Οι Ντρέιφους, ο Ιβάν Σαββίδης και το γεωστρατηγικό «Game of Thrones»

Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, οι Γαλλοελβετοί κροίσοι και το σκληρό επιχειρηματικό πόκερ

«Μήλον της έριδος» και μέρος ενός αδυσώπητου επιχειρηματικού power game ευρύτερων γεωπολιτικών και γεωστρατηγικών προεκτάσεων αποτελεί το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, με το διεθνές εκτόπισμα της πόλης αναμφίβολα να ισχυροποιείται.

Μετά την «ξαφνική» υποβολή δημόσιας πρότασης από τους Γαλλοελβετούς κροίσους Ντρέιφους, κάτοχοι ενός ομίλου-κολοσσού στην εμπορία αγροδιατροφικών προϊόντων (και όχι μόνο), για την απόκτηση του 21% του ΟΛΘ αντί 57 εκατ. ευρώ (27 ευρώ ανά μετοχή), τα λιμνάζοντα ύδατα του λιμανιού ταράχτηκαν για τα καλά με Ιβάν Σαββίδη και Ντρέιφους να «πρωταγωνιστούν» ενδεχομένως και στο επιχειρηματικό story της χρονιάς.

Ντέρμπι με αβέβαιη έκβαση - «Έχετε εσείς λεφτά, έχω κι εγώ»

Μετά πάντως το αρχικό μούδιασμα από τη δημόσια πρόταση των Ντρέιφους, η πλευρά Σαββίδη ξεκίνησε την αντεπίθεσή της, αγοράζοντας επιπλέον μετοχές του ΟΛΘ (μία κίνηση επίδειξης δύναμης) και το κυριότερο σε τιμή πάνω από την αντίστοιχη της δημόσιας πρότασης των Ντρέιφους, διαμηνύοντας ουσιαστικά προς κάθε κατεύθυνση πως δεν σκοπεύει να εγκαταλείψει την πλέον εμβληματική επένδυση που έχει πραγματοποιήσει στη Θεσσαλονίκη. Το μήνυμα ήταν «έχετε πολλά λεφτά εσείς, έχω κι εγώ», δίνοντας το έναυσμα ενός επιχειρηματικού παιχνιδιού για γερά νεύρα που θα παιχτεί στο χρηματιστηριακό ταμπλό.

Όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ, τη δεδομένη στιγμή ο κ. Σαββίδης δεν έχει καμία διάθεση αποχώρησης από το λιμάνι, ένα στρατηγικό asset (περιουσιακό στοιχείο), μέσα σε ένα αβέβαιο παγκόσμιο περιβάλλον.

Από την άλλη πλευρά, οι δισεκατομμυριούχοι Ντρέιφους πώς θα «απαντήσουν» σε αυτήν την τακτική; Θα ανεβάσουν το τίμημα της προσφοράς; Στην ανακοίνωση της δημόσιας πρότασης ανέφεραν πως τα 27 ευρώ είναι το τελικό τίμημα.

Η ΟΛΘ ΑΕ έχει ρευστά διαθέσιμα πέριξ των 100 εκατ. και μηδενικό δανεισμό με τζίρο, το 2023, πέριξ των 85 εκατ. και καθαρά κέρδη 17,5 εκατ.

Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι το μεγαλύτερο διαμετακομιστικό λιμάνι της Ελλάδας σε συμβατικά φορτία και το πλησιέστερο λιμάνι της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις χώρες των Βαλκανίων και της Παρευξείνιας Ζώνης, σε μία περίοδο που μαίνεται ο πόλεμος στην Ουκρανία.

Η γεωστρατηγική, γεωπολιτική και οικονομική του αξία (με αυτήν την σειρά) είναι ανεκτίμητη, μιλάμε για μία τεράστιας σημασίας υποδομή για όποιον την ελέγχει, δεν έχει να κάνει με το πόσα κοντέινερ διακινεί…

Οι στοχεύσεις των Ντρέιφους

H φημολογία για το εάν η πλευρά Σαββίδη γνώριζε για την πρόταση των Ντρέιφους πριν υποβληθεί, οργιάζει. Για την ώρα, από το ρεπορτάζ προκύπτει πως υπήρξε αιφνιδιασμός σε όλα τα επίπεδα με τους εμπλεκόμενους να προσπαθούν να χτίσουν τη στρατηγική τους, αφού έγινε γνωστή η πρόταση. Οι κινήσεις Σαββίδη, μετά την υποβολή της πρότασης, με την αγορά επιπλέον μετοχών του ΟΛΘ, υποδεικνύουν πως δεν γνώριζε.

