Θεσσαλονίκη: Ο ΟΑΣΘ μετρά τους τζαμπατζήδες, ο παπάς που θέλει το μισό πάρκινγκ στη Ν. Ελβετία και η στροφή ΣΥΡΙΖΑ για την ανάπλαση της ΔΕΘ. Γράφει ο Σαλονικιός

Πολλές φορές έχει γίνει συζήτηση σχετικά με τους τζαμπατζήδες στις αστικές συγκοινωνίες. Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τον ΟΑΣΘ τη συζήτηση πυροδότησαν τους τελευταίους μήνες επαναλαμβανόμενες δηλώσεις του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα ο οποίος έχει πει αρκετές φορές ότι περίπου δύο στους τρεις επιβάτες των αστικών λεωφορείων στη Θεσσαλονίκη δεν πληρώνουν εισιτήριο.
Οι δηλώσεις αυτές είχαν εκληφθεί και ως μομφή κατά της διοίκησης του Οργανισμού για αδράνεια όσον αφορά την καταπολέμηση της εισιτηριοδιαφυγής αν και τα στελέχη του ΟΑΣΘ θεώρησαν υπερβολικές και ως ένα βαθμό, μη τεκμηριωμένες τις υπουργικές εκτιμήσεις.Τετάρτη 11 Σεπ 2024, 09:05
Θεσσαλονίκη: Τα πέντε μέτρα που λαμβάνει ο ΟΑΣΘ για τους τζαμπατζήδες
Τους τελευταίους μήνες η διοίκηση του ΟΑΣΘ πήρε μια σειρά από μέτρα για να περιορίσει αυτό το φαινόμενο. Κατ' αρχάς διπλασίασε τον αριθμό των ελεγκτών καταβολής κομίστρου, με συνεργασία με ιδιωτική εταιρεία η οποία διέθεσε στον Οργανισμό περί τους εξήντα ελεγκτές, επιπλέον άλλων τόσων περίπου που διαθέτει ο ΟΑΣΘ. Θέσπισε την υποχρεωτική επιβίβαση από την πόρτα του οδηγού, μέτρο που εφαρμόζεται σε αρκετές λεωφορειακές γραμμές. Ξεκίνησε, επίσης, και μια καμπάνια για την ευαισθητοποίηση του επιβατικού κοινού προκειμένου να προμηθεύονται εισιτήρια τα οποία, άλλωστε, κοστίζουν πλέον αρκετά φθηνότερα, μόλις εξήντα λεπτά, από ενενήντα που ήταν ως τον περασμένο Νοέμβριο.
Από τα μέχρι τώρα στοιχεία φαίνεται τα μέτρα αυτά να αποδίδουν καθώς, όπως έχει δημοσιοποιήσει το emakedonia.gr η αύξηση στην πώληση καρτών και εισιτηρίων είναι μεγάλη. Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΑΣΘ τον Δεκέμβριο του 2024 ο Οργανισμός διέθεσε 32.542 κάρτες απεριορίστων διαδρομών, ενώ έναν χρόνο πριν, τον Δεκέμβριο του 2023 είχε πουλήσει 20.284, δηλαδή αύξηση στις πωλήσεις καρτών της τάξης του 60,43%.Δευτέρα 20 Ιαν 2025, 07:00
Θεσσαλονίκη: Διπλάσιους επιβάτες μετέφερε ο ΟΑΣΘ σε σχέση με το Μετρό
Ανάλογη εικόνα παρατηρήθηκε και στα εισιτήρια καθώς τον Δεκέμβριο του 2024 πουλήθηκαν 1.953.164 εισιτήρια, ενώ έναν χρόνο πριν, τον Δεκέμβριο του 2023 είχε διαθέσει 1.309.538, δηλαδή αύξηση της τάξης του 49,15%.
Ωστόσο, όπως πληροφορούμαι, ο ΟΑΣΘ θέλει να έχει ακριβή εικόνα για το πόσοι είναι τελικά οι τζαμπατζήδες στα αστικά λεωφορεία. Για τον λόγο αυτόν έχει ήδη εγκατασταθεί ειδικός εξοπλισμός σε περίπου εκατό λεωφορεία ο οποίος θα καταγράφει το σύνολο των επιβατών, είτε έχουν ακυρώσει εισιτήριο είτε όχι. Συγκρίνοντας, δε, τους δύο αριθμούς (επιβίβαση και ακυρώσεις) θα έχει την πραγματική εικόνα για το πόσοι είναι τελικά οι τζαμπατζήδες. Έτσι, θα μπορέσει να απαντήσει και τεκμηριωμένα στον Χρήστο Σταϊκούρα, αρκεί βεβαίως να βρίσκεται ακόμη στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών όταν θα βγουν τα πρώτα συμπεράσματα.
