Τι θα ζητήσουν οι πρυτάνεις από τον Πιερρακάκη για τις διαγραφές φοιτητών
Σήμερα ολοκληρώνονται οι εργασίες της Συνόδου
Οι ερευνητές επισημαίνουν ότι οι λύσεις όπως η αυστηροποίηση των κανονισμών ή οι διαγραφές φοιτητών δεν επιλύουν την αιτία του προβλήματος
- Newsroom
Η εγκατάλειψη ή η επιμήκυνση των σπουδών αποτελεί διαχρονικό θέμα της ελληνικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Μπροστά στην εφαρμογή του νόμου για τη διαγραφή των φοιτητών που ξεπερνούν το ανώτατο όριο σπουδών από το 2025, εγείρονται ερωτήματα για τη ρίζα και τις λύσεις του προβλήματος, γράφει το alfavita.gr.
Με βάση τα στοιχεία της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), στα ελληνικά πανεπιστήμια υπάρχουν 695.678 εγγεγραμμένοι φοιτητές, εκ των οποίων οι 361.937 είναι ενεργοί (ποσοστό 52,03%), δηλαδή βρίσκονται εντός του ανώτατου ορίου σπουδών που προβλέπει ο νόμος: έξι χρόνια για τις σχολές τετραετούς φοίτησης (το λεγόμενο ν+2), ενώ για τις σχολές πενταετούς και εξαετούς φοίτησης (πολυτεχνεία, ιατρικές κ.λπ.) το όριο φοίτησης πέραν του κανονικού χρόνου σπουδών είναι τα τρία έτη, δηλαδή συνολικά 8 και 9 αντιστοίχως (ν+3). Αντιθέτως, το ανώτατο όριο έχουν ξεπεράσει οι 333.741 εγγεγραμμένοι φοιτητές (47,97%). Μάλιστα, την τελευταία δεκαετία οι φοιτητές πέραν των κανονικών εξαμήνων είναι περισσότεροι από όσους φοιτούν εντός του χρόνου σπουδών της σχολής τους.
Μια πρόσφατη μελέτη του Πανεπιστημίου Πατρών, που διεξήχθη από τους καθηγητές Δημήτρη Βεργίδη και Θανάση Καραλή και τον διδάκτορα Δημήτρη Σακκούλη, επιχειρεί να ρίξει φως στις αιτίες που οδηγούν τους φοιτητές σε διακοπή ή καθυστέρηση των σπουδών τους, ενώ προτείνει συγκεκριμένα μέτρα για την αντιμετώπισή τους.
Η έρευνα βασίστηκε σε δείγμα 837 φοιτητών που εισήχθησαν στο Πανεπιστήμιο Πατρών έως το ακαδημαϊκό έτος 2016-2017. Σύμφωνα με τα ευρήματα, τα πρώτα τρία έτη είναι καθοριστικά, με το δεύτερο και το τρίτο έτος να αποτελούν τα σημεία όπου οι περισσότεροι φοιτητές σταματούν να παρακολουθούν ενεργά. Τα προβλήματα, ωστόσο, φαίνεται να ξεκινούν ήδη από το πρώτο έτος και να κλιμακώνονται με την πάροδο του χρόνου.
Παρά την ευρέως διαδεδομένη άποψη ότι οι οικονομικές δυσκολίες αποτελούν τη βασική αιτία εγκατάλειψης, η έρευνα αποκαλύπτει ότι η οικονομική κατάσταση ευθύνεται μόνο σε ένα μέρος των περιπτώσεων. Οι πέντε βασικότεροι λόγοι που οδηγούν στην εγκατάλειψη είναι:
Οι ερευνητές επισημαίνουν ότι οι λύσεις όπως η αυστηροποίηση των κανονισμών ή οι διαγραφές φοιτητών δεν επιλύουν την αιτία του προβλήματος. Αντίθετα, μπορεί να το μετατρέψουν από «λιμνάζουσα φοίτηση» σε εγκατάλειψη σπουδών. Για παράδειγμα:
Η έρευνα καταλήγει σε πέντε προτάσεις που θα μπορούσαν να βελτιώσουν τα ποσοστά ολοκλήρωσης σπουδών:
Οι «λιμνάζοντες φοιτητές» είναι το αποτέλεσμα «λιμναζόντων προβλημάτων» στο εκπαιδευτικό σύστημα, όπως η έλλειψη επαγγελματικού προσανατολισμού, το προβληματικό σύστημα εισαγωγής και η υποστελέχωση. Η εφαρμογή στοχευμένων μέτρων μπορεί να μειώσει το φαινόμενο, αλλά απαιτείται συνολική αναδιάρθρωση του συστήματος.
Η επιτυχής αντιμετώπιση του προβλήματος δεν εξαρτάται μόνο από τους φοιτητές, αλλά και από τις δομές που τους υποστηρίζουν. Χρειάζεται, λοιπόν, μια συλλογική προσπάθεια, τόσο από την Πολιτεία όσο και από τα ίδια τα πανεπιστήμια, ώστε να δημιουργηθεί ένα περιβάλλον που ευνοεί την ολοκλήρωση των σπουδών και την προσωπική ανάπτυξη των φοιτητών.
Σήμερα ολοκληρώνονται οι εργασίες της Συνόδου
Η μαθήτρια Γυμνασίου έκανε καταγγελία στην ΕΛΑΣ και σχηματίστηκε δικογραφία
«Δεν είναι εγκληματίας, είναι επιχειρηματίας, θα παραδώσει και το όπλο του», δήλωσε ο δικηγόρος του
Στα τέλη του Νοεμβρίου 2024 έφτασε η πρώτη ανώνυμη καταγγελία στις Αρχές