Τα ερωτήματα που προκύπτουν έχουν να κάνουν με τα εξής:

1) Επενδυτές με το εκτόπισμα των Ντρέιφους θα αρκεστούν να αποκτήσουν μόνο το 21% από τους μικρομετόχους και να εισπράττουν μερίσματα ή θα θελήσουν στο μέλλον, εφόσον έχουν αποκτήσει το 21%, να αυξήσουν τη συμμετοχή τους στο μετοχικό κεφάλαιο της ΟΛΘ ΑΕ; Πώς θα αντιδράσει τότε ο μεγαλομέτοχος του ΟΛΘ;

2) Γιατί οι Ντρέιφους επέλεξαν να επενδύσουν στη Θεσσαλονίκη, ενώ θα μπορούσαν να πάνε σε όποιο μέρος της υφηλίου ήθελαν, δεδομένης της ρευστότητας που διαθέτουν;

3) Ένα ακόμα κρίσιμο, μελλοντικό ενδεχομένως, ερώτημα που εύλογα προκύπτει είναι τι θα κάνει η κυβέρνηση, εφόσον οι Ντρέιφους της χτυπήσουν την πόρτα για αγορά μετοχών από το Υπερταμείο (κατέχει το 7% του ΟΛΘ), εφόσον θελήσουν αργότερα να αυξήσουν το ποσοστό τους στον ΟΛΘ (αν καταφέρουν να αποκτήσουν το 21%) κι ενώ μιλάμε για μία υποδομή νευραλγικής σημασίας για την χώρα.

Ανοίγοντας την εικόνα

Οι απαντήσεις θα πάρει χρόνο να βρεθούν, με τα δεδομένα να μεταβάλλονται καθημερινά. Πάντως, αν προσθέσουμε στην εικόνα και την αξιοποίηση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου σαν logistic center (ο ΟΛΘ έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον), την επέκταση του έκτου προβλήτα, τη ζωηρή κινητικότητα που παρατηρείται για logistics στη Θεσσαλονίκη και την κατοχή από τον ΟΛΘ του λιμανιού του Βόλου (απομένει βέβαια και η δικαστική επικύρωση) σχηματίζεται σιγά-σιγά το τοπίο που ίσως εξηγεί και το τι «διέκριναν» οι Ντρέιφους στη Θεσσαλονίκη και θέλουν να επενδύσουν 57 εκατ. ευρώ στο λιμάνι.

Η λογική λέει πως ένας όμιλος-κροίσος με πρωταγωνιστικό ρόλο στην εμπορία αγροδιατροφικών προϊόντων και ετήσιους τζίρους πάνω από 50 δισ. ευρώ θα θελήσει να διεκδικήσει πιο ενεργό ρόλο στη διοίκηση του ΟΛΘ, χρησιμοποιώντας ενδεχομένως το λιμάνι για τη διακίνηση των προϊόντων του στην Ευρώπη.

«Σοβαροί άνθρωποι χαμηλών τόνων, θα αναβαθμίσουν το λιμάνι, την πόλη και την ελληνική οικονομία»

Πηγές προσκείμενες στην οικογένεια Ντρέιφους αναφέρουν στη «ΜτΚ» πως «πρόκειται για μία οικογένεια χαμηλών τόνων που μένει μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας παρά την οικονομική της επιφάνεια, μιλάμε για σοβαρούς ανθρώπους με άμεμπτη φήμη, έχουν ισχυρό και καθαρό όνομα. Η οικογένεια διέκρινε ευκαιρίες στην Ελλάδα και στη Θεσσαλονίκη, η πολύ σημαντική επένδυση σχεδόν 60 εκατ. στο λιμάνι θα αναβαθμίσει τον ΟΛΘ, τη Θεσσαλονίκη και την ελληνική οικονομία σε μία συγκυρία που σαν χώρα αναζητούμε διαρκώς ξένες επενδύσεις».

