ΔΥΠΑ: Τη Δευτέρα 17/3 ξεκινούν οι αιτήσεις για νέο επιδοτούμενο πρόγραμμα κατάρτισης ανέργων στη μαγειρική στα Τρίκαλα
Σκοπός οι καταρτιζόμενοι να εκτελούν επαρκώς τις απαραίτητες διεργασίες για την προετοιμασία και παρασκευή γευμάτων σε εστιατόρια
Οι πρόεδροι του ΣΒΕ, Λουκία Σαράντη, του ΣΕΒΕ, Σίμος Διαμαντίδης, του ΕΒΕΘ, Γιάννης Μασούτης, του ΕΕΘ, Κυριάκος Μερελής και του ΒΕΘ, Μάριος Παπαδόπουλος σκιαγραφούν στη «ΜτΚ» το περιβάλλον στο οποίο θα κληθεί να βαδίσει το επιχειρείν το 2025
Με το 2024 να δίνει την σκυτάλη στο 2025, τα διακυβεύματα με τα οποία θα αναμετρηθεί το επιχειρείν της Βόρειας Ελλάδας δεν μεταβάλλονται δραματικά σε σχέση με το έτος που φεύγει.
Οι ανατιμήσεις, το αυξημένο ενεργειακό κόστος, η έλλειψη εργαζομένων, οι νάρκες και αβεβαιότητες του εξωτερικού περιβάλλοντος και ο νέος κόσμος που δημιουργούν η ψηφιοποίηση, η ραγδαία ανάπτυξη της Τεχνητής Νοημοσύνης και η πράσινη μετάβαση, σηματοδοτούν μία εποχή ριζικών αλλαγών για τον επιχειρηματικό κόσμο με την προσαρμοστικότητα και την ευελιξία που θα επιδείξουν οι επιχειρήσεις να κρίνουν την πορεία τους στην αρένα του ανταγωνισμού.
H ταχεία και επιτυχής αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης (γίνονται βήματα αλλά καθυστερούμε) σε συνδυασμό με τον σταδιακό αναπροσανατολισμό του παραγωγικού μοντέλου που ακόμα και σήμερα, στηρίζεται κυρίως στην κατανάλωση και όχι στις επενδύσεις και την εκπόνηση μίας συγκροτημένης πολιτικής για την «αναγέννηση» του πρωτογενούς τομέα, θα συμβάλλουν στο να αλλάξει επίπεδο η οικονομία, θέτοντας τις βάσεις για μία μακρά και βιώσιμη περίοδο ανάπτυξης.
H «ΜτΚ» δίνει το λόγο στους ανθρώπους της αγοράς, οι οποίοι επιχειρούν να ανιχνεύσουν τις προοπτικές της νέας χρονιάς εκθέτοντας τους προβληματισμούς και τις προσδοκίες τους, την ώρα που το 2024 μας αποχαιρετά με την ελληνική οικονομία να τρέχει με ρυθμό ανάπτυξης άνω του 2%, χωρίς ωστόσο να έχουν δοθεί πειστικές λύσεις και απαντήσεις στα βαθύτερα διαρθρωτικά προβλήματα που την ταλανίζουν.
Αναφορικά με τη Θεσσαλονίκη, χωρίς κανείς να υποτιμά την τονωμένη αυτοπεποίθηση της πόλης με το Μετρό στις ράγες πλέον, το επιχειρείν ζητά να επιταχυνθούν κρίσιμα έργα υποδομών της όπως η ανάπλαση της ΔΕΘ, η επέκταση του έκτου προβλήτα στο λιμάνι, το FlyOver και η αξιοποίηση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου με την δημιουργία logistic center.
Λ. Σαράντη (ΣΒΕ): Οι 4 σημαντικές προκλήσεις
«Η πραγματικότητα είναι ότι οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ελληνική βιομηχανία -και γενικότερα ο επιχειρηματικός κόσμος- με φόντο το 2025 παραμένουν ανάλογες με το 2024. Παρόλο που διανύουμε μία περίοδο έντονης αβεβαιότητας και αστάθειας σε παγκόσμιο επίπεδο εξαιτίας των διεθνών εξελίξεων, η βιομηχανία μας έχει καταφέρει να αποτελεί έναν σταθερό και ισχυρό πυλώνα ανάπτυξης. Η ελληνική βιομηχανία δημιουργεί σήμερα το 9% του ΑΕΠ της χώρας και συμβάλλει στο 72% της αξίας των εξαγωγών αγαθών. Αποτελεί καθοριστικό παράγοντα κοινωνικής συνοχής, προσφέροντας σχεδόν 1 στις 4 θέσεις εργασίας του ιδιωτικού τομέα, ενώ κάθε μία θέση απασχόλησης στη βιομηχανία δημιουργεί περίπου 2 θέσεις στους τομείς εφοδιαστικής αλυσίδας και παροχής υπηρεσιών», επισημαίνει η πρόεδρος του ΣΒΕ, Λουκία Σαράντη.
