Σ. Αγγελούδης: «Τραγικό το συμβάν με τη φωτιά στη Βόρεια Μακεδονία»
«Ευχές για περαστικά στους τραυματίες»
Αυτή την εβδομάδα απολογούνται στελέχη του υπουργείου Υποδομών και ανοίγει η αυλαία της Προανακριτικής για τον Χρήστο Τριαντόπουλο, ενώ αναμένεται να ασκηθούν νέες διώξεις για την αλλοίωση του χώρου μετά το δυστύχημα
Δύο χρόνια μετά το δυστύχημα στα Τέμπη και δύο εβδομάδες μετά το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, που αφαιρούσε από το «κάδρο» της φωτιάς τα έλαια σιλικόνης των ηλεκτραμαξών, η έρευνα στράφηκε και πάλι στο Κουλούρι, εκεί όπου φυλάσσονται τα συντρίμμια των βαγονιών.
Ειδικό κλιμάκιο της Πυροσβεστικής και ένας μεταλλουργός καθηγητής του ΕΜΠ, ο οποίος ορκίστηκε ως ειδικός δικαστικός πραγματογνώμονας επισκέφτηκαν το σημείο αναζητώντας απαντήσεις σχετικά με τα κομμάτια από τη δεύτερη μηχανή της εμπορικής αμαξοστοιχίας πoυ λείπουν, και τον αν αυτό οφείλεται στην έκρηξη ή τη σύγκρουση των αμαξοστοιχιών.
Γιατί αυτό είναι σημαντικό; Γιατί υπήρχε το σενάριο ότι το εικαζόμενο παράνομο φορτίο των υδρογονανθράκων, που σχετίζεται με την ανάφλεξη, ίσως να είχε τοποθετηθεί σε κάποιο μεταξύ του οπίσθιου μέρους της δεύτερης ηλεκτράμαξας και του πρόσθιου ή κάτω μέρους της πρώτης φορτάμαξας που μετέφερε λαμαρίνες.
Μεταξύ οπίσθιου πιλοτηρίου και φορτάμαξας
Στην έκθεση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ αναφέρεται ότι μετά την πρώτη μετωπική σύγκρουση μεταξύ των δύο ηλεκτρομηχανών (επιβατικής και πρώτης μηχανής της εμπορικής) συνέβη και μια δεύτερη μετωπική μεταξύ του κυλικείου της επιβατικής και μιας περιοχής που τοποθετείται μεταξύ του οπίσθιου πιλοτηρίου (κοκπιτ) της δεύτερης ηλεκτρομηχανής (120-012) και του μπροστινού μέρους της πρώτης φορτάμαξας. Στην έκθεση σημειώνεται ότι η προσπάθεια εντοπισμού και ταυτοποίησης όλων των συντριμμιών που αντιστοιχούν στα συγκεκριμένα τμήματα της εμπορικής αμαξοστοιχίας απέβη άκαρπη. Σε αντίθεση με το μεγαλύτερο μέρος της πρώτης φορτάμαξας που υπάρχει, το μπροστινό μέρος λείπει και στο πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ εικάζεται ότι μπορεί να κόπηκε σε μικρότερα κομμάτια για να είναι ευκολότερη η μεταφορά. Πάντως, ακόμη και αν συνέβη αυτό δεν υπάρχουν σχετικά φωτογραφικά τεκμήρια του πώς ήταν η φορτάμαξα αμέσως μετά τη σύγκρουση και πριν κοπεί και μεταφερθεί. Αντίστοιχα με το μπροστινό μέρος της φορτάμαξας φαίνεται να είναι αποκομμένη από το υπόλοιπο όχημα και η καμπίνα του πίσω μέρους της ηλεκτρομηχανής 120-012. Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ υποθέτει ότι τα θραύσματα της εμπορικής που λείπουν βρίσκονται στα συντρίμμια του κυλικείου της επιβατικής «καθώς είναι το μόνο μέρος στο σύνολο του χώρου του ατυχήματος όπου η φωτιά έκαιγε τόσο μανιασμένα που κατέκαψε πλήρως το βιομηχανικό μπλε χρώμα της ηλεκτράμαξας, κάνοντάς της μη αναγνωρίσιμη».
Τα πορίσματα του ΕΜΠ
Για την έρευνα επιστρατεύτηκε ο καθηγητής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Πέτρος Τσακιρίδης, που έλαβε δείγματα προκειμένου να εξετάσει εάν τα μεταλλικά κομμάτια της δεύτερης μηχανής της εμπορικής αμαξοστοιχίας αποκόπηκαν λόγω έκρηξης ή σύγκρουσης. Επιπλέον, ελήφθησαν δείγματα τα οποία θα σταλούν στο Γενικό Χημείο και παράλληλα εξετάστηκε και το σύστημα κλιματισμού της επιβατικής αμαξοστοιχίας. Το κλιμάκιο της Διεύθυνσης Εγκλημάτων Εμπρησμού που μετέβη στο Κουλούρι για να ερευνήσει το συγκεκριμένο κόκπιτ είναι πιθανό να ζητήσει νέο κύκλο αναλύσεων.