Οι ίδιες πηγές, μετά από ερώτηση της «ΜτΚ», αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο για νέες επενδύσεις στην Ελλάδα μελλοντικά, «τώρα όμως προέχει το 21% του ΟΛΘ, αργότερα τίποτα δεν αποκλείεται», τονίζουν.

Η «ΜτΚ» απευθύνθηκε και στη διοίκηση του ΟΛΘ, η οποία δεν θέλησε να κάνει κάποιο σχόλιο.

Το χρηματιστηριακό σκάκι

Την ίδια στιγμή, ένα σκληρό παιχνίδι παίζεται και στο χρηματιστηριακό ταμπλό. Μέχρι την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές (Παρασκευή μεσημέρι), ποσοστό 2,6% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ κατείχε η LeonidsPort (συμφερόντων Ντρέιφους), η πλευρά Σαββίδη ελέγχει άμεσα πλέον πάνω από το 49,6% του ΟΛΘ (έμμεσα και άμεσα το 72,51%), οι Γάλλοι της CMA CGM το 22,3%, το Υπερταμείο το 7,27% και το υπόλοιπο 21% είναι σε ελεύθερη διασπορά. Για να παραμείνει η εταιρεία στο χρηματιστηριακό ταμπλό κάποιος θα πρέπει μετά τη δημόσια πρόταση να πουλήσει μετοχές, ώστε η ελεύθερη διασπορά να αγγίξει τουλάχιστον το 15%, όπως ορίζει ο νόμος.

Στάση αναμονής

Σε γενικές γραμμές, οι μικρομέτοχοι του ΟΛΘ την περασμένη εβδομάδα τήρησαν στάση αναμονής, εμφανιζόμενοι διστακτικοί στην πώληση μαζικού πακέτου μετοχών. Αυτή, βέβαια, η τακτική ενδεχομένως να αποσκοπεί και στο να «σύρουν» τους Ντρέιφους να προσφέρουν υψηλότερο τίμημα από τα 27 ευρώ.

Το 2018 η οικογένεια Σαββίδη και οι Γάλλοι της CMA είχαν προσφέρει 34,3 ευρώ ανά μετοχή στη διαδικασία της αποκρατικοποίησης, οπότε από αυτήν την οπτική το τίμημα, ίσως, δεν είναι και τόσο ελκυστικό, αν και μιλάμε για μία «υπνωτισμένη» μετοχή τα τελευταία χρόνια.

Tα περίεργα με τη μετοχή

Είναι γεγονός πως, ενώ όλο το 2024 και στις αρχές του 2025 η μετοχή δεν ξεπερνούσε τα 22 ευρώ, την Παρασκευή 10 Ιανουαρίου, πριν γίνει γνωστή η πρόταση των Ντρέιφους, η μετοχή ξαφνικά «απογειώθηκε» στα 23,9 ευρώ με συναλλαγές 13.831 τεμαχίων, όταν ο μέσος όρος συναλλαγών το τελευταίο διάστημα ήταν στα 2.000 τεμάχια ημερησίως, γεγονός που ενδεχομένως επιβάλλει και μία έρευνα της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, για να ξεκαθαρίσει το τοπίο (πώς και ποιοι ήξεραν νωρίτερα για την πρόταση;). «Δεν είναι δυνατόν να μιλάμε για χαμηλό τίμημα, όταν την προηγούμενη περίοδο και για πέντε χρόνια η μετοχή δεν ξεπερνούσε τα 22 ευρώ (το προηγoύμενο διάστημα ήταν δίκαιη η τιμή;), το τίμημα που προσφέρουν οι Ντρέιφους δεν πρόκειται να αυξηθεί», σημειώνουν στη «ΜτΚ» οι ίδιες πηγές.

«Κανείς δε θέλει να βγάλει τον ΟΛΘ από το χρηματιστήριο»

Διαβεβαιώνουν παράλληλα πως «σε καμία περίπτωση δεν είναι στόχος της οικογένειας να βγει ο ΟΛΘ από το χρηματιστήριο». Στην ίδια γραμμή, όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ, κινείται και η διοίκηση του ΟΛΘ.