Η υπαρξιακή πρόκληση της πράσινη μετάβασης
«Τα στοιχεία αυτά αποδεικνύουν τη δυναμικότητα, αλλά και τις δυνατότητες του κλάδου, επιβεβαιώνοντας το πάγιο αίτημα του ΣΒΕ -του μοναδικού κοινωνικού εταίρου με έδρα εκτός Αθηνών και συγκεκριμένα στη Θεσσαλονίκη- για τη μετάβαση σε ένα νέο παραγωγικό μοντέλο, όπου η ελληνική βιομηχανία θα διαδραματίζει κεντρικό ρόλο. Ωστόσο, για να μπορέσουν οι επιχειρήσεις μας να συνεχίσουν να παράγουν πλούτο προς όφελος του τόπου μας, χρειάζονται στήριξη για να θωρακιστούν απέναντι σε 4 σημαντικές προκλήσεις:
Πρωτίστως, στην υπαρξιακή πρόκληση της πράσινης μετάβασης, την οποία καλούνται να αντιμετωπίσουν οι βιομηχανίες σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Η μετάβαση αυτή, όπως περιγράφεται στην Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία (Green Deal) προάγει τον πολύ σημαντικό στόχο της αειφορίας και θέτει συγκεκριμένους περιβαλλοντικούς στόχους για το 2030 και 2050. Ωστόσο, τα προβλεπόμενα ορόσημα είναι αφενός δύσκολα και αφετέρου επιβαρύνουν σημαντικά το λειτουργικό κόστος των επιχειρήσεων, που πρέπει να υποστηριχθούν για την επίτευξή τους.
«Μηχανισμός στήριξης για το ενεργειακό κόστος»
Η εξίσωση περιπλέκεται περισσότερο, αν συνυπολογίσουμε το υπέρογκο κόστος ενέργειας και τις ανεξέλεγκτες διακυμάνσεις της τιμής του ρεύματος, ένα ζήτημα ζωτικής σημασίας για όλες τις επιχειρήσεις. Είναι δεδομένο ότι η κάθε χώρα ακολουθεί διαφορετικό μοντέλο στήριξης της βιομηχανίας της και η τιμή της ενέργειας βασίζεται στο ενεργειακό μίγμα, τα διαθέσιμα δίκτυα και την προσφερόμενη στήριξη. Χρειάζονται προσεκτικές και στοχευμένες κινήσεις, ώστε η βιομηχανία μας να εξασφαλίσει την ενεργειακή ανεξαρτησία της, αλλά και να διατηρήσει την ανταγωνιστικότητά της. Επιπλέον, πάγιο αίτημα του ΣΒΕ είναι η δημιουργία ενός μηχανισμού στήριξης της βιομηχανίας για όσο διαρκεί η ενεργειακή κρίση, κάτι που ως πρακτική ακολουθεί η Βουλγαρία», σημειώνει.
Ελλείψεις εργαζομένων
«Η επόμενη μεγάλη πρόκληση αφορά στις μεγάλες ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό που παρατηρούνται στην αγορά εργασίας. Ως ΣΒΕ έχουμε εκπονήσει με την Deloitte ειδική μελέτη, που καταλήγει σε ένα πλέγμα 13 σύγχρονων και αποτελεσματικών προτάσεων και βρίσκεται στη διάθεση του Υπουργείου Εργασίας και του υπουργείου Παιδείας που είναι καθ’ ύλην αρμόδια», αναφέρει.
Υποδομές
«Το τρίτο μεγάλο ζήτημα είναι ο εκσυγχρονισμός των υποδομών μας. Πάγια θέση μας στον ΣΒΕ είναι ότι δεν μπορεί να υπάρξει ανταγωνιστική βιομηχανία και κοινωνική ευμάρεια χωρίς σύγχρονες υποδομές. Η λειτουργία της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης αποτελεί μια σπουδαία εξέλιξη προς αυτήν την κατεύθυνση. Επόμενο κρίσιμο βήμα, η σύνδεσή του με το αεροδρόμιο Μακεδονία και η επέκταση των συρμών προς τις δυτικές περιοχές, όπου σημειώνεται έντονη επιχειρηματική δραστηριότητα και μεγάλη συγκέντρωση εταιρειών logistics.
Αναφορικά με τον ΟΛΘ, η σύνδεσή του με το σιδηροδρομικό δίκτυο θα έδινε τη λύση που περιμένουμε τόσα χρόνια στο ζήτημα των πλάγιων μεταφορών, ενώ η ολοκλήρωση του 6ου προβλήτα θα ενίσχυε ακόμα περισσότερο τις συνδυασμένες μεταφορές στην ευρύτερη περιοχή. Επίσης, πρέπει να υλοποιηθεί η πολυπόθητη σύνδεσή του με τον αυτοκινητόδρομο που εκκρεμεί πολλά χρόνια», υποστηρίζει.
Ψηφιοποίηση
Τέλος, η κ. Σαράντη στέκεται και στον ψηφιακό μετασχηματισμό, «μία σημαντική πρόκληση μέσα στο παγκόσμιο περιβάλλον δραστηριοποίησης των επιχειρήσεων. Πρόκειται για μία νέα πραγματικότητα, την οποία όλοι οι οργανισμοί θα πρέπει να διαχειριστούν για να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητά τους. Η έμπρακτη στήριξη της βιομηχανίας μας πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα για το στρατηγικό σχεδιασμό της Πολιτείας για το 2025. Οι ελληνικές επιχειρήσεις μπορούν να συνεχίσουν να προσφέρουν πολλαπλασιαστικά οφέλη για τον τόπο μας, μόνο αν σταθούμε πραγματικά στο πλευρό τους και ως ΣΒΕ θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε από κοινού με όλους τους φορείς προς αυτήν την κατεύθυνση».