Τέλη Φεβρουαρίου
Μήνας θετικών εξελίξεων όσον αφορά τον περιβάλλοντα χώρο στο σταθμό Νέα Ελβετία του μετρό θα είναι ο Φεβρουάριος. Όπως σας ενημέρωσε το περασμένο Σάββατο το emakedonia.gr, η διάνοιξη της οδού Ψελλού και η διασύνδεσή της με την οδό Παπαναστασίου έχει ουσιαστικά ολοκληρωθεί. Ωστόσο, θα δοθεί σε όλο το μήκος της σε κυκλοφορία τις προσεχείς εβδομάδες μόλις μπουν οι φωτεινοί σηματοδότες. Αμέσως μετά θα λειτουργήσει σε πλήρη ανάπτυξη και ο πολυτροπικός σταθμός της Νέας Ελβετίας στον οποίο θα καταλήγουν περισσότερες λεωφορειακές γραμμές του ΟΑΣΘ και των ΚΤΕΛ, από τις τέσσερις, πέντε που είναι σήμερα.Σάββατο 01 Φεβ 2025, 08:00
Μετρό Θεσσαλονίκης: Τελειώνει η διάνοιξη της Ψελλού, πότε δίνεται σε κυκλοφορία, ποια λεωφορεία θα φτάνουν στη Ν. Ελβετία
Προς το τέλος του μήνα αναμένεται να δοθεί σε χρήση και το υπαίθριο πάρκινγκ το οποίο κατασκευάζεται από το δήμο Θεσσαλονίκης σε παρακείμενη δημοτική έκταση. Εκτιμάται ότι μέσα στις επόμενες δύο με τρεις εβδομάδες θα έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες διαμόρφωσης, θα γίνουν οι διαγραμμίσεις, θα μπει και ο φωτισμός και θα είναι έτοιμο να φιλοξενήσει λίγα περισσότερα από τετρακόσια ΙΧ.
Πληροφορούμαι ότι, εκείνο που απασχολεί τώρα το δήμο είναι να βρεθεί ο ενδεδειγμένος τρόπος ώστε το συγκεκριμένο πάρκινγκ να χρησιμοποιείται αποκλειστικά και μόνο από οδηγούς που θέλουν να αφήσουν εκεί το αυτοκίνητό τους για να πάρουν το μετρό. Το εγχείρημα δεν είναι και τόσο απλό καθώς δεν είναι εύκολο να ελέγξεις εάν αυτός που θα αφήσει εκεί το ΙΧ του θα επιβιβαστεί στη συνέχεια και στο μετρό. Μπορεί κάλλιστα να πάει σε άλλες δουλειές, πλησίον της Νέας Ελβετίας ή να πρόκειται και για μόνιμους κατοίκους της περιοχής οι οποίοι αναζητούν πάρκινγκ.
Ήδη, όπως μαθαίνω, εφημέριος της περιοχής ηγείται προσπάθειας συλλογής υπογραφών κάτω από το αίτημα οι μισές θέσεις στάθμευσης, δηλαδή περί τις διακόσιες, να δοθούν προς χρήση σε μόνιμους κατοίκους. Ο λόγος που επικαλούνται οι υπογράφοντες είναι ότι μετά τη λειτουργία του μετρό παρατηρείται συνωστισμός αυτοκινήτων από περιοχές εκτός Θεσσαλονίκης, οι οδηγοί των οποίων παρκάρουν όπου βρουν για να επιβιβαστούν στη συνέχεια στο μετρό. Πληροφορούμαι, πάντως, πως η διοίκηση του δήμου δεν σκοπεύει να μπει σε μια τέτοια συζήτηση καθώς πρόθεσή της είναι ο συγκεκριμένος χώρος στάθμευσης να διατίθεται μόνο σε όσους σκοπεύουν να επιβιβαστούν στο μετρό. Για το λόγο αυτό ένα από τα μέτρα που σκέφτεται να λάβει είναι να απαγορεύεται η διανυκτέρευση όλων των ΙΧ στο συγκεκριμένο πάρκινγκ.
Η πρώτη καμπάνα
Θυμάστε εκείνες τις καταλήψεις του κτιρίου της πρυτανείας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης τον Μάρτιο του 2021, όταν έγινε η εκκένωση με παρέμβαση της αστυνομίας; Στη διάρκεια της αστυνομικής επιχείρησης είχαν γίνει αρκετές συλλήψεις οι οποίες οδήγησαν 39 άτομα σε παραπομπή σε δίκη. Προχθές δικάστηκαν στο μονομελές πλημμελειοδικείο Θεσσαλονίκης οι πρώτοι 16, φοιτητές και φοιτήτριες, σε βάρος των οποίων επιβλήθηκε ποινή φυλάκισης έξι μηνών με τριετή αναστολή. Μεταξύ των μαρτύρων ήταν και ο τέως πρύτανης, νυν γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας, Νίκος Παπαϊωάννου. Οι υπόλοιποι 23 θα δικαστούν το επόμενο διάστημα.
