Θεσσαλονίκη: Έκρυψε στο ντουλαπάκι του αυτοκινήτου 3 κιλά ηρωίνης
Ο 43χρονος συνελήφθη στη Χαλκηδόνα
Το Μετρό παραδόθηκε, αλλά κανείς δεν απολογήθηκε για όσα στιγμάτισαν τα τελευταία 5,5 χρόνια την υλοποίησή του του.
- Newsroom
Άρθρο του Γιάννη Α. Μυλόπουλου, καθηγητή Πολυτεχνικής Σχολής, πρώην Πρύτανη ΑΠΘ, πρώην Προέδρου Αττικό Μετρό ΑΕ, επικεφαλής παράταξης «ΑΛΛΑΓΗ στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας»
Το Μετρό παραδόθηκε, αλλά κανείς δεν απολογήθηκε για τα έξι μεγάλα σκάνδαλα που στιγμάτισαν τα τελευταία 5,5 χρόνια την υλοποίησή του.
Σκάνδαλο Νο 1: Καθυστέρηση με ευθύνη της κυβέρνησης. Το έργο ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 2006 και 10 χρόνια αργότερα, το 2016, η διοίκηση που διόρισε η προηγούμενη κυβέρνηση το βρήκε μόλις στο 30% της ολοκλήρωσής του. Για να το παραδώσει στην κυβέρνηση Μητσοτάκη το 2019 στο 75% της ολοκλήρωσής του. Το 45% δηλαδή ενός έργου που κατασκευάζεται επί 18 ολόκληρα χρόνια, υλοποιήθηκε σε 3,5 μόνο χρόνια. Και μάλιστα από εκείνους που κατηγορήθηκαν από την προπαγάνδα για… μουσαμάδες. Επιπλέον, το 2019 ο σταθμός Βενιζέλου είχε ξεκινήσει να κατασκευάζεται με μια τεχνική λύση που επέτρεπε σε ένα σπουδαίο μνημείο πολιτισμού να παραμείνει αυθεντικό και ακέραιο στη θέση του. Σύμφωνα με εκείνο το χρονοδιάγραμμα το Μετρό θα παραδίδονταν σε λειτουργία στο τέλος του 2020. Πλην σταθμού Βενιζέλου, που θα παραδίδονταν το 2023.Στα εγκαίνια της ΔΕΘ το 2019 όμως, ο κ. Μητσοτάκης χωρίς καμία τεχνική τεκμηρίωση, άλλαξε μονομερώς τον σχεδιασμό του έργου, επικαλούμενος σειρά αβάσιμων και αναληθών, όπως αποδείχθηκε, επιχειρημάτων. Πρώτα ισχυρίστηκε ότι ο σχεδιασμός που ακολουθούνταν μέχρι τότε ήταν εσφαλμένος. Για να διαψευστεί από δεκάδες εξειδικευμένους μηχανικούς, τεχνικούς συμβούλους και καθηγητές πολυτεχνείων, αλλά και από τη διεθνή επιστημονική κοινότητα, που όλοι επιβεβαίωσαν ότι η λύση με τα αρχαία αμετακίνητα ήταν επιστημονικά άρτια και τεχνικά εφικτή. Επρόκειτο, άλλωστε, για την ίδια λύση με την οποία είχε κατασκευαστεί ο σταθμός Μοναστηράκι του Μετρό της Αθήνας… Κι ακόμη, ο πρωθυπουργός υποστήριξε ότι το έργο με τη λύση που έδωσε εκείνος θα τελείωνε νωρίτερα, τον Απρίλιο του 2023. Για να διαψευστεί και σε αυτό. Αφού το έργο παραδίδεται σήμερα με καθυστέρηση 4 χρόνων σε σχέση με τον προηγούμενο σχεδιασμό και με καθυστέρηση 1,5 χρόνου σε σχέση με τις υποσχέσεις του πρωθυπουργού.