Σ. Διαμαντίδης (ΣΕΒΕ): Έτος-ορόσημο το 2025, εκπαίδευση ανθρώπινου δυναμικού και προσαρμοστικότητα
«Το 2025 αποτελεί έτος ορόσημο για το επιχειρείν, καθώς οι ελληνικές επιχειρήσεις βρίσκονται αντιμέτωπες με τις ραγδαίες εξελίξεις σε επίπεδο τεχνολογίας, περιβάλλοντος και γεωπολιτικής αστάθειας. Η ψηφιακή μετάβαση, με τη χρήση τεχνολογιών, όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη, το 5G και η αυτοματοποίηση, καθίσταται αναγκαία για τη βελτίωση της παραγωγικότητας και της ανταγωνιστικότητας. Παράλληλα, η πίεση για συμμόρφωση με τους στόχους της πράσινης ανάπτυξης και η μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος απαιτούν επενδύσεις σε βιώσιμες τεχνολογίες και αλλαγές στις παραγωγικές διαδικασίες.
Η γεωπολιτική αστάθεια και η κλιματική αλλαγή ενισχύουν τις προκλήσεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες, με αυξημένα κόστη, καθυστερήσεις και ελλείψεις πρώτων υλών. Επιπλέον, η διεθνής ανταγωνιστικότητα απαιτεί ευελιξία, καινοτομία και αναζήτηση νέων αγορών, καθώς και στρατηγική διαχείριση κινδύνων. Για να ανταπεξέλθουν, οι επιχειρήσεις πρέπει να επενδύσουν στη διαρκή εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού και να καλλιεργήσουν κουλτούρα προσαρμοστικότητας και εξωστρέφειας», σημειώνει ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ, Σίμος Διαμαντίδης.
«Χρηματοδότηση, γραφειοκρατία, διακυμάνσεις στις αγορές», δυσκολεύουν τους εξαγωγείς
«Οι εξαγωγικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα αντιμετωπίζουν διαρθρωτικά και διεθνή προβλήματα που δυσχεραίνουν τη δραστηριότητά τους. Πρώτον, η πρόσβαση σε χρηματοδότηση παραμένει περιορισμένη, ειδικά για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, με αποτέλεσμα τη δυσκολία κάλυψης αναγκών κεφαλαίου κίνησης και επενδύσεων. Δεύτερον, οι διεθνείς αγορές παρουσιάζουν εμπόδια όπως γραφειοκρατία, αυξημένα κόστη μεταφορών και προσαρμογή σε διαφορετικά πρότυπα ποιότητας και κανονισμούς, που απαιτούν χρόνο και πόρους. Τρίτον, οι διακυμάνσεις στις παγκόσμιες αγορές -πληθωρισμός, ελλείψεις πρώτων υλών και αστάθεια στις ισοτιμίες νομισμάτων- δημιουργούν απρόβλεπτες συνθήκες για τους εξαγωγείς, υποστηρίζει ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ.
Για την πολιτική της προεδρίας Τραμπ που έχει «απειλήσει» με μπαράζ δασμών την Ευρώπη, ο κ. Διαμαντίδης τονίζει πως «η επιβολή δασμών επιβάρυνε τις ελληνικές εξαγωγές, ειδικά προς τις ΗΠΑ, αυξάνοντας το κόστος και μειώνοντας την ανταγωνιστικότητα σε μία από τις σημαντικότερες αγορές. Παρότι η κατάσταση έχει βελτιωθεί με τις πρόσφατες εμπορικές συμφωνίες, οι εξαγωγείς πρέπει να διαχειρίζονται συνεχώς τις αλλαγές στα εμπορικά καθεστώτα και να αναζητούν νέες αγορές για τη διαφοροποίηση του κινδύνου».
«Μείωση φορολογίας, στρατηγική πολιτική εξωστρέφειας»
Ο κ. Διαμαντίδης κρίνει αναγκαίες «αλλαγές στο μείγμα της οικονομικής πολιτικής, αλλαγές οι οποίες είναι ζωτικής σημασίας για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και την τόνωση των επενδύσεων. Η μείωση της φορολογίας, ιδίως στις επιχειρήσεις, μπορεί να λειτουργήσει ως καταλύτης για την ανάπτυξη, μειώνοντας το κόστος λειτουργίας και ενθαρρύνοντας τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Παράλληλα, η παροχή φορολογικών κινήτρων για επενδύσεις σε τομείς όπως η έρευνα, η ανάπτυξη και η πράσινη ενέργεια θα συμβάλλει στην επιτάχυνση του μετασχηματισμού της οικονομίας. Η βελτίωση της πρόσβασης σε χρηματοδότηση, μέσω στοχευμένων εργαλείων όπως ειδικά προγράμματα για μικρομεσαίες επιχειρήσεις και η καλύτερη αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, είναι επίσης καίρια. Επιπλέον, η απλοποίηση της γραφειοκρατίας, με έμφαση στην ψηφιοποίηση διαδικασιών, θα μειώσει το διοικητικό κόστος και θα ενισχύσει την ταχύτητα υλοποίησης επενδυτικών σχεδίων», αναφέρει.
