Δυστύχημα στα Τέμπη: Τα τέσσερα μοιραία πρόσωπα και ο ρόλος τους στην τραγωδία - «Κλειδί» στις έρευνες το χαρτί των βαρδιών (βίντεο)
Τι υποστηρίζει ο προφυλακισμένος σταθμάρχης - Πού επικεντρώνονται οι έρευνες για την τραγωδία στα Τέμπη
Η επιμονή του σταθμάρχη Λάρισας ότι είχε στείλει σωστά το τρένο στην άνοδο, την ώρα που οι συνάδελφοί του σε Αθήνα και Ν. Πόρους ήταν σε κατάσταση σοκ - Ακόμη ένα βίντεο αποκαλύπτει το χάος λίγα λεπτά πριν τη μοιραία σύγκρουση
Δύο συγκλονιστικά ντοκουμέντα, που αποκαλύπτουν πολύ σημαντικές πτυχές της σιδηροδρομικής τραγωδίας που βύθισε στο πένθος την Ελλάδα, ήλθαν σήμερα στο φως της δημοσιότητας.
Το πρώτο είναι ένα ηχητικό που αποκαλύπτει με μία σειρά από μαγνητοφωνημένες συνομιλίες το «Πρώτο Θέμα». Πρόκειται για την επικοινωνία του σταθμάρχη Λάρισας με τη συνάδελφό του στους Ν. Πόρους και τον ρυθμιστή κυκλοφορίας στην Αθήνα.
Στις 23:05 της Τρίτης, την επομένη της Καθαράς Δευτέρας, η σταθμάρχης των Νέων Πόρων -του επόμενου σταθμού μετά τη Λάρισα- επικοινωνεί με τον Βασίλη Σαμαρά, ο οποίος ήταν από αρκετή ώρα πριν ο μοναδικός σταθμάρχης στον συγκεκριμένο σταθμό. Υπό φυσιολογικές συνθήκες, η αμαξοστοιχία Intercity 62 θα πλησίαζε στη Θεσσαλονίκη, αλλά ένα τεχνικό πρόβλημα την καθυστέρησε στον σταθμό του Παλαιοφάρσαλου.
Χωρίς τίποτε να προμηνύει την καταστροφή που θα ερχόταν λίγο αργότερα, ο Σαμαράς ενημερώνει την συνάδελφό του - που λίγο νωρίτερα του είχε πει ότι είχε αναχωρήσει από τους Νέους Πόρους η εμπορική αμαξοστοιχία - ότι εκείνη τη στιγμή «διώχνει το 62».
Στις 23:24, τρία λεπτά μετά από τη φονική σύγκρουση των δύο τρένων, ο σταθμάρχης ενημερώνεται από την Αθήνα ότι υπάρχει πρόβλημα στο δίκτυο της ηλεκτροδότησης των τρένων -προφανώς ως αποτέλεσμα της τραγωδίας που μόλις είχε συντελεστεί.
Στις 23:27, ο ρυθμιστής επικοινωνεί και πάλι με τη Λάρισα για το πρόβλημα με την ηλεκτροδότηση, χωρίς να γνωρίζει το παραμικρό για την σύγκρουση των δύο τρένων.
Στις 23:41, ο ρυθμιστής κυκλοφορίας έχει ενημέρωση από την Πυροσβεστική ότι υπάρχει σύγκρουση δύο τρένων. Καλεί τον σταθμάρχη της Λάρισας, ο οποίος, όπως λέει στην αρχή της συνομιλίας, έχει και αυτός ενημέρωση, αλλά προφανώς έχει μείνει στις δύο αρχικές εκδοχές, είτε ότι μία νταλίκα έπεσε πάνω στο τρένο από τον ανισόπεδο κόμβο, είτε ότι εκτροχιάστηκε η εμπορική αμαξοστοιχία. Τον ρωτά αν «έδιωξε» το τρένο από την άνοδο. Ο σταθμάρχης αναφωνεί «αμάν», ενώ ήδη γνωρίζει ότι υπάρχει δυστύχημα και διαβεβαιώνει ότι το τρένο έφυγε από την γραμμή της ανόδου.
