Σε προκήρυξη νέου διαγωνισμού για την εκμετάλλευση των εκατοντάδων διαφημιστικών ταμπλό στις στάσεις του ΟΑΣΘ προχωρά η διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης.
Στη σημερινή συνεδρίασή της η Δημοτική Επιτροπή αποφασίζει τους όρους της διακήρυξης του διαγωνισμού από τους οποίους απαλείφεται ο σκανδαλώδης “φωτογραφικός” όρος τον οποίο είχε περιλάβει στον πρώτο διαγωνισμό η διοίκηση του Κωνσταντίνου Ζέρβα προκειμένου να αναθέσει το έργο σε συγκεκριμένη εταιρεία.
Παράλληλα, τετραπλασιάζεται το ποσόν το οποίο θα κληθεί να πληρώσει ο ανάδοχος, αποφέροντας έτσι σημαντικά μεγαλύτερα οικονομικά οφέλη στο δήμο.
Όλα αυτά συμβαίνουν έναν χρόνο μετά την απόφαση που έλαβε τον Μάρτιο του 2024 το δημοτικό συμβούλιο με την οποία λύθηκε η σκανδαλώδης σύμβαση η οποία προέκυψε έπειτα από έναν “στημένο” διαγωνισμό τον οποίο είχε πραγματοποιήσει η διοίκηση Ζέρβα.
Η υπόθεση αφορούσε την εκμίσθωση 335 διαφημιστικών ταμπλό στα στέγαστρα του ΟΑΣΘ που βρίσκονται εντός των διοικητικών ορίων του δήμου Θεσσαλονίκης. Οι όροι της διακήρυξης του διαγωνισμού είχαν προκαλέσει πολλές επικρίσεις, καταγγελίες και προσφυγές καθώς είχαν χαρακτηριστεί “φωτογραφικοί” με σκοπό να εξυπηρετήσουν συγκεκριμένη εταιρεία. Μάλιστα η περίοδος εκμίσθωσης ήταν για 12 χρόνια, δηλαδή δέσμευε και τις επόμενες τρεις διοικήσεις του δήμου.
Τελικά, έπειτα από αλλεπάλληλες προσφυγές στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας Θράκης καθώς και στο Συμβούλιο της Επικρατείας, από εταιρεία η οποία είχε αποκλειστεί από τον διαγωνισμό επειδή δεν πληρούσε τον συγκεκριμένο “φωτογραφικό” όρο, το ανώτατο δικαστήριο με την υπ’ αρ. 1583/2023 απόφασή του ακύρωσε τους όρους της διακήρυξης του διαγωνισμού επιβεβαιώνοντας όλους όσους υποστήριζαν ότι ήταν “στημένος”. Μάλιστα, η διοίκηση του κ. Ζέρβα, παρότι γνώριζε για την απόφαση του ΣτΕ δεν φρόντισε να προχωρήσει στη λύση της σύμβασης όπως “διέτασε” το ανώτατο δικαστήριο, αλλά περιορίστηκε απλώς να “παγώσει” την υλοποίησή της.
Ο «φωτογραφικός» όρος
Συγκεκριμένα, στη διακήρυξη του πρώτου διαγωνισμού υπήρχε ένας όρος στο άρθρο 7 παράγραφος Γ' που απαιτούσε ως προϋπόθεση συμμετοχής στο διαγωνισμό, ο υποψήφιος ανάδοχος, προς απόδειξη της εμπειρίας και της τεχνογνωσίας του, να υποβάλει τουλάχιστον δύο συμβάσεις «με ανάλογου συνολικού μεγέθους αντικείμενο προς την παρούσα δημοπρασία», που έχει καταρτίσει με άλλους δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς ή φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης.
Αυτό πρακτικά σήμαινε ότι δικαίωμα συμμετοχής στο διαγωνισμό θα είχαν μόνο εταιρείες οι οποίες είχαν εκτελέσει ανάλογη σύμβαση στο λεκανοπέδιο, καθώς μόνον εκεί υπάρχει τόσο μεγάλος αριθμός στεγάστρων σε στάσεις αστικών λεωφορείων. Τέτοιες συμβάσεις, όμως, είχε εκτελέσει μία και μόνον εταιρεία.
