- Newsroom
Πώς θα αντικατασταθούν 1,5 εκατ. παλαιά οχήματα.
- Βήμα-βήμα οι διαδικασίες που πρέπει να ακολουθήσουν οι ενδιαφερόμενοι.
- Από 500 έως 2.200 ευρώ το όφελος για τους ιδιοκτήτες και επιδότηση 1.000 ευρώ για την αγορά νέου αυτοκινήτου.
- “Φωτιά” τα τέλη κυκλοφορίας που θα πληρώσουν από το Νοέμβριο όσοι δεν αποσύρουν τα σαραβαλάκια τους.
- Παγώνουν μέχρι 31-12-2009 οι πλειστηριασμοί περιουσιακών στοιχείων για χρέη προς τις τράπεζες μέχρι 200.000 ευρώ.
- Σε δύο μηνιαίες δόσεις η εξόφληση του 70% του ΦΠΑ που προκύπτει από χρεωστικές περιοδικές δηλώσεις.
Του Γιώργου Παλαιτσάκη
Georgepalaitsakis@gmail.com
Ισχύ νόμου έχουν πλέον οι εξαγγελθείσες από την κυβέρνηση ρυθμίσεις για την απόσυρση 1,5 εκατ. παλαιών ΙΧ αυτοκινήτων και φορτηγών, την αναστολή των πλειστηριασμών για χρέη από δάνεια και την καταβολή του ΦΠΑ σε δόσεις, μετά τη χθεσινή υπογραφή από τον πρόεδρο της Δημοκρατίας των σχετικών πράξεων νομοθετικού περιεχομένου.
Κανονικά θα ισχύσουν και οι διατάξεις που προβλέπουν την επιβολή σημαντικά αυξημένων τελών κυκλοφορίας, από 50 έως και 150 ευρώ, για όλα τα ΙΧ αυτοκίνητα με έτος πρώτης κυκλοφορίας μέχρι το 2004 και κατά 10% έως 30% για παλαιά φορτηγά. Οι διατάξεις αυτές περιλαμβάνονται στο “πακέτο” των ρυθμίσεων για την απόσυρση. Από την επιβολή των αυξημένων τελών κυκλοφορίας το Δημόσιο προσδοκά, μάλιστα, να εισπράξει πρόσθετα έσοδα συνολικού ύψους 350 εκατ. ευρώ κατά το δίμηνο Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου 2009.
Πάντως, εφόσον το ΠΑΣΟΚ κερδίσει τις εκλογές υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να τροποποιηθεί η διάταξη για τις αυξήσεις στα τέλη κυκλοφορίας. Είναι δηλαδή πολύ πιθανό ο νέος υπουργός Οικονομικών να αλλάξει τον τρόπο υπολογισμού των τελών στη διάταξη αυτή, ώστε να μην προκύπτουν τόσο υψηλές επιβαρύνσεις για όσους θα εξακολουθούν να κατέχουν παλαιά ΙΧ αυτοκίνητα χαμηλού και μεσαίου κυβισμού.
ΑΠΟΣΥΡΣΗ
Αναλυτικά οι διατάξεις που κυρώθηκαν με “πράξεις νομοθετικού περιεχομένου” προβλέπουν:
* Την καταβολή οικονομικού κινήτρου σε κάθε πολίτη ο οποίος θα αποφασίσει να αποσύρει παλαιό ΙΧ αυτοκίνητο ή παλαιό φορτηγό, ηλικίας τουλάχιστον 5 ετών. Το κίνητρο αυτό ανέρχεται σε:
- 500 ευρώ για κινητήρες μέχρι 900 κ.εκ.
- 1.000 ευρώ για κινητήρες από 901-1.400 κ.εκ.
- 1.500 ευρώ για κινητήρες από 1.401-2.000 κ.εκ.
- 1.800 ευρώ για κινητήρες από 2.001-2.400 κ.εκ.
