ΕΣΕΕ: Ούτε ο νόμος Κατρούγκαλου δεν το έκανε αυτό που γίνεται με τη νέα φορολόγηση για τους ελεύθερους επαγγελματίες
Ο διευθυντής της συνομοσπονδίας τοποθετήθηκε στη Βουλή
Μέτρα που βρίθουν στρεβλώσεων και αντιφάσεων, επισημαίνει η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου
"Ενσωματώνοντας την διάταξη περί των νέων «τεκμηρίων φορολόγησης» των ελεύθερων επαγγελματιών - η οποία βρίθει άδικων και αναποτελεσματικών ρυθμίσεων - στο κατά τα λοιπά και κατά γενική ομολογία θετικό και καινοτόμο φορολογικό νομοσχέδιο που έρχεται ενώπιον της Επιτροπής, το Υπουργείο Οικονομικών θέτει σε σοβαρή αμφιβολία τον βασικό επιδιωκόμενο στόχο του, εκείνον της μείωσης της φοροδιαφυγής", επισημαίνει σε υπόμνημά της η ΕΣΕΕ και συμπληρώνει:
"Υποτάσσοντας την ουσία της φορολογικής δικαιοσύνης σε αμφίβολες φοροεισπρακτικές στοχεύσεις προκαλεί ρήγμα στη σχέση εμπιστοσύνης της αγοράς με τη φορολογική διοίκηση, την οποία οι εμπορικές επιχειρήσεις οικοδόμησαν με κόπο και κόστος τα τελευταία χρόνια, παραμένοντας σταθερά στην πρωτοπορία της ψηφιοποίησης των συναλλαγών και των φορολογικών ελέγχων. Επιπλέον, η υιοθέτηση απαρχαιωμένων μεθόδων δεν δύναται να διασφαλίσει την ισότιμη φορολογική μεταχείριση τόσο μεταξύ μεγάλων και μικρότερων επιχειρήσεων όσο και μεταξύ μικρών επιχειρηματιών και μισθωτών. Οι υπό κρίση διατάξεις, χωρίς πειστικό λόγο και ουσιαστικά έσοδα για το Δημόσιο, αναμένεται να ευνοήσουν αυτούς που μαζικά φοροδιαφεύγουν με ένα μικρό επιπλέον τίμημα σε σχέση με τα ανεπίσημα έσοδά τους, ενώ θα αποτελέσει θηλιά για τους χιλιάδες μικρούς επιχειρηματίες του εμπορίου που είναι στο όριο των δυνατοτήτων βιωσιμότητάς τους".
Η ΕΣΕΕ θεωρεί εκ των ων ουκ άνευ την αλλαγή φιλοσοφίας της επίμαχης διάταξης των νέων «τεκμηρίων» φορολόγησης, εμμένοντας σταθερά στην αξιοποίηση των ήδη υφιστάμενων καθώς και των νέων ηλεκτρονικών ελεγκτικών εργαλείων που θα ενισχύσουν το ψηφιακό οικοσύστημα της φορολογικής διοίκησης από τις αρχές του 2024.
Συνεπώς, ένας κλάδος που λειτουργεί με ανοιχτές πόρτες, έχει πλήρως υπαχθεί στους ηλεκτρονικούς μηχανισμούς διασταύρωσης του συνόλου της οικονομικής τους δραστηριότητας και υπόκειται ήδη σε αυστηρούς και συνεχείς ελέγχους, όπως εκείνος του Λιανικού Εμπορίου, πρέπει να εξαιρεθεί ρητά από τις προβλέψεις του νέου Φορολογικού.
Λαμβάνοντας υπόψη αυτή την παραπάνω βασική αρχή, στην οποία το ελληνικό εμπόριο είναι ανυποχώρητο και στην οποία επιμένουμε, ακολουθούν οι κυριότερες νομοτεχνικές παρατηρήσεις μας επί των συγκεκριμένων υπό ψήφιση διατάξεων περί υπολογισμού του «τεκμαρτού εισοδήματος» στο σχέδιο νόμου:
Το σύνολο των πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων του λιανικού εμπορίουωείναι πλήρως εναρμονισμένο με το καθεστώς των Ηλεκτρονικών βιβλίων/MyData και της πληθώρας των υποχρεώσεων που απορρέουν από αυτά. Η ηλεκτρονική τιμολόγηση και διαβίβαση δεδομένων/παραστατικών, ανεξαρτήτως καναλιού διαβίβασης πρέπει να διεκπεραιώνεται εντός ασφυκτικού χρονοδιαγράμματος με τις ποινές σε περίπτωση μη συμμόρφωσης να είναι ιδιαιτέρως αυστηρές. Αν μάλιστα συνυπολογιστούν και οι επικείμενες σχετικές υποχρεώσεις, όπως εκείνη που αφορά στην αναγραφή QR code στις αποδείξεις λιανικής, του ηλεκτρονικού «κλειδώματος» της δήλωσης ΦΠΑ - αναλόγως των εισροών της επιχείρησης που έχουν δηλωθεί στο MyData και κυρίως η εντός του 2024 διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS, είναι απορίας άξιο πως είναι ανθρωπίνως δυνατό, μέσω τόσων ελέγχων και διασταυρώσεων, να καταφέρνουν οι ατομικές επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου να φοροδιαφεύγουν.
