Κωνσταντίνος Γκιουλέκας στη «ΜτΚ»: Καμία χρονοτριβή, καμία δικαιολογία, καμία χαμένη ημέρα

Ο υφυπουργός Μακεδονίας-Θράκης μιλά για την πρόκληση με τους δασμούς, την άνοδο αλλά και τον λαϊκισμό της Πλεύσης Ελευθερίας και τα χρονοδιαγράμματα των έργων της Θεσσαλονίκης

«Η εντολή που έχουμε από τον πρωθυπουργό είναι σαφής και απόλυτη: Καμία χρονοτριβή, καμία δικαιολογία, καμία ημέρα χαμένη. Σηκώσαμε τα μανίκια και τρέχουμε ακόμη πιο γρήγορα, διορθώνουμε λάθη και παραλείψεις και προχωρούμε προς τα εμπρός. Έχουμε δύο χρόνια μπροστά μας, έως τις επόμενες εκλογές και είμαι βέβαιος ότι όταν θα στηθούν οι εθνικές κάλπες η ΝΔ θα κριθεί θετικά από το έργο της. Ωστόσο, δεν χρειάζονται περισσότερα. Μόνον δουλειά και παραγωγή έργου». Αυτό τονίζει ο Κωνσταντίνος Γκιουλέκας σε συνέντευξή του στη «ΜτΚ».

Ο υφυπουργός Μακεδονίας-Θράκης απαντώντας σε ερώτηση για την Πλεύση Ελευθερίας σημειώνει ότι είναι «ένα κόμμα που εκμεταλλεύτηκε και εργαλειοποίησε πολιτικά την τραγωδία των Τεμπών» και ότι ρητορική της «βασίζεται κυρίως στον λαϊκισμό και την πόλωση, κάτι που δεν βοηθά στη σύνθεση και στην προώθηση ουσιαστικών λύσεων».

Για την ανάπλαση της Έκθεσης επισημαίνει ότι «η Θεσσαλονίκη χρειάζεται αυτόν τον πνεύμονα πρασίνου περίπου 100 στρεμμάτων, που θα αποκτήσει με την ανάπλαση της ΔΕΘ μέσα στην καρδιά της πόλης, χρειάζεται ένα σύγχρονο Εκθεσιακό Κέντρο για να περάσει η ΔΕΘ στη νέα εποχή ως μία από τις καταξιωμένες αλλά και αναβαθμισμένες παγκοσμίως διεθνείς εκθέσεις».

Τέλος διαβεβαιώνει ότι η εκκίνηση του Μετρό της Καλαμαριάς θα πραγματοποιηθεί μέχρι το Φεβρουάριο του 2026, ότι οι εργασίες του FlyOver προχωρούν με ταχείς ρυθμούς και ότι το Παιδαγωγικό Νοσοκομείο στο Φίλυρο θα λειτουργήσει στις αρχές του 2027.

Κύριε Γκιουλέκα, να ξεκινήσουμε από τα μεγάλα θέματα που έχει δημιουργήσει ο ακήρυχτος εμπορικός πόλεμος εξαιτίας της επιβολής δασμών από τις ΗΠΑ. Πόσο μπορεί να επηρεάσει την ελληνική οικονομία;

Αναμφίβολα, σε μία εποχή που υπάρχει έντονη οικονομική αλληλεξάρτηση από όλα τα κράτη η επιβολή δασμών ενδέχεται να επηρεάσει αρνητικά την παγκόσμια οικονομία. Η εθνική οικονομία είναι σε θέση να αντιμετωπίσει, στο μέτρο των δυνατοτήτων της, πιθανές προκλήσεις.

Η θέση της Ελλάδας διαπραγματευτικά έχει βελτιωθεί τα τελευταία έξι χρόνια. Είμαστε ένας σημαντικός σύμμαχος των ΗΠΑ και αφήσαμε πίσω τις εποχές που ήμασταν το «μαύρο πρόβατο» της Ευρώπης. Η Ελλάδα είναι πλέον σε θέση να κάθεται με αυτοπεποίθηση και αξιοπρέπεια στο τραπέζι των Ευρωπαίων ηγετών, να μιλάει για το μέλλον της Ευρώπης και για το πώς οι ευρωπαϊκές πολιτικές μπορούν να καταστήσουν την Ευρώπη πιο ισχυρή.