- 2.200 ευρώ για κινητήρες ΙΧ από 2.401 κ.εκ. και άνω
- 2.000 ευρώ για κινητήρες φορτηγών από 2.401 κ.εκ. και άνω.
* Την καταβολή επιδότησης 1.000 ευρώ για κάθε αγορά νέου ΙΧ αυτοκινήτου και 1.500 ευρώ για κάθε αγορά νέου φορτηγού, η οποία θα πραγματοποιείται μετά την απόσυρση του αντιστοίχου παλαιού. Έτσι, τα συνολικά οφέλη για όσους επιλέξουν να αντικαταστήσουν τα παλαιά τους ΙΧ αυτοκίνητα θα κυμαίνονται από 1.500 έως 3.200 ευρώ, ενώ για όσους αντικαταστήσουν παλαιά φορτηγά τα οφέλη θα κλιμακώνονται από 2.000 έως 3.500 ευρώ.
ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ
* Τη σημαντική αύξηση των τελών κυκλοφορίας για όσους επιλέξουν να κρατήσουν (να μην αποσύρουν) τα ΙΧ “παλαιότητας” άνω των 5 ετών που κατέχουν. Τα τέλη αυτά θα αυξηθούν:
- Κατά 50 ευρώ για τα ΙΧ που κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα κατά το διάστημα από την 1η-1-2000 έως την 31η-12- 2004.
- Κατά 100 ευρώ για τα αυτοκίνητα που τέθηκαν για πρώτη φορά σε κυκλοφορία από την 1η-1-1996 έως την 31η-12-1999.
- Κατά 150 ευρώ για τα ΙΧ που κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά πριν την 31η-12-1995.
* Την καταβολή τελών κυκλοφορίας μειωμένων κατά 18 ευρώ, για όσους, μετά την απόσυρση του παλαιού τους αυτοκινήτου, αγοράσουν καινούργιο ή μεταχειρισμένο “ηλικίας” έως 5 ετών, με προδιαγραφές ρύπων Euro 4 και 5.
* Την αύξηση των τελών κυκλοφορίας κατά 10% έως 20% για όσους επιλέξουν να κρατήσουν (να μην αποσύρουν) τα φορτηγά “παλαιότητας” άνω των 5 ετών που κατέχουν.
* Τη μείωση των τελών κυκλοφορίας κατά 30% για όσους αντικαταστήσουν τα “ηλικίας” άνω των 5 ετών φορτηγά τους, με καινούργια ή μεταχειρισμένα “ηλικίας” έως 5 ετών.
Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Η εφαρμογή του μέτρου πρόκειται ξεκινήσει εντός των επομένων ημέρων, με την έκδοση της κοινής υπουργικής απόφασης Σουφλιά - Παπαθανασίου που θα ορίζει τις λεπτομέρειες.
H “Μ” παρουσιάζει τα βασικά βήματα και τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσουν όσοι πολίτες θέλουν να αποσύρουν το αυτοκίνητό τους. H διαδικασία είναι απλή και σε αυτή δεν εμπλέκονται καθόλου οι έμποροι IX.
Συγκεκριμένα:
1) Aρχικά, ο ιδιοκτήτης του παλαιού αυτοκινήτου θα πρέπει να το μεταφέρει για να το παραδώσει σε κάποιο επίσημο κέντρο ανακύκλωσης, που ανήκει στην Eναλλακτική Διαχείριση Oχημάτων Eλλάδος (EΔOE) ή στις εγκαταστάσεις του OΔΔY.
2) Στη συνέχεια, από το Kέντρο Aνακύκλωσης ή τον OΔΔY, ο ιδιοκτήτης του παλαιού αυτοκινήτου θα παραλαμβάνει ένα πιστοποιητικό παράδοσης και ένα πιστοποιητικό καταστροφής.