Ο οριζόντιος κεφαλικός φόρος που επιβάλλεται με το σχέδιο νόμου αναδεικνύει την αδυναμία των ελεγκτικών μηχανισμών να φέρουν εις πέρας το έργο τους, να εξακριβώσουν δηλαδή την πραγματικά υφιστάμενη φορολογητέα ύλη. Πέραν των ήδη υφιστάμενων άδικων και παρωχημένων τεκμηρίων διαβίωσης/εξωλογιστικού προσδιορισμού εισοδημάτων, οι μικρές επιχειρήσεις, μετά από διαδοχικές και συνεχείς κρίσεις, θα πρέπει να υποστούν έναν παράλογο και χωρίς ίχνος ρεαλισμού υπολογισμό των εισοδημάτων τους. Από τη στιγμή όμως που είναι διαθέσιμα στην ΑΑΔΕ όλα τα απαραίτητα τεχνολογικάπροηγμένα εργαλεία (ψηφιακές διασταυρώσεις συναλλαγών με πιστωτικά ιδρύματα, ειδικοί αλγόριθμοιεντοπισμού περιπτώσεων φοροδιαφυγής και ξεπλύματος χρήματος, κ.α.), τίθεται το αναπόδραστο ερώτημα, γιατί προτιμάται και πάλι η οριζόντια λύση του τεκμαρτού προσδιορισμού των κερδών; Τα παραπάνω προοιωνίζουν ένα ακόμη ασφυκτικότερο κλίμα στην αγορά με εξαΰλωση της όποιας ρευστότητας, με ολοένα και διογκούμενες υποχρεώσεις και την παγίωση μίας έντονα αρνητικής ψυχολογίαςπου θα επηρεάσει συνολικά την ελληνική αγορά και οικονομία.
Προκαλεί πραγματική εντύπωση πως αυτό το άδικο φορολογικό σύστημα που εισάγεται για τους μικρούς επιχειρηματίες εργαλειοποιείται ελαφρά τη καρδία ως μέσο αποκατάστασης της δήθεν φορολογικής αδικίας που υφίστανται οι μισθωτοί.
Προς αποκατάσταση της αλήθειας, η σύγκριση σε επίπεδο φορολογικών επιβαρύνσεων μεταξύ μισθωτών και μικρών επιχειρηματιών δεν είναι καν συμβατή. Οι μεν πρώτοι απολαμβάνουν σημαντικής έκπτωσης φόρου και κάρπωσης ετήσιου αφορολόγητου ορίου ύψους 8.636€, κάτι το οποίο δεν ισχύει για τις μικρές επιχειρήσεις. Επιπλέον, οι ατομικοί επιχειρηματίες δεν έχουν σταθερό/δεδομένο και προκαθορισμένο εισόδημα όπως οι μισθωτοί, ενώ σε πλείστες των περιπτώσεων φορολογούνται για ποσά που δεν έχουν καν εισπράξει αλλά τους οφείλονται. Τέλος και σε αντίθεση με τα όσα έχουν υποστηριχθεί, αναφορικά με την ύπαρξη ή μη αφορολόγητων ορίων στις λοιπές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι μικροί επιχειρηματίες αρκετών κρατών - μελών απολαμβάνουν και αυτοί αφορολόγητων ποσών εισοδημάτων, όπως ακριβώς και οι μισθωτοί.
Παρά την περιγραφόμενη στις διατάξεις δυνατότητα αμφισβήτησης του ελάχιστου εισοδηματικού τεκμηρίου, αυτή είναι πρακτικά ανέφικτη. Κι αυτό διότι η αμφισβήτηση προϋποθέτει την αποδοχή διενέργειας φορολογικού ελέγχου (από τον υπόχρεο) στις δαπάνες, έσοδα και σε λοιπά οικονομικά στοιχεία της επιχείρησής του. Στην πράξη η όλη διαδικασία θα είναι τόσο χρονοβόρα και γραφειοκρατική, όπως ακριβώς συμβαίνει σήμερα στις περιπτώσεις όσων φορολογούνται βάσει των τεκμηρίων διαβίωσης, που θα καταστεί πλήρως αποθαρρυντική/αποτρεπτική. Η εκ των υστέρων δυνατότητα απόδειξης των πραγματικών εισοδημάτων με την προσκόμιση όλων των απαραίτητων δικαιολογητικών, καθίσταται ανεφάρμοστη από τη στιγμή που οι εγγραφές στα τηρούμενα βιβλία, αρχεία και στοιχεία των φορολογουμένων από μόνες τους, δεν συνιστούν και δεν αποδεικνύουν λόγους εξαίρεσης.
