- Newsroom
Η εισαγωγή κανόνων στη διακίνηση δεδομένων και την ασφαλή τους αξιοποίηση, είναι η θέση της Νέας Δημοκρατίας, όπως αυτή διατυπώθηκε στην κοινοβουλευτική επιτροπή η οποία επεξεργάζεται το σχέδιο νόμου «Μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/868 (πράξη για τη διακυβέρνηση δεδομένων) - Ορισμός αρμόδιας αρχής για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/903 (Κανονισμός για τη διαλειτουργική Ευρώπη) - Ηλεκτρονική εφαρμογή "my street" - Ρυθμίσεις για την προώθηση του ψηφιακού μετασχηματισμού και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης». Στον αντίποδα, η αντιπολίτευση προειδοποιεί ότι υπάρχουν ζητήματα προστασίας των δεδομένων των πολιτών, που μπορεί να γίνουν αντικείμενο εμπορικής εκμετάλλευσης.
«Οι ρυθμίσεις που επιλέγουν οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις έχουν ανυποχώρητα στον πυρήνα τους την προστασία και την ασφάλεια των πολιτών, αλλά μπορούν ταυτόχρονα να ανοίγουν δρόμους ασφαλούς αξιοποίησης δεδομένων, όπως θα δούμε ότι γίνεται και με το παρόν σχέδιο νόμου», ανέφερε ο εισηγητής τη Νέας Δημοκρατίας Αλέξανδρος Μαρκογιαννάκης και υπογράμμισε ότι «η πράξη εναρμονίζει τους κανόνες για την περαιτέρω χρήση των δεδομένων που βρίσκονται στην κατοχή φορέων του Δημοσίου και προστατεύονται νομικά, προστατευόμενα δεδομένα, ενώ παράλληλα ενισχύει την κοινοχρησία δεδομένων μέσω της ρύθμισης της αγοράς υπηρεσιών διαμεσολάβησης δεδομένων και των οργανώσεων αλτρουισμού δεδομένων». Ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας υπογράμμισε επίσης ότι «εκπονείται η εθνική στρατηγική για τα δεδομένα του δημοσίου τομέα. Η χώρα και το κράτος αποκτούν, δηλαδή, ένα εργαλείο ανάπτυξης μακρόπνοων εθνικών πολιτικών στο εξαιρετικά κρίσιμο κομμάτι της διακυβέρνησης δεδομένων, κάτι το οποίο ως τώρα δεν υπήρχε».
«Ο Κανονισμός για τη διακυβέρνηση των δεδομένων θέτει τα θεμέλια για ένα ευρωπαϊκό πλαίσιο, που διασφαλίζει τη δίκαιη πρόσβαση για τη χρήση των δεδομένων, ενώ η Πράξη για τα δεδομένα ενισχύει τον έλεγχο των πολιτών και των επιχειρήσεων πάνω στα δεδομένα τους», είπε ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ Απόστολος Πάνας. Ο βουλευτής σημείωσε ωστόσο ότι «τα μέτρα που προτείνονται με το σχέδιο νόμου εγείρουν κάποια ερωτήματα ως προς την εφαρμογή τους, τη διαφάνεια, την προστασία των δεδομένων των πολιτών και την πραγματική δυνατότητα του κράτους να υλοποιήσει έναν ψηφιακό μετασχηματισμό προς όφελος όλων». Ο κ. Πάνας είπε ότι πρέπει να οριστεί εθνική αρμόδια Αρχή, που θα αναλάβει τον συντονισμό και την παρακολούθηση υλοποίησης, να υιοθετηθούν πρότυπα δεδομένων και τεχνολογικών λύσεων για τη διασύνδεση των πλατφορμών και την ενίσχυση των δημοσίων υπηρεσιών με κατάλληλα πληροφοριακά συστήματα, ώστε να μειωθεί η γραφειοκρατία και να βελτιωθεί η εμπειρία των πολιτών.
«Φέρνετε ένα κείμενο το οποίο δεν διασφαλίζει ούτε τη συμμόρφωση της χώρας με το ευρωπαϊκό πλαίσιο, ούτε την ουσιαστική αξιοποίηση των δεδομένων των δημοσίων δεδομένων. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη απευθύνει προειδοποιήσεις στα κράτη-μέλη για τις καθυστερήσεις στη συμμόρφωση και η Ελλάδα είναι μία από τις χώρες οι οποίες κινδυνεύουν με κυρώσεις», ανέφερε η ειδική αγορήτρια του ΣΥΡΙΖΑ Πόπη Τσαπανίδου και επισήμανε ότι «εγείρονται σοβαρά ζητήματα όσον αφορά την ασφάλεια των δεδομένων, τη συγκέντρωση εξουσιών στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και την ύπαρξη ασαφών ρυθμίσεων» στο σχέδιο νόμου.