Με την απόφασή του Δ' Τμήμα του ΣτΕ έκρινε ότι ο επίμαχος αυτός όρος “έχει τεθεί καταχρηστικώς, διότι με αυτόν, χωρίς να συντρέχει λόγος δημοσίου συμφέροντος και προς ζημία των συμφερόντων του Δήμου, εισάγεται αναιτιολόγητος και δυσανάλογος περιορισμός του κύκλου των συμμετεχόντων, περιορίζοντας αυτούς σε όσους δραστηριοποιούνται στην διενέργεια διαφημίσεων σε στέγαστρα στάσεων αστικών συγκοινωνιών και όχι εν γένει στην υπαίθρια διαφήμιση και σε όσους έχουν αναδειχθεί ανάδοχοι σε συναφείς διαγωνισμούς των Δήμων Αθήνας και Θεσσαλονίκης”.
Αυτό αποδείχθηκε, άλλωστε και στην πράξη αφού στον διαγωνισμό που πραγματοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2021 έγινε δεκτή η προσφορά από μία και μόνον εταιρεία, με την επωνυμία «POLITIS OOH», ενώ αποκλείστηκε η εταιρεία «ΤΡΟΚΑΝΤΕΡΟ Α.Ε.» καθώς δεν πληρούσε τον “φωτογραφικό” όρο της διακήρυξης.
Το ετήσιο μίσθωμα
Στη νέα διακήρυξη η οποία περνά σήμερα από τη Δημοτική Επιτροπή ο “φωτογραφικός” αυτός όρος απαλείφεται κι έτσι ανοίγει ο δρόμος για τη συμμετοχή περισσότερων εταιρειών στον πλειοδοτικό διαγωνισμό ο οποίος θα αφορά την εκμίσθωση 335 διαφημιστικών ταμπλό στα στέγαστρα του ΟΑΣΘ.
Σύμφωνα με τη διακήρυξη ο ανάδοχος έχει την υποχρέωση να αποξηλώσει 73 παλιά στέγαστρα και να τα αντικαταστήσει με καινούργια.
Επίσης, θα πρέπει να ελέγξει και να συντηρήσει τα υπόλοιπα 262 τα οποία είχε, υποτίθεται, αντικαταστήσει ο προηγούμενος ανάδοχος, αλλά τα υλικά και η στατικότητα των στεγάστρων θεωρούνται προβληματικά και ενδεχομένως και επικίνδυνα, γι' αυτό και ο δήμος βάζει στη διακήρυξη αυτόν τον όρο.
Όλες αυτές οι εργασίες θα γίνουν με ευθύνη και δαπάνη του αναδόχου.
Παράλληλα, ο ανάδοχος αναλαμβάνει την υποχρέωση να τοποθετήσει οκτώ πλαίσια τύπου “ΠΙΖΑ”, σε σημεία που θα του υποδείξει ο δήμος, τα οποία θα χρησιμοποιεί ο δήμος για δική του χρήση. Επίσης, ο δήμος θα έχει τη δυνατότητα, έξι εβδομάδες το χρόνο να κάνει δωρεάν χρήση έως του 30% των στεγάστρων για την προβολή δικών του μηνυμάτων.

“Προχωράμε σε αυτόν το νέο διαγωνισμό, με καθαρούς όρους ανταγωνισμού, χωρίς φωτογραφικούς όρους, ώστε να επιτύχουμε υγιή ανταγωνισμό και μεγαλύτερο όφελος για το δήμο. Μόλις εγκριθεί η διακήρυξη από το δημοτικό συμβούλιο θα προχωρήσουμε σε πλειοδοτική φανερή προφορική δημοπρασία ώστε το συντομότερο δυνατό να αλλάξει η όψη των στάσεων του ΟΑΣΘ, να βελτιωθεί η αισθητική και η ασφάλειά τους”, δήλωσε στο emakedonia.gr ο αντιδήμαρχος Οικονομικών Γιώργος Αρβανίτης.
Το ύψος του μισθώματος το οποίο θα πρέπει να καταβάλει ο ανάδοχος τετραπλασιάζεται και ορίζεται στα 200.000 ετησίως, από 55.000 που ήταν στον πρώτο διαγωνισμό. Σε αυτό θα μπορεί να προστεθεί ποσόν αρκετών δεκάδων χιλιάδων ευρώ ετησίως στην περίπτωση που ο ανάδοχος θα εκμεταλλευτεί κάποια από τα διαφημιστικά ταμπλό για διαφημίσεις εναλλασσόμενου μηνύματος με τεχνολογία LED κ.ο.κ. Για κάθε τέτοια διαφήμιση θα καταβάλλει επιπλέον ποσό 300 ευρώ.
Η διάρκεια της σύμβασης θα είναι δέκα χρόνια, αντί για δώδεκα που προέβλεπε ο πρώτος διαγωνισμός.