Η συγγνώμη για τα εισιτήρια του μετρό, οι ευθύνες, τα αυτονόητα, η μείωση των ΙΧ και ο παλαιοκομματισμός. Γράφει ο Σαλονικιός

Ήδη, από το πρώτο σαββατοκύριακο που λειτούργησε το μετρό, το Ινστιτούτο Μεταφορών έχει ξεκινήσει μετρήσεις προκειμένου να διαπιστώσει κατά πόσο έχει μειωθεί η κίνηση των ΙΧ προς το κέντρο της πόλης

Οποιαδήποτε επισήμανση ή παρατήρηση κάνεις αυτές τις μέρες για το μετρό θεωρείσαι, από ορισμένους, μεμψίμοιρος. Ότι χαλάς το ενθουσιώδες κλίμα που έχει κατακλύσει την πόλη, άμα τη αφίξει του πολυπόθητου μέσου. Λυπάμαι, αλλά θα διαφωνήσω. Το καλωσορίσαμε το μετρό με κάθε δόξα και τιμή. Και με κατανόηση για τα όποια μικροπροβλήματα παρατηρούνται, όπως για παράδειγμα ότι σε δυο, τρεις σταθμούς μπήκαν την πρώτη μέρα λίγα νερά, ότι κάποια ασανσέρ ή κυλιόμενες σκάλες δεν λειτουργούν περιστασιακά κ.λπ. Αυτό, ναι, είναι μεμψιμοιρία. Όμως, η συνεχιζόμενη ταλαιπωρία με τα εισιτήρια και τις κάρτες είναι κάτι άλλο.

Διάβασα όσα είπε ο υφυπουργός, Νίκος Ταχιάος προχθές (στο ΑΠΕ-ΜΠΕ) για το συγκεκριμένο θέμα. Κατ' αρχάς, αναγνώρισε τη σοβαρότητα του προβλήματος και ζήτησε και συγγνώμη για την ταλαιπωρία που υφίστανται οι πολίτες. Ισχυρίστηκε ότι δεν μπορούσαν να γίνουν δοκιμές στα εκδοτικά μηχανήματα, πριν από την έναρξη λειτουργίας του μετρό (δεν πολυκατάλαβα για ποιο λόγο), ώστε να εντοπιστούν εγκαίρως τα προβλήματα και να λυθούν. Άφησε και μια αιχμή σε βάρος του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης “που είναι η αρμόδια αρχή” για τα εισιτήρια, όπως είπε.

Ο δε διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., Νίκος Κουρέτας τα χαρακτήρισε όλα αυτά “παιδικές ασθένειες” διαβεβαιώνοντας ότι “θα διευθετηθούν”. Σημείωσε, μάλιστα ότι “έχουμε καλέσει και μια ομάδα ειδικών από τη Γαλλία που εξετάζουν το σύστημα αλλά να ξέρετε ότι πολλές φορές τα θέματα δημιουργούνται και από την κακή χρήση των μηχανημάτων” (από ποιους άραγε;).

Ας δεχθούμε, λοιπόν, ότι όλα αυτά τα προβλήματα δεν μπορούσαν να εντοπιστούν, παρά μόνο όταν το μετρό τέθηκε σε κανονική λειτουργία, αν και δεν μου φαίνεται και πολύ λογικό. Όμως, για ποιο λόγο δεν προχώρησαν οι υπόλοιπες διαδικασίες και ενέργειες ώστε να μετριαστούν τα προβλήματα και η ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού; Για ποιο λόγο, για παράδειγμα, δεν έγιναν εγκαίρως οι συμφωνίες με τις τράπεζες και με κάθε άλλον αρμόδιο φορέα, ώστε να μπορούμε να πληρώνουμε με πιστωτικές/χρεωστικές κάρτες και να μην παλεύουμε με τα χαρτονομίσματα και τα κέρματα στα εκδοτικά μηχανήματα; Ή, για ποιο λόγο δεν υπάρχει ακόμη, δέκα μέρες μετά τη λειτουργία του μετρό, η δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής της αίτησης για έκδοση κάρτας απεριορίστων διαδρομών, δυνατότητα που παρέχεται μόνο για τα αστικά λεωφορεία; Αν άνοιγε εγκαίρως αυτή η πλατφόρμα, ένα μήνα πριν από την έναρξη του μετρό, θα μπορούσαμε να προμηθευτούμε τις κάρτες μας πριν από τα εγκαίνια. Υπό την προϋπόθεση, βεβαίως, ότι θα υπήρχαν κάρτες.

