Η κυβέρνηση μετά τον ανασχηματισμό

Οικονομία και μεταφορές οι άμεσες προτεραιότητες του Κυριάκου Μητσοτάκη

Μόνο τυχαίες δεν ήταν οι πρώτες επισκέψεις του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη που έγιναν αυτή την εβδομάδα μετά τον ανασχηματισμό της προπερασμένης Παρασκευής. Με τις κινήσεις αυτές ο Κυριάκος Μητσοτάκης έδειξε τις προτεραιότητες που θα έχει η κυβέρνηση για το επόμενο διάστημα, επικεντρώνοντας στα ζητήματα της οικονομίας, αλλά και του τομέα των Υποδομών και κυρίως των Μεταφορών.

Η οικονομία είναι ένα πεδίο στο οποίο η κυβέρνηση έχει να παρουσιάσει θετικά αποτελέσματα. Το τελευταίο διάστημα η αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας από την Moody’s προκάλεσε επιπλέον χαμόγελα στην κυβέρνηση, αλλά και η σταθερή το τελευταίο διάστημα αύξηση των δημοσίων εσόδων δημιούργησε ένα θετικό και ευνοϊκό κλίμα, ώστε στην κυβέρνηση να σχεδιάζουν την προώθηση φοροαπαλλαγών που αναμένεται να ανακοινωθούν κατά τη διάρκεια της επόμενης ΔΕΘ τον Σεπτέμβριο. Ταυτόχρονα η υποχώρηση της ανεργίας σε επίπεδα του 2008 δημιουργεί περαιτέρω αισιοδοξία στο κυβερνητικό στρατόπεδο, αλλά και στο Μέγαρο Μαξίμου για ενίσχυση της απασχόλησης, δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, αλλά και περαιτέρω μείωση της ανεργίας.

Σε ό,τι αφορά στον τομέα των μεταφορών, την αχίλλειο πτέρνα της προηγούμενης κυβέρνησης, η επίσκεψη της Τρίτης του πρωθυπουργού στο αρμόδιο υπουργείο είναι ενδεικτική.

Σύμφωνα με πληροφορίες στα άμεσα σχέδια της κυβέρνησης περιλαμβάνεται η οργανωτική μεταρρύθμιση του σιδηροδρομικού τομέα, που αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2025. Περιλαμβάνει την αναδιάρθρωση του θεσμικού πλαισίου, των διαδικασιών και των οργανισμών των φορέων σιδηροδρομικού τομέα ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ. Συγκεκριμένα προβλέπεται η υιοθέτηση πολυετούς επενδυτικού προγράμματος, καθώς επίσης και η υπογραφή σύμβασης απόδοσης μεταξύ σιδηροδρομικού φορέα και Ελληνικού Δημοσίου. Ο οργανισμός «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος» θα είναι πλέον η εταιρεία-ομπρέλα, που θα περιλαμβάνει τον ΟΣΕ, την ΕΡΓΟΣΕ, αλλά και τη ΓΑΙΟΣΕ. Επικεφαλής αυτής της δημόσιας εταιρίας θα είναι ένα πρόσωπο με γνώση, εμπειρία και τεχνοκρατική επάρκεια, που θα δεχθεί παράλληλα να αναλάβει το νέο αυτό οργανισμό μέσα σε τόσο δύσκολες συνθήκες.
Επίσης ο ψηφιακός μετασχηματισμός του ΟΣΕ προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί εντός του 2025. Το πιο δύσκολο ίσως κομμάτι της ανάταξης των σιδηροδρόμων είναι αυτό της αποκατάστασης των ζημιών που άφησε πίσω της η κακοκαιρία Daniel και που έχουν επηρεάσει περίπου εκατό χιλιόμετρα του σιδηροδρομικού δικτύου: Οι ράγες από την Αθήνα ως τη Θεσσαλονίκη «απλώνονται» σε 487 χιλιόμετρα και σήμερα, λόγω των καταστροφών που προκάλεσε η θεομηνία Daniel, το σύστημα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης είναι εγκατεστημένο και λειτουργικό σε 387 εξ αυτών.
Μέσα στο επόμενο διάστημα ο σχεδιασμός προβλέπει την υποβολή μέρους του πρώτου σταδίου των μελετών των έργων της δράσης «Αποκατάσταση της προσβασιμότητας μετά τις καταστροφικές επιπτώσεις της κακοκαιρίας DANIEL οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο», με την ολοκλήρωση του πρώτου σταδίου να τοποθετείται χρονικά στο τέλος του έτους.
Ένα κομμάτι του σχεδιασμού έχει να κάνει με την Hellenic Train, με την οποία σύμφωνα με πληροφορίες η κυβέρνηση βρίσκεται ήδη σε αλληλογραφία, ενώ ενήμερη είναι και η ιταλική κυβέρνηση. Θυμίζουμε ότι το 2017 η μέχρι τότε δημόσια εταιρεία ΤΡΑΙΝΟΣΕ–η οποία στη συνέχεια μετονομάστηκε σε Hellenic Train-πουλήθηκε έναντι 45.000.000 ευρώ στην ιταλική Ferrovie dello Stato Italiane, την κρατική εταιρία σιδηροδρόμων της γειτονικής μας χώρας, στην οποία και ανήκει έκτοτε.