Ο στόχος αυτών των κανονισμών, ο στόχος αυτών των πολιτικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι διττός, ανέφερε η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ Αφροδίτη Κτενά και σημείωσε: «Αφενός στόχος είναι η αποτελεσματικότερη εμπορική αξιοποίηση των δεδομένων από τα ευρωπαϊκά μονοπώλια, με διαλειτουργικότητα και διασυνδεσιμότητα μεταξύ των κρατών-μελών, ώστε για παράδειγμα, δεδομένα Ελλήνων ασθενών ή φορολογουμένων, να μπορούν να αξιοποιηθούν από μια εταιρεία με έδρα εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά αυτό να γίνεται με ενιαίο τρόπο και κανόνες, για να είναι πιο εύκολη η εμπορική αξιοποίηση διασυνοριακά, δηλαδή, η ίδια εταιρεία να μπορεί να "τραβήξει" και δεδομένα με τον ίδιο τρόπο, με τον ίδιο κόπο και από άλλα συστήματα άλλων χωρών. Ο δεύτερος στόχος είναι να υψωθεί τείχος προστατευτισμού απέναντι σε μονοπώλια εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως κυρίως αυτά των ΗΠΑ και Κίνας».
Στην εφαρμογή my street που καθιερώνεται με το σχέδιο νόμου στάθηκε ιδιαίτερα ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Βασίλης Γραμμένος. «Τι σημαίνουν πρακτικά όλα αυτά, θα πρέπει να ακούσει ο κόσμος και να μάθει τη δημιουργία του βασιλείου του λεγόμενου καταναλωτή του πληροφοριοδότη. Δηλαδή, αυτός που θα βάζει μία κουκούλα και θα μπαίνει στη διαδικασία να υποδεικνύει μέσω αυτής της εφαρμογής στους δήμους το τι συμβαίνει έξω, όπου οι πολίτες αναλαμβάνουν τον ρόλο του ελεγκτή των Αρχών σε μια κατάσταση που προμηνύεται χαώδης. Εδώ εγείρονται πολλά ερωτήματα και σίγουρα ζητήματα πώς και ποιος διασφαλίζει ότι οι δήμοι θα κάνουν έγκαιρα και ορθά τη δουλειά τους για να είναι πάντα ενημερωμένο και επικαιροποιημένο αυτό το σύστημα», είπε ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης.
«Στόχος είναι να δημιουργηθεί μια κοινή αγορά δεδομένων και στο πίσω μέρος του μυαλού, και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αλλά και της ελληνικής κυβέρνησης, είναι τελικά η εμπορική αξιοποίηση αυτών των δεδομένων», ανέφερε ο ειδικός αγορητής της Νέας Αριστεράς Δημήτρης Τζανακόπουλος και υπογράμμισε: «Όλα τα δεδομένα αποτελούν πηγή κέρδους, συντελεστή της παραγωγής και δεν πρόκειται να υπάρξει διαχείριση των δεδομένων προς όφελος της κοινωνίας όσο η οικονομία λειτουργεί στη βάση της παραγωγής για την ανταλλαγή και το κέρδος».
«Η ενοποίηση και η ανταλλαγή δεδομένων σε ευρωπαϊκό επίπεδο μπορεί να οδηγήσει σε συγκέντρωση εξαιρετικά ευαίσθητων πληροφοριών, αυξάνοντας φυσικά τον κίνδυνο παραβίασης ιδιωτικότητας. Όσες δικλείδες ασφαλείας και αν τεθούν, πάντοτε ελλοχεύει αυτός ο κίνδυνος», είπε ο ειδικός αγορητής της Νίκης Γιώργος Ρούντας.
Στους κινδύνους που συνεπάγεται η ανταλλαγή δεδομένων αναφέρθηκε ο ειδικός αγορητής των «Σπαρτιατών» Πέτρος Δημητριάδης: «Ποιος μου λέει εμένα ότι δεν θα περάσουν και ευαίσθητα δεδομένα της χώρας, κρατικά μυστικά που αφορούν την κρατική ασφάλεια; Το εγγυάται κάποιος; Όχι. Ποιος εγγυάται ότι μπορεί δεδομένα πολιτών που αφορούν την υγεία, ευαίσθητα άλλα δεδομένα, δεν θα περάσουν σε ένα τρίτο κράτος, χωρίς τη συγκατάθεσή του, και μετά να βρεθεί προ εκπλήξεως; Ελλοχεύουν πάρα πολλοί κίνδυνοι».
Ζήτημα εγγυήσεων της προστασίας των δεδομένων των πολιτών έθεσε η ειδική αγορήτρια της Πλεύσης Ελευθερίας Ελένη Καραγεωργοπούλου, επικαλούμενη την περίπτωση του Κτηματολογίου: «Μια διορισμένη διοίκηση του Ελληνικού Κτηματολογίου από τον κ. Κυρανάκη -ο κ. Σακαρέτσιος διετέλεσε διευθυντής του πολιτικού του γραφείου - μία διορισμένη διοίκηση η οποία συνεχίζει και σήμερα να είναι μόνιμη διοίκηση, με ειδική νομοθετική ρύθμιση που φέρατε από την κυβέρνησή σας διορισμένη, και ένας φορέας του Δημοσίου, ο οποίος ασχολείται με όλα τα προσωπικά δεδομένα των πολιτών, χωρίς να εγγυάται την ασφάλεια και χωρίς αυτά τα ειδικά προσωπικά δεδομένα να προστατεύονται νομικά».