17) Μείωση της φορολογικής συνείδησης των συνεπών υπόχρεων
Οι προωθούμενες αλλαγές ενδέχεται να ωθήσουν αυτοαπασχολουμένους που καταγράφουν σήμερα υψηλότερα κέρδη από το ελάχιστο προσδιοριζόμενο όριο (γενικός κανόνας το minimum των10.920€), να δηλώσουν χαμηλότερα, προκειμένου να αποκτήσουν οικονομικό όφελος. Επιπλέον, δεν θα κινήσουν τις υποψίες της φορολογικής διοίκησης, ενώ την ίδια ώρα θα κερδίσουν και την κατά -50% μείωση του τέλους επιτηδεύματος (από 650€ στα 325€). Προς επίρρωση της συγκεκριμένης άποψης σήμερα έχουν καταγραφεί περίπου 137.000 ατομικές επιχειρήσεις με ετήσια φορολογητέα κέρδη πάνω από 20.000€ και οι οποίες με το νέο σύστημα θα δελεαστούν να δηλώσουν μικρότερα κέρδη. Γίνεται αντιληπτό πως η συγκεκριμένη παράμετρος θα προκαλέσει σημαντική αιμορραγία των φορολογικών εσόδων, ενώ παράλληλα η φοροδιαφυγή καθίσταται ιδιαιτέρως ελκυστική για τους συνεπείς και με υψηλά δηλωμένα φορολογητέα εισοδήματα επιχειρηματίες.
18) Ερήμωση περιφέρειας - μη Αστικών κέντρων
Η επικείμενη οικονομική ασφυξία και η εξαΰλωση της όποιας ρευστότητάς τους, θα ωθήσει πολύ μεγάλο μέρος των μικρών επιχειρηματιών της περιφέρειας, που με το ζόρι τα βγάζουν πέρα, σε κλείσιμο των καταστημάτων τους. Η ερημοποίηση χωριών, οικισμών και κοινοτήτων θα οδηγήσει σε εξαθλίωση των τοπικών κοινωνιών, στην περαιτέρω φτωχοποίησή τους και στην διάρρηξη του τοπικού κοινωνικού ιστού. Ως συνέπεια, η υποβάθμιση του βιοτικού επιπέδου αλλά και της ανταγωνιστικότητας των οικονομιών της επαρχίας και των ακριτικών περιοχών θα αποτυπωθεί στην πορεία της ελληνικής οικονομίας/ΑΕΠ.
19) Στιγματισμός Λιανικού εμπορίου
Βάσει όλων των παραπάνω γίνεται αντιληπτό πως οι περίπου 95.000 Αυτοαπασχολούμενοι/ΦΠ στο Λιανικό εμπόριο, οι οποίοι υπόκεινται ήδη σε εξονυχιστικούς φορολογικούς ελέγχους, θα βρεθούν και πάλι στο επίκεντρο μιας άδικης ρητορικής, στιγματιζόμενοι ως φοροφυγάδες. Ακόμη χειρότερα, συνεπείς και αξιοπρεπείς επιχειρηματίες που βρίσκονται στο όριο συνταξιοδότησης, εν τέλει θα την στερηθούν, εξαιτίας της συσσώρευσης νέων φορολογικών χρεών. Είναι δουλειά της Φορολογικής διοίκησης να εξιχνιάσει, με την ευρεία γκάμα των εργαλείων που διαθέτει, τις εκτεταμένες περιπτώσεις φοροδιαφυγής που εντοπίζονται όμως στους λοιπούς κλάδους οικονομικής δραστηριότητας και να μην προβαίνει σε ένα γενικότερο "τσουβάλιασμα" του επιχειρηματικού κόσμου χωρίς προφανή αιτία.
Ο διευθυντής της συνομοσπονδίας τοποθετήθηκε στη Βουλή
Απέστειλε σχετικές επιστολές στους αρμόδιους υπουργούς, Χατζηδάκη και Μιχαηλίδου
Ο οίκος αξιολόγησης επικαλέστηκε το ισχυρότερο θεσμικό πλαίσιο και τη βελτιωμένη ποιότητα των κεφαλαίων τους
Η διοίκηση του λιμανιού, βασιζόμενη σε έκθεση χρηματοοικονομικού συμβούλου, εκτιμά πως η αξία της μετοχής υπολείπεται κατά 44,00% έως 63,27% σε σχέση με το προτεινόμενο τίμημα (27 ευρώ) της LeonidsPort