Θεσσαλονίκη: Σαφάρι ελέγχων σε χρήστες ηλεκτρικών πατινιών - Βεβαιώθηκαν 40 πρόστιμα
20 παραβάσεις για μη χρήση κράνους
Η διοίκηση Αγγελούδη έχει αιτηθεί και την αύξηση των ορίων ηλικίας στην οδήγηση αυτών των ηλεκτροκίνητων μέσων
Αλλαγές στον τρόπο κυκλοφορίας των ηλεκτρικών πατινιών τίθενται σε ισχύ τις επόμενες ημέρες στον δήμο Θεσσαλονίκης, μόλις η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας και Θράκης εγκρίνει τη νέα κανονιστική ρύθμιση κυκλοφορίας και στάθμευσης των Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων, η οποία έχει ήδη λάβει την έγκριση του Δημοτικού Συμβουλίου.
Ο Κωνσταντίνος Τσιαπακίδης, αντιδήμαρχος Δημοτικής Αστυνομίας, Δημοτικών Κοινοτήτων και Γειτονιών, εξηγεί μέσω της «ΜτΚ» ότι αμέσως μετά την έγκρισή της οι εταιρείες ενοικίασης πατινιών θα αιτηθούν στον δήμο τα σημεία που επιθυμούν σε δημόσιους χώρους, για να οργανώσουν χώρους στάθμευσης. Σε όλο τον δήμο θα υπάρχουν 100 σημεία στάθμευσης και 800 σε ολόκληρο το πολεοδομικό συγκρότημα, συμπληρώνει ο κ. Τσιαπακίδης.
Με τη νέα κανονιστική αλλάζουν τα όρια ταχύτητας σε μία σειρά δρόμων, θεσπίζονται μεγαλύτερα πρόστιμα για συγκεκριμένες παραβάσεις και ορίζονται χώροι στάθμευσης των πατινιών, ώστε να εξαλειφθεί το φαινόμενο των παρατημένων οχημάτων στη μέση πεζοδρομίων και πεζόδρομων.
Προβληματισμός για την παραβατικότητα στα πατίνια
Παρόλη την εντατικοποίηση των ελέγχων από τη Δημοτική Αστυνομία και την Τροχαία, τουλάχιστον το 80% εντοπίζεται να κάνει κάποια παράβαση. «Η μεγαλύτερη παρατυπία γίνεται από τους ανηλίκους. Κόντρα στους μονόδρομους, 2-3 πάνω σε ένα πατίνι, δεν μπορώ να περιγράψω τι συναντούν οι αστυνομικοί στη διάρκεια των ελέγχων», λέει ο αντιδήμαρχος. Προσθέτει, δε, ότι από τα στοιχεία των νοσοκομείων της πόλης προκύπτει ότι από τον Ιούλιο μέχρι τον Δεκέμβριο του 2024 καταγράφηκαν 68 τροχαία με πατίνια, το ένα εκ των οποίων σοβαρό, καθώς επίσης και 70 τραυματίες.
Αντιθέτως, η μόνη βελτίωση που παρατηρείται αφορά τους ανθρώπους που χρησιμοποιούν ιδιόκτητο πατίνι. Πλέον, αρκετοί φορούν κράνος, φωσφορίζον γιλέκο, ενώ δεν χρησιμοποιούν ακουστικά ή κινητό, παρατηρεί ο κ. Τσιαπακίδης. «Εάν αυτή η παρατυπία συνεχιστεί, η διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης θα καλέσει ξανά σε σύσκεψη τις εταιρείες ενοικιάσεων, ελπίζοντας να μην εξωθηθεί σε απαγόρευση ενοικίασης πατινιών», επισημαίνει ο αντιδήμαρχος.
Σε ό,τι αφορά την ενοικίαση από ανηλίκους που χρησιμοποιούν τραπεζικές κάρτες των γονιών τους, ο κ. Τσιαπακίδης ξεκαθαρίζει ότι «θέλουμε τη βοήθεια των γονιών. Να καταλάβουν ότι τα παιδιά θα έρθουν στην ηλικία να χρησιμοποιήσουν πατίνι, μηχανάκι και να ελέγχουν τη χρήση των καρτών».