Σκάνδαλο Νο 2: Κατασπατάληση δημόσιου χρήματος: Η κυβέρνηση της ΝΔ υποστήριξε ότι με το σχεδιασμό που εκείνη επέβαλε, το έργο θα κόστιζε λιγότερο. Για να διαψευστεί και σε αυτό οικτρά. Καθώς τα τελευταία 5 χρόνια του Μετρό έγιναν γνωστά και ως… πάρτι για εργολάβους. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, (επίσημα στοιχεία δεν δόθηκαν ποτέ), το έργο κόστισε μόνο σε αποζημιώσεις για εργολάβους, εξ αιτίας των καθυστερήσεων που το ίδιο το δημόσιο προκάλεσε μετά το 2019, σχεδόν 200 εκατομμύρια ευρώ δημόσιου χρήματος!
Σκάνδαλο Νο 3: Καταστροφή ενός σπάνιου μνημείου πολιτισμού: Η σημερινή κυβέρνηση θα μείνει στην ιστορία ως η μόνη που παρέλαβε ένα μοναδικής αξίας, αυθεντικό και ακέραιο μνημείο πολιτισμού έκτασης 2 στρεμμάτων, απόσπασμα του πολεοδομικού συγκροτήματος της Ρωμαϊκής και Βυζαντινής Θεσσαλονίκης τον 3ο και 4ο μ.Χ. αιώνα, το οποίο χωρίς λόγο κατέστρεψε, τεμαχίζοντας και μεταφέροντάς το αλλού. Με ανυπολόγιστο κόστος για τον πολιτισμό και την οικονομική ανάπτυξη της πόλης. Σήμερα παραδίδουν μια αναπαράσταση στη θέση του αυθεντικού μνημείου. Την ίδια ώρα στη Σόφια και στην Κωνσταντινούπολη, τα εμβληματικά μνημεία του Decumanus και του λιμανιού του αυτοκράτορα Θεοδοσίου που αποκαλύφθηκαν κατά τις ανασκαφές του Μετρό, παραμένουν στη θέση τους ακέραια και αυθεντικά.
Σκάνδαλο Νο 4: Το έργο παραδίδεται ημιτελές. Στις επανειλημμένες ερωτήσεις αν έχουν ολοκληρωθεί τα υποχρεωτικής 18μηνης διάρκειας δοκιμαστικά δρομολόγια που επιβάλλουν οι διεθνείς κανονισμοί για την ασφαλή λειτουργία του Μετρό, η απάντηση ήταν… άλλα λόγια να αγαπιόμαστε. Ο εκτροχιασμός συρμού στο Αμαξοστάσιο το Σεπτέμβριο, όμως, με κόστος 600.000 ευρώ, είναι ιδιαίτερα ανησυχητικός για τον βαθμό ετοιμότητας του έργου.
Σκάνδαλο Νο 5: Οι επεκτάσεις του Μετρό δυτικά και προς αεροδρόμιο δεν έχουν ακόμη ξεκινήσει. Η Θεσσαλονίκη θα είναι η μόνη πόλη της Ευρώπης με Μετρό που δεν θα εξυπηρετεί την πολυπληθέστερη αστική της περιοχή και το αεροδρόμιο. Παρά το γεγονός ότι ο σχεδιασμός των δυο επεκτάσεων περιμένει στα συρτάρια από το 2019.
Σκάνδαλο Νο 6: Η ιδιωτικοποίηση της λειτουργίας του Μετρό: Όταν το δίδυμο με το δικό μας Μετρό της Κοπεγχάγης, όπως άλλωστε και της Αθήνας, παραμένουν σε δημόσιο χαρακτήρα, γιατί άραγε η λειτουργία του Μετρό της Θεσσαλονίκης, που κόστισε 3 δις ευρώ στο ελληνικό και ευρωπαϊκό δημόσιο, εκχωρείται σε ιδιώτες;
Έξι σκάνδαλα σε ένα μόνο έργο είναι μάλλον πολλά για να συγκαλυφθούν και να ξεχαστούν από τη συλλογική μας μνήμη…
Ο 43χρονος συνελήφθη στη Χαλκηδόνα
Ο 83χρονος καλείται να πληρώσει πρόστιμο
Δεν αποκλείεται, μεταξύ άλλων, να υπογραφεί μνημόνιο συνεργασίας σε θέματα Τουρισμού μεταξύ τεσσάρων πόλεων: Κωνσταντινούπολης, Σμύρνης, Σόφια και Θεσσαλονίκης
Κατά τη διάρκεια ελέγχων το τελευταίο 48ωρο