Παράλληλα, ο ίδιος θεωρεί πως «χρειάζεται μία στρατηγική πολιτική που να δίνει έμφαση στην εξωστρέφεια, στη διευκόλυνση των εξαγωγών και στην ενίσχυση των υποδομών, διασφαλίζοντας ότι η ελληνική οικονομία μπορεί να αντεπεξέλθει στις προκλήσεις μίας παγκοσμιοποιημένης αγοράς. Μία τέτοια πολιτική θα προσφέρει σταθερότητα, κίνητρα για ανάπτυξη και δυνατότητες βιώσιμης προόδου».
«Αναβάθμιση οδικού, σιδηροδρομικού δικτύου, logistics center στο Γκόνου»
Αναφορικά με τη Θεσσαλονίκη, επισημαίνει πως «η πόλη χρειάζεται ένα σύγχρονο και ολοκληρωμένο σχέδιο αναβάθμισης των υποδομών της για να ενισχύσει τη θέση της ως επιχειρηματικός και εξαγωγικός κόμβος. Προτεραιότητα πρέπει να δοθεί στην επέκταση του οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου, ώστε να συνδεθεί αποτελεσματικά το λιμάνι της πόλης με το εθνικό δίκτυο και τις γειτονικές χώρες, διευκολύνοντας τη διακίνηση εμπορευμάτων. Παράλληλα, η αναβάθμιση του λιμανιού και του αεροδρομίου είναι κρίσιμη για την αύξηση των εμπορευματικών και επιβατικών ροών.
Ένα έργο-κλειδί για την περιοχή είναι η δημιουργία του Thessaloniki Logistics Center στο στρατόπεδο Γκόνου, στη δυτική πλευρά της πόλης. Το εμπορευματικό αυτό κέντρο μπορεί να αποτελέσει κόμβο για τη συγκέντρωση, αποθήκευση και διανομή προϊόντων, ενισχύοντας τις εξαγωγές και προσελκύοντας επενδυτικό ενδιαφέρον από πολλές χώρες. Ένα τέτοιο έργο θα δώσει μεγάλη ώθηση στην οικονομική ανάπτυξη της Βόρειας Ελλάδας, μέσω της αναβάθμισης και του εκσυγχρονισμού των τοπικών υποδομών».
Τέλος, τονίζει πως «η ανάπτυξη σύγχρονων βιομηχανικών πάρκων που υποστηρίζουν καινοτόμες δραστηριότητες και εξαγωγές συμπληρώνει την αναγκαιότητα βελτίωσης των υποδομών της Θεσσαλονίκης. Με αυτές τις παρεμβάσεις, η πόλη μπορεί να εξελιχθεί σε βασικό περιφερειακό κόμβο εμπορίου και logistics για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη».
Ι. Μασούτης (ΕΒΕΘ): «Θετικές οι εκτιμήσεις για την οικονομία, κινητήριος δύναμη οι εξαγωγές»
«Στην παγκόσμια οικονομία υπάρχει μία συγκρατημένη αισιοδοξία, καθώς αυτή δείχνει να σταθεροποιείται μετά τις κρίσεις της πανδημίας, του πληθωρισμού και των γεωπολιτικών εντάσεων. Ο παγκόσμιος ρυθμός ανάπτυξης εκτιμάται στο 3,2% για την περίοδο 2024-2025, σύμφωνα με το ΔΝΤ. Στην Ευρωζώνη, η ανάπτυξη προβλέπεται να αυξηθεί από 0,8% το 2024 σε 1,3% το 2025», αναφέρει ο πρόεδρος του ΕΒΕΘ, Γιάννης Μασούτης, θέτοντας το ευρύτερο οικονομικό πλαίσιο.
«Παρά την πολύ χαμηλή ανάπτυξη της Ευρωζώνης, οι εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ελληνική οικονομία είναι ότι το 2024 θα κλείσει με αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,1%, ποσοστό που αναμένεται να αυξηθεί σε 2,3% το 2025 και 2,2% το 2026. Σύμφωνα με το υπουργείο οικονομικών, παρά τους κινδύνους που σχετίζονται με τις γεωπολιτικές κρίσεις και τα ακραία καιρικά φαινόμενα, η ελληνική οικονομία δείχνει ανθεκτικότητα και προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης.
Η ανάπτυξη ενισχύεται από τη σταδιακή υποχώρηση της ενεργειακής κρίσης και την ψηφιοποίηση της οικονομίας. Παράλληλα, πρωτοβουλίες όπως η πράσινη ανάπτυξη, η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, η αύξηση των μισθών και η ενίσχυση των δημόσιων επενδύσεων δίνουν ώθηση στην παραγωγική και καταναλωτική δυναμική», σημειώνει, εκφράζοντας συγκρατημένη αισιοδοξία.
«Βασικές κινητήριες δυνάμεις το 2025 θα είναι η αύξηση των εξαγωγών κατά 4% και των επενδύσεων με τις τελευταίες να διαδραματίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο, με προβλεπόμενη αύξηση 8,4%. Η αναβάθμιση εντός της επενδυτικής βαθμίδας, η καλύτερη πρόσβαση σε ευρωπαϊκούς πόρους και η χαλάρωση της νομισματικής πολιτικής θα επιταχύνουν αυτή την τάση», υποστηρίζει.