Αυτό που πρότεινε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης για μια «win-win» συμφωνία μεταξύ Ευρώπης και ΗΠΑ δεν έμεινε απαρατήρητο από τον Πρόεδρο Τραμπ. Ενδιαφερόμαστε ιδιαίτερα για τα προϊόντα πρωτογενούς τομέα που εξάγονται στις ΗΠΑ, τα οποία δεν παράγονται εκεί (λάδι, ελιές, φέτα) αλλά το σίγουρο είναι πως η επιβολή δασμών σε τέτοιου είδους προϊόντα θα επιβαρύνει τις εξαγωγές.

Ο πρωθυπουργός έκανε λόγο για τη δυνατότητα να υπάρχει μία συμφωνία μηδενικών δασμών μεταξύ Ευρώπης και ΗΠΑ. Το βλέπετε πιθανό;

Η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να εκμεταλλευτεί το χρονικό διάστημα της παράτασης των ενενήντα ημερών στους δασμούς, ώστε να μπορέσει να διαπραγματευτεί με τις ΗΠΑ μία συμφωνία η οποία να είναι αμοιβαία επωφελής και -γιατί όχι- να καταλήξει σε ένα πλαίσιο μηδενικών δασμών από και προς τις Ηνωμένες Πολιτείες, έτσι ώστε να διευκολυνθεί ουσιαστικά το εμπόριο μεταξύ της ΕΕ και των ΗΠΑ. Η Ελλάδα είναι πλήρως προσηλωμένη στην αναζήτηση κάθε δυνατής λύσης για τις δυο πλευρές, βασισμένη στους κανόνες του Διεθνούς Εμπορίου.

Την ίδια στιγμή σε όλες τις δημοσκοπήσεις που γίνονται στη χώρα μας το θέμα της ακρίβειας είναι πρώτο στις ανησυχίες των πολιτών. Τι δεν κάνατε καλά;

Η μάχη με την ακρίβεια είναι διαρκής και αποτελεί ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζει ολόκληρη η Ευρώπη. Η ελληνική απάντηση στην ακρίβεια είναι η ενίσχυση του εισοδήματος, παράλληλα με τους συνεχείς ελέγχους, την πάταξη της αισχροκέρδειας και την επιβολή τσουχτερών προστίμων, όπου χρειάζεται. Όσο αυξάνονται οι πραγματικοί μισθοί τόσο βελτιώνεται το διαθέσιμο εισόδημα. Όσο μειώνονται οι φόροι και οι ασφαλιστικές εισφορές τόσο αυξάνεται το πραγματικό εισόδημα. Από το 2019 έως σήμερα μειώσαμε 72 φόρους, αυξήσαμε τους μισθούς των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, αυξήσαμε δύο φορές τις συντάξεις, αυξήσαμε, για πρώτη φορά, μετά από 14 χρόνια, τον μισθό των δημοσίων υπαλλήλων και κατά 28% τον κατώτατο μισθό, από τα 650 ευρώ που ήταν το 2019 στα 880 ευρώ που είναι σήμερα. Όσο συνεχίζεται η ακρίβεια τόσο τα μέτρα που θα λαμβάνει η κυβέρνηση θα κατευθύνονται για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος.

Οι δημοσκοπήσεις δείχνουν επίσης από τη μία σταθεροποίηση των ποσοστών της ΝΔ και από την άλλη μία φθορά. Είναι μόνο τα Τέμπη όπου οι πολίτες δείχνουν να μην εγκρίνουν τους κυβερνητικούς χειρισμούς ή υπάρχει και κάτι άλλο;