3) Τα πιστοποιητικά αυτά μαζί με την άδεια κυκλοφορίας και τις πινακίδες του οχήματος ο κάτοχος του παλαιού αυτοκινήτου θα πρέπει να τα προσκομίσει στην αρμόδια ΔOY όπου ανήκει ώστε να λάβει αμέσως, σε επιταγή, το ποσό του οικονομικού κινήτρου, το οποίο αναλογεί στο όχημα που απέσυρε. Το ποσό αυτό κυμαίνεται από 500 έως 2.200 ευρώ ανάλογα με τον κυβισμό του κινητήρα του αυτοκινήτου.
4) Mαζί με το χρηματικό ποσό (επιταγή) ο ιδιοκτήτης του αποσυρθέντος παλαιού I.X. θα παραλαμβάνει και ακόμη ένα πιστοποιητικό που θα βεβαιώνει την απόσυρση του παλαιού I.X.
5) Tο συγκεκριμένο πιστοποιητικό θα χρησιμεύει προκειμένου ο φορολογούμενος να λάβει και την επιδότηση των 1.000 ευρώ που έχει ορίσει το υπουργείο Oικονομίας και Οικονομικών, εφόσον προβεί σε αγορά καινούργιου ή μεταχειρισμένου IX ηλικίας μέχρι 5 ετών, που πληροί τις προδιαγραφές ρύπων Euro 4 και 5. Το πιστοποιητικό αυτό μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον δικαιούχο έως τον Δεκέμβριο του 2012, όποτε και λήγει επίσημα το μέτρο της απόσυρσης. Μπορεί δηλαδή κάποιος που αποσύρει τώρα το παλαιό ΙΧ του να επιδοτηθεί για αγορά καινούργιου που θα πραγματοποιήσει μέχρι τις 31-12-2012. Aν κάποιος καταναλωτής έχει ήδη επιλέξει το νέο του αυτοκίνητο, τότε πολύ απλά θα πρέπει να προσκομίσει στη ΔΟΥ το πιστοποιητικό βεβαίωσης της απόσυρσης μαζί με την άδεια κυκλοφορίας του νέου IX και το τιμολόγιο αγοράς του, ώστε να τού δοθούν τα επιπλέον 1.000 ευρώ που δικαιούται από την αντικατάσταση του παλαιού του IX με το καινούργιο ή το μεταχειρισμένο ηλικίας μέχρι 5 ετών, που πληροί τις προδιαγραφές ρύπων Euro 4 και 5.
Ανάκαμψη της αγοράς αναμένουν οι έμποροι
Με ανυπομονησία περιμένει η αγορά αυτοκινήτου την εφαρμογή του μέτρου της απόσυρσης παλιών οχημάτων. Όπως εκτιμούν, πρόκειται να δώσει νέα ώθηση σε έναν κλάδο, ο οποίος, τον τελευταίο καιρό, παρουσιάζει σχετική κάμψη. Εκτιμούν ότι η απόσυρση θα “σπρώξει” κυρίως τα αυτοκίνητα μικρού κυβισμού, ωστόσο τα οφέλη, τόσο για το περιβάλλον, όσο και συνολικά για τον κλάδο του αυτοκινήτου, θα είναι τεράστια.
Παύλος Ελπέκογλου
υπεύθυνος ανάπτυξης δικτύου Βορείου Ελλάδος Nissan Θεοχαράκης Α.Ε.
Ένα μέτρο σαν την απόσυρση σαφώς θα βοηθήσει την αγορά, αφού θα δώσει ένα επιπλέον κίνητρο στους καταναλωτές να αγοράσουν αυτοκίνητο. Πέρα, όμως, από αυτό, θα βοηθήσει και το περιβάλλον. Αυτό, γιατί δεν συνδέεται η απόσυρση άμεσα με την αγορά. Μπορεί κάποιος να αποσύρει όσα αυτοκίνητα επιθυμεί, χωρίς παράλληλα να αγοράσει καινούργιο, κάτι που αναμένεται να έχει ως αποτέλεσμα την απομάκρυνση από τους δρόμους όλων εκείνων των οχημάτων που ρυπαίνουν.
