνη παράταση;
Το FlyOver προχωράει με πολύ ταχείς ρυθμούς. Θα έχετε διαπιστώσει όλοι σας ότι πέρα από τα τεχνικά έργα τα οποία έχουν επεκταθεί σε όλο το μήκος της Ανατολικής Περιφερειακής Οδού, έχουμε και την ανάπτυξη του φορείου στην περιοχή του κόμβου της Νεάπολης, δηλαδή ουσιαστικά του μετακινούμενου μηχανισμού, ο οποίος θα επιτρέπει τη σκυροδέτηση του καταστρώματος της υπερυψωμένης οδού. Δεν μας έχει ζητηθεί καμία παράταση από τον Ιδιωτικό Φορέα Σύμπραξης- γιατί πρόκειται για ΣΔΙΤ. Τουναντίον, δουλεύουμε μαζί και δεν έχουμε αποστεί ούτε μία ώρα από το στόχο της 16ης Μαΐου του 2027.
Ένα σοβαρό πρόβλημα είναι τα έργα στη γέφυρα του Αξιού που δημιουργούν μεγάλο μποτιλιάρισμα στα Μάλγαρα. Τι λέει το σχετικό χρονοδιάγραμμα;
Είναι αλήθεια ότι για ένα μεγάλο διάστημα πολύς κόσμος, που κινείται σε αυτό το τμήμα του ΠΑΘΕ, ταλαιπωρείται. Ο στόχος είναι μέχρι τις 15 Μαρτίου να έχουν τελειώσει τα έργα εκείνα τα οποία θα επιτρέψουν να δώσουμε σε κυκλοφορία τη γέφυρα. Εάν βοηθήσει ο καιρός, πιθανότατα να μπορεί αυτό να είναι εφικτό και πριν από την Καθαρά Δευτέρα.
Υπάρχει κάποιο νέο για την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού ΑΕ; Έχουν επιλυθεί όλες οι εκκρεμότητες με την πιστοποίηση των σηράγγων και των γεφυρών;
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο αντισυμβαλλόμενος του παραχωρησιούχου στην προκειμένη περίπτωση είναι το ΤΑΙΠΕΔ. Από κει και πέρα, υπάρχει η αναβλητική αίρεση που αφορά την πιστοποίηση σε κατηγορία Ε μόνο των σηράγγων. Για τις γέφυρες δεν υπάρχει καμία δέσμευση. Πολύ σύντομα θα έχουμε μία λύση. Σε κάθε περίπτωση, η ολοκλήρωση της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού αποτελεί ένα από τα πολύ σημαντικά στοιχήματα της σημερινής Κυβέρνησης, κάτι το οποίο προσπαθούμε να τρέξουμε πολύ σύντομα.
Η αρχική προσφορά για την Εγνατία ήταν περίπου 1,5 δισ. Υπάρχει περίπτωση το ποσό αυτό να αναθεωρηθεί περαιτέρω;
Όπως είπα προηγουμένως, αντισυμβαλλόμενος είναι το ΤΑΙΠΕΔ. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δεν υπεισέρχεται σε ό,τι αφορά στο τίμημα.
*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 02.02.2025
Άρθρο-παρέμβαση της βουλευτού ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής
“Η Ελλάδα έχει κάνει αρκετή πρόοδο στη προστασία των δικαιωμάτων των Γυναικών και η προσπάθεια μας συνεχίζεται”, επισήμανε
Τώρα η Ρωσία πρέπει να απαντήσει, τόνισε ο πρωθυπουργός