Πλέοντας σε συνετή και συνεπή ρότα κερδοφορίας,το λιμάνι της Θεσσαλονίκης επιδιώκει να «κατακτήσει» με ούριο Βαρδάρη νέους ωκεανούς, με την επέκταση του έκτου προβλήτα προ των πυλών.
Εντός των επόμενων μηνών (μέχρι το καλοκαίρι), με βάση το επικρατέστερο σενάριο αυτή τη στιγμή, αναμένεται να εκδοθούν από το υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής όλες οι απαιτούμενες άδειες για την έναρξη της κατασκευής του πολυπόθητου έργου της επέκτασης του προβλήτα 6.
Πάντως, με δεδομένη την… πολυτάραχη προϊστορία του ταλαίπωρου έργου (άρχισε να σχεδιάζεται το 1995!) δεν αποκλείεται οι τελευταίες εκκρεμότητες, πριν μπουν μπουλντόζες, να έχουν λυθεί με τα… πρωτοβρόχια του Σεπτεμβρίου. Σε κάθε περίπτωση, ο ορίζοντας έναρξης των εργασιών τοποθετείται το αργότερο έως το φθινόπωρο.
Το κρίσιμο στοίχημα και τα ισχυρά πυρομαχικά στα… αμπάρια
Ο ΟΛΘ καλείται να κερδίσει, έχοντας να επιδείξει πολύ ισχυρά οικονομικά μεγέθη για το 2024, το κρισιμότερο στοίχημα από τότε που ιδιωτικοποιήθηκε (το 2018) με την επέκταση του προβλήτα να αποτελεί ένα έργο – βαρόμετρο για να πλεύσει από θέση ισχύος το λιμάνι στη νέα εποχή.
Οι επιδόσεις του λιμανιού ανθούν, βάσει των αποτελεσμάτων που ανακοινώθηκαν χθες.
Πάνω από 100 εκατ. έσοδα
Τα έσοδα της εταιρείας προσέγγισαν τα € 100,7 εκατ. το 2024, σε σύγκριση με € 85,9 εκατ. της προηγούμενης χρονιάς, αυξημένα σημαντικά κατά € 14,8 εκατ. (+17%), με την διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων κινητήριο μοχλό του τζίρου.
Τα λειτουργικά κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν σε € 42,6 εκατ. έναντι € 34,1 εκατ. το 2023, αντικατοπτρίζοντας αύξηση € 8,6 εκατ. (+25%).
Τα κέρδη προ φόρων του ομίλου ανήλθαν σε € 36,3 εκατ. έναντι € 26,4 εκατ. το 2023, σημειώνοντας αύξηση € 9,9 εκατ. (+37%) ενώ τα καθαρά κέρδη μετά φόρων βελτιώθηκαν σημαντικά και ανήλθαν σε € 28 εκατ. έναντι € 20 εκατ. το 2023, σημειώνοντας αύξηση 38% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Μέρισμα - ρεκόρ
Ως αποτέλεσμα, τα κέρδη ανά μετοχή διαμορφώθηκαν στα 2,78 €/μετοχή. Συνέπεια των ανωτέρω, το συνολικό μέρισμα θα προταθεί στα € 2 ανά μετοχή, αυξημένο κατά 54% σε σχέση με το προηγούμενο έτος (€ 1,3 ανά μετοχή).
Επένδυση που θα ξεπεράσει τα 150 εκατ.
Στο πλαίσιο αυτό, αναπτυξιακή και γεωστρατηγική ώθηση θα δώσει στο λιμάνι η πολυπόθητη εκκίνηση του έργου της επέκτασης του έκτου προβλήτα (το έργο θα τρέξει η κοινοπραξία ΜΕΤΚΑ -ΤΕΚΑΛ), μία επένδυση που λόγω και της ανόδου του κατασκευαστικού κόστους θα κυμανθεί πάνω από τα 150 εκατ. ευρώ (ανεπίσημες εκτιμήσεις μιλούν για 170 - 200 εκατ. ευρώ), όταν προ πανδημίας το κόστος προσέγγιζε τα 130 εκατ. ευρώ.
