- Newsroom
Ένα νέο, πρωτότυπο ψηφιακό παιχνίδι, το Tzimanious, που στοχεύει στην προστασία των παιδιών από τους κινδύνους του διαδικτύου, θα διδάσκεται από τον επόμενο μήνα στα σχολεία όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης, στο πλαίσιο του μαθήματος της Πληροφορικής, μετά από σχετική απόφαση του υπουργού Παιδείας Κυριάκου Πιερακάκη.
Στόχος αυτής της καινοτόμου προσπάθειας είναι να μάθουν οι μαθητές με έξυπνο και ευχάριστο τρόπο πώς να εντοπίζουν τους κινδύνους στο διαδίκτυο, να προστατεύουν τα προσωπικά τους δεδομένα και να λαμβάνουν ορθές αποφάσεις. Ταυτόχρονα, έρχονται σε επαφή με σύγχρονες τεχνολογίες όπως η Επαυξημένη Πραγματικότητα (ΑR).
Το Tzimanius είναι το αποτέλεσμα του ευρωπαϊκού έργου ByDefault, που χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Επικεφαλής του έργου ήταν η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα και υλοποιήθηκε με την συνεργασία της επιστημονικής ομάδας του τμήματος Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιά, υπό τον συντονισμό των καθηγητών Κώστα Λαμπρινουδάκη και Συμεών Ρετάλη και την τεχνική υποστήριξη του Εργαστηρίου Προηγμένων Εκπαιδευτικών Τεχνολογιών και Εφαρμογών Κινητών Συσκευών (AETMA Lab) του τμήματος Πληροφορικής του ΔΠΘ.
Όπως εξηγεί, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο διευθυντής του AETMA Lab, καθηγητής Αύγουστος Τσινάκος, «το παιχνίδι έχει ως κομβικό σημείο έναρξης ένα ταμπλό το οποίο συμπεριλαμβάνει οκτώ διακριτούς σταθμούς, τις θέσεις εκκίνησης, τα πιόνια των παικτών, τις κάρτες ερωτήσεων, τα τετράγωνα μυστηρίου και ένα σύμβολο ερωτηματικού, το οποίο σκανάρει ο παίκτης, όταν μετακινήσει το πιόνι του πάνω σε τετράγωνο μυστηρίου, καθώς και το QR code έναρξης».
H καινοτόμα πλατφόρμα επαυξημένης πραγματικότητας - ARTutor
Το μυστικό σε αυτό το πραγματικά εντυπωσιακό ψηφιακό έργο που θα διδάσκονται οι μαθητές εν είδει παιχνιδιού είναι η καινοτόμα πλατφόρμα επαυξημένης πραγματικότητας - ARTutor (AR), που αναπτύσσεται από το 2016 στο Ερευνητικό Εργαστήριο AETMA του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης. Η πλατφόρμα είναι μεταφρασμένη σε δέκα γλώσσες -από Αραβικά, Ρωσικά έως και Κινέζικα, στηρίζοντας πληθώρα ερευνητικών εργασιών, μεταπτυχιακών - διδακτορικών διατριβών και project διεθνώς, με πάνω από 10.000 διαθέσιμους εκπαιδευτικούς πόρους.
«Το ARTutor», υπογραμμίζει ο κ. Τσινάκος, «διακρίνεται για την ευκολία χρήσης του, επιτρέποντας σε εκπαιδευτικούς, μαθητές και ερευνητές τη δυνατότητα να δημιουργούν διαδραστικό περιεχόμενο χωρίς τεχνικές γνώσεις προγραμματισμού, ενισχύοντας έτσι την πρωτοβουλία της UNESCO "Εκπαίδευση για όλους", καταρρίπτοντας φραγμούς στην πρόσβαση σε προηγμένες εκπαιδευτικές τεχνολογίες».
«Με βάση λοιπόν το γεγονός ότι το ARTutor αποτελεί ένα ισχυρό εργαλείο για την εκπαίδευση, και έπειτα από πρόταση του καθηγητή Συμεών Ρετάλη του Πανεπιστημίου Πειραιώς, έγινε πραγματικότητα η υποστήριξη του ARTutor στο εκπαιδευτικό παιχνίδι Tzimanious», επισημαίνει ο κ. Τσινάκος.
Τα οφέλη παίζοντας το Τzimanious
Οι παίκτες χρησιμοποιούν έξυπνα τηλέφωνα (smartphone) ή τάμπλετ (tablet) που μπορούν να είναι είτε Android είτε IOS. Σκανάροντας τον QR κωδικό που βρίσκεται στο επιτραπέζιο ταμπλό, ξεκινάει μία παρτίδα παιχνιδιού και ταυτόχρονα αποθηκεύονται στην κινητή συσκευή όλα τα απαιτούμενα αρχεία επαυξημένης πραγματικότητας που συνοδεύουν τα εκπαιδευτικά σενάρια του Tzimanious και ζωντανεύουν στις κάρτες του παιχνιδιού.
Οι μαθητές που παίζουν το παιχνίδι μέσω της πλατφόρμας επαυξημένης πραγματικότητας (ΑR) παρακολουθούν μια σειρά από δράσεις όπως: 1. Βίντεο μικρής διάρκειας που παρουσιάζουν ιστορίες και καταστάσεις σχετικές με την προστασία προσωπικών δεδομένων. 2. Κουίζ κατανόησης μετά την παρακολούθηση των βίντεο, όπου παίκτες απαντούν σε ερωτήσεις μέσω διαδραστικών κουιζ. 3. Διαδραστικά μηνύματα που εμφανίζονται στα τετράγωνα μυστηρίου του ταμπλό.
