- Newsroom
Του Άκη Σκέρτσου
Yπουργού Επικρατείας
Πάνε δύο μήνες που κάτοικοι και επισκέπτες της Θεσσαλονίκης χαίρονται το πολυπόθητο Μετρό. Ένα ζωτικής σημασίας υπερσύγχρονο, ασφαλές και λαϊκό μέσο μεταφοράς, από καιρό οφειλόμενο στην βορειοελλαδίτικη μητρόπολη, που -όπως και οι περισσότερες περιφέρειες της χώρας- ζούσε επί δεκαετίες στη σκιά του αθηνοκεντρικού μοντέλου ανάπτυξης.
Δικαίως οι συμπατριώτες μου Θεσσαλονικείς γνωρίζοντας τις τεράστιες δυνατότητες του τόπου μας, αισθάνονταν «παιδιά ενός κατώτερου Θεού» και δύσπιστοι ότι αυτό μπορεί να αλλάξει. Και όμως. Το Μετρό είναι απόδειξη -αλλά όχι η μόνη απόδειξη- ότι η Θεσσαλονίκη βαδίζει πλέον στο δρόμο μίας πιο δυναμικής και συνεκτικής ανάπτυξης με στόχο να δημιουργήσουμε ισχυρούς πόλους προσέλκυσης επενδύσεων, συγκράτησης και αύξησης του πληθυσμού σε όλες τις περιφέρειες της χώρας.
Κακά τα ψέματα, το μοντέλο της ασύμμετρης και μη βιώσιμης στην πραγματικότητα ανάπτυξης που στηριζόταν στην κατανάλωση αντί για την παραγωγή, οδήγησε στη μεγάλη κρίση χρέους της προηγούμενης δεκαετίας, είχε ως μεγάλη χαμένη τη Βόρεια Ελλάδα.
Ήταν ένα οικονομικό υπόδειγμα που δε στήριξε την εγχώρια παραγωγή του πρωτογενούς τομέα και της μεταποίησης ούτε δημιούργησε τις κρίσιμες εκείνες οδικές, ακτοπλοϊκές, σιδηροδρομικές, αεροπορικές διασυνδέσεις που θα μετέφεραν γρήγορα και με ανταγωνιστικό κόστος τα ελληνικά προϊόντα σε ευρωπαϊκές και άλλες αγορές.
Χωρίς, όμως, παραγωγική αυτάρκεια και αυτονομία, χωρίς κρίσιμες και σύγχρονες υποδομές, χωρίς γέφυρες μεταξύ των πανεπιστημίων και των επιχειρήσεων, χωρίς ένα φιλικό προς την επιχειρηματικότητα περιβάλλον με λογικούς σταθερούς φόρους, ανταγωνιστικό κόστος ενέργειας, ένα ψηφιακό κράτος με λιγότερη γραφειοκρατία, μία δικαιοσύνη που λειτουργεί χωρίς καθυστερήσεις, κάθε περιφέρεια της χώρας μας είναι καταδικασμένη να χάσει έδαφος στον διεθνή οικονομικό ανταγωνισμό.
Η περιφέρεια κεντρικής Μακεδονίας έχει πετύχει μεγαλύτερο ρυθμό ανάπτυξης από το εθνικό ΑΕΠ, η ανεργία έχει μειωθεί κατά 10 μονάδες, ο δείκτης βιομηχανικής παραγωγής αυξήθηκε κατά 8%, οι τουριστικές ροές κατά 15% και τα έσοδα από τουρισμό κατά μισό δις (+20%). Από το 2019 έως σήμερα εμφανίζεται σταθερό πλεόνασμα στη δημιουργία νέων επιχειρήσεων συγκριτικά με όσες κλείνουν στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.
Όλα αυτά τα στοιχεία μαρτυρούν ότι το στοίχημα της διπλής σύγκλισης μπορεί να κερδηθεί.
Το τοπικό Σχέδιο Ανάπτυξης της συγκεκριμένης περιφερειακής ενότητας περιλαμβάνει περισσότερα από 400 κρίσιμα έργα με προϋπολογισμό 9,6 δισ. ευρώ και αφορούν όλους τους τομείς: την Καινοτομία και την Επιχειρηματικότητα, τις Υποδομές, την Υγεία και την Πρόνοια, καθώς και ένα πλέγμα αναπλάσεων και παρεμβάσεων με πλήθος μικρότερων έργων.
