nikos-hliadis-Q3Ac6.jpg

Πριν από ακριβώς ένα χρόνο η “Μακεδονία” και το makthes.gr είχαν διοργανώσει μια ημερίδα για “Τη νέα ταυτότητα της Θεσσαλονίκης και της Κεντρικής Μακεδονίας”. Σε ένα από τα πάνελ της ημερίδας συμμετείχε και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας ο οποίος ρωτήθηκε “τι θα γίνει με τις επεκτάσεις του μετρό”, πλην της ήδη δρομολογημένης προς Καλαμαριά.

Στην απάντησή του ο υπουργός περιορίστηκε να πει ότι “το επόμενο χρονικό διάστημα θα έχουμε τις μελέτες για τη δημοπράτηση προς Εύοσμο και Κορδελιό. Επίσης, το επόμενο χρονικό διάστημα θα ανακοινωθεί το τελικό πρόγραμμα και η αναλυτική χάραξη των σταθμών των επεκτάσεων, συμπεριλαμβανομένων και των περιοχών προς Τούμπα και Χαριλάου. Προτεραιότητά μας είναι η επέκταση προς τα δυτικά”. Απέφυγε, ωστόσο, να δώσει συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα λέγοντας ότι θα πρέπει “να πηγαίνουμε βήμα βήμα για να είμαστε αξιόπιστοι”.

Έκτοτε, το ίδιο ερώτημα τέθηκε και άλλες φορές προς τον υπουργό, κατά την περίοδο παράδοσης της βασικής γραμμής του μετρό, τον περασμένο Νοέμβριο, αλλά και μετέπειτα. Οι απαντήσεις του κ. Σταϊκούρα ήταν αυτή τη φορά περισσότερο σαφείς, με κίνδυνο να θεωρηθούν έως και κυνικές. Ο υπουργός ξεκαθάρισε ότι δεν μπορούμε να μιλάμε για επεκτάσεις του μετρό εάν προηγουμένως δεν έχουμε εξασφαλίσει τα απαιτούμενα χρήματα. Τελευταία φορά που ρωτήθηκε για το συγκεκριμένο θέμα ήταν την περασμένη Πέμπτη (στο Action 24). Συγκεκριμένα ρωτήθηκε για την επέκταση του μετρό προς δυτικά και η αφοπλιστική απάντησή του ήταν: «Έπεται. Ακόμα είναι πολύ νωρίς γιατί δεν έχουμε ούτε την αναγκαία χρηματοδότηση -και το έχουμε πει αυτό. Δεν υπάρχει Ταμείο Ανάκαμψης, τελείωσε. Λήγει τώρα, τελευταία αναθεώρηση είναι καλοκαίρι του 2026».

Εν ολίγοις, ο κ. Σταϊκούρας απάντησε χωρίς υπεκφυγές, ξεκαθαρίζοντας ουσιαστικά ότι οι επεκτάσεις του μετρό της Θεσσαλονίκης δεν υπάρχουν στην κυβερνητική ατζέντα καθώς δεν υπάρχουν τα χρήματα. Δεν είναι πολύ συνηθισμένο ένας υπουργός να μην προσπαθεί να κρυφτεί πίσω από δήθεν μελέτες και προκαταρκτικές εργασίες, αλλά να απαντά ξεκάθαρα ότι η Θεσσαλονίκη δεν πρόκειται να δει επεκτάσεις του μετρό εάν προηγουμένως δεν βρεθούν τα απαιτούμενα κονδύλια. Η αφοπλιστική ειλικρίνεια του υπουργού προκαλεί, αν μη τι άλλο, εντύπωση.

Μεγαλύτερη εντύπωση, όμως, προκαλεί η “σιωπή” της Θεσσαλονίκης. Κανένα τοπικό κυβερνητικό στέλεχος, κανείς βουλευτής, κυβερνητικός ή αντιπολιτευόμενος, κανείς δήμαρχος, καμία περιφερειάρχης, κανείς εκπρόσωπος Επιμελητηρίου δεν βγήκε να κάνει το παραμικρό σχόλιο.

Διερωτώμαι: δεν ενοχλούνται από αυτόν τον κυβερνητικό κυνισμό; Δεν θεωρούν χρέος τους να βγουν και να απαιτήσουν από την κυβέρνηση να “κόψει το λαιμό της” για να βρει τα απαιτούμενα κονδύλια; Κι αν δεν υπάρχουν, ας περικόψει μερικά χιλιόμετρα από το διαρκώς επεκτεινόμενο μετρό των Αθηνών, μπας και περισσέψει κάτι και για το... boutique μετρό της Θεσσαλονίκης.

Άλλωστε, πιθανότατα ελάχιστοι το θυμούνται, ή, μπορεί και να μην το γνωρίζουν, αλλά τα χρήματα με τα οποία κατασκευάζεται η γραμμή 4 του μετρό της πρωτεύουσας ήταν χρήματα τα οποία είχαν προϋπολογιστεί, ήδη από το 2012 για τις επεκτάσεις του μετρό της Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα, το 2012 οι σχεδιασμοί για τη γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, με τους σχεδιασμούς για τις δύο επεκτάσεις του μετρό Θεσσαλονίκης προς τα δυτικά (μία προς τα νοσοκομεία Παπαγεωργίου, 424 και μία δεύτερη προς Εύοσμο, Κορδελιό, Αμπελόκηπους) ήταν στην ίδια αφετηρία. Το κόστος των επεκτάσεων του μετρό Θεσσαλονίκης προς δυτικά είχε προϋπολογιστεί στο 1,4 δισ. ευρώ, όσο ακριβώς και η γραμμή 4 της Αθήνας.

Στο δε, ερώτημα, “και γιατί η γραμμή 4 κατασκευάζεται ήδη, ενώ οι επεκτάσεις του μετρό της Θεσσαλονίκης παραπέμπονται στις ελληνικές καλένδες;” η απάντηση είναι απλή: Επειδή η γραμμή 4 διατρέχει τις εκλογικές περιφέρειες στις οποίες εκλέγονται σημαίνοντα, νυν και πρώην κυβερνητικά στελέχη όπως ο Κωστής Χατζηδάκης, ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, αλλά και ο επί πενταετία σχεδόν υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης.

Όλοι αυτοί φρόντισαν λοιπόν, να προχωρήσουν τη γραμμή 4 που διατρέχει την εκλογική τους περιφέρεια, χρησιμοποιώντας για τη χρηματοδότηση και τους πόρους από το ΕΣΠΑ που είχαν προϋπολογιστεί για τις επεκτάσεις του μετρό της Θεσσαλονίκης.

Αυτοί βεβαίως πολύ καλά έκαναν, και θα το ξανακάνουν ασφαλώς, όσο βλέπουν τη Θεσσαλονίκη, άβουλη και αμήχανη, να παρακολουθεί σιωπηρή τις σε βάρος της μεθοδεύσεις. Και να αρκείται στη διαβεβαίωση ότι, κάποια στιγμή, ως το 2040, ζωή να 'χουμε, το μετρό θα φτάσει και στο αεροδρόμιο