«Για τις ελληνικές επιχειρήσεις και τις μικρομεσαίες ειδικότερα συνεχίζουν οι προκλήσεις του ψηφιακού μετασχηματισμού και της υιοθέτησης της τεχνητής νοημοσύνης. Πρόκληση όμως δημιουργεί και η ανάγκη υιοθέτησης πολιτικών ESG προκειμένου μια μικρομεσαία επιχείρηση να συνεχίσει να συνεργάζεται με μεγάλες εμπορικές αλυσίδες», αναφέρει, «βλέποντας» αποκλιμάκωση τιμών.
«Σταθεροποίηση τιμών»
«Η σταδιακή υποχώρηση της ενεργειακής κρίσης δημιουργεί ένα κλίμα αισιοδοξίας και για την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ο πληθωρισμός στη χώρα μας προβλέπεται ότι διαμορφωθεί στο 3% φέτος, στο 2,9% τον επόμενο χρόνο και στο 1,9% το 2026. Ήδη οι καταναλωτές έχουν δει τη σταθεροποίηση των τιμών στα ράφια, οι οποίες ανέβαιναν σταθερά μετά την έναρξη της ενεργειακής κρίσης, άλλα είδαμε ακόμη και μειώσεις τιμών σε κάποια αγαθά», τονίζει.
«Να μεγαλώσουν οι επιχειρήσεις με συγχωνεύσεις και συνεργασίες»
«Είναι πολύ σημαντική η ουσιαστική ενδυνάμωση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων με φοροελαφρύνσεις, βελτίωση της πρόσβασής τους σε χρηματοδοτικά εργαλεία και ενισχύσεις από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, με δραστική αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας, με βελτίωση των υφιστάμενων ρυθμίσεων οφειλών, με επίσπευση των προγραμμάτων ενεργειακής αναβάθμισης.
Αναμένουμε την επιτάχυνση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων στη δημόσια διοίκηση, στη δικαιοσύνη, στην υγεία, στην παιδεία, στην πολιτική προστασία και την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής», υποστηρίζει.
«Τα Επιμελητήρια στο πλαίσιο του θεσμοθετημένου ρόλου του συμβούλου της Πολιτείας, θα συνεργαστούν, όπως πάντα, με τα αρμόδια υπουργεία, με τεκμηριωμένες προτάσεις, προκειμένου η χώρα μας να περάσει σε μια φάση ισχυρής και σταθερής ανάπτυξης στην οποία θα συμβάλλουν όλες οι επιχειρήσεις ανεξαρτήτως μεγέθους. Είναι όμως ανάγκη να μεγαλώσει το μέσο μέγεθος των ελληνικών επιχειρήσεων με συγχωνεύσεις και συνεργασίες. Με τον τρόπο αυτό οι επιχειρήσεις θα πετύχουν οικονομίες κλίμακας, καλύτερους όρους χρηματοδότησης και θα ανεβάσουν την ανταγωνιστικότητά τους. Χρειάζεται λοιπόν να ισχυροποιηθούν τα σχετικά κίνητρα για συγχωνεύσεις», τονίζει.
«Να προχωρήσουν επεκτάσεις Μετρό, Γκόνου, FlyOver»
Για τις υποδομές της Θεσσαλονίκης επισημαίνει πως «η δέσμευση της κυβέρνησης για διασύνδεση της γραμμής προς την Καλαμαριά με τη βασική γραμμή του Μετρό σε ένα χρόνο είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντική. Για να γίνει το έργο αυτό λειτουργικό θα πρέπει να γίνει η επέκταση και προς το αεροδρόμιο, αλλά και προς τα δυτικά. Η ενίσχυση των αστικών συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη. Ήδη έχουν γίνει σημαντικά βήματα κυρίως όσον αφορά στο στόλο των λεωφορείων και το ανθρώπινο δυναμικό αλλά χρειάζεται να συνεχιστούν οι προσπάθειες».
«Το έργο του FlyOver προχωρά αλλά θα πρέπει να τηρηθούν αυστηρά τα χρονοδιαγράμματα. Αναμένουμε τη σύνδεση του λιμανιού με το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο και τη δημιουργία του κέντρου logistics στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου και σύνδεσή του με το σιδηροδρομικό δίκτυο. Είναι ανάγκη να ολοκληρωθεί η ανάπλαση του εκθεσιακού και συνεδριακού κέντρου Θεσσαλονίκης. Πρέπει να προχωρήσει η σιδηροδρομική σύνδεση της Θεσσαλονίκης με την Καβάλα και τους Τοξότες Ξάνθης», καταλήγει.