Προς το παρόν, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης, έχει αιτηθεί επισήμως στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών την αλλαγή της νομοθεσίας, ώστε «να απαγορευτεί η χρήση των ΕΠΗΟ σε ανηλίκους κάτω των 17 ετών», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην επιστολή που συνέταξε στις 10 Δεκεμβρίου του 2024. Για να τεκμηριώσει το αίτημά του, ο κ. Αγγελούδης υπογραμμίζει: «Πολλά από τα ατυχήματα οφείλονται στην έλλειψη κυκλοφοριακής αγωγής και οδηγικής εμπειρίας, οι οποίες εντοπίζονται στην πλειοψηφία τους στους ανήλικους χρήστες-οδηγούς ΕΠΗΟ, καθώς ουδέποτε έχουν εκπαιδευτεί σχετικά και δεν διαθέτουν διπλώματα οδήγησης. Στην ίδια κατεύθυνση κινείται και η άποψη της Διεύθυνσης Τροχαίας Θεσσαλονίκης».
Με αφορμή την επιστολή Αγγελούδη, ο κ. Τσιαπακίδης διαμηνύει ότι η αλλαγή στη νομοθεσία πρέπει να γίνει άμεσα και σαφώς εντός του 2025.
Τι αλλάζει στην κυκλοφορία των πατινιών
Το ανώτατο όριο ταχύτητας ορίζεται σε 25 χλμ./ώρα και τα ΕΠΗΟ απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε οδούς όπου το όριο ταχύτητας των αυτοκινήτων υπερβαίνει τα 50 χλμ./ώρα.
H κίνηση των ΕΠΗΟ στις οδούς Τσιμισκή, Εγνατία (από Εθνικής Αμύνης μέχρι Δωδεκανήσου) και στο πλακόστρωτο της παραλίας (Λεωφόρος Νίκης, 30ης Οκτωβρίου, Μεγάλου Αλεξάνδρου) επιτρέπεται με ταχύτητα έως 15 χλμ./ώρα.
Σε χώρους όπου επιτρέπεται η κυκλοφορία πατινιών μαζί με πεζούς (π.χ. πλατείες, πάρκα, πεζόδρομοι), οι οδηγοί ΕΠΗΟ κινούνται το πολύ με 6 χλμ/ώρα.
Σε ό,τι αφορά τη στάση και τη στάθμευση πατινιών, ισχύουν οι γενικές απαγορεύσεις που προβλέπονται στον ΚΟΚ. Ειδικότερα όμως, η στάση και η στάθμευση των ΕΠΗΟ που κινούνται εντός κατοικημένων περιοχών, λιμένων και χερσαίων ζωνών λιμένων απαγορεύεται:
α) Σε διαβάσεις πεζών ή ποδηλατιστών και σε απόσταση μικρότερη από 5 μέτρα από αυτές.
β) Σε απόσταση 12 μέτρων από στάσεις λεωφορείων και τροχιοδρομικών οχημάτων.
ι) Σε ράμπα διάβασης ΑμεΑ ή σε οδηγό τυφλών και σε απόσταση μικρότερη από 0,50 μ. εκατέρωθεν αυτών,
ιδ) Σε θέση στάθμευσης όπου το σταθμευμένο όχημα εμποδίζεται να εξέλθει.
Η στάθμευση ΕΠΗΟ απαγορεύεται εντός πεζοδρομίων, πεζοδρόμων, πλατειών και πάρκων, εκτός των ειδικά καθορισμένων από τον δήμο Θεσσαλονίκης θέσεων. Η προσωρινή στάση επιτρέπεται, εφόσον δεν εμποδίζει την κίνηση των πεζών ή την είσοδο σε κτίρια και βρίσκεται στο άκρο αυτών.
Επιπλέον, απαγορεύεται η στάθμευση έως και 100 μέτρα από αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία.
Παράλληλα, οι οδηγοί πατινιών και εν γένει ΕΠΗΟ (σ.σ. εξαιρούνται οι οδηγοί ποδηλάτων) δεν μπορούν να ρυμουλκούνται ή να ρυμουλκούν αντικείμενα ούτε να μεταφέρουν αντικείμενα τα οποία τους εμποδίζουν στην οδήγηση ή αποτελούν κίνδυνο για τους άλλους χρήστες του δρόμου.
