Εδώ και σχεδόν μία εβδομάδα ο μισός δήμος Θεσσαλονίκης ασχολείται με το θέμα των παλαιών, ανείσπρακτων προστίμων που αφορούν παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Η μαζική, κατά δεκάδες χιλιάδες, αποστολή των ειδοποιητηρίων, μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, τις προηγούμενες ημέρες δημιούργησε μεγάλη αναστάτωση σε πολίτες οι οποίοι με τη σειρά τους αναζητούσαν διευκρινίσεις καθώς πολλές από τις κλήσεις αφορούσαν μια εικοσαετία πριν, κάποιες λίγες μάλιστα, είχαν κοπεί και τον προηγούμενο αιώνα! Τα τηλέφωνα του δήμου πήραν φωτιά, δεχόμενα χιλιάδες κλήσεις καθημερινά, ενώ χιλιάδες ήταν και τα email τα οποία στάλθηκαν στην ηλεκτρονική διεύθυνση του δήμου.
Εξαιτίας αυτής της κατάστασης ο δήμος αναγκάστηκε να εκδώσει ανακοίνωση την περασμένη Τρίτη διευκρινίζοντας πως οι μόνες κλήσεις οι οποίες μπορούν να διαγραφούν είναι όσες έχουν βεβαιωθεί με καθυστέρηση τριών ετών και πλέον, από το έτος κατά το οποίο κόπηκε η κλήση. Συγκεκριμένα, η ανακοίνωση του δήμου ανέφερε γι' αυτό το επίμαχο θέμα το εξής: “Οι πολίτες πρέπει να προσέξουν τις ημερομηνίες πάνω στο ειδοποιητήριο που έχουν λάβει. Στο ειδοποιητήριο αναγράφεται η ημερομηνία παράβασης και η ημερομηνία βεβαίωσης. Εάν οι κλήσεις έχουν βεβαιωθεί τρία χρόνια μετά την παράβαση που καταγράφηκε, τότε οι κλήσεις διαγράφονται. Διευκρινίζεται εδώ, πως η τριετία αρχίζει να μετρά από την 1η Ιανουαρίου του επόμενου έτους. Εάν δηλαδή για παράδειγμα, έχει έρθει ειδοποιητήριο για μία κλήση με ημερομηνία παράβασης τον Αύγουστο του 2009, τότε η τριετία ξεκινά να υπολογίζεται από την 1η Ιανουαρίου του 2010”.
Βεβαίως, κανονικά, ο έλεγχος αυτός θα έπρεπε να γίνει από τις αρμόδιες υπηρεσίες του δήμου και όσα πρόστιμα είχαν βεβαιωθεί με καθυστέρηση πέραν της τριετίας δεν θα έπρεπε να σταλούν καν προς τους πολίτες.
Όπως αναφέρει στο emakedonia ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Οικονομικών Γιώργος Αρβανίτης “με βάση το νόμο έχουμε δυνατότητα να κινήσουμε διαδικασία είσπραξης των κλήσεων που κόπηκαν πριν από το 2018, έως τις 2 Μαρτίου. Οι κλήσεις ήταν εκατοντάδες χιλιάδες και ήταν αδύνατον να ελεγχθούν όλες μία προς μία. Αυτό το κάνουμε τώρα και όσες δεν πληρούν το κριτήριο της τριετίας θα διαγραφούν”. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο ακριβής αριθμός τους δεν μπορεί ακόμη να υπολογιστεί, αλλά εκτιμάται ότι οι προς διαγραφή κλήσεις θα είναι δεκάδες χιλιάδες, κάποιοι δεν αποκλείουν ο αριθμός να είναι ακόμη και εξαψήφιος.
![O αντιδήμαρχος Οικονομικών Γιώργος Αρβανίτης O αντιδήμαρχος Οικονομικών Γιώργος Αρβανίτης](https://emakedonia.cachefly.net/image/original/222/arvanitis-1-antidimarxos.jpg)
Ορόσημο το 2011
Πέρα από την έγκαιρη ταμειακή βεβαίωση του προστίμου, εντός τριετίας, ο δήμος θα πρέπει να αποδείξει ότι έχει αποστείλει στους πολίτες ειδοποιητήριο περί της ταμειακής βεβαίωσης του προστίμου καθώς είναι προϋπόθεση για την είσπραξη. Μετά το 2011 υπάρχει ηλεκτρονικό αρχείο στο οποίο έχουν καταγραφεί αναλυτικά και κατά περίπτωση όλες οι αποστολές ειδοποιητηρίων μέσω του ταχυδρομείου προς τους πολίτες. Πριν, όμως, από το 2011 ο δήμος το μόνο στοιχείο που διαθέτει είναι οι μαζικές αποστολές που έκανε, δηλαδή ότι έστειλε π.χ. 3.000 βεβαιώσεις, χωρίς όμως, να υπάρχει δυνατότητα ταυτοποίησης για τον κάθε παραλήπτη. Σε αυτήν την περίπτωση, οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα να αμφισβητήσουν ότι παρέλαβαν το ειδοποιητήριο.
