1.571
χιλιόμετρα μετρούσε το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο το 1909
8,5
χιλιόμετρα ήταν τα πρώτα που υποδέχθηκαν τρένο στην Ελλάδα. Ήταν η γραμμή Θησείο-Πειραιάς, τμήμα της σημερινής «πράσινης γραμμής» του ηλεκτρικού
Βιομηχανική Επανάσταση δε νοείται χωρίς τον σιδηρόδρομο. Στις συνεχείς αναφορές στην τρέχουσα Τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση, μοιάζει να ξεχνάμε τις προηγούμενες Βιομηχανικές Επαναστάσεις και τα υλικά θεμελίωσής τους. Στην Πρώτη Βιομηχανική Επανάσταση η υδροκίνητη υποστήριξή της ήταν αυτή που της προσέδωσε το χαρακτήρα. Ξεκίνησε -και κατά κύριο λόγο περαιώθηκε- στη Μεγάλη Βρετανία και στις ΗΠΑ των πρώτων εξορύξεων και της αξιοποίησης των μεταλλευμάτων. Βωξίτης και χάλυβας πρωταγωνιστούν στα χαρακτηριστικά της τότε νέας εποχής, που βλέπει την πρώτη φάση της να ολοκληρώνεται στα μέσα του 19ου αιώνα. Μαζί και η εμφάνιση των σιδηροδρόμων, σε παιδική ηλικία, σε βοηθητικό ρόλο, αρχικά. Τη χρονική συνοριακή της γραμμή, με τη διάδοχή της, Δεύτερη Βιομηχανική Επανάσταση, θα την τοποθετήσουμε στα 1870, όταν η ανάπτυξη των σιδηροδρόμων και του τηλέγραφο κηρύσσουν την έναρξη μια πρώιμης παγκοσμιοποίησης. Αρχίζουν οι καινοτομίες να μεταφέρονται, μαζί με τους επιβάτες, γρηγορότερα και σε μεγαλύτερη έκταση. Στον χορό μπαίνουν όχι μόνον η Γερμανία, η Γαλλία και η Ιταλία, αλλά και η μακρινή Ιαπωνία. Στα βαγόνια των τρένων μεταφέρονται όχι μόνον άνθρωποι, εμπορεύματα και ιδέες, αλλά και οι συνεχείς επιστημονικές ανακαλύψεις, που βλέπουν την κορύφωσή τους στον ηλεκτρισμό και στη «βιομηχανική γραμμή παραγωγής».
Το ρολόι σήμαινε πλέον την ώρα του Α’ Παγκόσμιου Πολέμου και ο σιδηρόδρομος μετατρεπόταν σε έναν κουβαλητή πολεμικού υλικού. Σε όλον τούτο τον καταιγισμό των εξελίξεων, η Ελλάδα προλαβαίνει το τρένο χάρη στον εμβληματικό πρωθυπουργό Χαρίλαο Τρικούπη, λίγο μετά το 1870, οπότε και χρίζεται για πρώτη φορά πρωθυπουργός. Είναι ιδιαιτέρως διαφωτιστική η ομιλία του στο ελληνικό Κοινοβούλιο, τον Μάιο του 1882, όταν περιγράφει το όραμά του για τους σιδηροδρόμους (τηρείται η ορθογραφία της εποχής):
«Εντός τεσσάρων έως πέντε το πολύ ετών, ου μόνον ο απ’ Αθηνών έως Πατρών και Ναυπλίου σιδηρόδρομος, αλλά ολόκληρον το σύμπλεγμα των εσωτερικών τιμών σιδηροδρόμων πρέπει να είναι κατασκευασμένον. Δεν είναι επιτετραμμένον εις την Ελλάδα να περιμένη πλειότερον. Περίμενε μέχρι πρότινος, διότι τα μέσα αυτής δεν τη επέτρεπον να πράξη εξ ιδίων, η δε πίστις της δεν τη επέτρεπε να χρησιμοποίηση προς κατασκευήν σιδηροδρόμων ξένα κεφάλαια. Ήδη όμως τη επιτρέπει τοιαύτης ενέργειας η πίστις αυτής, και τα μέσα αυτής τη επιτρέπουσι να ανταποκριθή εις τας υποχρεώσεις, της οποίας δια της πίστεως θέλει αναλάβει».
1.571
χιλιόμετρα μετρούσε το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο το 1909
8,5
χιλιόμετρα ήταν τα πρώτα που υποδέχθηκαν τρένο στην Ελλάδα. Ήταν η γραμμή Θησείο-Πειραιάς, τμήμα της σημερινής «πράσινης γραμμής» του ηλεκτρικού