Η επέκταση του έκτου προβλήτα θα ανεβάσει πίστα το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, προσφέροντάς του τη δυνατότητα να προσελκύσει μεγαλύτερα πλοία, αποφέροντας παράλληλα ευρύτερα οφέλη στην τοπική οικονομία.
Με πλοία – γίγαντες θα παίζει… μπάλα σε κορυφαίο επίπεδο
Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αποτελεί ήδη το πρώτο διαμετακομιστικό λιμάνι της Ελλάδας σε συμβατικό φορτίο και ένα από τα κυριότερα λιμάνια στην Ανατολική Μεσόγειο με τον καθοριστικό ρόλο που διαδραματίζει στην διακίνηση εμπορευμάτων να ενισχύεται περαιτέρω.
Από την στιγμή που θα ξεκινήσουν οι εργασίες η ολοκλήρωση του έργου υπολογίζεται σε 30-36 μήνες, συνεπώς ο ορίζοντας ολοκλήρωσης «βλέπει» 2028, εφόσον μπουν μπουλντόζες εντός του τρέχοντος έτους.
Η επέκταση του έκτου προβλήτα θα προσφέρει την δυνατότητα στο λιμάνι να φέρει... στα νερά του πλοία - γίγαντες. Πρόκειται για ένα έργο που θα επιτρέψει στον λιμένα να αναβαθμιστεί πολλαπλώς, τριπλασιάζοντας τη μεταφορική ικανότητα σε κοντέινερ.
Παράλληλα, θα ανοίξει ο δρόμος για την υποδοχή εμπορευματοκιβωτίων κύριων γραμμών, χωρητικότητας έως 24.000 TEU με τη Θεσσαλονίκη να καθίσταται εμπορευματικός παίκτης υψηλού επιπέδου.
Με το… λυτρωτικό έργο της επέκτασης του προβλήτα, θα μπορούν να ελλιμενίζονται μεγάλα πλοία που μεταφέρουν περισσότερα από 20.000 κοντέινερ, καθώς ο προβλήτας από 568 μέτρα μήκος, θα επεκταθεί στα 1081 μέτρα κατά συνέπεια θα μπορούν να εξυπηρετούνται στο λιμάνι δύο ή και τρία πλοία. αυξάνοντας τη χωρητικότητα των εμπορευματοκιβωτίων που θα… ρίχνουν άγκυρα στο λιμάνι κατά 1-1,2 εκατομμύρια TEU.
Μέχρι σήμερα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης μπορούν να αγκυροβολήσουν μόνο πλοία των λεγόμενων τροφοδοτικών γραμμών, με βύθισμα μέχρι 12 μέτρα, λόγω μικρού βάθους του λιμανιού στο δυτικό τμήμα της 6ης προβλήτας (κρηπίδωμα 26) όπου λειτουργεί ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ).
Game changer
Με την επέκταση του έκτου προβλήτα το ελάχιστο βάθος από τη μέση στάθμη της θάλασσας θα αυξηθεί στα 17,6 μέτρα, δημιουργώντας έτσι τις προϋποθέσεις για την εξυπηρέτηση πλοίων μεγαλύτερου μεγέθους και την προσέλκυση κύριων γραμμών, που θα «πιάνουν» απευθείας στο λιμάνι της Θεσσαλονίκη τροφοδοτώντας τις χώρες της Βαλκανικής και αργότερα ενδεχομένως και της κεντρικής Ευρώπης. Μία αναβάθμιση που καθιστά το λιμάνι παίκτη – βαρόμετρο στην ευρωπαϊκή και όχι μόνο σκακιέρα.
Eκτιμάται πως δέκα χρόνια αφότου ολοκληρωθεί η επέκταση του έκτου προβλήτα ο μέσος όρος των εσόδων σε όλο το φάσμα της εφοδιαστικής αλυσίδας πέριξ του λιμανιού θα φτάνει τα 280 εκατ. ευρώ ετησίως ενώ θα παράγεται προστιθέμενη αξία άνω των 180 εκατ. ευρώ ετησίως, συνεισφέροντας στη δημιουργία πάνω από 4.300 θέσεων εργασίας που σχετίζονται άμεσα και έμμεσα με το λιμάνι και το εξαγωγικό εμπόριο.