Έξι λεπτά αργότερα, στις 23:47, ο ρυθμιστής κυκλοφορίας επικοινωνεί και πάλι με τον σταθμάρχη, του επισημαίνει ότι η σύγκρουση έχει γίνει στην περιοχή του Ευαγγελισμού και ρωτά και πάλι από ποια γραμμή έδιωξε το Ιntercity. Εκείνος επιμένει ότι το είχε στην γραμμή της ανόδου, αλλά εμφανώς εκνευρισμένος για πρώτη φορά αρχίζει να λέει ότι εκείνη την ημέρα είχε πρόβλημα με τα κλειδιά.
Στις 23:57, ο ρυθμιστής ρωτά και πάλι τον σταθμάρχη από ποια γραμμή «έδιωξε» την επιβατική αμαξοστοιχία - και εκείνος αρχίζει να λέει ότι όλη την ημέρα είχε πρόβλημα με τα κλειδιά και τις αλλαγές, ενώ ήταν στη νυκτερινή βάρδια. Είναι προφανές ότι δεν ήθελε να αποδεχθεί το μοιραίο λάθος του, το οποίο οδήγησε το επιβατικό τρένο σε πορεία σύγκρουσης με την εμπορική αμαξοστοιχία.
Στις 00:06, η σταθμάρχης των Νέων Πόρων επικοινωνεί σοκαρισμένη με τον Σαμαρά και με οργή που ελάχιστα κρύβει τον ρωτά «γιατί» έγινε η σύγκρουση. «Δεν ξέρω, Ελένη, δεν ξέρω, ό,τι και να σου πω θα σου πω ψέματα», απαντά εκείνος.
Στις 00:21, ο ρυθμιστής κυκλοφορίας επανέρχεται και ρωτά τον Σαμαρά: Εσένα άνοδο σου έδειχνε, σωστά; Ναι, απαντά ο σταθμάρχης...
Ακούστε τις συνομιλίες
Το βίντεο ντοκουμέντο που εξασφάλισε το MEGA, είναι από κάμερα ασφαλείας του τρένου του προαστιακού προς Λάρισα, του τρένου δηλαδή που έφυγε πριν έρθει το μοιραίο Intercity από την Αθήνα.
Σε αυτό, ακούγεται ο μηχανοδηγός του προαστιακού να ρωτάει επανειλημμένα τον σταθμάρχη της Λάρισας γιατί του έχει δώσει εντολή το τρένο να κάνει οπισθοπορεία.
Ώρα 22:48:
- Λάρισα, σου μιλάει ο προϊστάμενος του 2597. Γιατί κάνουμε οπισθοπορεία;
Ο μηχανοδηγός του προαστιακού δεν παίρνει απάντηση και ξαναρωτάει:
- Λάρισα, σου μιλάει ο προϊστάμενος του 2597. Γιατί κάνουμε οπισθοπορεία; Για να ενημερώσω την υπηρεσία μου.
Σημειώνεται ότι λίγα μέτρα πιο κάτω από το σημείο που βρισκόταν ο προαστιακός, είναι το μοιραίο κλειδί 118.
Το τρένο αυτό, ο προαστιακός 2597, έχει έρθει με κατεύθυνση τη Λάρισα και φαίνεται να υπάρχει κάποιο πρόβλημα που ο σταθμάρχης για να το αντιμετωπίσει, έχει ζητήσει από τον μηχανοδηγό του 2597 να περιμένει. Το μοιραίο Intercity με προορισμό τη Θεσσαλονίκη, ακολουθούσε.
