Λιμάνι Θεσσαλονίκης: Οι Ντρέιφους, η επόμενη μέρα, τα κρίσιμα ερωτήματα και το επενδυτικό στοίχημα των 200 εκατ.

Οι γεωστρατηγικές προεκτάσεις της πρότασης των Γαλλοελβετών κροίσων για την απόκτηση του 21% του ΟΛΘ - Οι ευαίσθητες ισορροπίες και το σκληρό επιχειρηματικό πόκερ

Με την σκόνη της δημόσιας πρότασης - βόμβα της περασμένης Παρασκευής για την αγορά του 21% του ΟΛΘ (αντί 57 εκατ. ευρώ με τίμημα 27 ευρώ ανά μετοχή) από τον γαλλικό όμιλο Ντρέιφους (μέσω της LeonidsPort), κολοσσό στην εμπορία αγροδιατροφικών προϊόντων, να έχει κατακάτσει, πληθαίνουν τα ερωτήματα και η φημολογία για την σκοπιμότητα της κίνησης αυτής, με τον αιφνιδιασμό πάντως που προκλήθηκε στην αγορά να... συνεχίζεται μέχρι σήμερα, παρά τα περί του αντιθέτου λεγόμενα.

Αν λάβουμε υπόψιν πως μιλάμε για μία υποδομή ευαίσθητης γεωστρατηγικής σημασίας (σε μία περίοδο πρωτοφανούς διεθνούς αστάθειας με την έλευση Τραμπ να κλονίζει περαιτέρω τις ισορροπίες στο γεωπολιτικό πόκερ), επί της ουσίας το λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι ένα φυσικό «μονοπώλιο» στην ευρύτερη περιοχή, δύο είναι τα κυρίαρχα ερωτήματα:

1) Επενδυτές με το βεληνεκές των Ντρέιφους θα αρκεστούν να αποκτήσουν μόνο το 21% από τους μικρομετόχους και να εισπράττουν ενδεχόμενα μερίσματα ή θα θελήσουν στο μέλλον να ανοιχτούν επεκτείνοντας την συμμετοχή τους στο μετοχικό κεφάλαιο της ΟΛΘ ΑΕ (χτυπώντας ενδεχομένως και την πόρτα της κυβέρνησης) και αν ναι πώς θα αντιδράσει ο σημερινός μεγαλομέτοχος; Το δημόσιο (Υπερταμείο) κατέχει στον ΟΛΘ ποσοστό πέριξ του 7% ενώ ο Ιβάν Σαββίδης, είτε μόνος είτε μέσω της κοινοπραξίας που κάνει κουμάντο στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ελέγχει ποσοστό γύρω στο 72%.

2) Σύμφωνα με πληροφορίες του makthes.gr, οι Γαλλοελβετοί κροίσοι ήρθαν, με όχημα την είσοδο στον ΟΛΘ, για να μείνουν στη χώρα και να επεκταθούν και σε άλλους τομείς, πέραν των υποδομών, γεγονός που αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο και για νέες κινήσεις, «αιφνιδιαστκές» ή μη. Ας μην ξεχνάμε πως μιλάμε για έναν όμιλο με άφθονη ρευστότητα και τζίρους της τάξης των 60 δισ. δολαρίων. Συνεπώς, μήπως το λιμάνι είναι μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου του επιχειρηματικού ομίλου για να εδραιώσει για τα καλά την παρουσία του στη χώρα μας; 

Δύσκολα ερωτήματα τα οποία θα πάρει χρόνο να απαντηθούν με ασφάλεια και όχι σε επίπεδο φημών και ψιθύρων που πολλές φορές γίνονται μέρος των επιχειρηματικών παιχνιδιών, ειδικά όταν «χορεύουν» δισεκατομμύρια.

Σε κάθε περίπτωση, αν βάλουμε στο παζλ και την αξιοποίηση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου σαν logistic center αλλά και την γενικότερη κινητικότητα που παρατηρείται για logistics στη Θεσσαλονίκη ενδεχομένως να αρχίσουν να σχηματίζονται τα κομμάτια του πολυδιάστατου παζλ...

Άλμα της μετοχής

Στο πλαίσιο αυτό, στο επίκεντρο της χθεσινής συνεδρίασης του Χρηματιστηρίου όπως ήταν αναμενόμενο βρέθηκε η μετοχή του ΟΛΘ, καθώς ξεκίνησε χθες να τρέχει η δημόσια πρόταση της Leonidsport Β.V., συμφερόντων της οικογένειας Louis-Dreyfus, για το 21% του ομίλου. Η μετοχή «έπιασε» τα 27 ευρώ της δημόσιας πρότασης, με το άλμα +13% που κατέγραψε, έχοντας μάλιστα διακινήσει πάνω από 275 χιλ. τεμάχια.