Μ. Παπαδόπουλος (BEΘ): Mόνη σταθερά η αβεβαιότητα, να επιταχυνθούν οι παραγωγικές επενδύσεις
«Τα τελευταία χρόνια, δυστυχώς, η μόνη σταθερά που βιώνει το επιχειρείν είναι η αβεβαιότητα. Κατά συνέπεια οφείλουμε να είμαστε προετοιμασμένοι για το απρόοπτο και το απρόβλεπτο που αποτελεί τη νέα κανονικότητα. Ωστόσο ευχόμενοι πως το 2025 θα είναι περισσότερο ήρεμο, θεωρώ πως οι προκλήσεις για τη νέα χρονιά αφορούν στη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, στη βελτίωση της πρόσβασης στην αγορά και εξασφάλιση ίσων όρων ανταγωνισμού, στη διευκόλυνση της πράσινης και ψηφιακής μετάβασης, της πρόσβασης σε εξειδικευμένο προσωπικό, της καταπολέμησης των καθυστερήσεων στις πληρωμές, στην επιτάχυνση των παραγωγικών επενδύσεων, στη διευκόλυνση της πρόσβασης σε χρηματοδότηση, στην αξιοποίηση και στον καλύτερο συντονισμό των διαθέσιμων ευρωπαϊκών πόρων», επισημαίνει ο πρόεδρος του ΒΕΘ, Μάριος Παπαδόπουλος.
«Έλλειψη ρευστότητας, ελλείψεις σε προσωπικό, ενεργειακό κόστος»
Αναφερόμενος στα μελανά σημεία ο κ. Παπαδόπουλος σημειώνει πως «η έλλειψη ρευστότητας αποτελεί διαχρονικά το μεγάλο αγκάθι για τις μικρές επιχειρήσεις που δυσκολεύονται και συνήθως αποκλείονται από τη δανειοδότηση των τραπεζών. Την ίδια ώρα οι αυξημένες φορολογικές επιβαρύνσεις αποτελούν μόνιμο τροχοπέδη στην ανάπτυξη των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων».
«Οι ελλείψεις σε προσωπικό έχουν αναδειχθεί σε ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα. Οι ελλείψεις σε τεχνογνωσία, εξειδίκευση και κατάρτιση προσωπικού είναι πολύ πιο ορατά στις ελληνικές ΜμΕ, λόγω του πολύ μικρού μεγέθους τους. Είναι ενδεικτικό, όπως προκύπτει και από έρευνα του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, πως δυσκολία στην εύρεση εξειδικευμένου προσωπικού με τις επιθυμητές δεξιότητες αντιμετωπίζουν οκτώ στους δέκα βιοτέχνες της πόλης.
Το αυξημένο ενεργειακό κόστος, έχει καθηλώσει τις επιχειρήσεις. Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ειδικά οι επιχειρήσεις έντασης ενέργειας, δεν μπορούν να αντέξουν την τόσο μεγάλη αύξηση του ενεργειακού κόστους. Θα πρέπει να υπάρξει παρέμβαση, με τη μορφή επιδοτήσεων στους λογαριασμούς ρεύματος, και για τις επιχειρήσεις, πέραν όσων ανακοινώθηκαν για τα νοικοκυριά», επισημαίνει.
«Αλλαγή μείγματος, μεταρρυθμίσεις, μείωση φόρων»
Ο πρόεδρος του ΒΕΘ τονίζει πως «η σταδιακή ελάφρυνση από φορολογικά βάρη και η μερική αποκατάσταση μισθολογικών περικοπών, όπως περιγράφονται στο προσχέδιο του προϋπολογισμού, αποτελούν σίγουρα μια καλή αρχή. Με δεδομένη, όμως, την εξάντληση της φοροδοτικής ικανότητας των πολιτών και το σωρευτικό αρνητικό αντίκτυπο, απαιτείται άμεσα, πλήρης και δυναμική αλλαγή του μείγματος της οικονομικής πολιτικής, με ταυτόχρονη και ταχύτερη εφαρμογή των απαραίτητων μεταρρυθμίσεων για την οικονομία και την κοινωνία».
«Επέκταση Μετρό, ανάπλαση ΔΕΘ, έκτος προβλήτας»
Για τη Θεσσαλονίκη υποστηρίζει πως «αναμένουμε να δούμε το επόμενο διάστημα ποιο θα είναι το αποτύπωμα του Μετρό στην οικονομία της πόλης και συγκεκριμένα στη ενίσχυση της αγοράς στην οδό Εγνατία, αλλά και της ευρύτερης περιοχής που μέχρι πρότινος είχε χαθεί στη λήθη ενός έργου που λίμναζε επί μακρόν. Μείζονος σημασίας είναι η επέκταση του μετρό στην Καλαμαριά εντός του χρονοδιαγράμματος που ετέθη από τον ίδιο τον πρωθυπουργό, στα τέλη του 2025, η υλοποίηση του προαστιακού της δυτικής Θεσσαλονίκης, που θα πρέπει να συνδέεται και με τη Σίνδο, και μπορεί να αποτελέσει συμπληρωματικό μέσο στο υπό ανάπτυξη δίκτυο του Μετρό, η ολοκλήρωση του FlyOver, επίσης εντός του χρονοδιαγράμματος που ετέθη για τον Μάϊο του 2027, αλλά και η ολοκλήρωση της επέκτασης της 6ης προβλήτας που θα δώσει περαιτέρω ώθηση στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης».