Συνεχίζοντας να μη λαμβάνει απάντηση από τον σταθμάρχη της Λάρισας, ο μηχανοδηγός του προαστιακού ξαναρωτά:
- Ο σταθμάρχης της Λάρισας μπορεί να ενημερώσει τον παριστάμενο του 2597 για τη διαδικασία της οπισθοπορείας.
Σε αυτό το σημείο, και σύμφωνα με το βίντεο ντοκουμέντο του MEGA, ο 59χρονος σταθμάρχης ακούγεται να απαντά:
«Φλασάρησε ένα κλειδί», που σημαίνει ότι εντόπισε πρόβλημα στο μοιραίο κλειδί.
Ο μηχανοδηγός του προαστιακού τότε απαντά «καλώς, ευχαριστώ πολύ» και συνεχίζει την πορεία του.
Αυτά, καταγράφηκαν λίγα λεπτά πριν την πολύνεκρη τραγωδία.
Τι υποστηρίζει ο προφυλακισμένος σταθμάρχης - Πού επικεντρώνονται οι έρευνες για την τραγωδία στα Τέμπη
Η ανεπάρκεια του 59χρονου σταθμάρχη και η ενημέρωσή του από την πυροσβεστική για τη σύγκρουση των τρένων
Όπως ανέφερε, ο αρχαιότερος σταθμάρχης έφυγε νωρίτερα από τη δουλειά αφήνοντας μόνο τον άπειρο συνάδελφό του - Ήταν πρωινός την συγκεκριμένη ημέρα αλλά είχε αλλάξει βάρδια - «Ο μηχανοδηγός, σίγουρα αντιλήφθηκε ότι ήρθε στη γραμμή καθόδου»
Ανοίγουν τα κινητά τηλέφωνα όλων των εμπλεκομένων
Αναφερόμενος στην περίοδο που ήταν αρμόδιος για τον ΟΣΕ υπενθύμισε ότι τον Σεπτέμβριο του 2008 έγιναν τα εγκαίνια στο κομμάτι Θεσσαλονίκη -Λάρισα με ηλεκτροκίνηση και τηλεδιοίκηση
Είναι θέμα ωρών η άσκηση ποινικών διώξεων σε τουλάχιστον 3 άτομα για ίδια ή «συναφή αδικήματα», όπως ανέφερε σε δικαστικό έγγραφο ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας, Σταμάτης Δασκαλόπουλος
Ο νεαρός είχε μεταβεί στην Αθήνα για να συναντήσει τη φίλη του το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας και μάλιστα ζήτησε να μείνει μία ημέρα παραπάνω παίρνοντας έτσι το τρένο που οδήγησε στον θάνατο 57 ανθρώπους
Ο Περισσός βάζει στο στόχαστρο τις ευρωπαϊκές πολιτικές που επιβλήθηκαν στον ελληνικό σιδηρόδρομο
Οι εργαζόμενοι είχαν ενημερώσει εγγράφως και το υπουργείο Μεταφορών και τη διοίκηση του ΟΣΕ για τους κινδύνους που ελλοχεύουν για επιβάτες και μηχανοδηγούς από την απουσία σταθμάρχη - Στα «τυφλά» πηγαίνουν τα τρένα
«Υπόλογοι είναι όλοι αυτοί που κυβέρνησαν τα τελευταία 30 χρόνια, που σταδιακά έφεραν το σιδηρόδρομο σε αυτά τα τραγικά αποτελέσματα» επισημαίνει το ΠΑΜΕ
Έχει δηλώσει συντετριμμένος από την πρώτη στιγμή και ανέλαβε το μερίδιο της ευθύνης στον βαθμό που του αναλογεί, σύμφωνα με τον δικηγόρο του
Σοκαριστικές τη μοιραία βραδιά οι συνομιλίες μεταξύ σταθμαρχών, που γνώριζαν ότι τα τρένα είναι «τυφλά», ενώ κάποιοι εξ αυτών εγκατέλειψαν την βάρδια τους τουλάχιστον μια ώρα νωρίτερα