Θεσσαλία: Κατέρρευσε πριν καν δοθεί στην κυκλοφορία δρόμος που ενώνει τη Λάρισα με το Πήλιο

Το έργο, συνολικού προϋπολογισμού 15 εκατομμυρίων ευρώ για 12 χιλιόμετρα δρόμου, είχε παρουσιαστεί ως «εμβληματικό» για τη διασύνδεση των δυο περιοχών

- Newsroom

Βομβαρδισμένο τοπίο θυμίζει το 12ο χιλιόμετρο Αγιοκάμπου – Κεραμιδίου, λίγο πριν τη θέση «Μεταλλείο», στον υπό κατασκευή παραλιακό άξονα Ρακοπόταμος – Κεραμίδι στη Θεσσαλία.

Το έδαφος κάτω από ένα μεγάλο τμήμα του δρόμου υποχώρησε και μαζί του παρασύρθηκε στο κενό το ένα ρεύμα κυκλοφορίας δημιουργώντας εύλογη ανησυχία για την ποιότητα της κατασκευής και μεγάλο προβληματισμό για την πορεία ενός πολύ μεγάλου έργου το οποίο δημοπρατήθηκε στις αρχές του 2020 επί περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κώστα Αγοραστού, υπολογίζονταν τότε ότι θα παραδοθεί σε 2,5 χρόνια, βρίσκεται σήμερα ήδη στο έκτο έτος και έχει προθεσμία περαίωσης, μετά από παράταση που είχε δοθεί πέρυσι τέτοια εποχή, την 30η Ιουλίου.

pilio.png?v=0
undefined
undefined
rakopotamos-keramidi-9yrSN.jpg

συνολικού προϋπολογισμού 15 εκατομμυρίων ευρώ και συνολικού μήκους 12 χιλιομέτρωνΤο έργο είναι συνολικού προϋπολογισμού 15 εκατομμυρίων ευρώ και συνολικού μήκους 12 χιλιομέτρων, με χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων της Περιφέρειας Θεσσαλίας. Χωροθετείται εντός των διοικητικών των Π.Ε. Λάρισας και Μαγνησίας. Η οδός έχει συνολικό μήκος περίπου 12,10 χλμ., εκ των οποίων 5,5 χλμ. υπάγονται στην Π.Ε. Μαγνησίας και 6,6 χλμ. στην Π.Ε. Λάρισας. Η χάραξη έχει την αρχή της ανάμεσα στους οικισμούς Κεραμίδι και Καμάρι Μαγνησίας, προσεγγίζει τα όρια του Νομού Λάρισας, και καταλήγει στη περιοχή του Δήμου Αγιάς «Διασταύρωση Σκλήθρου – όρια Νομού», δηλαδή στη διασταύρωση της οδού προς Σκλήθρο. Το έργο τοποθετείται εντός των ορίων των περιοχών Natura της προστατευόμενης περιοχής Κάρλα – Μαυροβούνι – Κεφαλόβρυσο Βελεστίνου – Νεοχώρι, η οποία είναι και Τόπος Κοινοτικής Σημασίας και υπάγεται ταυτόχρονα στη Ζώνη Ειδικής Προστασίας, καθώς είναι επίσης και Καταφύγιο Άγριας Ζωής και υπόκειται σε αυστηρούς περιβαλλοντικούς περιορισμούς.

Το έργο ξεκίνησε με την προοπτική να αποτελέσει την αρχή για την παραλιακή σύνδεση των νομών Λάρισας και Μαγνησίας και την  διαμόρφωση ολοκληρωμένου ορεινού  δικτύου  από νότο προς βορρά: Αργαλαστή, Ζαγορά, Αγιά, Πυργετός. Για να καταστεί υλοποιήσιμο εκπονήθηκε μελέτη ποσού 1.280.570,22 ευρώ  με διαγωνισμό  ανοιχτής διαδικασίας το 2007. Η σύμβαση ανάθεσης εκπόνησης της μελέτης υπογράφηκε την 6η Νοεμβρίου 2008. Το φυσικό αντικείμενο της μελέτης ολοκληρώθηκε  στις 24 Μαρτίου 2016.