Κλείνοντας, επισημαίνει πως «καταλύτης για την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης, την ποιότητα ζωής των πολιτών της, αλλά και την ανταγωνιστικότητα του εθνικού εκθεσιακού φορέα θα είναι η ανάπλαση του Διεθνούς Εκθεσιακού Κέντρου μετατρέποντας τον σε ένα hub εκθεσιακών δράσεων για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, ενώ παράλληλα θα πρέπει να τρέξει το έργο, μετά την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την παραχώρηση, που αφορά στην ανάπτυξη μεγάλου εμπορευματικού κέντρου συνδυασμένων μεταφορών στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου».
Τα 5 σημεία «κλειδιά»
01
Η πρόεδρος του ΣΒΕ, Λουκία Σαράντη, περιγράφει 4 κινδύνους για την βιομηχανία δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην υπαρξιακή πρόκληση της πράσινη μετάβασης, κρίνοντας παράλληλα πως η χώρα πρέπει να επιταχύνει τον βηματισμό της για να χτίσει ένα νέο παραγωγικό μοντέλο.
02
Έτος-ορόσημο, με πλήθος αβεβαιοτήτων στον ορίζοντα, θεωρεί το 2025 ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ, Σίμος Διαμαντίδης, ζητώντας μία νέα στρατηγική εξωστρέφειας.
03
Συγκρατημένα αισιόδοξος για το νέο έτος εμφανίζεται ο πρόεδρος του ΕΒΕΘ, Γιάννης Μασούτης, «βλέποντας» σταθεροποίηση τιμών ενώ προτρέπει τις επιχειρήσεις να ακολουθήσουν τον δρόμο των συνεργειών.
04
Οι πρόεδροι του ΕΕΘ, Κυριάκος Μερελής και του ΒΕΘ, Μάριος Παπαδόπουλος, στέκονται στην έλλειψη ρευστότητας που ταλανίζει την αγορά, την δυσκολία πρόσβασης στο τραπεζικό σύστημα και την ανάγκη αλλαγής της φιλοσοφίας του φορολογικού πλαισίου.
05
Για τη Θεσσαλονίκη, οι παραγωγικοί φορείς ναι μεν εκφράζουν ικανοποίηση για το Μετρό, αλλά ζητούν γκάζια και για τα υπόλοιπα έργα υποδομής της πόλης (ανάπλαση ΔΕΘ, FlyOver, έκτος προβλήτας λιμανιού, σιδηροδρομικές συνδέσεις, logistic center στον Γκόνο).
Κ. Μερελής (EEΘ): «Η βιωσιμότητα των ΜμΕ, η μεγαλύτερη πρόκληση του 2025»
«Κάθε νέο έτος είναι γεμάτο προκλήσεις για το επιχειρείν. Ωστόσο, η βιωσιμότητα χιλιάδων ελεύθερων επαγγελματιών αποτελεί την μεγαλύτερη πρόκληση για τα μέλη μας και για το 2025. Φυσικά αυτή η γενικότερη πρόκληση έχει κάποιες επιμέρους παραμέτρους και προκλήσεις για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που εκπροσωπούμε ως επιμελητήριο.
Πιο συγκεκριμένα, οι ελεύθεροι επαγγελματίες καλούνται να ανταπεξέλθουν στον σκληρό ανταγωνισμό από τις μεγάλες εταιρίες που δραστηριοποιούνται στους κλάδους τους, να συμβαδίσουν με τη νέα τεχνολογική και ψηφιακή πραγματικότητα και να ανταπεξέλθουν στο υψηλό λειτουργικό κόστος. Η βιωσιμότητα των επιχειρήσεων έχει ως συνάρτηση μια ακόμη μεγάλη πρόκληση που είναι η διατήρηση των θέσεων εργασίας», σημειώνει ο Κυριάκος Μερελής, πρόεδρος του ΕΕΘ.
«Ακρίβεια, ρευστότητα, φορολογία»
«Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις είναι πολλά και δρουν αθροιστικά. Αν έπρεπε να τα κατηγοριοποιήσω, η ακρίβεια είναι ένα από τα μεγαλύτερα καθώς διαμορφώνει την καταναλωτική κίνηση, όπως και το αυξημένο κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων, με τις υπέρογκες χρεώσεις στην κατανάλωση ενέργειας, να αποτελούν σημαντικό μέρος του συγκεκριμένου κόστους για χιλιάδες επιχειρήσεις μέλη μας», υποστηρίζει ο κ. Μερελής.
«Η έλλειψη ρευστότητας και η δύσκολη πρόσβαση σε δανεισμό αποτελούν ένα ακόμη αλληλένδετο μεγάλο πρόβλημα για τις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις, τη στιγμή που ακόμη και να καταφέρει μια επιχείρηση να λάβει δάνειο, οι όροι του στις περισσότερες εκ των περιπτώσεων ευνοούν το δανειστή και είναι δυσβάστασχτοι για τον δανειολήπτη επαγγελματία. Το τρίτο τεράστιο πρόβλημα στο οποίο καλούνται να ανταπεξέλθουν τα μέλη μας είναι η πολιτική που ασκεί η κυβέρνηση η οποία δεν έχει κανένα φιλικό και αναπτυξιακό χαρακτήρα για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις αντίθετα, προσθέτει όλο και μεγαλύτερα βάρη. Εδώ θα θυμίσω το τελευταίο φορολογικό νομοσχέδιο το οποίο μπορεί να επανεξετάζεται και να αναμένονται βελτιωτικές κινήσεις, αλλά δείχνει τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζονται σε κεντρικό πολιτικό επίπεδο οι ελεύθεροι επαγγελματίες», τονίζει.
