O ΟΛΘ στο μικροσκόπιο του EUobserver

O ΟΛΘ στο μικροσκόπιο του EUobserver

Γράφει ο Αναλυτής

Ενώ είχαν καταπλεύσει 11 νατοϊκά πλοία (στα πλαίσια της άσκησης Steadfast Dart 2025), φάνηκε πως τα θέματα του λιμανιού δεν προβληματίζουν αποκλειστικά την κοινή γνώμη της Θεσσαλονίκης. Αντίθετα, μάλλον ενδιαφέρουν και ένα σημαντικό αριθμό προσώπων γύρω από τις ευρωατλαντικές υποθέσεις. Αυτό τουλάχιστον μπορεί κανείς να συμπεράνει κρίνοντας από πολύ πρόσφατο (7 Φεβρουαρίου) ρεπορτάζ του Andrew Rettman στο έγκυρο EUobserver, με τίτλο «Nato mentors wary of ‘Trojan’ investors, amid Greek port battle». Με αφορμή τις κινήσεις Ντρέιφους για είσοδο στο μετοχικό κεφάλαιο του ΟΛΘ, το κείμενο αναλύει τη γεωστρατηγική αξία της συγκεκριμένης υποδομής, που μαζί με Πειραιά και Αλεξανδρούπολη χαρακτηρίζεται στρατηγικό. Σχετικά τοποθετούνται εκτενώς δύο πρώην αξιωματούχοι του ΝΑΤΟ, οι ναύαρχοι Foggo (ΗΠΑ) και Di Paola(Ιταλία), οι οποίοι αναδεικνύουν την κρισιμότητα της Θεσσαλονίκης ως κέντρο επισκευών και ανεφοδιασμού πλοίων, πέρα από την εγνωσμένη αξία της ως διακομεταμιστικό κέντρο. Οι ίδιοι εκτιμούν ότι υφίσταται -τουλάχιστον θεωρητικός- κίνδυνος κατασκοπείας και παρακώλυσης μεταφορικού έργου, εφόσον η ιδιοκτησία του λιμένα βρίσκεται στα χέρια προσώπων εχθρικών προς τις ΗΠΑ και τα συμφέροντά τους. Κατά συνέπεια, ο Ιβάν Σαββίδης χαρακτηρίζεται «τρωικός ίππος». Αιτία αυτού του σκληρού χαρακτηρισμού είναι η ενεργή συμμετοχή του στην εσωτερική πολιτική ζωή μέσω του Open, η αποστολή βοήθειας κατά των Ουκρανών (έχει στοχοποιηθεί νομικά από την Ουκρανία), και η οικονομική ενθάρρυνση αντινατοικών διαδηλώσεων στα Σκόπια. Στο κείμενο επίσης υπενθυμίζεται η ιδιοκτησιακή σχέση του με τον ΠΑΟΚ («θρησκεία» σύμφωνα με το έγκριτο EUobserver).

Το όλο θέμα συσχετίζεται με τις τρέχουσες προσπάθειες Τραμπ για έλεγχο στρατηγικών εμπορικών κόμβων σε όλο τον πλανήτη. Αναφέρεται ειδικά ο έλεγχος των λιμανιών του Παναμά από την -ιδιοκτησίας Χονγκ Κονγκ- Χάτσινσον (παλιά υποψήφια για τον ΟΛΘ), την οποία ο Αμερικανός πρόεδρος θεωρεί κινεζικό εργαλείο. Κατά συνέπεια, κύκλοι που μίλησαν στον έμπειρο συντάκτη δήλωσαν πως οι κινήσεις Ντρέιφους δεν βρίσκουν αντίθετος τις ΗΠΑ, εφόσον θα μπορούσαν να προκαλέσουν αλλαγή ιδιοκτησιακού καθεστώτος του ΟΛΘ. Πάνω σε αυτό υπενθυμίζεται η περσινή εκδίωξη της Lukoil από σικελικό διυλιστήριο, μα και η ρωσική αγωνία για θαλάσσιους κόμβους, μετά την αποβολή της από το συριακό λιμάνι της Ταρτούς.

Πάντως η ιστοσελίδα στηλιτεύει την ανοχή των Ελλήνων πολιτικών στις δραστηριότητες Σαββίδη. Εκτός από συνεργασία μαζί τους, στο κείμενο καταγράφεται και καθαρή στήριξη των επίσημων αρχών στον ομογενή μεγιστάνα, εκ μέρους εκπροσώπων και του ΤΑΙΠΕΔ και του ΥΠΕΞ (το όνομα του δεν συμπεριλαμβάνεται στη νέα λίστα «μαύρη λίστα» της ΕΕ, με 34 φυσικά και 18 νομικά ρωσικά πρόσωπα). Τέλος, τονίζεται πως ζητήθηκε και η άποψη του γραφείου του Επιτρόπου Μεταφορών και Τουρισμού, που όμως αρνήθηκε να τοποθετηθεί επί του θέματος.