Το Μέγαρο Μαξίμου, σε συνεργασία με το αρμόδιο υπουργείο, έχει διαμηνύσει στη Ρώμη ότι πρέπει να αυξήσει τις επενδύσεις στην Hellenic Train και πως απαιτείται να φέρει τουλάχιστον δύο νέα, σύγχρονα τρένα και να τα βάλει μέχρι το 2027 στη γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για μια λεπτή διαπραγμάτευση, που αν χρειαστεί θα φτάσει και σε επίπεδο πρωθυπουργών, δηλαδή μεταξύ του Κυριάκου Μητσοτάκη και της Τζόρτζια Μελόνι.

Κοντά σε αυτά να πούμε ότι τις επόμενες ημέρες μέρες ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, που έχει αναλάβει την αρμοδιότητα του σιδηροδρομικού δικτύου, θα παρουσιάσει τη νέα εταιρική δομή της «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος ΑΕ». Για τη νέα εταιρεία θα ακολουθηθεί το μοντέλο της ΔΕΗ, ενώ θα επιστρατευτούν στελέχη που είναι doers, με τον αναπληρωτή υπουργό να απευθύνεται και σε εξειδικευμένα στελέχη ελληνικής καταγωγής σε εταιρείες του εξωτερικού. Μάλιστα θα γίνει και νομοθετική αναπροσαρμογή του μισθολογίου, καθώς με τα λεφτά του Ενιαίου Μισθολογίου είναι δύσκολο να έρθουν στη χώρα μας τεχνοκράτες από το εξωτερικό.

Καθημερινότητα

Γενικά η κυβέρνηση προσπαθεί να επιστρέψει στο πεδίο της καθημερινότητας, ενώ κατάφερε να ανακτήσει το πλεονέκτημα του αιφνιδιασμού με φόντο την αίτηση του Χρήστου Τριαντόπουλου να του ασκηθεί ποινική δίωξη από την Προανακριτική χωρίς ουσιαστική αξιολόγηση και να βρεθεί αντιμέτωπος με το Δικαστικό Συμβούλιο που μπορεί να τον παραπέμψει και σε ειδικό δικαστήριο.
Ήταν μία κίνηση-ρελάνς που το Μαξίμου επεδίωκε, για να «βγει από τη γωνία». Γι’ αυτό και από τις Βρυξέλλες, μετά το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο που ολοκληρώθηκε, ο κ. Μητσοτάκης έστρεψε εκ νέου τα βέλη του στο ΠΑΣΟΚ για τη στάση του ως προς την Προανακριτική.
«Πραγματικά απορώ πώς είναι δυνατόν τα κόμματα της αντιπολίτευσης, και ειδικά το ΠΑΣΟΚ, να έρχονται σήμερα και να λένε το ακριβώς ανάποδο από αυτό το οποίο έλεγαν πριν από μια εβδομάδα», είπε ο πρωθυπουργός, προσθέτοντας ότι «και οι πολίτες προτιμούν και οι πολιτικοί να δικάζονται από τους φυσικούς τους δικαστές, εν προκειμένω από το Ανώτατο Δικαστήριο το οποίο έχουμε, από το να γίνεται η ποινική τους μεταχείριση αντικείμενο μιας κομματικής αντιπαράθεσης».
Τόνισε μάλιστα πως «εγώ ως ένας πολιτικός ο οποίος αγωνιστικά πάντα σε αυτή την κατεύθυνση, θα ηγηθώ της προσπάθειας να αλλάξουμε το άρθρο 86, όπως έχω δεσμευτεί και νομίζω ότι και οι πολίτες προτιμούν και οι πολιτικοί να δικάζονται από τους φυσικούς τους δικαστές, εν προκειμένω από το ανώτατο δικαστήριο το οποίο έχουμε. Εξάλλου έχουμε δει πολλές προκαταρκτικές και εξεταστικές και έχουμε δει που έχουν καταλήξει», σημείωσε.

Δημοσκοπήσεις

Την ίδια στιγμή οι δημοσκοπήσεις επιβεβαιώνουν τις δυσκολίες της εποχή για την κυβέρνηση, με επιδείνωση όχι μόνο των ποσοτικών, αλλά και των ποιοτικών δεικτών. Σε αυτό το περιβάλλον, η κυβέρνηση έχει αναπροσαρμόσει τη λειτουργία της με την καθιέρωση τεσσάρων «κύκλων» στον άξονα του Μεγάρου Μαξίμου και με έμφαση στον στρατηγικό σχεδιασμό, ενώ ο στόχος είναι «η κυβέρνηση να μπορέσει να ξαναβάλει την ατζέντα και να μην σύρεται πίσω από τα γεγονότα».

*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 23.03.2025

Loader