Τροχαίο στην Εγνατία: Η υπάλληλος γύρισε σε χειροκίνητο σύστημα την μπάρα πριν το δυστύχημα – Νέα στοιχεία από το βίντεο
Ο οδηγός του φορτηγού έπεσε στα δυο οχήματα πριν καν μπουν στην λωρίδα του e-pass
Το Υπερταμείο προωθεί, εντός του έτους, διαγωνισμό για την υποπαραχώρηση σε ιδιώτη μεγάλου μέρους του επιβατικού λιμένα
Μια σημαντική ευκαιρία βελτίωσης των αστικών κυκλοφοριακών συνθηκών παρουσιάστηκε στην Καβάλα, όμως το «αντάλλαγμα» που καλείται να δώσει η πόλη και οι πολίτες της θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση των ελεύθερων κοινόχρηστων χώρων.
Πέρασαν πάνω από 20 χρόνια από τότε που άρχισε σταδιακά η λειτουργία του εμπορικού λιμανιού της Καβάλας, «Φίλιππος Β΄», στην περιοχή της Νέας Καρβάλης, περίπου 8 χιλιόμετρα έξω από την πόλη. Την ίδια περίοδο, η ολοκλήρωση της Εγνατία Οδού έδωσε λύση ώστε τα φορτηγά του διεθνούς εμπορίου να μην χρειάζεται να διασχίζουν τις Καμάρες και το κέντρο της πόλης. Το τελωνείο όμως και οι αποθήκες του, παρέμειναν στο επιβατικό λιμάνι «Απόστολος Παύλος» και κάθε συζήτηση περί μεταφοράς τους εκτός αστικού ιστού κατέληγε σε αδιέξοδα.
Εδώ και πολλά χρόνια η εμπορευματική κίνηση διεξάγεται εξ ολοκλήρου μέσω του εμπορικού λιμανιού, στο οποίο μάλιστα είχε προβλεφθεί χώρος για την ανέγερση κτιριακών εγκαταστάσεων, σχεδιασμός που άλλαξε μετά το 2019 και πριν αναλάβει το λιμάνι ιδιώτης (Ιανουάριος 2025).
Τώρα, η ΑΑΔΕ αναγκάζεται να επισπεύσει την εξεύρεση λύσης για το τελωνείο, μιας και το Υπερταμείο προωθεί, εντός του έτους, διαγωνισμό για την υποπαραχώρηση σε ιδιώτη μεγάλου μέρους του επιβατικού λιμανιού της Καβάλας.
Η υποπαραχώρηση
Το πρώτο τρίμηνο του 2025 ήταν σε εξέλιξη πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την υποπαραχώρηση της δραστηριότητας κρουαζιέρας, στην οποία ανταποκρίθηκαν δύο εταιρίες: η Lamda Marinas, συμφερόντων οικογένειας Λάτση, και η τουρκικών συμφερόντων Global Port Holdings. Ειδικά για την τελευταία επικρατεί σκεπτικισμός στην πόλη, παρόμοιος με εκείνον που διατυπώνεται κατά καιρούς για την πώληση ακινήτων σε Τούρκους ή Βούλγαρους επενδυτές. Αυτή τη φορά, όμως, πρόκειται για μια κρίσιμης σημασίας υποδομή.
Αυτές οι δύο εταιρίες που εξέφρασαν ενδιαφέρον επί της αρχής θα είναι και οι μοναδικές που θα μπορούν να λάβουν μέρος στο διαγωνισμό, όπως εξηγεί στη «ΜτΚ» ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένα Καβάλας (ΟΛΚ), Άγγελος Βλάχος. Ο ίδιος εκτιμά ότι ο διαγωνισμός θα έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2025.
Στην πρόσκληση ενδιαφέροντος περιλήφθηκε μια έκταση υποπαραχώρησης περίπου 15.000 τ.μ. Πρόκειται για τη νότια και την ανατολική πλευρά του λιμανιού, στις οποίες εντάσσονται ολόκληρος ο προσήνεμος μώλος με δύο θέσεις ελλιμενισμού, μία 470 μέτρων και μία 160 μέτρων, ολόκληρο το κτίριο του τελωνείου με τις αποθήκες του (περί τα 4.000 τ.μ.) αλλά και μια μεγάλη έκταση άνω των 6.000 τ.μ., η οποία προοριζόταν για εμπορικό κέντρο, όμως ο ΟΛΚ ακύρωσε τελικά την παραχώρηση, παρά το ότι είχε προκύψει ανάδοχος που πλήρωσε μισθώματα για το χώρο.
Στον σχεδιασμό του ΟΛΚ προβλέπεται να παραμείνει ως έχει ο επιβατικός σταθμός που εξυπηρετεί σήμερα την ακτοπλοΐα για τη σύνδεση με τα νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου και την πορθμειακή γραμμή Καβάλας – Πρίνου Θάσου. Ωστόσο η τελική περίμετρος της παραχωρούμενης έκτασης δεν έχει ακόμη αποσαφηνιστεί.Το ίδιο ισχύει και για το χρονικό διάστημα της παραχώρησης των ακινήτων σε ιδιώτη που ενδέχεται να ξεπεράσει κατά πολύ τα 30 έτη.
Το ερώτημα, ωστόσο, είναι τι απομένει τελικά προς χρήση για τους κατοίκους και τους επισκέπτες μιας πόλης που ασφυκτιά και βλέπει κάθε χρόνο τους ελεύθερους χώρους να μειώνονται. Εδώ και αρκετά χρόνια, λόγω της εφαρμογής του διεθνούς κώδικα ασφαλείας ISPS για τα κρουαζιερόπλοια, απαγορεύθηκε η πρόσβαση των πολιτών στον προσήνεμο μώλο, ο οποίος αποτελούσε χαρακτηριστική συνήθεια περιπάτου χιλιάδων ανθρώπων, για πολλές δεκαετίες. Η παραχώρηση σχεδόν όλου του λιμανιού σε ιδιώτη, αν και συνοδεύεται από την υπόσχεση για τριπλασιασμό των αφίξεων κρουαζιερόπλοιων και το ενδεχόμενο ανάπτυξης χώρων διασκέδασης και εστίασης, θεωρείται βέβαιο πως θα αυξήσει τους περιορισμούς χρήσης. Ήδη η πόλη στερείται ζωτικών χώρων όλο το χρόνο, έχοντας ως αντάλλαγμα τις λιγοστές ημέρες άφιξης κρουαζιερόπλοιων.
*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 06.04.2025
Ο οδηγός του φορτηγού έπεσε στα δυο οχήματα πριν καν μπουν στην λωρίδα του e-pass
Περίπου 2200 προσκυνητές εισήλθαν σήμερα Μεγάλη Πέμπτη στο Άγιον Όρος σύμφωνα με πληφορίες από τα λιμάνια της Ουρανούπολης και της Ιερισσού
Αύριο αναμένεται να απολογηθεί ο οδηγός του φορτηγού
Το φορτηγό με τον Ουκρανό ήρθε με ταχύτητα και παρέσυρε τα δύο ΙΧ στα διόδια - Κανένα από τα δύο εμπλεκόμενα ΙΧ δεν έκανε όπισθεν - Σε βαθμό κακουργήματος η δίωξη για τον 38χρονο