Κλήσεις και μετακινήσεις

Αλλά μην ανησυχείτε. Τις όποιες απώλειες εσόδων από τα εισιτήρια στο μετρό, μετά το νέο “ελευθέρας” τα σαββατοκύριακα του Δεκεμβρίου, το ελληνικό δημόσιο θα τις αναπληρώσει από τις εκατοντάδες κλήσεις που πέφτουν καθημερινά σαν το χαλάζι, πέριξ του τερματικού σταθμού της Νέας Ελβετίας. Βλέπετε, τα δεκαοκτώ χρόνια δεν στάθηκαν αρκετά ώστε να έχει ετοιμαστεί ένας χώρος στάθμευσης των ΙΧ για όσους έρχονται με τα αυτοκίνητά τους από άλλες περιοχές, ακόμη και εκτός πόλης, για να πάρουν το μετρό. Έτσι, όσοι στάθμευσαν επί της Μιχαήλ Ψελλού και μπήκαν στο μετρό, όταν επέστρεψαν διαπίστωσαν ότι το πηγαινέλα τους στοίχισε συν σαράντα ευρώ.

Όμως και σε άλλους σταθμούς, εκτός των τερματικών, άρχισαν να παρατηρούνται προβλήματα με τις σταθμεύσεις των αυτοκινήτων. Ορισμένες γειτονιές, όπως για παράδειγμα στη Μαρτίου, στη Βούλγαρη, στην Ανάληψη, οι μόνιμοι κάτοικοι έχουν αρχίσει να δυσανασχετούν γιατί δεν βρίσκουν πάρκινγκ για τα αυτοκίνητά τους. Με το θέμα αυτό ίσως θα πρέπει να ασχοληθεί ο δήμος και να διαθέσει θέσεις στάθμευσης (με τη γνωστή μπλε διαγράμμιση) για τους μόνιμους κατοίκους πέριξ των σταθμών του μετρό.

Στο μεταξύ, μαθαίνω ότι ήδη, από το πρώτο σαββατοκύριακο που λειτούργησε το μετρό, το Ινστιτούτο Μεταφορών έχει ξεκινήσει μετρήσεις προκειμένου να διαπιστώσει κατά πόσο έχει μειωθεί η κίνηση των ΙΧ προς το κέντρο της πόλης. Τα πρώτα αξιόπιστα στοιχεία θα συγκεντρωθούν στο τέλος αυτής της εβδομάδας και θα δοθούν στη δημοσιότητα. Πάντως, από τις μετρήσεις της πρώτης εβδομάδας η μείωση κατά μέσο όρο εκτιμάται γύρω στο 15%, ενώ ειδικότερα για τον άξονα της Εγνατίας οδού είναι λίγο μεγαλύτερη, κοντά στο 20%. Βεβαίως, καθαρή εικόνα θα υπάρξει μετά την πάροδο μερικών μηνών όταν θα έχουν παγιωθεί οι νέες συνήθειες στις καθημερινές μετακινήσεις μας.

Ρουσφέτι

Επιστροφή ολοταχώς στον πούρο παλαιοκομματισμό των δεκαετιών του '60 και του '70 συνιστά η απόφαση που υπέγραψε ο υφυπουργός Εσωτερικών, Βασίλης Σπανάκης με την οποία επαναφέρει στα καθήκοντά του τον δήμαρχο Νάουσας, Νίκο Κουτσογιάννη που είχε τεθεί σε αργία, έπειτα από τελεσίδικη καταδίκη του για παράβαση καθήκοντος. Θεωρώντας ότι η απόφαση του γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας Θράκης, Γιάννη Σάββα που τον έθεσε σε αργία ήταν παράνομη, ο δήμαρχος προσέφυγε, όπως δικαιούται και όπως προβλέπει ο νόμος, στο Συμβούλιο της Επικρατείας, επιδιώκοντας την ακύρωσή της. Μάλιστα η αίτηση ακύρωσης προσδιορίστηκε να δικαστεί μέσα στον Ιανουάριο.

Όμως ο υφυπουργός, ως υπέρτατος δικαστής, απεφάνθη πριν από το ανώτατο δικαστήριο, ότι η απόφαση του γραμματέα της ΑΔΜΘ είναι παράνομη και την ακύρωσε. Πρόκειται για ένα πρόδηλο κομματικό ρουσφέτι το οποίο ικανοποίησε ο Σπανάκης πιεζόμενος τόσο από τον δήμαρχο, ο οποίος κάθε τρεις και λίγο βρισκόταν στην Αθήνα, όσο και από τον πρόεδρο της ΚΕΔΕ Λάζαρο Κυρίζογλου. Είμαι περίεργος να μάθω εάν αυτά τα παλαιοκομματικά τερτίπια βρίσκουν σύμφωνο τον υπουργό Θοδωρή Λιβάνιο. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η υπόθεση θα κριθεί οριστικά στα δικαστήρια καθώς είναι συζητήσιμο εάν ο υφυπουργός έχει εκ του νόμου τη δικαιοδοσία να εκδίδει τέτοιες αποφάσεις. Άσχετα απ' αυτό, όμως, με τέτοιες ενέργειες τύπου Σπανάκη, το κύρος της Αυτοδιοίκησης κηλιδώνεται αν, κι απ' ό,τι φαίνεται, ορισμένοι δεν δίνουν δεκάρα γι' αυτό.


Loader