Που βρισκόμαστε ως προς την υλοποίησή τους;
Ήδη έχουν ολοκληρωθεί έργα ύψους 2 δισ., είναι σε εξέλιξη έργα 6,5 δισ. και υπό σχεδιασμό παρεμβάσεις 1,1 δισ. Όλα χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης, το ΕΣΠΑ, το Πρόγραμμα Δημοσίων επενδύσεων, τα προγράμματα Αγροτικής Ανάπτυξης, Αντώνης Τρίτσης, το Connecting Europe Facility καθώς και μέσω ΣΔΙΤ.
Μετασχηματίζουμε τη Θεσσαλονίκη σε ένα πραγματικό κέντρο logistics επενδύοντας στη δυτική πλευρά της, η οποία σε έναν βαθμό είναι ακόμα υποβαθμισμένη και της οφείλεται καλύτερη τύχη. Προχωρούν επίσης οι εργασίες για το ThessINTEC, έναν πόλο καινοτομίας στην ανατολική Θεσσαλονίκη που θα προσελκύσει πολλές επιχειρήσεις υψηλής τεχνολογίας.
Σε δέκα μήνες από τώρα το Μέτρο θα φτάσει στην Καλαμαριά και θα έχει προχωρήσει η μελέτη για την επέκταση του στη Δυτική Θεσσαλονίκη. Το εμβληματικό FlyOver κατασκευάζεται με εντατικούς ρυθμούς για να παραδοθεί πριν από τα μέσα του 2027 δίνοντας οριστική λύση στο μεγάλο κυκλοφοριακό πρόβλημα του Περιφερειακού της Θεσσαλονίκης. Το 2019, ο στόλος των λεωφορείων του ΟΑΣΘ στη Θεσσαλονίκη αριθμούν περίπου 235 οχήματα σε λειτουργία, ενώ σήμερα αγγίζει τα 500 με στόχο να ξεπεράσει τα 700 έως το 2027.
Στον τομέα της Υγείας, κατασκευάζονται ήδη το Παιδιατρικό Νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης, το πιο σύγχρονο στα Βαλκάνια, δωρεά του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος», ολοκληρώθηκε η παραχώρηση του στρατοπέδου ΚΑΡΑΤΆΣΙΟΥ όπου θα ανεγερθεί μέσω ΣΔΙΤ ένα υπερσύγχρονο βιοκλιματικό συγκρότημα κτιρίων-το νέο Θεαγένειο. Είναι σε εξέλιξη οι εργασίες αναβάθμισης 11 Κέντρων Υγείας και για την προσθήκη νέας πτέρυγας στο Νοσοκομείο Γ. Παπαγεωργίου.
Προχωράει επίσης η ανέγερση του Μουσείου Ολοκαυτώματος, αλλά και το μητροπολιτικό πάρκο στο πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά μαζί με την ανάπλαση της Διεθνούς Έκθεσης της Θεσσαλονίκης και τη δημιουργία ενός μεγάλου χώρου πρασίνου στο κέντρο της πόλης.
Το στοίχημα για την περιφερειακή αλλά και εθνική ανάπτυξη είναι ένα: η Ελλάδα να υλοποιήσει για πρώτη φορά στη σύγχρονη ιστορία της τοπικά σχέδια ανάπτυξης που θα υποστηρίζουν το όραμα μίας δυναμικής, παραγωγικής, εξωστρεφούς οικονομίας της γνώσης, με ισόρροπη ανάπτυξη σε όλους τους τομείς, από τον πρωτογενή τομέα και τη μεταποίηση έως τις υπηρεσίες, με καλά εισοδήματα τόσο για τους εργαζόμενους αλλά και για όσους επενδύουν στη χώρα μας.
Η Θεσσαλονίκη και η κεντρική Μακεδονία -μαζί με όλες τις περιφέρειες της χώρας- διαθέτουν πλέον αυτό το σχέδιο. Και τα αποτελέσματα που έχει φέρει τα προηγούμενα 5,5 χρόνια δείχνουν ότι είμαστε αν μη τι άλλο στον σωστό δρόμο για να μειώσουμε τις υπαρκτές ανισότητες και να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για μία πόλη που μπορεί να κάνει φιλόδοξα όνειρα και κυρίως να τα πετυχαίνει.
*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 02.02.2025