Αυτή τη στιγμή η αγορά παρουσιάζει μια κάμψη, έπειτα από μια πολύ θετική πορεία τεσσάρων ή πέντε μηνών, χάρη στη μείωση του τέλους ταξινόμησης. Μετά τη λήξη αυτού του μέτρου, άρχισαν να φαίνονται τα πρώτα σημάδια κάμψης. Η μείωση του τέλους ταξινόμησης είχε βοηθήσει να κινηθούν κυρίως αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού, αφού εκεί ήταν σημαντική η μείωση της τιμής. Ελπίζουμε ότι με την απόσυρση θα υπάρξει ζήτηση και για τα αυτοκίνητα μικρού κυβισμού, αφού τώρα το όφελος σε αυτά είναι μεγαλύτερο από ό,τι ήταν με τη μείωση του τέλους ταξινόμησης. Ας πάρουμε, για παράδειγμα, την αγορά ενός Micra: Με τη μείωση του τέλους ο αγοραστής θα είχε όφελος 350 ευρώ. Από την τιμή αφαιρούσαμε και εμείς άλλα 350 ευρώ, με αποτέλεσμα η συνολική έκπτωση να είναι 700 ευρώ. Τώρα, όμως, αν αποσύρει ένα αυτοκίνητο κυβισμού άνω των 900 κυβικών, έχει όφελος 1000 ευρώ. Με τα 1.000 ευρώ επιπλέον, που θα λάβει ως μπόνους λόγω της αγοράς καινούργιου αυτοκινήτου, θα έχει κέρδος 2.000 ευρώ.
Αλέξανδρος Αδαμίδης
Διευθύνων Σύμβουλος της BMW Αδαμίδης
Πρόκειται για ένα άκρως θετικό μέτρο, το οποίο το περιμέναμε. Δεν αναμένεται να ωφελήσει τόσο πολύ το δικό μας κατάστημα, μιας και ως επί το πλείστον διαθέτουμε αυτοκίνητα μεγάλων κατηγοριών, ωστόσο αναμένεται να βοηθήσει πολύ στην κίνηση των αυτοκινήτων μικρού κυβισμού. Το βασικότερο είναι, όμως, να κινηθεί η αγορά. Μακροπρόθεσμα, λοιπόν, το μέτρο της απόσυρσης θα βοηθήσει σημαντικά σε αυτόν τον τομέα.
Εξάλλου, δεν είναι μόνο οι ρύποι που θα μειωθούν. Το μέτρο φαίνεται πως θα συμβάλει και στην υγιέστερη διακίνηση των αυτοκινήτων, αφού θα επιτρέψει να βγουν πολλά καινούργια αυτοκίνητα στην αγορά. Αλλά το σημαντικότερο, ίσως, όλων είναι ότι η αντικατάσταση των παλιών οχημάτων με καινούργια θα βελτιώσει και την ασφάλεια στους δρόμους. Τα καινούργια αυτοκίνητα, που θα αντικαταστήσουν τα παλιά, είναι σίγουρα ασφαλέστερα, και αυτός είναι ένας τομέας, στον οποίο η Ελλάδα υποφέρει. Τα αποτελέσματα αυτά πιστεύω ότι θα τα δούμε σύντομα.
Οι εκλογές που προκηρύχθηκαν, αλλά και το μέτρο της απόσυρσης, που όλοι ανέμεναν να ανακοινωθεί, έβαλαν ένα φρένο στην αγορά κατά το τελευταίο διάστημα. Δεν γνωρίζω το ρόλο που θα παίξουν οι εκλογές στις επόμενες εβδομάδες, ωστόσο η απόσυρση αναμένεται να δώσει σημαντική ώθηση, τώρα που χρειάζεται. Εξάλλου, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η αγορά του αυτοκινήτου απασχολεί περισσότερους από 350.000 εργαζομένους στη χώρα. Πρόκειται για έναν πολύ μεγάλο χώρο, ο οποίος πρέπει να κινηθεί, και είναι ιδιαίτερα σημαντικό να είναι υγιής.