Επίσης, σε κάθε πατίνι πρέπει να επιβαίνει μόνο ένα άτομο, ενώ δεν επιτρέπεται η ταυτόχρονη παράλληλη κίνηση δύο ή και περισσότερων πατινιών.
Μείζονα πρόβλεψη της κανονιστικής αποτελεί η απαγόρευση χρήσης ακουστικών εν κινήσει, τα οποία έχουν συνδεθεί με φορητές συσκευές. Το κινητό τηλέφωνο μπορεί να χρησιμοποιείται μόνο όταν είναι τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοιχτή ακρόαση.
Ακόμα, οι οδηγοί ΕΠΗΟ οφείλουν να έχουν και τα δύο χέρια στο τιμόνι και να κατεβαίνουν από το όχημα, όταν υπάρχει κίνδυνος για την κυκλοφορία των πεζών.
Τα πατίνια και λοιπά ΕΠΗΟ κινούνται μόνο εντός του ποδηλατόδρομου, όπου υπάρχει τέτοιος, ενώ οι οδηγοί τους οφείλουν το βράδυ να φορούν φωσφορούχα γιλέκα, ώστε να είναι ορατοί από όλες τις κατευθύνσεις.
Τέλος, σε κάθε πατίνι μπορεί να υπάρχει μόνο ο οδηγός ο οποίος θα φοράει δεμένο, εγκεκριμένο κράνος.
Τα νέα πρόστιμα
Για τις παραβάσεις των διατάξεων που προβλέπονται στον ΚΟΚ, επιβάλλονται οι προβλεπόμενες από αυτόν διοικητικές κυρώσεις και πρόστιμα. Μεταξύ άλλων προβλέπεται:
* Πρόστιμο 40 ευρώ για μη χρήση κράνους.
* 100 ευρώ για παραβίαση του ορίου ταχύτητας.
* 100 ευρώ για κυκλοφορία σε δρόμο που απαγορεύεται και
* 350 ευρώ για παραβίαση ερυθρού σηματοδότη.
Ταυτόχρονα, η κανονιστική προβλέπει τα εξής πρόστιμα:
01
Για απόρριψη πατινιού στη θάλασσα επιβάλλεται πρόστιμο 200 ευρώ.
02
Για τη μη περισυλλογή πατινιών που έχουν πέσει στη θάλασσα, επιβάλλεται στις εταιρείες πρόστιμο 200 ευρώ ανά όχημα.
03
Για τις παραβάσεις που αφορούν υποχρεώσεις των εταιρειών ενοικίασης, επιβάλλεται πρόστιμο 200 ευρώ.
04
Για τη μαζική κατάληψη μη εγκεκριμένων χώρων από ΕΠΗΟ, πέραν των κυρώσεων που προβλέπονται στον ΚΟΚ αρ. 34 παρ.11Α, είναι δυνατή η απομάκρυνση των οχημάτων, κατόπιν 2ης παράβασης εντός 3ώρου.
05
Για μη τήρηση των διαγραμμίσεων, πρόστιμο 100 ευρώ ανά σημείο.
Σε περίπτωση μη τήρησης των υποχρεώσεων της κανονιστικής και κατόπιν δύο παραβάσεων εντός 6 μηνών, η παραχώρηση ανακαλείται, χωρίς η εταιρεία να διατηρεί δικαίωμα επιστροφής χρημάτων.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι για παραβάσεις του ΚΟΚ ακολουθείται η διαδικασία κατάθεσης αντιρρήσεων όπως ορίζεται σε αυτόν, αλλά για τις λοιπές παραβάσεις, ο παραβάτης μπορεί να καταθέσει ένσταση προς την υπηρεσία που την εξέδωσε, εντός πέντε ημερών.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 05.01.2025
20 παραβάσεις για μη χρήση κράνους
«Έχουμε φαινόμενα τα οποία μόνο με ένα εκτεταμένο πρόγραμμα δενδροφύτευσης και πρασίνου μπορούν να αντιμετωπιστούν», ανέφερε ο Στέλιος Αγγελούδης
Ραγδαία πτώση της θερμοκρασίας φέρνει η σύντομη ψυχρή εισβολή
Δεν είναι ακόμη ξεκάθαρο αν ο θάνατός του οφείλεται σε εγκληματική ενέργεια