Υπενθυμίζεται ότι ένας άλλος καθηγητής του ΕΜΠ, ο χημικός Δημήτρης Καρώνης, έχει κληθεί από τον ανακριτή από τον Μάρτιο του 2024 προκειμένου να αποφανθεί αν η ανάφλεξη της πυρόσφαιρας που έγινε μετά την σύγκρουση των τρένων οφείλεται στα έλαια σιλικόνης των ηλεκτραμαξών. Η έκθεσή του ζητήθηκε αρχικά να παραδοθεί σε δύο μήνες, όμως μέχρι και σήμερα αναμένεται. Δεν αποκλείεται να συσχετιστεί με την νέα έκθεση του καθηγητή Τσακιρίδη σχετικά με τα βαγόνια.
Πόσο ψηλά θα φτάσουν οι διώξεις
Παράλληλα με τις έρευνες για τα αίτια της φωτιάς, η ανάκριση διερευνά τα όσα προηγήθηκαν και όσα ακολούθησαν της σύγκρουσης. Ως προς το πρώτο την προσεχή αλλά και την επόμενη Παρασκευή (21/3 και 28/3) αναμένεται να απολογηθούν δύο υψηλόβαθμα στελέχη της Διεύθυνσης Μεταφορών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, σχετικά με την έλλειψη των συστημάτων ασφαλείας. Από τις απολογίες τους θα κριθεί το αν υπάρχουν ευθύνες και πιο ψηλά, σε επίπεδο γενικού γραμματέα και ακολούθως πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου. Υπενθυμίζεται ότι ζητήθηκε η άρση του απορρήτου των ηλεκτρονικών επικοινωνιών (emails) μεταξύ στελεχών και πολιτικής ηγεσίας για να διαπιστωθεί σε ποιο βαθμό υπήρχε γνώση (και άρα ευθύνη) των ελλείψεων στα συστήματα ασφαλείας.
Ούτως ή άλλως ο τότε γενικός γραμματέας Μεταφορών Ι. Ξιφαράς έχει μπει στο κάδρο της έρευνας για την υπόθεση της αλλοίωσης του χώρου του δυστυχήματος, καθώς αυτός κατονομάστηκε ως εντολέας της απομάκρυνσης των συντριμμιών τόσο σε εσωτερικό έγγραφο της Hellenic Train όσο και στις μαρτυρικές καταθέσεις δύο πυροσβεστών και ενός αστυνομικού.
Αυλαία στην προανακριτική
Στις αρχές της τρέχουσας εβδομάδας ανοίγει η αυλαία της προανακριτικής επιτροπής της Βουλής που θα διερευνήσει ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες του πρώην υπουργού παρά τω πρωθυπουργώ, Χρήστου Τριαντόπουλου, για τους χειρισμούς του στην διαχείριση του «μπαζώματος» του σημείου της σιδηροδρομικής τραγωδίας των Τεμπών. Οι εργασίες της προανακριτικής αναμένεται να διαρκέσουν δύο μήνες και στη συνέχεια η Βουλή να αποφασίσει την παραπομπή του ή όχι σε ειδικό δικαστήριο και τη συγκρότηση αυτού.
Αν στο μεταξύ η ανάκριση για τα θέματα των συστημάτων ασφαλείας καταλήξει και σε ευθύνες της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου, υψηλότερα του γενικού γραμματέα, η δικογραφία θα διαβιβαστεί στον Άρειο Πάγο και στη συνέχεια στη Βουλή, για να αποφασίσει τη σύσταση νέας προανακριτικής επιτροπής.
*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 16.03.2025
«Ευχές για περαστικά στους τραυματίες»
Αποκάλυψε ο πρόεδρος Αξιωματικών Πυροσβεστικού Σώματος, με αφορμή την τραγωδία στη Β. Μακεδονία
Καταιγίδες, χιόνια και βουτιά θερμοκρασίας έως και 15 βαθμούς
Τα στοιχεία εντοπίστηκαν στα συντρίμμια τους δυστυχήματος από τον Μάρτιο του 2024, δεν είχε συμπεριληφθεί στη δικογραφία, κάτι που τελικά έγινε το 2025, σύμφωνα με τον πραγματογνώμονα