Θεσσαλονίκη: Οι (γενναίες) εκπτώσεις ξεκινούν, οι έμποροι αγωνιούν - Τα στοιχήματα… αξίας 500 εκατ. της αγοράς

To λιανεμπόριο ελπίζει σε τόνωση τζίρου για να... ζεσταθούν τα ταμεία την ώρα που τα λειτουργικά κόστη απογειώνονται, οι καταναλωτές ποντάρουν στις καλές τιμές - Το θετικό προηγούμενο των γιορτών και ο παράγοντας «καιρός»

Σε τζίρο πέριξ των 500 εκατ. (πανελλαδικά αναμένεται να κινηθεί περίπου στα 4-6 δισ. ευρώ) στοχεύουν οι επιχειρήσεις της Θεσσαλονίκης με τις χειμερινές εκπτώσεις, που σε πολλές περιπτώσεις αναμένεται να ξεπεράσουν και το 50%, να κάνουν πρεμιέρα σήμερα μέσα σε άκρως χειμωνιάτικο σκηνικό (θα διαρκέσουν έως την Παρασκευή 28 Φεβρουαρίου), αποτελώντας ένα κρίσιμο τεστ αντοχών για μεγάλο μέρος των «μικρών» της αγοράς.

Κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων, τα καταστήματα θα είναι ανοιχτά τις Κυριακές 19 και 26 Ιανουαρίου, με προτεινόμενο ωράριο λειτουργίας από τις 11:00 π.μ. έως τις 18:00 μ.μ. Mε δεδομένο πως η αγορά της πόλης ζεστάθηκε για τα καλά την εορταστική περίοδο (βέβαια την μερίδα του λέοντος απέσπασαν οι αλυσίδες με τις ΜμΕ να ακολουθούν), οι επαγγελματίες ελπίζουν σε ανάλογη συνέχεια ούτως ώστε να πάρουν ανάσες για να βγάλουν τον δύσκολο χειμώνα.

Πιέζεται αλλά ελπίζει η αγορά

Τα λειτουργικά κόστη για τα εμπορικά καταστήματα σημειώνουν διαρκώς άλματα στη… στρατόσφαιρα, ενώ την ίδια ώρα οι καταναλωτές συρρικνώνουν τις αγορές τους περιοριζόμενοι στα απολύτως απαραίτητα, με επίκεντρο τα είδη τροφίμων, βάζοντας τα είδη ένδυσης και υπόδησης σε δεύτερη μοίρα.

Για να… προσελκύσουν τους πολίτες στα ταμεία και όχι απλώς στις βιτρίνες και να «ανταγωνιστούν» τα πολυκαταστήματα, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ειδικά όσες βρίσκονται στους κεντρικούς δρόμους της πόλης) εξαντλούν περιθώρια και αντοχές, «ποντάροντας» πως γερές εκπτώσεις άνω του 50% και δυνατές προσφορές (πρακτική που ακολουθούν όλο τον χρόνο και όχι μόνο στην επίσημη περίοδο των εκπτώσεων) θα τραβήξουν πελατεία.

Μένει να φανεί κατά πόσο η θετική εικόνα στην αγοραστική κίνηση των εορτών θα επηρεάσει την πορεία της κατανάλωσης κατά την περίοδο των εκπτώσεων με ελαφρά ψήγματα αισιοδοξίας να προκύπτουν από την σαφή τάση αποκλιμάκωσης του πληθωρισμού τροφίμων (σε αρνητικό έδαφος, -0,2% τον Δεκέμβριο του 2024, για πρώτη φορά μετά την πανδημία με βάση στοιχεία της Eurostat). 

Mε δεδομένο πως τις γιορτές οι καταναλωτές επικεντρώθηκαν στην αγορά δώρων για συγγενείς και φίλους οι έμποροι ελπίζουν πως οι πολίτες στις εκπτώσεις θα προχωρήσουν σε στοχευμένες αγορές, προκειμένου να είναι σε θέση να καλύψουν μέρος των βασικών αναγκών τους, παρά τα περιορισμένα εισοδηματικά περιθώρια.

Ο γρίφος του «καιρού»

Παραδοσιακοί κλάδοι του λιανεμπορίου όπως η ένδυση και η υπόδηση αναμένεται να πρωταγωνιστήσουν στη διάρκεια των εκπτώσεων, ενώ ο εμπορικός κόσμος ποντάρει και στον καιρό για την τόνωση των αγορών, καθώς οι χαμηλές θερμοκρασίες του τελευταίου διαστήματος μπορούν να ευνοήσουν τις προμήθειες χειμερινών ειδών.

Βέβαια μία παρατεταμένη κακοκαιρία με χαμηλές θερμοκρασίες μάλλον θα κρατήσει τους καταναλωτές στο σπίτι, με την αγορά να μένει… με την όρεξη.

Τι να προσέξουν οι καταναλωτές

Ενόψει των χειμερινών εκπτώσεων η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας υπενθυμίζει ορισμένα, βασικά, δικαιώματα που έχουν οι καταναλωτές κατά τη διάρκεια των συγκεκριμένων περιόδων με σκοπό την ασφαλέστερη και συνετή διενέργεια των αγορών. Συγκεκριμένα:

1)Κατά τη διενέργεια των προσφορών θα πρέπει να αναγράφονται ευκρινώς, στα σημεία όπου πωλούνται τα προσφερόμενα προϊόντα, η αρχική και η νέα μειωμένη τιμή των προϊόντων, με αναφορά στην κατάλληλη μονάδα μέτρησης ανά προϊόν.

Σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής υποδεικνύεται η προγενέστερη τιμή που εφάρμοζε ο έμπορος για καθορισμένο χρονικό διάστημα πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος όχι συντομότερο των 30 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής.

2)Όταν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από 30 ημέρες, ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος 10 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Όταν η μείωση της τιμής αυξάνεται προοδευτικά, ως προγενέστερη τιμή νοείται η τιμή χωρίς τη μείωση της τιμής πριν από την πρώτη εφαρμογή της μείωσης της τιμής.

3)Κατά τη διενέργεια εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης.

Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία το παρεχόμενο ποσοστό έκπτωσης και στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από .... % έως .... %»). Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.

4)Τα καταστήματα STOCK ή OUTLET υποχρεούνται να αναγράφουν στις πινακίδες που προβλέπονται από τις ισχύουσες διατάξεις: (α) την παλαιά τιμή πώλησης, διαγραμμένη και (β) τη νέα μειωμένη τιμή πώλησης, με τρόπο που να επικοινωνεί στον καταναλωτή τη σαφή διάκριση μεταξύ των δύο αυτών τιμών. Προαιρετικά, επιτρέπεται να αναγράφεται εντός του καταστήματος και σε κάθε άλλη εμπορική επικοινωνία με τον καταναλωτή το ποσοστό της μείωσης. Στις περιόδους εκπτώσεων ή προσφορών τα καταστήματα αυτά υποχρεούνται να εμφανίζουν στις πινακίδες όλες τις ενδιάμεσες τιμές διαγραμμένες και, με έντονη γραφή, τη νέα μειωμένη τιμή διάθεσης και να αναγράφουν σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία μόνο τις λέξεις «εκπτώσεις», «προσφορές».

Αν οι εκπτώσεις, προσφορές ή οποιαδήποτε ανακοίνωση περί μείωσης της τιμής είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό της έκπτωσης ή ως προς τις τιμές ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση ή σε προσφορά προϊόντων ή ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται σε βάρος του εμπόρου πρόστιμο έως το 2% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι μικρότερο από 20.000 ευρώ.

Loader