«Επί της ουσίας αυτό που έχουμε τώρα είναι μία ανοιχτή εντολή αγοράς από την LeonidsPort και οι μικρομέτοχοι εθελοντικά πουλούν μετοχές, η δημόσια πρόταση δεν έχει ξεκινήσει επισήμως, καθώς περιμένουμε την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς να εγκρίνει το πληροφοριακό δελτίο, κάτι που θα χρειαστεί περίπου 2 εβδομάδες. Από εκεί και πέρα η δημόσια πρόταση θα διαρκέσει 1 μήνα, μέχρι τέλος Φεβρουαρίου», επισημαίνουν οι ίδιες πηγές.

Ντρέιφους: Μία μυθική αυτοκρατορία 50 δισ. ευρώ

Η οικογένεια Λιούις Ντρέιφους είναι μία ελβετική οικογένεια με καταγωγή από την Αλσατία της Γαλλίας. Σήμερα είναι μία από τις πιο επιφανείς οικογένειες στον κόσμο. Η ιστορία της ξεκινά το 1851, όταν ο Λέοπολντ Λιούις Ντρέιφους ίδρυσε μία επιχείρηση εμπορίας γεωργικών προϊόντων. Κανείς, ούτε ο ίδιος ο Λέοπολντ, δεν μπορούσε να φανταστεί τότε ότι αυτή η επιχείρηση θα εξελισσόταν σε μία επιχειρηματική αυτοκρατορία, τη Louis Dreyfus Company (LDC).

Σήμερα, υπό την ηγεσία της Μαργαρίτα Λιούις Ντρέιφους, προέδρου της εταιρείας, η LDC είναι μία από τις τέσσερις μεγαλύτερες εταιρείες εμπορίας αγροδιατροφικών προϊόντων στον κόσμο.

H Μαργαρίτα Ντρέιφους έχει την πλειοψηφία του πολυεθνικού κολοσσού. Η LDC είναι μία παγκόσμια καθετοποιημένη εταιρεία εμπορίας και μεταποίησης αγροδιατροφικών προϊόντων με ένα από τα πιο διαφοροποιημένα χαρτοφυλάκια στον αγροεπιχειρηματικό χώρο, ενώ έχει παρουσία σε περισσότερες από 100 χώρες και απασχολεί πάνω από 18.000 εργαζόμενους. Η εταιρεία είχε το 2023 καθαρές πωλήσεις ύψους, 50,6 δισ. δολάρια, ο όγκος των προϊόντων που μεταφέρθηκαν έφτασαν τους 80 εκατ. τόνους

Εκτός από την προμήθεια αγροτικών προϊόντων, ο όμιλος μετατρέπει ολοένα και περισσότερο τις καλλιέργειες σε τελικά προϊόντα. Η εταιρεία δραστηριοποιείται επίσης στις ζωοτροφές, τη βιοενέργεια, τα τρόφιμα και ποτά, τα φαρμακευτικά προϊόντα και καλλυντικά, τις ζωικές πρωτεΐνες, τα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα και τη ναυτιλία.

Και «καπετάνιοι»

Η μεγαλύτερη επένδυση των Ντρέιφους στις μεταφορές αφορά τη θάλασσα. Ο στόλος, που αποτελείται από περίπου 200 ναυλωμένα πλοία, εξυπηρετεί παγκόσμιους προορισμούς τόσο για την επιχείρηση όσο και για πελάτες τρίτων.

Kύριλ Λιούις Ντρέιφους: Από την Premier League παίζει μπάλα στη Θεσσαλονίκη

Ο Kύριλ Λιούις Ντρέιφους, εκπροσωπώντας τα μέλη της οικογένειας, ηγείται του επενδυτικού σχήματος, μέσω του οποίου η οικογένεια Ντρέιφους θα ενδυναμώσει την παρουσία της στον κλάδο των στρατηγικών υποδομών.