Όχι ΣΔΙΤ
Για να είμαι ειλικρινής την είχα προσπεράσει την είδηση της συνάντησης του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ με τη διοίκηση της ΔΕΘ-HELEXPO, το περασμένο Σάββατο, στο πλαίσιο της επίσκεψης του Σωκράτη Φάμελλου στην έκθεση Zootechnia. Και το έκανα διότι αυτού του είδους οι συναντήσεις σπανίως βγάζουν ειδήσεις. Ομολογώ, όμως, ότι έσφαλα. Το διαπίστωσα χθες, όταν έπεσα πάνω σε ένα βίντεο με τις δηλώσεις του Σωκράτη, οι οποίες έγιναν στο πλαίσιο της συνάντησης, στις οποίες ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρθηκε και στο θέμα της ανάπλασης της ΔΕΘ. Η είδηση που προέκυψε είναι ότι ο ΣΥΡΙΖΑ φαίνεται να παίρνει κάποιες αποστάσεις από το σχέδιο ανάπλασης το οποίο, όταν ήταν κυβέρνηση, το είχε υποστηρίξει και είχε τρέξει μάλιστα και τις διαδικασίες.

Συνάντηση Σ. Φάμελλου με τη διοίκηση της ΔΕΘ: «Πρέπει να σηκώσουμε ξανά και τη Θεσσαλονίκη και την Έκθεση ψηλά» (βίντεο)
Το επισήμανε αυτό και ο ίδιος ο Φάμελλος ο οποίος κατηγόρησε μάλιστα την κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό ότι “για δύο τουλάχιστον χρόνια έβαλαν το έργο της ανάπλασης στο ψυγείο”. Είπε, όμως και κάποια άλλα, ιδιαιτέρως ενδιαφέροντα, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ. Συγκεκριμένα, δήλωσε ότι το κόμμα του είναι αντίθετο με το έργο του ΣΔΙΤ. “Όταν σε ένα έργο που είναι αναπτυξιακό και θέλουμε να ανήκει στην πόλη και στους φορείς της, από τα 300 εκατομμύρια, τα 180 εκατομμύρια τα βάζει το Δημόσιο, που βάζει και την έκταση και την επάρκεια του φορέα, μου φαίνεται αδιανόητο να έχει μεγάλο μέρος της εκμετάλλευσης της ανάπλασης ο ιδιώτης”. Συνεχίζοντας, δε, ο Σωκράτης τόνισε ότι εμείς “διαφωνούμε να αναλάβει ιδιώτης τη στάθμευση, η οποία πρέπει να εξυπηρετήσει ταυτόχρονα την Έκθεση, το πανεπιστήμιο, το μετρό και το κέντρο. Για τις αποφάσεις, δηλαδή για το τίμημα μέχρι και τους όρους λειτουργίας, είναι αδιανόητο να κάνει κουμάντο κάποιος ιδιώτης στο κέντρο της πόλης”.
Εν ολίγοις, κατά τρόπο έμμεσο, αλλά σαφή, ο Φάμελλος λέει ότι “αφού για το εκθεσιακό κέντρο και για το πάρκο χρειάζονται 180 εκατ. τα οποία θα τα βάλει το Δημόσιο, τι στο καλό χρειάζεται ο ιδιώτης;” ο οποίος θα βάλει τα υπόλοιπα 120 με αντάλλαγμα την ανέγερση και εκμετάλλευση ξενοδοχείου, επιχειρηματικού-εμπορικού κέντρου και του πάρκινγκ.
Εύλογο το ερώτημα το οποίο έχει τεθεί πολλές φορές και προς την κυβέρνηση και προς τη διοίκηση της ΔΕΘ-HELEXPO, χωρίς να απαντηθεί. Η μόνη δικαιολογία που προβάλλεται από ορισμένες πλευρές είναι ότι “ο ιδιώτης χρειάζεται γιατί κάποιος πρέπει να αναλάβει το κόστος συντήρησης του πάρκου”. Κάτι τέτοιο, όμως, δεν ισχύει καθώς στο σχέδιο ανάπλασης αναφέρεται ρητά ότι η ευθύνη αυτή, άρα και η δαπάνη, ανήκει στη ΔΕΘ-HELEXPO η οποία προβλέπεται να παραμείνει υπό δημόσιο έλεγχο. Στο κάτω κάτω, όπως ανακοίνωσε προ ημερών η διοίκηση της Εταιρείας, το 2024 η ΔΕΘ-HELEXPO είχε κέρδη 3,5 εκατ. ευρώ τα οποία προφανώς θα αυξηθούν όταν θα γίνουν οι νέες σύγχρονες εγκαταστάσεις. Συνεπώς, έχει δίκιο ο Φάμελλος, κι ας μην διατυπώνει ευθέως το ερώτημα: “τι τον θέλουμε λοιπόν τον ιδιώτη;”.