«Αλλαγή φιλοσοφίας στο φορολογικό μοντέλο»
«Η οικονομική πολιτική η οποία ασκείται δεν έχει θετικό αναπτυξιακό πρόσημο με αποτέλεσμα αυτό να έχει αρνητικό αντίκτυπο και στους κλάδους των επαγγελματιών που εκπροσωπούμε. Η κυβέρνηση πρέπει να επιδείξει καταρχήν την ανάλογη πολιτική βούληση και να τοποθετήσει στο επίκεντρο του οικονομικού της σχεδιασμού τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Η στήριξη με κατάλληλα χρηματοδοτικά εργαλεία των υφιστάμενων επιχειρήσεων, η αλλαγή φιλοσοφίας στο φορολογικό μοντέλο που ασκείται, ώστε να είναι περισσότερο ανταποδοτικό παρά εισπρακτικό, η απόδοση κινήτρων για τη δημιουργία και λειτουργία νέων και νεοφυών επιχειρήσεων, όπως και ευνοϊκές ρυθμίσεις χρεών προς το δημόσιο, αποτελούν κάποια απαραίτητα πρώτα βήματα που πρέπει να εντάξει στο μίγμα της οικονομικής πολιτικής της η κυβέρνηση», αναφέρει.
«Γηρασμένες οι υποδομές της Θεσσαλονίκης, να τρέξουν επεκτάσεις Μετρό και έκτος προβλήτας»
Για τη Θεσσαλονίκη, επισημαίνει πως «η πόλη μας είναι γεγονός πως έχει γηρασμένες υποδομές οι οποίες δεν βοηθούν στην αναπτυξιακή της τροχιά. Η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης έχει ξεκινήσει τη λειτουργία της και αυτό μόνο ως ευχάριστο μπορεί να χαρακτηριστεί, αλλά γενικότερα η κατασκευή του συγκεκριμένου έργου αποτελεί μάθημα προς αποφυγήν. Ωστόσο, πρέπει να δρομολογηθεί και υλοποιηθεί με ταχύς διαδικασίες η επέκταση του Μετρό προς Δυτικά και Ανατολικά, εάν θέλουμε να μιλάμε για ένα ολοκληρωμένο πραγματικά αναπτυξιακό έργο».
Παράλληλα, σημειώνει πως «μία επένδυση η οποία πρέπει να υλοποιηθεί είναι η αναβάθμιση των υποδομών του Λιμένος Θεσσαλονίκης, ώστε να καταστεί ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό λιμάνι προσφέροντας νέες προοπτικές σε ολόκληρη την Βόρεια Ελλάδα. Τέλος, το οδικό μας δίκτυο χρειάζεται οπωσδήποτέ παρεμβάσεις. Αυτές που πρέπει να γίνουν άμεσα είναι τα οδικά έργα στη είσοδο του λιμανιού και σε σύνδεση με το σιδηροδρομικό δίκτυο. Πρέπει επίσης να τρέξουν οι διαδικασίες για την υλοποίηση ενός σύγχρονου εμπορευματικού κέντρου συνδυασμένων μεταφορών (logistics Center). Θεωρώ πως το κλειδί είναι η ένταξη της Θεσσαλονίκης στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων με ένα γενναίο μερίδιο. Όπως και σε χρηματοδοτικά ευρωπαϊκά προγράμματα υλοποίησης υποδομών».
Κλείνοντας, τονίζει πως «οι προκλήσεις που επιφυλάσσει το νέο έτος για το επιχειρείν πρέπει να αντιμετωπιστούν με τα επιμελητήρια να ασκούν τον θεσμικό τους ρόλο και να αποτελούν συνομιλητές και συνδιαμορφωτές των πολιτικών που πρέπει να ασκηθούν ώστε οι προκλήσεις αυτές να ξεπεραστούν και το οικονομικό αποτύπωμα να είναι θετικό και όχι αρνητικό για τους ελεύθερους επαγγελματίες, αλλά και για την εθνική οικονομία γενικότερα».
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 29.12.2024
Σκοπός οι καταρτιζόμενοι να εκτελούν επαρκώς τις απαραίτητες διεργασίες για την προετοιμασία και παρασκευή γευμάτων σε εστιατόρια
Ο Σύνδεσμος επισημαίνει ότι οι αναμενόμενες επιβαρύνσεις που θα προκύψουν για τις εταιρείες του κλάδου, θα δημιουργήσουν πολλά προβλήματα στην επιχειρηματική λειτουργία τους
Με την εξέλιξη αυτή σταματά να εφαρμόζεται στην πράξη ένα παράδοξο καθεστώς στο οποίο στελέχη τα οποία δεν είχαν προαχθεί επιβραβεύονταν με την παραμονή στο στράτευμα εκτός οργανικών θέσεων
Επαναπροσδιορίζονται οι ΚΑΔ των επιχειρήσεων που υποχρεούνται στην έκδοση ψηφιακών παραστατικών διακίνησης αγαθών. Ολες οι αλλαγές μετά από αποφάσεις του υπουργείου οικονομικών και του διοικητή της ΑΑΔΕ