Ο Kύριλ Λιούις Ντρέιφους, πρόεδρος και μέτοχος της ιστορικής αγγλικής ποδοσφαιρικής ομάδας Σάντερλαντ (σήμερα στη δεύτερη κατηγορία, επί πολλά χρόνια αγωνιζόταν στην Premier League), είναι ένας επιτυχημένος επιχειρηματίας και καταξιωμένος επενδυτής. Παράλληλα με το οικογενειακό χαρτοφυλάκιο έχει δημιουργήσει ένα ιδιωτικό επενδυτικό χαρτοφυλάκιο.

Τα 5 σημεία «κλειδιά»

01

Η δημόσια πρόταση των Ντρέιφους αναδεικνύει την τεράστια γεωστρατηγική και γεωπολιτική σημασία του λιμανιού της Θεσσαλονίκης.

02

Η παρτίδα του επιχειρηματικού power game που εξελίσσεται θα έχει πολλά επεισόδια ακόμα, με τους παίκτες να αναπροσαρμόζουν διαρκώς την στρατηγική τους.

03

Ο Ιβάν Σαββίδης, με τα τωρινά δεδομένα, έχει την πρόθεση να κρατήσει τα κεκτημένα στο λιμάνι, το ερώτημα είναι αν οι Ντρέιφους θα αυξήσουν το τίμημα της δημόσιας πρότασης.

04

Το ασταθές διεθνές περιβάλλον πολέμων και αβεβαιότητας, ακόμα και η ανάληψη της προεδρίας των ΗΠΑ από τον Τραμπ, παίζουν και θα παίξουν ρόλο στις εξελίξεις.

05

Ο ΟΛΘ καλείται να υλοποιήσει επενδύσεις άνω των 200 εκατ. ευρώ μέχρι το 2030, κερδίζοντας πρωτίστως το στοίχημα της επέκτασης του έκτου προβλήτα.

Ο έκτος προβλήτας και τα επενδυτικά στοιχήματα των 220 εκατ. ευρώ

Η επιχείρηση εισόδου των Ντρέιφους στο μετοχικό κεφάλαιο του ΟΛΘ βρίσκει το λιμάνι ενώπιον μίας ιδιαίτερα κομβικής περιόδου, και ενώ μετά την πρόσφατη παράταση που έδωσε η κυβέρνηση, ο ΟΛΘ οφείλει να υλοποιήσει επενδύσεις οι οποίες θα ξεπεράσουν τα 200 εκατ. ευρώ μέχρι το 2030 από το 2025 που τοποθετούσε το deadline το προηγούμενο χρονοδιάγραμμα.

Στις υποχρεώσεις, πέρα από το εμβληματικό έργο της επέκτασης του έκτου προβλήτα, περιλαμβάνονται η ενδυνάμωση του μηχανικού εξοπλισμού του 6ου προβλήτα αξίας 7 εκατ. ευρώ και η αποκατάσταση του Παλαιού Τελωνειακού Σταθμού, συνολικής επένδυσης 23 εκατ. ευρώ.

Εφόσον στεφθεί με επιτυχία η πρόταση των Ντρέιφους, ο ΟΛΘ θα ενισχυθεί με ρευστότητα («διευκολύνοντας» και την πλευρά Σαββίδη) που θα συμβάλλει στην ομαλή υλοποίηση του επενδυτικού του πλάνου, κρίσιμη παράμετρος που μπορεί να διαδραματίσει καίριο ρόλο στο εν εξελίξει επιχειρηματικό σκάκι.

Νέα πνοή στο λιμάνι θα δώσει η πολυπόθητη εκκίνηση του έργου της επέκτασης του έκτου προβλήτα (το έργο θα τρέξει η κοινοπραξία ΜΕΤΚΑ -ΤΕΚΑΛ), μία επένδυση που λόγω και της ανόδου του κατασκευαστικού κόστους θα ξεπεράσει τα 200 εκατ. ευρώ. Το Προεδρικό Διάταγμα που θα ανοίξει τον δρόμο για το μεγαλόπνοο εγχείρημα αναμένεται μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2025.

Η επέκταση του έκτου προβλήτα θα αλλάξει επίπεδο στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, προσφέροντάς του τη δυνατότητα να προσελκύσει μεγαλύτερα πλοία, αποφέροντας παράλληλα ευρύτερα οφέλη στην τοπική οικονομία.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 19.01.2025

Loader