Οι τελευταίες δημοσκοπήσεις, όπως συμβαίνει πάντοτε, στέλνουν τα μηνύματα της κοινωνίας. Μετά από σχεδόν έξι χρόνια διακυβέρνησης υπάρχει φυσιολογική φθορά. Βεβαίως δημιουργήθηκε ένα τοξικό κλίμα από την προσπάθεια κάποιων κομμάτων της αντιπολίτευσης να εκμεταλλευτούν πολιτικά την εθνική τραγωδία των Τεμπών. Είναι βέβαιο ότι δημιούργησε ανησυχία και προβληματισμό. Εμείς, από την πλευρά μας, διορθώνουμε λάθη και παραλείψεις και προχωρούμε προς τα εμπρός, προσπαθώντας ακόμη πιο σκληρά να δώσουμε λύση στα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι συμπολίτες μας, όπως είναι η μάχη κατά της ακρίβειας, το πιο αποτελεσματικό κράτος, η επιτάχυνση των ρυθμών σε όλους τους τομείς. Δεν υπάρχουν περιθώρια για παρερμηνείες. Όλοι μας κρινόμαστε από το αποτέλεσμα. Αυτό θα κρίνουν και οι Έλληνες πολίτες στο τέλος της τετραετίας, όταν θα γίνουν εκλογές, σε ό,τι αφορά στην κυβέρνηση.

Η εντολή που έχουμε από τον πρωθυπουργό είναι σαφής και απόλυτη: Καμία χρονοτριβή, καμία δικαιολογία, καμία ημέρα χαμένη. Σηκώσαμε τα μανίκια και τρέχουμε ακόμη πιο γρήγορα. Έχουμε δύο χρόνια μπροστά μας, έως τις επόμενες εκλογές και είμαι βέβαιος ότι όταν θα στηθούν οι εθνικές κάλπες η Νέα Δημοκρατία θα κριθεί θετικά από το έργο της. Ωστόσο, δεν χρειάζονται περισσότερα. Μόνον δουλειά και παραγωγή έργου.

Σας προβληματίζει η άνοδος της Πλεύσης Ελευθερίας;

Η Πλεύση Ελευθερίας είναι ένα κόμμα το οποίο, όπως προείπαμε, ανήκει στα κόμματα της αντιπολίτευσης που εκμεταλλεύτηκαν και εργαλειοποίησαν πολιτικά την τραγωδία των Τεμπών. Η ρητορική τους βασίζεται κυρίως στον λαϊκισμό και την πόλωση, κάτι που δεν βοηθά στη σύνθεση και στην προώθηση ουσιαστικών λύσεων. Ας μην ξεχνάμε ότι στην Ελλάδα είναι νωπές οι μνήμες από τέτοιες ρητορικές λαϊκισμού και πόλωσης από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Στην Ελλάδα του σήμερα, που βασίζεται στην πρόοδο και στην σταθερότητα του τόπου παρά τα όποια προβλήματα, δεν χρειάζονται τέτοιες πρακτικές.

Τι πρέπει να κάνει τα επόμενα δύο χρόνια η κυβέρνηση για να μπει εκ νέου σε δυναμική κατάκτησης της αυτοδυναμίας;

Οι επόμενες εθνικές εκλογές θα διεξαχθούν το 2027. Έως τότε έχουμε μπροστά μας δύο χρόνια -ζωτικό πολιτικό χρόνο- στη διάρκεια των οποίων οφείλουμε να δείξουμε ακόμα πιο γρήγορα αντανακλαστικά στην επίλυση των προβλημάτων των συμπολιτών μας. Καμία ψήφος δεν είναι δεδομένη και κανένα εκλογικό ποσοστό δεν έχει σταθερή διάρκεια. Η εμπιστοσύνη των πολιτών κερδίζεται μέσα από τις πολιτικές που ασκούμε. Εμείς οφείλουμε να γινόμαστε κάθε ημέρα καλύτεροι, πιο χρήσιμοι, πιο παραγωγικοί. Κοιτάζουμε τα του οίκου μας και την ώρα της κάλπης, που είναι και η ώρα του απολογισμού, θα διεκδικήσουμε εκ νέου την ψήφο εμπιστοσύνης, ώστε να σχηματίσουμε αυτοδύναμη κυβέρνηση.