Το θέμα αυτό, όπως και άλλες πτυχές του ζητήματος απασχόλησε, σύμφωνα με πληροφορίες, σύσκεψη η οποία έγινε χθες το μεσημέρι, με τη συμμετοχή του δημάρχου Στέλιου Αγγελούδη, των αρμοδίων αντιδημάρχων, Οικονομικών Γιώργου Αρβανίτη και Δημοτικής Αστυνομίας Κώστα Τσιαπακίδη και των νομικών συμβούλων του δήμου.
Σε αυτήν, για τις κλήσεις πριν από το 2011 η νομική εισήγηση ήταν, σύμφωνα με πληροφορίες, ότι εάν ένας πολίτης αμφισβητήσει την αποστολή ειδοποιητηρίου οι αρμόδιες υπηρεσίες υποχρεούνται να το εξετάσουν και εφόσον διαπιστωθεί ανυπαρξία αποδεικτικού κοινοποίησης του προστίμου τότε τα πρόστιμα αυτά μπορούν να διαγραφούν. Επιπλέον, στην περίπτωση που γι' αυτές τις κλήσεις ο δήμος είχε προχωρήσει σε μέτρα αναγκαστικής είσπραξης, μέσω της Εφορίας, θα πρέπει να προχωρήσει στην άρση αυτών των μέτρων.
![kliseis-2.jpg?v=0 kliseis-2.jpg?v=0](https://emakedonia.cachefly.net/image/original/221/kliseis-2.jpg?v=0)
Ρυθμίσεις
Αρκετοί πολίτες, με το που έλαβαν τα ειδοποιητήρια, έσπευσαν να προχωρήσουν σε ρύθμιση της οφειλής, χωρίς να εξετάσουν εάν ο δήμος πληρούσε τις προϋποθέσεις για την είσπραξή της. Σύμφωνα με τους νομικούς του δήμου η πράξη αυτή θεωρείται ως αναγνώριση του χρέους εκ μέρους τους. Ωστόσο, εάν ο οφειλέτης διαπιστώσει στην πορεία ότι ο δήμος δεν διέθεται όλα τα νομιμοποιητικά έγγραφα (βεβαίωση οφειλής μέσα στην τριετία, αποστολή ειδοποιητηρίου), θα μπορεί με αίτησή του να ζητήσει τη διαγραφή της υπολειπόμενης οφειλής υπό την προϋπόθεση ότι θα παραιτηθεί από τη διεκδίκηση όσων έχει ήδη καταβάλει. Σε αυτή την περίπτωση ο δήμος έχει την ευχέρεια να διαγράψει το υπολειπόμενο χρέος και να ακυρώσει τη ρύθμιση.
Σύμφωνα με πληροφορίες οι ανείσπρακτες οφειλές από πρόστιμα για παραβάσεις του ΚΟΚ εκτιμώνται γύρω στα 24 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, παραμένει ακόμη άγνωστο πόσα απ' αυτό μπορούν να εισπραχθούν και πόσα θα διαγραφούν. Πάντως, μέσα στις τρεις πρώτες ημέρες της εβδομάδας στα ταμεία του δήμου εισέρευσαν περί τις 300.000 ευρώ από πολίτες που έσπευσαν να εξοφλήσουν τις οφειλές τους, μετά την ειδοποίηση που έλαβαν ηλεκτρονικά.
Για οποιαδήποτε περαιτέρω διευκρίνιση, οι πολίτες μπορούν να καλούν στα τηλέφωνα 2313 317596, 2313 317263, 2313 317932. Σε περίπτωση διαπίστωσης κάποιου άλλου σφάλματος που τυχόν εντοπίζεται από τους πολίτες (εσφαλμένος αριθμός πινακίδων κ.α.) μπορούν να υποβάλουν ένσταση στην ηλεκτρονική διεύθυνση info@thessaloniki.gr.