To πρώτο (;) ημίχρονο του παιχνιδιού Σαββίδη – Ντρέιφους οδεύει προς τη λήξη του στις 20 Φεβρουαρίου (εκπνέει η περίοδος αποδοχής της δημόσιας πρότασης των Ντρέιφους για το 21% του ΟΛΘ με τίμημα 27 ευρώ ανά μετοχή) με τα δεδομένα αναφορικά με το ποιος κάνει κουμάντο στο λιμάνι, παρά τις μεγάλες αναταράξεις που προκάλεσε αρχικά η πρόταση των Ντρέιφους, να μην έχουν αλλάξει δραματικά.
Φαινομενικά, οι Ντρέιφους δεν πετυχαίνουν τον στόχο τους ενώ ο Ιβάν Σαββίδης ελέγχει εμμέσως και αμέσως μεγαλύτερο ποσοστό του λιμανιού από αυτό που κατείχε στις 10 Ιανουαρίου (όταν και έγινε γνωστή η πρόταση των Γαλλοελβετών). Οπότε πάμε παρακάτω; Δεν είναι τόσο απλά τα πράγματα…
Η ΟΛΘ ΑΕ έχει ρευστά διαθέσιμα πέριξ των 100 εκατ. και μηδενικό δανεισμό με τζίρο, το 2023, πέριξ των 85 εκατ. και καθαρά κέρδη 17,5 εκατ. Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι το μεγαλύτερο διαμετακομιστικό λιμάνι της Ελλάδας σε συμβατικά φορτία και το πλησιέστερο λιμάνι της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις χώρες των Βαλκανίων και της Παρευξείνιας Ζώνης, σε μία περίοδο που μαίνεται ο πόλεμος στην Ουκρανία.
Η γεωστρατηγική, γεωπολιτική και οικονομική αξία λιμανιού είναι ανεκτίμητη, μιλάμε για μία τεράστιας σημασίας υποδομή για όποιον την ελέγχει, δεν έχει να κάνει με το πόσα κοντέινερ διακινεί…
Αντίστροφη μέτρηση
Η εβδομάδα που ξεκινά σήμερα είναι η πλέον καθοριστική, χωρίς όμως να μπορεί κάποιος να φανταστεί πως από σήμερα έως την Πέμπτη 20 Φεβρουαρίου που λήγει η περίοδος αποδοχής της δημόσιας πρότασης της LeonidsPort, συμφερόντων Ντρέιφους, οι Γαλλοελβετοί κροίσοι θα έχουν καταφέρει να κατέχουν το 21% ενώ μέχρι σήμερα έχουν αποκτήσει ποσοστό πέριξ του 3%. Το μπαράζ αγορών μετοχών των τελευταίων εβδομάδων από τον Ιβάν Σαββίδη παρείχε «τεχνητή» στήριξη στη μετοχή του ΟΛΘ διατηρώντας τη σε επίπεδα άνω των 27 ευρώ.
Ο «βομβαρδισμός» αγορών μικρών πακέτων μετοχών από τον ισχυρό άνδρα του λιμανιού (μετά την δημόσια πρόταση μέχρι και σήμερα η εταιρεία Belterra «μάζεψε» 38.900 μετοχές του ΟΛΘ σε τίμημα μεγαλύτερο των 27 ευρώ, δαπανώντας 1,105 εκατ.) ερμηνεύεται και σαν επίδειξη δύναμης, στέλνοντας παράλληλα και τα κατάλληλα μηνύματα και πέραν του Ατλαντικού. «Είμαι εδώ, στηρίζω την επένδυσή μου, έχουν αυτοί λεφτά, έχω κι εγώ». Σημαίνει αυτό πως με την κατάλληλη αύξηση του τιμήματος θα μπορούσε ο μεγαλομέτοχος του ΠΑΟΚ να πουλήσει; Ενδεχομένως ναι, ίσως πάλι και όχι…
Από την άλλη, με δεδομένο πως μιλάμε για μία πανίσχυρη οικογένεια με άφθονη ρευστότητα, φαντάζει αδιανόητο να πιστέψει κάποιος πως απλά ήρθαν, είδαν και θα… απέλθουν με άδεια χέρια. Είναι δυνατόν η πρόταση για το λιμάνι να ήταν ένα απλό πυροτέχνημα και οι Ντρέιφους αφού δεν κατάφεραν να πετύχουν το στόχο τους, να αποχωρήσουν… έτσι απλά;
Τα σενάρια της επόμενης μέρας
Εφόσον όμως δεν έχουν την προσεχή Πέμπτη το 21%, ποια τα επόμενα βήματα; Θα αυξήσουν το τίμημα (κάτι που με ανακοινώσεις τους αρχικά απέκλειαν); Θα υπάρξει παράταση της δημόσιας πρότασης (έχουν αυτό το δικαίωμα) για 2 έως 4 εβδομάδες και αν ναι με τι σκοπό (πέρα από το να κερδίσουν για κάποιο λόγο χρόνο), εφόσον το τίμημα παραμείνει ίδιο;
Θα επιχειρήσουν να τα βρουν με τον Ιβάν Σαββίδη και να μπουν στο λιμάνι, ενώνοντας δυνάμεις με τον μεγαλομέτοχο του ΠΑΟΚ;
Έτσι κι αλλιώς, ακόμα κι αν κατάφερναν να πάρουν το 21% στο τίμημα που πρόσφεραν θα αρκούνταν σε μία απλή εκπροσώπηση στο ΔΣ; Δε θα ήθελαν να αποκτήσουν μεγαλύτερο ποσοστό του ΟΛΘ για να έχουν ουσιαστικό λόγο και στη διοίκηση; Μήπως επιχειρήσουν να χτυπήσουν και την πόρτα του Υπερταμείου αργότερα που ελέγχει περίπου το 7% του ΟΛΘ;
Ο παράγοντας «έκτος προβλήτας»
Αυτό που προσδίδει πρόσθετη γεωστρατηγική και αναπτυξιακή αξία στο λιμάνι είναι το άνοιγμα του δρόμου για την επέκταση του έκτου προβλήτα καθώς την περασμένη εβδομάδα, μετά από μόλις… 30 χρόνια αναμονή, εκδόθηκε το πολυπόθητο Προεδρικό Διάταγμα.
Η επέκταση του προβλήτα, μία επένδυση που θα ξεπεράσει τα 150 εκατ. ευρώ, θα αναβαθμίσει πολλαπλά το λιμάνι προσελκύοντας πλοία μεγαλύτερου μεγέθους. Το Προεδρικό Διάταγμα που εκδόθηκε με την πρόταση των Ντρέιφους να τρέχει (τυχαίο ή μία κίνηση που θέλει να «σπρώξει» τις εξελίξεις;) αναμφίβολα παίζει τον ρόλο του ενώ εφόσον οι Γαλλοελβετοί κροίσοι μπουν με κάποιο τρόπο στο λιμάνι αναμφίβολα μπορούν να διοχετεύσουν ρευστότητα για να εισέλθει άμεσα σε ρότα υλοποίησης το μεγαλεπήβολο project.
Σε κάθε περίπτωση, τα ερωτήματα αφθονούν και οι απαντήσεις για την ώρα δύσκολα διακρίνονται αν και σε ένα σκληρό επιχειρηματικό πόκερ οι παίκτες αποκαλύπτουν αργά τα χαρτιά τους και τους άσσους στο μανίκι τους, με τα φαινόμενα πολλές φορές να απατούν…