«Με την ενσωμάτωση της πλατφόρμας επαυξημένης πραγματικότητας στο Tzimanious», σημειώνει με έμφαση ο κ. Τσινάκος, «η καινοτόμα αυτή εκπαιδευτική παρέμβαση επιτυγχάνει τέσσερις βασικούς στόχους: 1) Ενισχύσει τη συμμετοχικότητα καθώς οι μαθητές ελκύονται από το διαδραστικό περιεχόμενο που κάνει τη διαδικασία της μάθησης πιο συναρπαστική. 2) Καλλιεργεί δεξιότητες διαμέσου των AR εμπλουτισμένων δραστηριοτήτων, όπου οι μαθητές μαθαίνουν πώς να εντοπίζουν κινδύνους στο διαδίκτυο, να προστατεύουν τα προσωπικά τους δεδομένα και να λαμβάνουν ορθές αποφάσεις. 3) Προσφέρει ρεαλισμό συνδέοντας τα φυσικά στοιχεία του παιχνιδιού με τα ψηφιακά μέσα, δημιουργώντας μια ρεαλιστική εμπειρία μάθησης και συμβάλλοντας στην καλύτερη κατανόηση εννοιών. 4) Προάγει την ομαδικότητα και τις κοινωνικές δεξιότητες καθώς το παιχνίδι παίζεται σε ομάδες».
Το έργο και η προσφορά του AETMA Lab
Το Θεσμοθετημένο Εργαστήριο Προηγμένων Εκπαιδευτικών Τεχνολογιών και Εφαρμογών Κινητών Συσκευών (AETMA Lab) ιδρύθηκε το 2016, έχει έδρα την πόλη της Καβάλας και αποτελεί μέρος του τμήματος Πληροφορικής του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης. Επικεντρώνεται στην έρευνα σε τεχνολογίες αιχμής, με έμφαση στην τεχνολογικά υποστηριζόμενη μάθηση, τις τεχνολογίες μεικτής πραγματικότητας (AR & VR) και τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαίδευση.
Το ΑΕΤΜΑ Lab, διαθέτοντας πάνω από έντεκα τεχνολογικά προϊόντα στο Metaverse καθώς και διεθνές μεταπτυχιακό πρόγραμμα στις «Τεχνολογίες Εμβύθισης - Καινοτομία στην Εκπαίδευση, την Επιμόρφωση και τον Σχεδιασμό Παιχνιδιών» (Immersive Technologies - Innovation in Education, Training and Game Design - IMT Msc) συμβάλει καθοριστικά στην βελτίωση της τεχνολογικά υποστηριζόμενης μάθησης στον ελληνικό και τον διεθνή εκπαιδευτικό χώρο.
Μερικές από τις ποιο εμβληματικές υπηρεσίες του εργαστηρίου είναι η Πλατφόρμα Επαυξημένης Πραγματικότητας ΑRTutor και η Ακαδημία Ψηφιακών Δεξιοτήτων για την προστασία μαθητών από παραβατικές συμπεριφορές στο διαδίκτυο (σε συνεργασία με την Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος). Οι εφαρμογές αυτές διακρίθηκαν σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο, με πιο πρόσφατη διάκριση αυτή τον Ιούνιο του 2024 στον Ευρωπαϊκό Διαγωνισμό Καινοτομίας της Europol 2024 εκπροσωπούμενο από την ομάδα Ελλήνων αξιωματικών της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος στην Χάγη.
Η τελευταία συνεργασία του ΑΕΤΜΑ Lab ήταν με την επιστημονική ομάδα των καθηγητών Κωνσταντίνου Λαμπρινουδάκη και Συμεών Ρετάλη του Πανεπιστημίου Πειραιώς και την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, που όλοι μαζί συντονίζουν την ανάπτυξη του εκπαιδευτικού παιχνιδιού Tzimanius. Αυτή η ένωση δυνάμεων και τεχνογνωσίας στο χώρο της εκπαιδευτικής καινοτομίας είχε ως αποτέλεσμα τον εμπλουτισμό του Tzimanious με υπηρεσίες Επαυξημένης Πραγματικότητας διαμέσου της πλατφόρμας ARTutor.
Αυτήν την περίοδο, η δραστήρια και πολλά υποσχόμενη επιστημονική ομάδα της ΑΕΤΜΑ Lab εργάζεται εντατικά με τον Επ. καθηγητή Ιωάννη Καζανίδη, υπεύθυνο εκπαιδευτικού σχεδιασμού, τον Δρ. Γεώργιο Τερζόπουλο, υπεύθυνο ανάπτυξης εφαρμογών, τον Γεώργιο Ριζόπουλο και τον Βασίλειο Τσουκαλά, υπεύθυνους server & back end εφαρμογών, για την ανάπτυξη ειδικού σχολικού περιβάλλοντος διαμέσου της πλατφόρμας του ARTutor. Οι σχολικές μονάδες θα έχουν άμεση πρόσβαση στο επαυξημένο αυτό υλικό που θα συνοδεύει το Tzimanious.
«Το Tzimanious», εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Τσινάκος, «αποτελεί μία έμπρακτη απόδειξη του πώς η τεχνολογία μπορεί να μετατρέψει τη μάθηση σε ένα διασκεδαστικό και ουσιαστικό ταξίδι, προετοιμάζοντας τους μαθητές για τις προκλήσεις του ψηφιακού κόσμου. Επιπλέον, αυτό το ψηφιακό παιχνίδι είναι το απόλυτο θετικό αποτύπωμα που προκύπτει για τον εκπαιδευτικό χώρο ως αποτέλεσμα της συνεργασίας επιστημονικών ομάδων υψηλού κύρους όπως το Πανεπιστήμιο Πειραιώς, το ΔΠΘ, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, που συντονίζει την καινοτόμα αυτή εκπαιδευτική παρέμβαση, συνεργαζόμενη στενά με το υπουργείο Παιδείας».