Πάμε στα της Θεσσαλονίκης. Η ανάπλαση της Έκθεσης είναι ένα θέμα που πάει να γίνει κάτι σαν το Μετρό, καθώς η εκκίνησή της καθυστερεί και δεν προχωρά. Τι μέλλει γενέσθαι;

Έχει ολοκληρωθεί ο διεθνής διαγωνισμός του έργου και καταλήξαμε στην τελική επιλογή. Προχώρησε η προμελέτη του έργου, πραγματοποιήθηκε μία πρώτη διαβούλευση με τον επιχειρηματικό κόσμο, έχει περάσει από την αρμόδια Διϋπουργική Επιτροπή ως ένα έργο στρατηγικής σημασίας και έχει εγκριθεί κρατική χρηματοδότηση. Παράλληλα, προκηρύχτηκε ο διαγωνισμός γιατί το έργο θα πραγματοποιηθεί με την μέθοδο ΣΔΙΤ, όπως, δηλαδή, συμβαίνει στο FlyOver της Θεσσαλονίκης. Τώρα ο δρόμος είναι ανοιχτός για τα επόμενα βήματα. Η Θεσσαλονίκη χρειάζεται αυτόν τον πνεύμονα πρασίνου περίπου 100 στρεμμάτων, που θα αποκτήσει με την ανάπλαση της ΔΕΘ μέσα στην καρδιά της πόλης, χρειάζεται ένα σύγχρονο Εκθεσιακό Κέντρο για να περάσει η ΔΕΘ στη νέα εποχή ως μία από τις καταξιωμένες αλλά και αναβαθμισμένες παγκοσμίως διεθνείς εκθέσεις.

Σε τι στάδιο βρίσκεται το Παιδιατρικό στο Φίλυρο;

Το έργο προχωρεί και θα παραδοθεί αυστηρά εντός του χρονοδιαγράμματος, δηλαδή στις αρχές του 2027. Τη Μεγάλη Δευτέρα συγκαλέσαμε μία σύσκεψη στο Διοικητήριο με τον Εκτελεστικό Διευθυντή του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος Πάνο Παπούλια και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, όπου συζητήσαμε κρίσιμα ζητήματα που αφορούν στην πορεία υλοποίησης του έργου, με έμφαση στην κάλυψη της ύδρευσης του Νοσοκομείου και την συγκοινωνιακή σύνδεση με την πόλη. Είναι πολύ σημαντικό έργo υποδομής και πνοής για ολόκληρη την Βόρειο Ελλάδα. Εμείς το παρακολουθούμε πάρα πολύ στενά, προκειμένου να μην χάσουμε κυριολεκτικά ούτε ημέρα από το αρχικό χρονοδιάγραμμα για την παράδοση του έργου.

Και το FlyOver; Τι συμπεράσματα βγήκαν από το τελευταίο συντονιστικό όπου ήταν και ο νέος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας;

Οι εργασίες του έργου προχωρούν με πολύ ταχείς ρυθμούς, έχουν στηθεί 8 εργοτάξια, που είναι σε λειτουργία όλες τις ημέρες της εβδομάδας και αυτήν την εικόνα την βλέπουν καθημερινά οι συμπολίτες μας. Στο τελευταίο διευρυμένο Συντονιστικό Συμβούλιο της Θεσσαλονίκης, που συγκαλέσαμε τη Μεγάλη Τρίτη ανακοινώθηκε ότι, για την επίσπευση του έργου θα προστεθεί τους προσεχείς μήνες νέο, δεύτερο «καλούπι» -αυτό το μεταλλικό κατασκεύασμα που βρίσκεται στο ύψος του Επταπυργίου- το οποίο θα τοποθετηθεί στην ανατολική πλευρά του έργου.

Το Μετρό αγκαλιάστηκε από τους Θεσσαλονικείς. Ποιος είναι ο απολογισμός για το έργο;

Όπως ανακοινώθηκε στο προχθεσινό Συντονιστικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης περίπου έξι εκατομμύρια μετεπιβιβάσεις πραγματοποιήθηκαν στο Μετρό σε μόλις τέσσερις μήνες. Αυτό δείχνει πως οι συμπολίτες μας, και ιδίως οι νέοι άνθρωποι, αγκαλιάζουν το έργο και το επιλέγουν ως ένα πιο σύγχρονο και φιλικό προς το περιβάλλον μέσο μεταφοράς. Ταυτόχρονα, ανακοινώθηκε ότι υπήρξε σημαντική μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου στο κέντρο της πόλης, αφού υπολογίζεται ότι περίπου 12.000-15.000 λιγότερα οχήματα εισέρχονται καθημερινά στο κέντρο λόγω του Μετρό. Όλα αυτά είναι οι θετικές επιπτώσεις του Μετρό στην κυκλοφορία.