Οι περιβαλλοντικοί όροι στο συγκεκριμένο έργο ήταν καθοριστικοί για τη χάραξη και τα χαρακτηριστικά της οδού και άλλαξαν την πορεία εκπόνησης της μελέτης. Η έκδοση των περιβαλλοντικών όρων καθυστέρησε σημαντικά την ολοκλήρωση της μελέτης. Επίσης, στο πλαίσιο πραγματοποίησης των γεωτεχνικών ερευνών της μελέτης, έλαβαν χώρα δύο συμβάσεις γεωτεχνικών ερευνών, ποσών 301.705 και 96.626,81 ευρώ αντίστοιχα.

Καταγγελία από τη Λαϊκή Συσπείρωση Θεσσαλίας

Σφοδρή κριτική για την κατάσταση του έργου «Ρακοπόταμος–Κεραμίδι» ασκεί η Λαϊκή Συσπείρωση Θεσσαλίας, φέρνοντας στο προσκήνιο νέα προβλήματα που εντοπίζονται σε διάφορα σημεία του πολυδιαφημισμένου δρόμου, μόλις λίγους μήνες πριν από την προγραμματισμένη παράδοσή του, τον Ιούλιο του 2025.

Το έργο, συνολικού προϋπολογισμού 15 εκατομμυρίων ευρώ για 12 χιλιόμετρα δρόμου, ξεκίνησε από την προηγούμενη περιφερειακή αρχή του κ. Αγοραστού και συνεχίζεται από τη σημερινή διοίκηση υπό τον κ. Κουρέτα. Είχε παρουσιαστεί ως «εμβληματικό», με στόχο –όπως σημείωσε τότε η αντιπεριφερειάρχης Λάρισας κα Γαλιού– την ενίσχυση της τουριστικής ανάπτυξης στην περιοχή.

Ωστόσο, όπως επισημαίνει σε δελτίο Τύπου η Λαϊκή Συσπείρωση Θεσσαλίας, το έργο όχι μόνο δεν έχει ολοκληρωθεί, αλλά ήδη εμφανίζει σοβαρά προβλήματα στατικής επάρκειας και ασφάλειας. Συγκεκριμένα, από τις 16 Δεκεμβρίου 2024 είχαν καταγραφεί καταπτώσεις βράχων και χωμάτων σε διάφορα σημεία της διαδρομής, γεγονός που εγείρει έντονες ανησυχίες για την ασφάλεια διερχόμενων οδηγών και επιβεβαιώνει –σύμφωνα με τη Συσπείρωση– ότι δεν πραγματοποιήθηκαν οι απαραίτητες τεχνικές παρεμβάσεις αντιστήριξης.

Η κατάσταση επιδεινώθηκε πριν λίγες μέρες, όταν –λίγο μετά τον Ρακοπόταμο και πριν τα «Λατομεία»– ένα τμήμα του δρόμου κατέρρευσε ολοκληρωτικά στον γκρεμό. Παράλληλα, σε άλλα σημεία, η άσφαλτος εμφανίζει έντονα σημάδια ρηγμάτων και καθιζήσεων. Όλα τα παραπάνω, υποστηρίζει η Λαϊκή Συσπείρωση, συνιστούν επιβεβαίωση της προειδοποίησής της ότι το έργο παραδίδεται χωρίς τις αναγκαίες τεχνικές εγγυήσεις και με σοβαρά ελλείμματα στην υποδομή.

«Το έργο δεν εξυπηρετεί τις λαϊκές ανάγκες, αλλά κατασκευάζεται με κύριο γνώμονα την εξυπηρέτηση τουριστικών συμφερόντων», αναφέρει η ανακοίνωση, ζητώντας άμεσες παρεμβάσεις για την αποκατάσταση των ζημιών και την ουσιαστική θωράκιση της ασφάλειας της διαδρομής.

Το περιστατικό προκαλεί ερωτήματα για την ποιότητα του σχεδιασμού, την εποπτεία του έργου και τις ευθύνες τόσο της προηγούμενης όσο και της σημερινής περιφερειακής αρχής. Οι κάτοικοι και οι χρήστες του δρόμου παραμένουν ανήσυχοι, ζητώντας άμεσες ενέργειες για να αποτραπεί οποιοδήποτε ατύχημα σε έναν δρόμο που ακόμη δεν έχει δοθεί επίσημα στην κυκλοφορία, αλλά ήδη δείχνει τα πρώτα –και σοβαρά– σημάδια φθοράς.

Loader