Ανάσα για δανειολήπτες και οφειλέτες ΦΠΑ
Το “πάγωμα” πλειστηριασμών για χρέη έως 200.000 ευρώ που προέρχονται από δάνεια, προβλέπει πράξη νομοθετικού περιεχομένου που υπογράφηκε χθες από τον πρόεδρο της Δημοκρατίας.
Οι πλειστηριασμοί περιουσιακών στοιχείων (ακινήτων, ΙΧ αυτοκινήτων κτλ.) για οφειλές προς τις τράπεζες μέχρι του ποσού των 200.000 ευρώ, οι οποίες προέρχονται από καταναλωτικά, προσωπικά και επιχειρηματικά δάνεια, καθώς επίσης και από πιστωτικές κάρτες θα ανασταλούν μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2009. Η ρύθμιση θα αφορά μόνο στις υποθέσεις όπου τον πρώτο λόγο μεταξύ των πιστωτών έχουν οι τράπεζες.
ΕΞΟΦΛΗΣΗ ΦΠΑ ΣΕ ΔΟΣΕΙΣ
Κάθε επιχείρηση και ελεύθερος επαγγελματίας δεν θα υποχρεούται να εξοφλεί τον οφειλόμενο ΦΠΑ εφάπαξ, με την υποβολή της περιοδικής δήλωσης, αλλά θα καταβάλλει άμεσα μόνο το 30% του οφειλόμενου ποσού και το υπόλοιπο 70% θα πρέπει να το πληρώνει σε δύο ισόποσες μηνιαίες δόσεις. Κάθε μηνιαία δόση θα επιβαρύνεται με πρόσθετο φόρο 1% επί του οφειλόμενου ποσού της δόσης, μέχρι τη λήξη του διμήνου. Κατά τη διάρκεια του διμήνου, δεν θα ισχύουν οι διατάξεις που προβλέπουν ποινικές ευθύνες του φορολογούμενου επειδή δεν απέδωσε τον ΦΠΑ. Μετά την πάροδο του τριμήνου ο πρόσθετος φόρος θα είναι 2% για κάθε μήνα καθυστέρησης και θα επιβάλλονται και ποινικές κυρώσεις. Σε περιπτώσεις υποβολής ανακριβών περιοδικών δηλώσεων ΦΠΑ θα επιβάλλεται αντί πρόσθετου φόρου, πρόστιμο ίσο με το τριπλάσιο της διαφοράς φόρου που οφείλεται. Η ρύθμιση αυτή θα αρχίσει να ισχύει από τις περιοδικές δηλώσεις που θα υποβληθούν τον Οκτώβριο.
ΑΠΟΣΒΕΣΕΙΣ
Tην αύξηση, από 0,5% σε 1%, του ποσοστού με το οποίο υπολογίζεται η εκπιπτόμενη από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων πρόβλεψη για απόσβεση επισφαλών απαιτήσεων. Το ποσοστό αυτό εφαρμόζεται επί της αναγραφόμενης αξίας στα τιμολόγια πώλησης ή παροχής υπηρεσιών προς επιτηδευματίες μετά την αφαίρεση των επιστροφών ή εκπτώσεων. Ειδικά για τις επιχειρήσεις τηλεφωνίας, ηλεκτρισμού και ύδρευσης, τις επιχειρήσεις εκμετάλλευσης συνδρομητικών τηλεοπτικών σταθμών και τις επιχειρήσεις παροχής φυσικού αερίου το ποσοστό αυτό, το οποίο εφαρμόζεται επί της αξίας που αναγράφεται στα τιμολόγια παροχής υπηρεσιών που εκδίδονται προς επιτηδευματίες αυξάνεται από 1% σε 1,5%. Επίσης αυξάνεται από 1% σε 1,5% το ποσοστό με το οποίο υπολογίζεται η έκπτωση της πρόβλεψης επισφαλών απαιτήσεων για τις επιχειρήσεις που πωλούν διαρκή καταναλωτικά αγαθά.