Συνεχίζουμε με σχέδιο, με έμφαση στην αξιοποίηση της τεχνολογίας και την συνεργασία με όλους τους φορείς της Θεσσαλονίκης. Στο τελευταίο Συντονιστικό συζητήσαμε, ανάμεσα στα άλλα, και την επιτακτική ανάγκη για την επέκταση του Μετρό στην δυτική Θεσσαλονίκη, την προαστιακή σύνδεση της δυτικής Θεσσαλονίκης με την Βιομηχανική Περιοχή και της ανατολικής Θεσσαλονίκης με το αεροδρόμιο, την διάνοιξη της οδού Πόντου στην Καλαμαριά, την συνεργασία που έκλεισε το Ινστιτούτο Μεταφορών με την Google που θα αναβαθμίσει πολύ σημαντικά την δωρεάν εφαρμογή ThessDrive σε όλα τα κινητά δίνοντας, σε πραγματικό χρόνο, όλα τα κυκλοφοριακά δεδομένα της Θεσσαλονίκης όλο το εικοσιτετράωρο, το ενιαίο εισιτήριο, την τοποθέτηση καμερών στην Περιφερειακή Οδό από την «Εγνατία Οδό», τους νέους χώρους πρόσκαιρης στάθμευσης, την «έξυπνη» ρύθμιση των φωτεινών σηματοδοτών στην πόλη.

Υπάρχει ενδεχόμενο καθυστέρησης της επέκτασης του Μετρό προς την Καλαμαριά;

Το έργο θα παραδοθεί τον Φεβρουάριο του 2026. Αυτό συζητήθηκε στην σύσκεψη που είχαμε με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρίστο Δήμα, τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών Νίκο Ταχιάο και τους εκπροσώπους της κατασκευάστριας εταιρείας του Μετρό, προχθές, Μεγάλη Τρίτη.

Και κάτι προσωπικό: Είχατε θέσει ως στόχο να ανοίξετε το Διοικητήριο στους πολίτες. Το πετύχατε;

Φυσικά. Ένας τέτοιος ιστορικός και εμβληματικός χώρος ανήκει στους Θεσσαλονικείς και τους επισκέπτες της πόλης. Ανοίξαμε οριστικά τις πύλες του και το παραδώσαμε, ως εκθεσιακό χώρο, στους συμπολίτες μας παράλληλα με την λειτουργία των Υπηρεσιών σε αυτό. Ας μην ξεχνάμε ότι σε αυτόν τον χώρο, υπεγράφη το Πρωτόκολλο Παράδοσης της Θεσσαλονίκης από τους Οθωμανούς στους Έλληνες. Πρόκειται για ένα αρχιτεκτονικό στολίδι για την Θεσσαλονίκη, το οποίο δεν έπρεπε να μείνει πολιτιστικά ανεκμετάλλευτο.

Από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε, οργανώσαμε μια Έκθεση για τον Άγιο Δημήτριο, τους Βαλκανικούς Πολέμους και την εμπλοκή της Ελλάδας στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Τώρα φιλοξενείται μια νέα Έκθεση για την Επανάσταση του 1821, με αυθεντικά κειμήλια της Επανάστασης -όπως ο πέλεκυς του Καραϊσκάκη, το γιαταγάνι του Κανάρη, το τάσι του Αναγνωσταρά, ανέκδοτες επιστολές του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη, του Αλέξανδρου Υψηλάντη, του Καποδίστρια καθώς και κειμήλια από το Άγιον Όρος.

Αξίζει να σας αναφέρω κάποια νούμερα, γιατί όλη αυτή η προσπάθεια δεν αγκαλιάστηκε μόνον από τους Θεσσαλονικείς, αλλά από όλους τους Βορειοελλαδίτες. Έως τώρα, έχουμε πάνω από 6.000 επισκέψεις από μαθητές, τουρίστες και συμπολίτες μας από ολόκληρη την Βόρειο Ελλάδα και την Θεσσαλία. Οι πόρτες του Διοικητηρίου θα είναι πάντοτε ανοιχτές.

*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 19-20.04.2025

Loader