To βράδυ της Δευτέρας έγινε γνωστό πως η Leonidsport B.V. απέκτησε  212.114 μετοχές. Ο αριθμός αυτός αντιστοιχεί στο 2,1% του μετοχικού κεφαλαίου και των δικαιωμάτων ψήφου της εταιρείας. Το τίμημα ανήλθε σε 27,00 ευρώ ανά μετοχή μέσω χρηματιστηριακών συναλλαγών, οι οποίες θα εκκαθαριστούν στις 15 Ιανουαρίου.

Οι μικρομέτοχοι εμφανίστηκαν διστακτικοί να πουλήσουν την πρώτη μέρα, κάτι βέβαια που δεν προδικάζει απαραίτητα κάτι για την εξέλιξη της δημόσιας πρότασης, συνιστώντας ενδεχομένως και μία τακτική για την αύξηση του προσφερόμενου τιμήματος.

Την ίδια στιγμή, η δημόσια πρόταση των Ντρέιφους βρίσκει το λιμάνι ενώπιον μίας ιδιαίτερα κομβικής περιόδου κι ενώ μετά την πρόσφατη παράταση που έδωσε η κυβέρνηση ο ΟΛΘ οφείλει να υλοποιήσει επενδύσεις οι οποίες θα ξεπεράσουν τα 200 εκατ. ευρώ μέχρι το 2030 από το 2025 που έβαζε το deadline το προηγούμενο χρονοδιάγραμμα.

Εφόσον τελεσφορήσει η πρόταση των Ντρέιφους το λιμάνι θα ενισχυθεί με ρευστότητα που θα συμβάλλει στην ομαλή υλοποίηση του επενδυτικού του πλάνου, κρίσιμη παράμετρος που καλό θα ήταν να μην την παραβλέπουμε.

Η πρόκληση του έκτου προβλήτα

Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αποτελεί ήδη το πρώτο διαμετακομιστικό λιμάνι της Ελλάδας σε συμβατικό φορτίο και ένα από τα κυριότερα λιμάνια στην Ανατολική Μεσόγειο με τον καθοριστικό ρόλο που διαδραματίζει στην διακίνηση εμπορευμάτων να ενισχύεται περαιτέρω.

Νέα πνοή στο λιμάνι θα δώσει η πολυπόθητη εκκίνηση του έργου της επέκτασης του έκτου προβλήτα (το έργο θα τρέξει η κοινοπραξία ΜΕΤΚΑ -ΤΕΚΑΛ), μία επένδυση που λόγω και της ανόδου του κατασκευαστικού κόστους θα ξεπεράσει τα 200 εκατ. ευρώ. Το Προεδρικό Διάταγμα που θα ανοίξει τον δρόμο για το μεγαλόπνοο εγχείρημα αναμένεται μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2025.

Η επέκταση του έκτου προβλήτα θα αλλάξει επίπεδο στο λιμάνι, προσφέροντάς του την δυνατότητα να προσελκύσει μεγαλύτερα πλοία, αποφέροντας παράλληλα ευρύτερα οφέλη στην τοπική οικονομία. Πρόκειται για ένα έργο που θα επιτρέψει στον λιμένα να αναβαθμιστεί πολλαπλώς, τριπλασιάζοντας τη χωρητικότητα σε κοντέινερ και παρέχοντας την ευχέρεια σε πλοία κύριων γραμμών να «πιάσουν» Θεσσαλονίκη.

Μέχρι σήμερα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης μπορούν να αγκυροβολήσουν μόνο πλοία των λεγόμενων τροφοδοτικών γραμμών, με βύθισμα μέχρι 12 μέτρα, λόγω μικρού βάθους του λιμανιού στο δυτικό τμήμα της 6ης προβλήτας (κρηπίδωμα 26) όπου λειτουργεί ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ).

Eκτιμάται πως δέκα χρόνια αφότου ολοκληρωθεί η επέκταση του έκτου προβλήτα ο μέσος όρος των εσόδων σε όλο το φάσμα της εφοδιαστικής αλυσίδας πέριξ του λιμανιού θα φτάνει τα 280 εκατ. ευρώ ετησίως ενώ θα παράγεται προστιθέμενη αξία άνω των 180 εκατ. ευρώ ετησίως, συνεισφέροντας στη δημιουργία πάνω από 4.300 θέσεων εργασίας που σχετίζονται άμεσα και έμμεσα με το λιμάνι και το εξαγωγικό εμπόριο.

Loader